BMWman

Hannkatt har markert på stoffmatte

Skifter fra gummi til stoffmatter i bilen når våren kommer, og har alltid vært flink å legge stoffmattene et trygt sted over vinteren.....til nå!

En herremann av en katt har tydeligvis vært i garasjen og markert på den ene matten som ligger bak, reagerte på det når jeg la den inn, og morgen etterpå var det ulevelig i bilen.

Har nå renset denne matten 4 ganger, 2 ganger med Surfex og APC, og 2 ganger med bare APC. Siste gang fuktet jeg opp med rens, skrubbet godt, lot såpen "tørke inn" i matten over natta, for så å fukte på ny, skrubbe, spyle med vann til det ikke skummet og så suge tør med rensemaskin. Nå har den luft-tørket i noen dager, og fortsatt kjenner du tendensen når nesen kommer nær den delen av matten som har blitt "merket".

Er redd for at i den "lille" bilkupeen vil det fortsatt være godt merkbart

Hva i svingede kan jeg bruke for å vinne denne kampen?

Noen som erfaring med noe slikt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stoffmatter koster ikke en formue, så det er ikke helt krise. Betalte litt over 1000 for et sett med stoffmatter hos BMW, originalt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe som dreper bakterier og lukt vil jeg tro gjør susen. Samt rens etterpå med apc/surfex. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har blitt litt prinsipp da:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Salmiakk og klor løser jo urin, men spørs om matta tåler det.

Ellers har chemical guys en "bacteria and odur killer"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et hett tips er Eddik (blank 7%), dreper bakterier og fjerner lukt. Blandes i ditt tilfelle 50/50 med vann. Sprayes på flekken og latt virke i noen minutter. Deretter renser du det rent igjen med en form for apc eller lett surfex blanding. Bør fungere ganske greit!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et hett tips er Eddik (blank 7%), dreper bakterier og fjerner lukt. Blandes i ditt tilfelle 50/50 med vann. Sprayes på flekken og latt virke i noen minutter. Deretter renser du det rent igjen med en form for apc eller lett surfex blanding. Bør fungere ganske greit!

X2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eddik skal prøves, takk:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Salmiakk forsterker faktisk kattepisslukt..så ikke prøv det. Eg hadde problemer med kattepisslukt på ett rom i kjelleren. Vasket gulvet 6-7 ganger med eddik og vann. Ikke pokker om eg fekk vekk lukta..kjøpte en duftfrisker i ren desperasjon på europris. Sprayet halve flaska på gulvet, lot det ligge over natta..så gikk eg over 3-4 ganger med vann. Da var all lukt borte..ikke komt igjen heller selvom duftfriskeren er vekk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får kjøpt spray på dyrebutikker som er helt knall mot katte og hunde piss. Den dreper lukt og bakterier og er meget drøy i bruk. Bruker den selv masse på tepper.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke erfaringer med kattepiss og stoffmatter, men lyse grå, beige og svarte stoffmatter har blitt stappet i vaskemaskinen flere ganger! :D Vi snakker skånsomvask med laveste r/pm(i mangel av bedre ord) og milo. Jeg legger de inn med motsatt bue av hva de ligger med i bilen slikk at møkksiden vender utover. De fremre må tvinges/brettes litt for at døra skal gå igjen.. :lol:   Høres ikke bra ut, men når du først har gjort det vellykket en gang.. Ja så blir terskelen brått litt lavere neste gang tanken slår deg. Opplevde på siste bilen at førermatta røk i sømmen etter 4. vasken. Så da fikk GS en bestilling på svart mattesett  :D  
Viktig at mattene også tørker flatt, da de har en tendens til å stivne litt i posisjonen de tørker i.. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter 4 dager til tørk på gulv-varmen på badet kan det bekreftes at eddikmiksen anbefalt av Rayhaako gjorde susen. Lukter ikke noe i rommet lenger, og om jeg legger nesen helt inntil så er litt eddiklukt igjen, men ikke noe merkbart.

Full seier og takk for hjelp!!

Når det gjelder tipset til Gustav C så er nok det en god ide, men disse mattene er annerledes enn andre matter jeg har hatt til andre BMW'er. Fulgte bilen opp fra Tyskland, de er mykere og med fint sydd ytterkant, det er merket med BMW lapp, men som sagt ikke de standard som jeg har kjøpt fra GS til andre biler. (Kanskje noe individual greier?)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er sikker på at det er matten som lukter og ikke teppet i bilen? Jeg vet at gummimatter og teppene i BMW kan ha en tendens til å begynne å lukte kattepiss når det blir litt fukt under gummimatten. Har slitt med det samme selv og vet om andre som har fått nye tepper på garanti. Googler du det, så finner du flere med samme problem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var matten; den rensede matten er nå i bilen, og alt er som det skal være:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eddik er god gammel triks mot kattepiss.. Det har vi brukt en del ganger siden jeg er vokst opp med mange katter. Ellers har jeg brukt veldig mye denne der eiere frakter hunder og katter i bil.

valet-pro-classic-carpet-cleaner-5l_1.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter 4 dager til tørk på gulv-varmen på badet kan det bekreftes at eddikmiksen anbefalt av Rayhaako gjorde susen. Lukter ikke noe i rommet lenger, og om jeg legger nesen helt inntil så er litt eddiklukt igjen, men ikke noe merkbart.

Full seier og takk for hjelp!!

Når det gjelder tipset til Gustav C så er nok det en god ide, men disse mattene er annerledes enn andre matter jeg har hatt til andre BMW'er. Fulgte bilen opp fra Tyskland, de er mykere og med fint sydd ytterkant, det er merket med BMW lapp, men som sagt ikke de standard som jeg har kjøpt fra GS til andre biler. (Kanskje noe individual greier?)

Knall bra! Godt å høre at det funket! =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velour-matter treffer beskrivelsen og mener de er ekstrautstyr på de fleste modellene. Er pga av de jeg bruker milo :D 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive