Gå til innhold

Scholl-tråden. (Erfaringer, tips osv)

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg har akkurat bestillt meg noen Scholl produkter. Bl.a W6+.

Jeg har ikke prøvd Scholl før.

Før jeg bestillte varene leste jeg at W6+ ikke inneholder silikon, men i etterkant leste jeg et Scoll dokument hvor det sto at W6+ inneholder silikon, men at W9+ ikke skal inneholde silikon.

Noen som vet hva som er rett?

Årsaken til mitt spørsmål er jo selvfølgelig at det står når den inneholder silikon så er den ikke overlakkbar. Og i tilfelle man skulle få behov for å lakkere f.eks panseret grunnet steinsprut er det jo litt dumt hvis det blir problemer pga voksen man har brukt.

Ellers så var jo plansjene til Scholl meget informative. :-)

Pål

Lena Kristin
Skrevet

Det finnes veldig fine silikon fjernere man bruker før lakkering ;)

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

Simen
Skrevet

Hei Pål!

Jeg tror det uansett er lurt å rense med silikonfjerner før lakkering, uavhengig om såpa, voksen, QD'en, osv. inneholder silikon, så jeg ville heller bare kjøpt silikonfjerner først som sist. :)

-Simen

Haha var litt sent ute der gitt, har hatt innlegget åpent siden jeg starts på jobb og fikk ikke lagt inn innlegget mitt før nå. :P

Skrevet

Hei!

Ok, så da er det ikke krise da forstår jeg.

Men det kan være det var et gammelt dokument jeg leste at W6+ inneholder silikon..

Takk for svar uansett.

Gleder meg til å prøve Scholl produktene. :-)

Pål

Mr.Custom
Skrevet

Til dere scholl eksperter : tar dere wipedown etter hvert steg? Og kan jeg bruke surfex hd som wipedown uten å spyle den av, bare å tørke den av med microfiberklut?

Øyvind G
Skrevet (endret)

Til dere scholl eksperter : tar dere wipedown etter hvert steg? Og kan jeg bruke surfex hd som wipedown uten å spyle den av, bare å tørke den av med microfiberklut?

Jeg er ingen ekspert, men velger å svare her.

1. Bør du ta wipedown etter hvert steg og panel.

Har du funnet en combo som avslutter holofritt og du har styring på maskinen (at du klarer å kjøre jevnt uten å kante osv) så trenger du ikke ta wipedown for hvert panel. Er du usikker på dette, så ville jeg tatt wipedown til du føler du har kontrollen så du er sikker på at resultatet blir bra.

2. Kan Surfex brukes som wipedown uten å spyles av?

Nei. Du får ikke fjernet dette produktet uten vann. Surfex vil ikke avslutte pent med denne metoden. Ikke så lett å se etter defekter i lakken når panelet er fullt av produktrester,

Endret av Øyvind G
Mr.Custom
Skrevet

Ok takk for svar. Prøvde meg på panseret mitt, virket som jeg klarte å lage litt hologrammer med s17+ på sort vaffel med flex da. Såg ikke disse før jeg tok wipedown med surfex og spylte av med vann. Da kjørte jeg over med s40 på orange vaffel , men jeg tok ikke wipedown etter dette, rakk ikke dette idag. Så da la jeg bare på voks. Dette ser bra ut, men jeg kan da ikke være sikker på at holos er borte?! Burde kanskje kjøre s40 på nytt også ta wipedown for å kontrollere? Når jeg får tid selvsagt....

Simen
Skrevet

Jeg mener finishen blir enda blankere med oljene som polishen legger igjen, så jeg tar ikke wipedown etter siste steget. Tester alltid på plassen med mest synlige hologrammer for å være sikker først.

S40 på oransj vaffel sa du? Er det denne du mener? Isåfall tror jeg ikke S40 burde brukes på den.

Mr.Custom
Skrevet

Ja denne , kanskje jeg skulle brukt en annen pad, men mener at det har vert nevnt at s40 på oransj pad var en god kombo? Eller kanskje det var s30+, nå ble jeg usikker..

Er det noen vesentlig forskjell på vaffel og vanlig pad bortsett fra mønsteret da ? :P

Simen
Skrevet (endret)

Det er to forskjellige oransje puter. Vaffel'en er en cuttingpad:

nyscholl-228x228.jpg

Mens den andre, som er helt slett, er en finere pute som egner seg til S30+ og S40:

mousse_orange_m-228x228.jpg

Det ble nevnt tidligere i tråden, jeg ble også litt forvirra da jeg bestilte en fin poleringspute og fikk den oransje cuttingpad'en isteden hehe. :P

Endret av Simen
Mr.Custom
Skrevet

Konsekvennte fargekoder ja ..... Har bommet litt jeg da. Men syns at resultatet ble blankt og fint da :)

Får prøve på nytt med riktige padder en annen dag. Prøvde også s17+ på gul soft buff pad, det ble bra varme at den komboen med flex da. Såg antydninger til st det begynnte å ryke .......

Skrevet

Jeg mener finishen blir enda blankere med oljene som polishen legger igjen, så jeg tar ikke wipedown etter siste steget. Tester alltid på plassen med mest synlige hologrammer for å være sikker først.

S40 på oransj vaffel sa du? Er det denne du mener? Isåfall tror jeg ikke S40 burde brukes på den.

Så du legger LSP rett over siste steg?

Simen
Skrevet

LSP over siste steg ja. Før har jeg også kjørt glaze imellom, men har droppa det de siste gangene. Funker fjell med bare finpolish uten wipedown - ett solid lag voks - ferdig. :)

Ikke at jeg har fasitten da, men vi har vel konkludert med at oljene som polishen legger igjen i porene i lakken ikke går utover holdbarheten. Heller tvert imot? Men det blir en annen diskusjon og ikke relevant for tråden...

Skrevet

Mye mulig det. Holder på med min egen bil nå. Har kjørt S03G på Flex DA på lilla pad. Vurderer sterkt om jeg bare skal gå rett på lsp etter s40 eller om jeg skal ta wipedown først.

Syns forøvig at jeg måtte jobbe hardt med lilla pad på S03 før den tok. Spesielt på bakfanger.

Simen
Skrevet

Bare forsikre deg om at S40 tar hologrammene (hørtes litt ut som et for stort hopp?), så kjører du over hele bilen med S40 uten wipedown. S40 gir nok et fint grunnlag for LSP, og jeg synes områder man har brukt wipedown på ser mattere ut enn områder som ikke er "wipet" :)

• Moderatorer
Christer
Skrevet

S3 Gold til S40 er et drøyt hopp, ja. S30+ tar ugang etter S3 Gold greit, hvis man har det tilgjengelig.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

Har ikke s30+ akkurat nå. Har s17+, men ser forsåvidt ikke helt poenget med å kjøre den, så bra som s03g avsluttet. Har ikke fininspisert, men ser foreløpig ikke antydning til holos etter s03

Morten Henrik Hansen
Skrevet

Sånn ca hvor mange biler skal 250ml flaskene (Sholl S3g++) vare ?

Jeg ble bekymret for at 250ml flasken ikke skulle være nok til 1 bil, bynte å bli lite på slutten... Er litt igjen da, men ikke nok til 1 hel bil til tror jeg..

Er det jeg som har brukt aaalt for mye produkt ?

Syns det ble vanskelig å "kjøre" maskinen når pad`en ble "tørr".. Har bare roterende maskin da...

Men synes resultatet ble brukbart, iom at det var første gang...

Stiandyb
Skrevet
Sånn ca hvor mange biler skal 250ml flaskene (Sholl S3g++) vare ?

Jeg ble bekymret for at 250ml flasken ikke skulle være nok til 1 bil, bynte å bli lite på slutten... Er litt igjen da, men ikke nok til 1 hel bil til tror jeg..

Er det jeg som har brukt aaalt for mye produkt ?

Syns det ble vanskelig å "kjøre" maskinen når pad`en ble "tørr".. Har bare roterende maskin da...

Men synes resultatet ble brukbart, iom at det var første gang...

Jeg brukte en flaske a250ml s3g på en bil, men den var ekstremt tørr i lakken å ALDRI vert stellt med.. :)

Morten Henrik Hansen
Skrevet

Jeg brukte en flaske a250ml s3g på en bil, men den var ekstremt tørr i lakken å ALDRI vert stellt med.. :)

Okei, lakken var ikke i så bra stand her heller..
Skrevet

250ml bør holde til minst 2 biler.

Ja, jeg vasker med svamp!

Skrevet

Jeg er enig med Mighty at 250ml strengt tatt bør holde til 2 biler.

Ser av X5-tråden min (halvannet til to steg korrigering med våtslip av steinsprut) at jeg brukte 166g S17+, 49g S40 og 53g A15 (nei, jeg pleier ikke veie alt, det var en test). Syntes de første 250ml jeg kjøpte varte en evighet, men da tok jeg bare ett og ett panel og ikke en hel bil i slengen så det var jo ikke så lett å se hvor mye det egentlig minket.

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Skrevet

Scholl s17 - Meguiar's DA - Orange Uber = nydelig!

Fjerner riper effektivt og gir en flott finish som en-stegs :)

Skrevet

Fjerner man oljer fra polish på 1 steg jobber?

Gjorde ikke det på en bil jeg tok i går, da jeg har lest lenger opp i tråden her

at man ikke behøver å gjøre det med S30/S40.

Men tenkte nå at kanskje den inneholder andre oljer, som kanskje bør fjernes før lsp....

Simen
Skrevet

Emil: Tror det går bra. Jeg mener det er bedre å avslutte uten wipedown, men...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår