Rayhaako

Audi RS5 V8 FSI - Rayhaako

27 innlegg i emnet

Audi RS5 - V8 FSI

 

IMG_1016_ny.jpg

 

Ble kontaktet angående en utvendig jobb på en Audi RS5. Umiddelbart trigget dette min nysgjerrighet og kort tid etterpå stod bilen i hagen klar for pleie. Bilen har rullet 48000km og er en 2011" mod. Bilen var tilsynelatende relativt bra i lakken, men slike biler fortjener å skinne litt ekstra er nå min mening =)

 

Dette er en fantastisk bil å kjøre og bare å starte motoren på denne "børsa" får Ola Normann til å dra på smilebåndet. Ihvertfall mitt. 

 

Ankomst:

 

IMG_0790.jpg

 

IMG_0791.jpg

 

IMG_0792.jpg

 

IMG_0793.jpg

 

IMG_0794.jpg

 

Eier informerte meg om noe på høyre forskjerm som han ikke visste hva var og lurt på om dette var noe jeg kunne fikse. Jeg gjorde selvfølgelig et forsøk, kommer tilbake til dette.

 

IMG_0798.jpg

 

IMG_0799.jpg

 

IMG_0800.jpg

 

IMG_0801.jpg

 

IMG_0803.jpg

 

 

Vask:

 

Vaskelaget fra venstre Surfex HD, Prickbort og Bilt-Hamber Korrosol.

 

IMG_0813.jpg

 

Korrosol på felger.

 

IMG_0814.jpg

 

IMG_0815.jpg

 

IMG_0816.jpg

 

IMG_0817.jpg

 

Samtidig ble prickbort lagt på lakk og fikk stå og jobbe! Deretter ble det avspylt med Foma'en.

 

IMG_0822.jpg

 

I neste omgang en runde med Surfex som ble etter en tid ble toppet med Autofoam for å dra ut virkningen.

 

IMG_0823.jpg

 

IMG_0824.jpg

 

Autofoam jobbes inn i kriker og kroker.

 

IMG_0825.jpg

 

IMG_0826.jpg

 

IMG_0828.jpg

 

Rent & pent!!

 

IMG_0830.jpg

 

IMG_0832.jpg

 

Inspeksjon:

 

Høyre forskjerm.

 

IMG_0837.jpg

 

IMG_0849.jpg

 

Litt bilder fra lakktilstand.

 

IMG_0807.jpg

 

IMG_0808.jpg

 

IMG_0810.jpg

 

 

IMG_0839.jpg

 

IMG_0846.jpg

 

IMG_0847.jpg

 

IMG_0859.jpg

 

IMG_0866.jpg

 

Foretok litt lakkmålinger rundt på de forskjellige panelene.

 

IMG_0851.jpg

 

IMG_0853.jpg

 

IMG_0854.jpg

 

IMG_0857.jpg

 

IMG_0863.jpg

 

Jeg rettet oppmerksomheten mot høyre forskjerm. Jeg prøvde meg først meg en clay, men kunne raskt konstatere at dette ikke var noe clay'en kunne gjøre noe med.

 

IMG_0850.jpg

 

Etter litt nærmere undersøkelser fremstod disse flekkene som lakk eller lignende. I tillegg til dette tror jeg det har vært varme innblandet. Jeg begrunner dette med at når jeg begynte å våtslipe virket det som dråpene på nedsiden av skjermen hadde "synket" inn i den originale lakken.

 

IMG_0877.jpg

 

Begynte å våtslipe med 2000 grit og kloss, skal ærlig innrømme at konsentrasjonen er på topp når man gjør dette på en bil som kostet langt over millionen da den var ny...

 

IMG_0894.jpg

 

For å skjerme lakken rundt det aktuelle punktene brukte jeg maskeringstape (enkelt triks) for å ikke pusse unødvendig på lakken rundt flekkene, på flekkene som er til venstre i bildet gjorde jeg det samme.

 

IMG_0895.jpg

 

Så er poenget å stoppe mens leken er god, på punktene rundt disse flekkene viste lakkdybdemåleren 90my, altså ikke alt for mye. Så jeg stoppet før alt var borte. Deretter var det spotpad (Menzerna compound pad) og FG400 på roterende for å hente frem resultatet. Det ble absolutt ikke værst..

 

IMG_0898.jpg

 

Polering:

 

Når det kom til denne bilen hadde jeg planen klar.

 

2-steg skulle gjennomføres + eventuelle strafferunder på grovkombo hvis dette var nødvendig. Jeg så for meg å benytte Rupes UHS på første runden for deretter å avslutte fint, som også ble tilfelle på utvalgte steder. På mer utsatte paneler valgte jeg å gå noe hardere til verks med Rupes grønn pute og Rupes Quarz, heretter også kalt grønn en medium polish med noe cut =) denne benytter jeg ofte en liten "dært" Rupes Keramik i. Gir litt lengre kjøretid og støver noe mindre.

 

Forøvrig lenge siden jeg hadde brukt denne padden og polishen, så hvorfor ikke?

 

IMG_0951.jpg

 

På detaljene foran/støtfanger ble Rupes Bigfoot Mini benyttet og Rupes UHS som nevnt plukket frem.

 

IMG_0889.jpg

 

Fordelte litt produkt også gikk startskuddet..

 

IMG_0912.jpg

 

IMG_0916.jpg

 

IMG_0917.jpg

 

IMG_0918.jpg

 

På panseret ble det også benyttet Rupes UHS, denne gang på Rupes Bigfoot 15, var egentlig lite steinsprut på denne bilen, overraskende lite - skal sies at den er født og oppvokst i Tyskland.

 

Før.

 

IMG_0923.jpg

 

Etter.

 

IMG_0924.jpg

 

IMG_0925.jpg

 

IMG_0926.jpg

 

På innsiden av dørene mot innstegslister osv var det noen riper, noen kraftigere enn andre. Her måtte jeg benytte Menzerna Compound pad og FG400 sammen med en roterende for å komme disse til livs, var nok noe småtteri igjen, deretter ble denne fulgt opp med en runde Mini med UHS.

 

Før.

 

IMG_0879.jpg

 

IMG_0881.jpg

 

IMG_0882.jpg

 

Etter roterende.

 

IMG_0883.jpg

 

IMG_0884.jpg

 

IMG_0885.jpg

 

Etter en runde UHS.

 

IMG_0886.jpg

 

IMG_0887.jpg

 

IMG_0888.jpg

 

Plastkanalene nederst fikk seg også en runde med Mini og UHS, spot med Menzerna og FG400 ble brukt noe på de mest utsatte plassene (Men keep in mind - "plast")

 

IMG_0891.jpg

 

Samme prosedyre på motsatt side, her ser vi Mini og UHS.

 

IMG_0932.jpg

 

IMG_0935.jpg

 

Deretter var det taket som stod for tur. På denne bilen er store deler av taket glass og jeg valgte å kjøre UHS og Bigfoot 15 på denne.

 

IMG_0941.jpg

 

Noen defekter på panelene var det.

 

IMG_0939.jpg

 

Men ikke noen store greiene

 

IMG_0940.jpg

 

Vi kjørte igang.

 

IMG_0943.jpg

 

Vanskelig å se noen særlig forskjell, det var heller ikke noen store utfordringer her oppe.

 

IMG_0946.jpg

 

IMG_0948.jpg

 

Småripene som ble påpekt forsvant fort med en runde med UHS.

 

IMG_0949.jpg

 

Så var det over på dører, fant frem den grønne rupes padden og grønn polish med en dært gul som nevnt. Verktøyet ble Bigfoot 15. Bildene er tatt etter 1 sett av 6 pass.

 

Dvs at produktet fordeles på padden 4 dærter hvorav en av dem er gul polish. For deretter å spre dette ut på panelet. Polishen fordeles rundt på speed 2 av 2 pass i sjakkmønster.

 

Deretter settes farten opp til 6 og 6 pass gjennomføres på panelet uten press i overlappende sjakkmønster. Deretter wipe off.

 

Noen 50/50 bilder fra sterkt sollys følger.. blitz måtte brukes for å påpeke defekter for kamera.

 

IMG_0959.jpg

 

IMG_0960.jpg

 

IMG_0966.jpg

 

IMG_0967.jpg

 

IMG_0968.jpg

 

Liten timelapse fra jobbing med forskjerm. Bigfoot mini med UHS.

 

http://i193.photobucket.com/albums/z158/Kanepa/Bilpleie/Audi%20RS5/th_IMG_0541.mp4

 

Kvelden kom sigende på og lyset fra Metallhalogenet begynte å hjelpe mer til med å påpeke defekter, ihvertfall for kamera =)

 

IMG_0975.jpg

 

Rundt dørhåndtak.

 

IMG_0974.jpg

 

Blir noe bedre.

 

IMG_0988.jpg

 

IMG_0987.jpg

 

Jobbet meg bakover mot bakskjerm.

 

IMG_0993.jpg

 

IMG_0998.jpg

 

IMG_1001.jpg

 

Baggasjelokk og spoiler. Noen små defekter.

 

Før.

 

IMG_1002.jpg

 

IMG_1004.jpg

 

Etter.

 

IMG_1007.jpg

 

IMG_1010.jpg

 

IMG_1009.jpg

 

Liten pause i arbeidet, måtte ha en kopp med kaffe =) Beskuet vidunderet på avstand.

 

IMG_1012.jpg

 

Arbeidet fortsatte.

 

før.

 

IMG_1031.jpg

 

Etter.

 

IMG_1032.jpg

 

På førerdøren kom jeg over to dypere og mer utfordrende defekter.

 

IMG_1040.jpg

 

IMG_1041.jpg

 

Måtte våtslipe disse med 2000 grit for å dempe.

 

IMG_1042.jpg

 

IMG_1044.jpg

 

Den første defekten klarte ikke kamera å fokusere på etter at jeg hadde polert opp våtslipingen, men det er en liten defekt der fortsatt, men ble veldig bra tross alt.

 

IMG_1045.jpg

 

Den andre ripen var litt mer kinkig og den kom jeg nok ikke helt i mål med, den ble derimot mye bedre.

 

IMG_1046.jpg

 

Samlet sett klarte jeg ikke å se defektene før jeg kom svært nært og visste at de var der ;-)

 

IMG_1047.jpg

 

Noen flere 50/50 førerdør.

 

IMG_1049.jpg

 

IMG_1050.jpg

 

IMG_1052.jpg

 

Grovsteget ferdig!!

 

IMG_1079.jpg

 

IMG_1081.jpg

 

Felger ble tatt en runde med roterende, ble ikke behandlet "innvendig" da tiden jeg hadde bilen ikke helt ville strekke til, og at dette strengt talt ikke var noe kunden hadde bedt om.

 

IMG_1056.jpg

 

Ble blankt & fint.

 

IMG_1072.jpg

 

Tok meg tid til å gå en runde over bremsekaliperne.

 

IMG_1078.jpg

 

Så var det over til Finsteget. Her ble Polishangel Invincible benyttet. Dette er et fantastisk produkt som avslutter helt vanvittig. Det fungerer som en primer for LSP, men også som et finsteg. Valget av pad avgjør korrigeringseffekten av produktet. Det sier seg selv at dette ikke først å fremst brukes til korrigering. Selv benyttet jeg hvit Rupes pad for glans.

 

IMG_1086.jpg

 

Glansen lot som sagt ikke vente på seg. Kjørte 1 sett av 6 pass med hvit pute og Invincible.

 

IMG_1088.jpg

 

Polishangel soler seg i glansen..

 

IMG_1089.jpg

 

Fortsetter.

 

IMG_1091.jpg

 

Så var det å følge opp smådetaljer.

 

IMG_1093.jpg

 

IMG_1094.jpg

 

LSP:

 

Valget falt på Polishangel Famous.

 

Legges på med sort uber pad på hastighet mellom 2 og 3 på Bigfoot 15.

 

IMG_1102.jpg

 

Hazer.

 

IMG_1103.jpg

 

IMG_1105.jpg

 

IMG_1106.jpg

 

Felger fikk en runde med SV Autobahn.

 

IMG_1109.jpg

 

Samme med eksos. Innvendig ble det en runde med metalpolish fra Autosol.

 

IMG_1110.jpg

 

Plastdetaljer i rompe-partiet fikk en runde med Owatrol polytrol.

 

IMG_1111.jpg

 

Samme med plastdetaljer rundt dører med mer.

 

IMG_1112.jpg

 

IMG_1113.jpg

 

IMG_1114.jpg

 

Motorrommet ble også omstendelig behandlet.

 

IMG_1116.jpg

 

Ferdigbilder:

 

IMG_1166.jpg

 

IMG_1167.jpg

 

IMG_1165.jpg

 

IMG_1160.jpg

 

IMG_1157.jpg

 

IMG_1154.jpg

 

IMG_1153.jpg

 

IMG_1148.jpg

 

IMG_1145.jpg

 

IMG_1143.jpg

 

IMG_1142.jpg

 

IMG_1134.jpg

 

IMG_1121.jpg

 

IMG_1118.jpg

 

IMG_1117.jpg

 

IMG_1132.jpg

 

Takk for oppmerksomheten!

72

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb!! :D

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobb på en GROM bil!!!

Og jeg tror jaggu det er første gang jeg ser noen ta all jobben ute! Extra cred ;-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig strøken jobb på veldig herlig bil!

Kudos!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeflott bil og tilsvarende jobb!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde du hele jobben ute? Ser veldig bra ut. Cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble sykt bra resultat cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velfortjent løft til strøken bil! Cred gitt! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig resultat på sinnabil! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe løft på en rå bil  ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har vært en mine dørmmebiler i mange år! :D Selv om andre biler har tatt over denne rollen nå, er det fortsatt en sinnsykt rå bil! :) 

Du ga bilen virkelig løfte den fortjener :thumbs: Cred avlevert! 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe jobb på en helt rå bil  :) Ikke ofte du ser jobber bli utført utvendig, så ut som det gikk greit  :) Veldig flott resultat og en god S&S, cred levert  :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er mange nedover som skriver og lurer på dette med å jobbe ute. For meg er ikke det noe spesielt egentlig, jeg trives godt med å jobbe ute og det handler mye om planlegging. Jeg kan således bekrefte at hele jobben ble utført ute =)

 

Det er selvfølgelig nyttig å vite noe om hvor man står osv for ikke å være eksponert for elementer som (støv, regn osv osv).

 

Så til de av dere som ikke tror det er mulig uten å ha fancy garasjer, eller de av dere som kvier dere i mangelen på dette, joda det går fint ;-) skal sies at jeg har tilgang på lokaler også, men benytter meg ikke alltid av dem.  

 

Dere er forøvrig en oppmerksom gjeng  :P  :P

 

Raymondo

 

Flott jobb!! :D

Cred!

 

Tusen takk =)

 

Nydelig jobb på en GROM bil!!!
Og jeg tror jaggu det er første gang jeg ser noen ta all jobben ute! Extra cred ;-)

 

Heftig bil ja =) Kan jeg skrive under på. Tusen takk for tilbakemelding!! =)

 

Skikkelig strøken jobb på veldig herlig bil!
Kudos!

 

Tusen takk immortell!! =)

 

Kjempeflott bil og tilsvarende jobb!

 

Takker & Bukker griffenfeldt!!

 

Gjorde du hele jobben ute? Ser veldig bra ut. Cred :)

 

Ja =) det er mulig som beskrevet over!! Takk for tilbakemelding =)

 

Ble sykt bra resultat cred

 

Veldig hyggelig å høre DBP =)

 

Velfortjent løft til strøken bil! Cred gitt! :)

 

Takk så mye Albino!! =)

 

Nydelig resultat på sinnabil! :thumbup:

 

Hadde ikke brukt lang tid til Nedre Eiker med denna ØHN, Håhå!! =) Takk for tilbakemeldingen!! =)

 

Kjempe løft på en rå bil  ;)

 

Takker så mye!! =)

 

Dette har vært en mine dørmmebiler i mange år! :D Selv om andre biler har tatt over denne rollen nå, er det fortsatt en sinnsykt rå bil! :)

Du ga bilen virkelig løfte den fortjener :thumbs: Cred avlevert! 

 

Forstår godt at dette er en drømmebil Sortehaug, dæggern for en maskin! Synd prislappen er tilsvarende et hus.. Bilen er forøvrig for salg, så løp og kjøp!! ;-) 

 

Kjempe jobb på en helt rå bil  :) Ikke ofte du ser jobber bli utført utvendig, så ut som det gikk greit  :) Veldig flott resultat og en god S&S, cred levert  :)

 

Takk for det D.Mikalsen, skrevet noen betrakninger i starten her - ante meg ikke det at var det som kom til å engasjere massene, hehe =) 

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Porno! Cred :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rå bil! Og nydelig jobb :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo riktig så bra dette,en grom bil ble veldig blank og fin :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Forstår godt at dette er en drømmebil Sortehaug, dæggern for en maskin! Synd prislappen er tilsvarende et hus.. Bilen er forøvrig for salg, så løp og kjøp!! ;-) 

 

 

Hehe, er vel ikke akkurat bilen man bare løper og kjøper som student! :P MEN, kanskje en gang (forhåpentligvis) ... :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Porno! Cred :thumbup:

 

Tusen takk Simenhbe!! =)

 

Rå bil! Og nydelig jobb :)

 

Hjertelig Aero =)

 

Ble jo riktig så bra dette,en grom bil ble veldig blank og fin :)

 

Tusen takk Christer R, moro med positive tilbakemeldinger!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble bra! velfortjent cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble bra! velfortjent cred

Tusen takk polishduden

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive