Gå til innhold

Lahegas bildetråd og div tips/triks - konstruktiv kritikk


Maarten

Recommended Posts

Ja forklar hmm fint bilde ja :rolleyes:

Er ikke så mye å forklare egentlig, bildet er tatt med stativ. Dreiv å eksperimenterte med lukkertider og blenderåpninger. Ble fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret litt på topic, siden alle har hver sin bildetråd ;) Var ment som en tråd for alle, men når ingen benytter seg av sjangsen så blir det min bildetråd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var virkelig ikke meningen å ødelegge tråden du hadde laget, hvis du føler det sånn beklager eg på det sterkeste.

Neida, var ikke noe sånn jeg tenkte på!! Går helt greit, tenkte siden ingen benyttet seg av tråden, så blir den "min". Vi har jo en tråd hver her nå ;) Så du trenger ikke beklage noe vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Hei Lahega,

Kom over denne tråden først nå jeg, og tenkte jeg skulle kritisere deg litt så du har noen pekepinner å gå etter for å bli en best mulig fotograf. Jeg er ingen ekspert på området - så ikke ta det jeg skriver så tungt hvis du finner det upassende. Det er kun konstruktiv kritikk basert på egne erfaringer og studie. :)

Bilde nr. 1, Supra.

- For mye vinkling. Det bildet ble rotete uansett når det blir så skrått.

- To much editing. Ser nesten ut som om du gjemmer noe når det blir så mye kontrast.

Bilde nr. 2, Cobra.

- Nei, nei og nei! Forstå meg rett, selve bildet er bra, men redigeringen er fy fy. Du skaper en fokus på bakgrunnen istedenfor bilen ved å gjøre det, du fremhever bakgrunnen i dette tilfellet. "Motion Blur" fungerer best naturlig - kjørebilder, fartsbilder.

- Jeg tok meg friheten til å lage en rask redigering av bildet med laptop'en for å vise hva du kunne gjort istedenfor. Jeg har valgt og fremheve bilen betraktelig og dempet de skarpeste fargene på lerretene i bakgrunnen.

AC_COBRA_1.jpg

Bilde nr. 3, Lancer.

- Dette bildet er bra, kan kun utsette vinkelen. Det er ikke 100% horisontalt rett, men det er vel 2-3 grader som skiller det fra skjevt til perfecto. :)

Bilde nr. 4, And.

- Her er det lite som kunne blitt gjort annerledes. Dette bildet ble kjempebra! Det kan du putte i boka, for dette bildet kan du være stolt av. Fin glød, perfekt fokus og generelt flott snitt.

Jeg ser jo stor fremgang fra Supra til And, hehe. Du lærer fort ser det ut til, det er bra. Jeg skriver dette så du kan bli bedre - ja, jeg pirker på den minste ting, men det er for din egen del, så du kan ta det til deg og tenke på det neste gang og bli enda bedre. Jeg er langt ifra perfekt selv, men målet mitt er og bli det. Lykke til med bildene!

Her skal jeg følge med,

Kenneth.

Endret av whiplash

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lahega,

Kom over denne tråden først nå jeg, og tenkte jeg skulle kritisere deg litt så du har noen pekepinner å gå etter for å bli en best mulig fotograf. Jeg er ingen ekspert på området - så ikke ta det jeg skriver så tungt hvis du finner det upassende. Det er kun konstruktiv kritikk basert på egne erfaringer og studie. :)

Bilde nr. 1, Supra.

- For mye vinkling. Det bildet ble rotete uansett når det blir så skrått.

- To much editing. Ser nesten ut som om du gjemmer noe når det blir så mye kontrast.

Bilde nr. 2, Cobra.

- Nei, nei og nei! Forstå meg rett, selve bildet er bra, men redigeringen er fy fy. Du skaper en fokus på bakgrunnen istedenfor bilen ved å gjøre det, du fremhever bakgrunnen i dette tilfellet. "Motion Blur" fungerer best naturlig - kjørebilder, fartsbilder.

- Jeg tok meg friheten til å lage en rask redigering av bildet med laptop'en for å vise hva du kunne gjort istedenfor. Jeg har valgt og fremheve bilen betraktelig og dempet de skarpeste fargene på lerretene i bakgrunnen.

AC_COBRA_1.jpg

Bilde nr. 3, Lancer.

- Dette bildet er bra, kan kun utsette vinkelen. Det er ikke 100% horisontalt rett, men det er vel 2-3 grader som skiller det fra skjevt til perfecto. :)

Bilde nr. 4, And.

- Her er det lite som kunne blitt gjort annerledes. Dette bildet ble kjempebra! Det kan du putte i boka, for dette bildet kan du være stolt av. Fin glød, perfekt fokus og generelt flott snitt.

Jeg ser jo stor fremgang fra Supra til And, hehe. Du lærer fort ser det ut til, det er bra. Jeg skriver dette så du kan bli bedre - ja, jeg pirker på den minste ting, men det er for din egen del, så du kan ta det til deg og tenke på det neste gang og bli enda bedre. Jeg er langt ifra perfekt selv, men målet mitt er og bli det. Lykke til med bildene!

Her skal jeg følge med,

Kenneth.

Det er sånne tilbakemeldinger jeg liker Kenneth!! Selv er jeg også veldig kritisk til bildene jeg tar, og legger sjeldent ut noe. Jeg har nok et vanvittig antall bilder liggende, men det er naturligvis lett blanding ;)

Selve redigeringen du gjorde på corbraen likte jeg veldig godt! Enkelt men utrolig effektivt! Som du sier så blir fokuset fjernet når man lager motion blur på et bilde. Bildet var ikke spesielt bra, men var kun for å vise en endring i bakgrunnen. Men veldig ofte ser man ikke skogen for bare trær som det heter. Som du også skriver så er konstruktiv kritikk veldig bra for at man skal utvikle seg til det bedre, selv om man av og til synes at man har et "perfekt" bilde, så er det kanskje ikke like perfekt i andres øyne. Det kan være småting som gjør bildet mye bedre.

Selve bildene som jeg la ut etter hvert her, er lite/raskt eller ikke redigert. Supra bildet samt Evoen er bilder som ble tatt handholdt uten stativ, og det er ikke noe spesielt "gode" bilder, det ser jeg selv. Var mer meningen og vise at en liten redigering kan gjøre forskjell fra et "dødt" bilde, til et mer livaktig bilde hvis du skjønner å jeg mener ;)

Men jeg må si at jeg er bitt av basillen nå, selv om budsjettet ikke er av de beste så bruker jeg det jeg har. Så kommer det mer utstyr etter hvert med tiden. Er like viktig å sette seg inn i kamraets innstillinger og bli god på å ta bilder, som å kjøpe utstyr. Er jo ikke utstyret som tar bildene, men personen bak. Det er klart at dyrere opptikk er med på å skape gode bilder, men som sakt er det ikke avgjørende når man er amatør slik som meg! Men det kommer seg, og det er gledelig at du følger med! Som nevnt tidligere så liker jeg kritikk! Det blir man bare bedre av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen
Det er sånne tilbakemeldinger jeg liker Kenneth!! Selv er jeg også veldig kritisk til bildene jeg tar, og legger sjeldent ut noe. Jeg har nok et vanvittig antall bilder liggende, men det er naturligvis lett blanding ;)

Selve redigeringen du gjorde på corbraen likte jeg veldig godt! Enkelt men utrolig effektivt! Som du sier så blir fokuset fjernet når man lager motion blur på et bilde. Bildet var ikke spesielt bra, men var kun for å vise en endring i bakgrunnen. Men veldig ofte ser man ikke skogen for bare trær som det heter. Som du også skriver så er konstruktiv kritikk veldig bra for at man skal utvikle seg til det bedre, selv om man av og til synes at man har et "perfekt" bilde, så er det kanskje ikke like perfekt i andres øyne. Det kan være småting som gjør bildet mye bedre.

Selve bildene som jeg la ut etter hvert her, er lite/raskt eller ikke redigert. Supra bildet samt Evoen er bilder som ble tatt handholdt uten stativ, og det er ikke noe spesielt "gode" bilder, det ser jeg selv. Var mer meningen og vise at en liten redigering kan gjøre forskjell fra et "dødt" bilde, til et mer livaktig bilde hvis du skjønner å jeg mener ;)

Men jeg må si at jeg er bitt av basillen nå, selv om budsjettet ikke er av de beste så bruker jeg det jeg har. Så kommer det mer utstyr etter hvert med tiden. Er like viktig å sette seg inn i kamraets innstillinger og bli god på å ta bilder, som å kjøpe utstyr. Er jo ikke utstyret som tar bildene, men personen bak. Det er klart at dyrere opptikk er med på å skape gode bilder, men som sakt er det ikke avgjørende når man er amatør slik som meg! Men det kommer seg, og det er gledelig at du følger med! Som nevnt tidligere så liker jeg kritikk! Det blir man bare bedre av!

Jeg liker også sånn kritikk (også har jeg en fototråd hvor du kan kritisere :lol: ). Hehe. Men ja, ser hvor du "vil" hen. Liker stilen din, så keep 'em coming. Ikke vær redd for å kunne risikere å legge ut et "drittbilde".

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg tok litt flere bilder på Rudskogen i år. Men jeg må ærlig inrømme at jeg ikke har de samme kunnskapene som jeg har nå ;) Så det blir litt blandet drops! Men jeg tar sjangsen på å legge ut noen "børne" bilder fra banen, samt noen få andre bilder! Har mange flere på lager ;)

post-286-1230945905_thumb.jpg

post-286-1230945941_thumb.jpg

post-286-1230945971_thumb.jpg

post-286-1230946026_thumb.jpg

Jeg liker også sånn kritikk (også har jeg en fototråd hvor du kan kritisere :lol: ). Hehe. Men ja, ser hvor du "vil" hen. Liker stilen din, så keep 'em coming. Ikke vær redd for å kunne risikere å legge ut et "drittbilde".

Det blir nok en del "drittbilder" også ;) Men det får våge seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd ut noe helt annerledes ;) Maarten gjør ting han "ikke" kan ;)

Fikk en teleconverter i posten her om dagen, og den måtte jo naturligvis testes ut! Med F8, 1/100 og 300mm x 3(teleconverter3x), tok jeg bildet av månen! Den aktuelle brennvidden var vel 1350mm, hvis jeg ikke regner feil ;) (300*1,5 gir 450mm *3= 1350mm)

Ble ikke så hakkende galt, ikke at jeg har noe erfaring med bilder av månen;)

Men here we goooooo:

post-286-1231367208_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Kult bilde da, og vi som lukter på mfn etter at vi har hatt på en QDer på bilen vil ikke klage over bilder av månen.. ;) du er HELT normal...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult bilde da, og vi som lukter på mfn etter at vi har hatt på en QDer på bilen vil ikke klage over bilder av månen.. ;) du er HELT normal...

Ja, det er godt å høre!! Til og med kona har innrømmet at såpa lukter godt (NXT Car Wash).. Så sniffing av mfn, er jo helt normalt ja ;) Gal er jeg, og det blir ikke bedre :D :D

pent fanget Lahega :)

Takk for det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult bilde av månen! Likte det.

Litt konstruktiv kritikk. Jeg lastet ned bildet og forandret litt.

For å få bildet litt mer interessant ville jeg valgt utsnitt ca som dette.

post-384-1231368895_thumb.jpg

Uansett dritkult bilde! Bare til å fortsette med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult bilde av månen! Likte det.

Litt konstruktiv kritikk. Jeg lastet ned bildet og forandret litt.

For å få bildet litt mer interessant ville jeg valgt utsnitt ca som dette.

post-384-1231368895_thumb.jpg

Uansett dritkult bilde! Bare til å fortsette med dette.

Arne da... Jeg som har stressa med å få månen på midten.. hehe... Har jo fullt av bilder som er sånn som du lagde det ;) Hadde aldri trodd at det var mulig å fotografere månen, men det var det.. Så litt artig! Kommer nok flere "rare" bilder herfra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...