Gå til innhold

Erfaringer med plast dip?

Recommended Posts

Skrevet

Vurderer om det kan være en løsning med dip på listene rundt vinduene på Cougaren, de ser forferdelige ut.

Ifølge div. forum er de lagd av gummiovertrukket aluminium, og det er korrodering av aluminiumen under gummien som gjør dem så stygge.

De finnes ikke å få kjøpt nye, så  den løsningen utgår  :(

Har forsøkt med div plastbehandling med det hjelper ingenting.

Tåler dip forresten at man setter maskeringstape på den ved polering?

Her er elendigheten: (Prikkene er pollen)

Img_9443_zpsuwdwkxgw.jpg

Ford:            Før: 5 x Sierra, 4 x Scorpio, 2 x Cougar, 5 x Mondeo           Nå: Mondeo 2012 + Ioniq 2019 + Focus 2005 + Cougar 1999

Opel:            Før: 3 x Ascona, 1 x Manta -73,  1 x Astra Bertone '2000
Annet moro  Før: 2 x Berlingo, Suzuki GT380, Honda HR-V, Flipper 510    Nå: Skibsplast 655

Skrevet

Speilhusbasene mine trenger en ny runde. Tenkte kanskje dip kunne være et alternativ her. Matt, vanntett, gummiaktig og tåler derfor steinsprut bedre(?)

Den matte sorte lakken var ikke lett å holde pen, ble fort skjoldete.

Hvordan er dip å holde pen?

Er det noen som har prøvd å behandle plastidip for å gjøre den litt mere motstandsdyktig og kanskje litt lettere å holde den? Tenker på noe ala Gtechniq c4 feks.

Skrevet

Testet produktet på min Audi A4 B8 grill. Fungerte som snus, tåler høytrykk, avfetting og lignende.

Imponerende produkt. Samtidig enkelt å fjerne når man blir lei eller skal selge.

Jeg shinet en bil her forleden og kan ikke si jeg ble imponert av plast dip sin motstandsdyktighet mot diverse vaskemidler og høyttrykkspyler. Skallet av som bare det på en chrom grill på en VW Passat. Hadde selvsagt god avstand med høyttrykk. Kanskje den ikke tålte Surfex HD i 1:5 eller ren autofoam, evt Prickbort. Vet ikke, men neste gang blir jeg å maskere hele skiten der det er slik "plastifaenskap";-) Jeg ble litt fortvilt, men skylder litt på nybegynnerfeil og manglende erfaring..... Noe feil gjorde jeg siden den skallet av. Heldigvis var eier av oppfatning at dette allikevel skulle fornyes, så det gikk bra ;-)

Mange som skriver at dip ikke tåler prickbort, har dere prøvd det, eller bare lest det? Min dip tålte nemlig mange runder med prickbort og surfex.

Har prøvd det....Surfex HD i 1:5, Korrosol, Autofoam og Prickbort fjernet biter av plastidipen ja. 

Skrevet

Som sagt tidligere, kjøp foliatec som er samme greia men tåler alt av avfetting osv.

sandera
Skrevet

Det har jeg erfart selv ja. Forhandlere av plastidip bekrefter jo det samme når de skriver (PS: Tåler ikke avfetting). 

Foliatec er et bedre alternativ. 

Merkelige greier dette her, min dip tålte skikkelig misbruk av både avfetting og HT. Jeg vasket også Lupoen endel i selvvask i vinter med LSP-skrellende avfetting, uten at dippen to skade av dette. Har alltid tenkt at forhandleren tok forbehold for å være på den sikre siden...

Jeg har aldri prøvd Foliatec, men den er vel endel dyrere enn PD? Hva er egentlig forskjellen på PD og FT?

Ang. Korrosol har jeg aldri prøv direkte på dippen, men det har nok sprøytet endel på den mens jeg har tatt resten av bilen uten å ta nevneverdig skade av dette.

Skal ikke skryte på meg å være dipmaster, men kan det ha blitt brukt for få lag under påføring? Jeg brukte ca. en boks på grillen til Lupoen, og det satt fortsatt bra når jeg solgte den.

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Skrevet

Plastidip tåler fint sterk surfex, men den liker ikke petroleumsbasert avfetting, deriblant Prickbort.

Skrevet

Foliatec er laget for å tåle mere kjemikalier enn plastidip. Foliatec leverer trykksprøyte og dip for å ta hele biler. De har også egen lakk til bremsekalibere.

Er bare å ta et lite søk på Google om plastidip og avfetting så finner du en del.

• Forhandlere
Concker
Skrevet

Skal sies at plastidip tåler en hel del også..

Har brukt dette på 3sett felger nå i et par års tid?

Har ikke hatt noe problemer, Pricbort / petroleums baserte produkter er å unngå ja, men om man glemmer seg litt bort å sprayer over med prickbort går det nok greit.. jeg har "glemt" dette ihvertfall 5 ganger på vinter felgene og de har ikke tatt skade av det, bare spyle forsiktig av med engang.. Men begynner man å gnukke med prickbort, og lar dette virkelitt så vil man selfølgelig få en reaksjon.. 

Vil bare poengtere at det ikke "blåser bort" om man kommer borti med litt prickbort ;)

Foliatec er laget for å tåle mere kjemikalier enn plastidip. Foliatec leverer trykksprøyte og dip for å ta hele biler. De har også egen lakk til bremsekalibere.
Er bare å ta et lite søk på Google om plastidip og avfetting så finner du en del.

har ikke prøvd "dipn" til Folicatec, men jeg kan gå god for calipter lakken, 0 flass etter 3 vinterer med salt, og 5 turer på bane (høy temp)  :P

Skrevet

En kompis av meg prøvde plastidip på nyregrillen i går, resultatet ble ganske så bra må jeg si! Blir spennende å se hvor bra dette holder over tid.

post-10087-0-71232000-1434227487_thumb.j

post-10087-0-36743800-1434227496_thumb.j

• 3 months later...
Skrevet

Må høre om noen innspill her.

Har en A4 Avant som er monsungrå. Vurderer om jeg skal plastidip'e vinterfelgene i gunmetal. Litt googling tyder på at det kan funke som kombinasjon.
Er det noen som har / har sett den kombinasjonen?

Vurderer å dippe felgene før de skal på bilen, noe jeg bør være ekstra obs på eller ta hensyn til ved hjulskiftet?

Og: noe kjennskap til steder rundt Oslo som selger Plastidip over disk?

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

• Forhandlere
Concker
Skrevet (endret)

Må høre om noen innspill her.

Har en A4 Avant som er monsungrå. Vurderer om jeg skal plastidip'e vinterfelgene i gunmetal. Litt googling tyder på at det kan funke som kombinasjon.
Er det noen som har / har sett den kombinasjonen?

Vurderer å dippe felgene før de skal på bilen, noe jeg bør være ekstra obs på eller ta hensyn til ved hjulskiftet?

Farge kombo på felgene fungerer meget bra.
Men anbefaler deg heller å kjøpe ifra Cardip!
Med topcoat blir det helt blankt, samt at det tåler alt av avfettning.

Ellers tror jeg Steel blue pearl kan bli veldig pent til grå bil
Se: http://cardip.no/produkt/steel_blue_pearl_kandy_pearls

Jeg er strålende fornøyd med cardip ihvertfall, 0 struktur og blir hardt med 2k topcoat, mener du til å med kan polere etter topcoat.
Jeg har lakkert vinterfelgene til Volvoen nå, samt skal ta felga til bobla i samme fargen! Kommer med en liten tråd om det litt senere :)

Endret av Concker
Skrevet

Alle Bilxtra-butikker jeg har vært på selger over disk.

Asbjørnsen Automobilvaskeri

• 2 years later...
  • Moderatorer
Skrevet

Til dere som har testet plastidip.

Hvordan er fleksibiliteten i lakken? Tenkte å prøve å lakke et plastdeksel som beskytter en del ting i "frunk" på bil, men dekselet er såpass mykt at vanlig lakk slipper taket. Kunne plastidip fungert som et alternativ? Eller vil det også sprekke opp?

Skrevet
23 minutter siden, magne skrev:

Til dere som har testet plastidip.

Hvordan er fleksibiliteten i lakken? Tenkte å prøve å lakke et plastdeksel som beskytter en del ting i "frunk" på bil, men dekselet er såpass mykt at vanlig lakk slipper taket. Kunne plastidip fungert som et alternativ? Eller vil det også sprekke opp?

Min erfaring er at det er mengden produkt og forholdene som du sprayer som har mest å si. legg ihvertfall 6 lag og la boksen ligge i varmt vann så atomiserer den mye bedre. En av de første bruksområdene til plastidip var jo som isolasjon til ledninger så det sier jo litt om fleksibiliteten 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår