Gå til innhold

Scholl-tråden. (Erfaringer, tips osv)


Øyvind G

Recommended Posts

Hvis det ikke er noe kutt i puta så er den i såfall kun et medium for å holde polishen på plass mellom maskin og lakk

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå testet oransje, sort vaffel, gul, blå og lilla med S17+ og roterende (hastighet 4 på flex) på et gammelt panser som slang rundt her. Et opplakkert Golf Mk1 cab panser, med lakkdybde fra 480-500.

_DSC9516.jpg

Og konklusjonen er at utover at det så ut til å være minst hologrammer på den delen med oransje (og muligens også litt mer riper men jeg føler at jeg ikke er helt objektiv), her er oransje til venstre og sort til høyre,

_DSC9544.jpg

så kunne jeg rett slett ikke se særlig forskjell med det lyset jeg har tilgjengelig (sollys.. og solpistol, blitz på mobil og blitzen på speilrefleksen). Alle de tre grove putene var stive til og begynne med og ble mykere med litt kjøring, den gule virket å holde imot lengst. Kjørte omtrent like lenge (dvs omtrent like mange pass, kjørte til produktet var borte slik jeg pleier og telte antall pass for å sjekke om det var noe forskjell), spredde med maskinen avslått, startet på 4 og kjørte med press til jeg stoppet. De tre grove ble kjørt på to felter hver for å se om det var noe forskjell når de var blitt litt varmere.

Øvre rekke fra venstre: lilla 2 pass, gul 1 pass, blå 1 pass, sort vaffel

Nedre rekke fra venstre: gul 2 pass, blå 2 pass, lilla 1 pass, oransje

_DSC9550.jpg

_DSC9559.jpg

Den største forskjellen kom da jeg vasket dem etterpå: den blå er utrolig mye tettere i strukturen enn de to andre, den var omtrent som å vaske den oransje men jeg kunne kjenne at den var grovere (enn den oransje, altså).

Trenger nok noe mer testing enn å fise over myk lakk sånn kjapt før middag ^_^

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite problem. Tok en 04 blå A3 i helgen og slet med pads. De rett og slett smelter (!) Det blir usannsynlig varmt på paden, og dette fører til at det sorte bakpå Scholl-paden smelter til en klump. Kan legge ut bilde. Brukte Krauss 500 DA og S3 Gold. La litt press men ikke mye. Bytta til Uber pads og de smelta ikke... Merkelig. Kan virke som om selve maskinen sender varme gjennom bakplata, men er usikker. Det som er sikkert er at jeg er 2 Schollpads fattigere.... Tips mottas med stor takk og cred:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg på: min Scholl bakplate gikk i oppløsning etter rutepoleringsseansen min i går. Da jeg forsøkte å få av filtputa fulgte borrelåsen på bakplata med?! Jeg klarte å holde igjen i en kant så bare halve er løs.

Har noen andre forsøkt å lime borrelåsen tilbake på bakplata?

Burde ikke strengt tatt bakplata tåle litt mer enn et års bruk? Det var jo vått og godt etter masse glasspolish, den tåler kanskje ikke bli bløt?

Har et lite problem. Tok en 04 blå A3 i helgen og slet med pads. De rett og slett smelter (!) Det blir usannsynlig varmt på paden, og dette fører til at det sorte bakpå Scholl-paden smelter til en klump. Kan legge ut bilde. Brukte Krauss 500 DA og S3 Gold. La litt press men ikke mye. Bytta til Uber pads og de smelta ikke... Merkelig. Kan virke som om selve maskinen sender varme gjennom bakplata, men er usikker. Det som er sikkert er at jeg er 2 Schollpads fattigere.... Tips mottas med stor takk og cred:)

Jeg har også Krauss 500 DA og har aldri opplevd særlig varmgang? Jeg har opplevd å sende putene flygende etter at jeg uforvarende løftet maskina fra lakken så jeg tester for tida om Uber og Hexlogic tåler DA bedre enn Scholl.

Hvis du har flere like puter kan du prøve å bytte på slik at den rekker å kjøle seg ned i mellom hver gang. Er selve bakplata varm? Hvis det kommer så mye varme ut i puta fra bakplata burde du kanskje kjenne at det blir veldig varmt å holde i maskina..

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke varmt når jeg holder den nei, bare pad og bakplate. Kan virke som om det blir mindre varme når jeg bruker liten bakplate, men er usikker. På liten bakplate har jeg Sonax og Sonus-pads. Hvit CG lager heller ikke slik varme. Er merkelig hele greia.. maskinen er brukt på 4 biler og har vært behandlet svært pent. Aldri gått i bakken etc.

IMAG0571.jpg

Endret av Krisfje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Dette har vært diskutert tidligere noen ganger... :)

I korte trekk er dette problemet:

Den originale bakplaten har en designfeil som gjør at varme fra motoren i maskinen ledes ned gjennom bakplaten og ned i paden.

Eldre Scholl-pads slet med dårlig lim, og varmen fra DAS-6 (500W) og DAS-6 Pro (850-900W)-maskiner gjorde at borrelåsen løsnet fra paden. Dette har så langt man har fått med seg blitt løst fra Scholl sin side ved at de bruker en annen type lim eller noe, for problemet ser i stor grad ut til å ha forsvunnet.

Mulige løsninger:

- Bruk uoriginal bakplate på maskinene

- Kjøp nye Schollpads

- Bruk Uber-pads

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har nå mottatt mitt våtslipe-kit fra Scholl, og siden det ikke er noe merking på de små lappene, så lurer jeg på hvem av dem som er 2000grit og hvem som er 3000 grit? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Bare å begynne å telle det da... I hver 1cm*1cm skal det være enten 2000 eller 3000 sandkorn.

Fra spøk til revolver:

Sånn! Fant faktisk ut av dette, tror jeg... Kunne bakpå én av de ti blå papirene skimte "500". Skjellig grunn til å anta at dette skal være 2500 grit papir? :)

For andre som skal ha dette, legger inn et forslag om å notere dette på nettsida deres... ;)

Fortsatt fin søndag, alle mann! :D

Fra denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bayersk-mach-werk

skal gjøre en bestilling fra shinerama nå og jeg ser i starten her så står det at gul pad funker fint sammen med s03gold, men hos shinerama så har scholl 2 gule padder så hvem av de skal jeg bruke ???

ser også at de har 2 stk orange padder lurer også på det samme her.

her link til padsa

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=SCH-ORANGE-L

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=SCH-ORANGE-M

den gule

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=SCH-SPIDERL

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=SCH-YELLOW-M

tusen takk for svar.

mvh fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kjøpte mine gule spider sammen med A15, som visstnok skulle være en ett-stegs kombinasjon. Har ikke fått den til å virke slik for meg (sjelden jeg får ett-stegs til å virke, jeg er sjeleglad når jeg klarer halvannen)

Dessuten har begge mine gule spider puter løsnet fra borrelåsen første gang jeg vasket dem.. limt på igjen med Tec7 men den ene har løsnet igjen :(

Jeg tester dem innimellom men skjønner ikke helt hva jeg skal bruke dem til/med

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Tror jeg kjøpte mine gule spider sammen med A15, som visstnok skulle være en ett-stegs kombinasjon. Har ikke fått den til å virke slik for meg (sjelden jeg får ett-stegs til å virke, jeg er sjeleglad når jeg klarer halvannen)

Dessuten har begge mine gule spider puter løsnet fra borrelåsen første gang jeg vasket dem.. limt på igjen med Tec7 men den ene har løsnet igjen :(

Jeg tester dem innimellom men skjønner ikke helt hva jeg skal bruke dem til/med

Det sies vel at spider padene skal være bedre på DA maskin, så det er rart de tåler mindre enn de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bakplater store nok til Large-puter engang! Ikke på DA altså

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å fjerne masse riper på lakken (forrige eier... og typisk gorillavask i 4år -riper). Brukte Kestrel Pro med Gul Uber + S3 Gold. Men så dessverre ikke ut til å ta så mye som jeg trodde.

Er ikke den mest erfarne og tenker kanskje at jeg er for utålmodig. Sprer først på 1, deretter hardt press på 6 (4 runder), avslutter med 6 og lite press... Synes jeg brukte mye press men lakken virker steinhard. Puta var veldig varm etterpå!

BMW Black Sapphire.

Har dere andre tips, eller er kanskje roterende/flex DA en siste mulighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å fjerne masse riper på lakken (forrige eier... og typisk gorillavask i 4år -riper). Brukte Kestrel Pro med Gul Uber + S3 Gold. Men så dessverre ikke ut til å ta så mye som jeg trodde.

Er ikke den mest erfarne og tenker kanskje at jeg er for utålmodig. Sprer først på 1, deretter hardt press på 6 (4 runder), avslutter med 6 og lite press... Synes jeg brukte mye press men lakken virker steinhard. Puta var veldig varm etterpå!

BMW Black Sapphire.

Har dere andre tips, eller er kanskje roterende/flex DA en siste mulighet?

Hvor mange runder kjørte du? Hvis det er hard lakk og en del som skal fjernes så må en over flere runder på små områder for å få det bra. Tng hadde gått fortere med roterende ja:-)

Edit: Du mener nok 4 pass istedenfor runder antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store flater jobber du på?

Ved kun bruk av da ville jeg jobbet på flater på ca 40x40 cm, og kjørt ca 1 cm i sekundet.

Det er ikke uvanlig at man må over flere ganger for å få det resultater man ønsker.

Pass også på at du ikke legger for mye press på maskinen, slik at paden ikke roterer, og kun "vibrerer"

Jeg har tegnet en svart strek på min baklplate, slik at jeg ser at paden går rundt.

Pass også på å bytt pads ofte, både på grunn av varme og renhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...