• Årets Bilpleieprodukt 2015

    • truhaa
    • Av truhaa
    • 8 766 visninger

    Årets Bilpleieprodukt 2015 er......

     

     

    fusso_coat_dark.jpg

     

    Artikkel skrevet av  Michael Ravn-Nielsen. 

     

    Tradisjon tro har tiden nå endelig kommet til å kåre årets bilpleieprodukt 2015 på DetailersClub. Produkter som har fått øverste pallplass tidligere år er nå alle fast inventar i de fleste bilpleieres arsenal her å DCN. Årets førsteplass kommer nok ikke til å være noe unntak.

     

    Avstemningen på forumet ble tatt godt imot, skapte bra med aktivitet og medførte mange stemmer til et bredt spekter av ulike bilpleieprodukter. Det var allikevel et par kandidater som skilte seg ut. Årets vinner var selvfølgelig blant disse og stakk av med seieren med god margin. Her snakker vi sannsynligvis ny folkefavoritt.

     

    Hva er Fusso Coat?

    Det japanske selskapet Soft99 produserer Fusso Coat som en hardvoks med karakteristiske trekk som minner om coating. Fusso Coat er helsyntetisk og inneholder blant annet flouridpolymer, i dette tilfellet PTFE, eller bedre kjent som teflon.

     

    Fluoridpolymer er en gruppe polymer som er ekstremt motstandsdyktige overfor blant annet løsemidler, syrer og baser, noe som i dette tilfellet gjør at Fusso Coat på vinterstid ikke brytes like hurtig ned av salt og kjemikalier fra veiene som mange andre lakkbeskyttelser. PTFE har i tillegg ekstreme hydrofobiske egenskaper, noe som hindrer skitt og smuss i å sette seg for godt fast i lakken på bilen. Alt i alt gjør dette Fusso til en særdeles god kandidat når vinterbeskyttelsen skal hentes frem.

     

    Fusso Coat leveres i to ulike versjoner; ”Dark” (mørk boks) og ”Light” (lys boks). Hvilken du kjøper avhenger av farge på bilen(e) som du tenker å bruke produktet på. Den mørke versjonen brukes gjerne på svarte, mørke grå, blå og røde farger, mens den lyse versjonen er fin til hvite, sølvfargede og andre lyse farger. Det skal riktignok understrekes at forskjellen på de to typene er minimal og at du uten problemer kan benytte mørk versjon på lyse biler og vise versa. Tilbakemeldinger på forumet her bekrefter det.

     

    ”Unboxing”

    Når du først får en boks med Fusso Coat i hånden vil du umiddelbart legge merke til den generøse størrelsen (ø12cm) og de små og store kryptiske japanske tegnene som dekker alle sider. I bunnen av boksen sitter en like kryptisk påklistret innholdbeskrivelse/bruksanvisning/hva-det-nå-enn-er. Men hva trenger vi vel en oversettelse til så lenge produktet fungerer så bra som det gjør? Eksotisk preg og motivasjon for å ta språktimer i japansk er med på kjøpet.

     

    Boksen i all sin prakt er i høyden delt i to. Øverst sitter et plastlokk, som med litt makt trekkes av, og som skjuler den medfølgende gule påføringspaden samt lokket til selve voksen. Det kan diskuteres om den medfølgende paden er kurant eller i overkant hard og grov for påføring av siste steg i bilpleien. Jeg velger å anbefale deg å finne frem en mykere og mer finporet skumpad, og heller bruke den medfølgende til annet arbeid. Men igjen, det er litt opp til personlige preferanser og resultater.

     

    Som på et malingspann trenger du gjerne et skrujern el.l. for å vippe av metallokket til selve voksbeholderen. Under dette finner du 200 gram med produkt som kommer til å holde i meget lang tid fremover.

     

    Lukt og utseende

    Fusso Coat er luktmessig en diger ulv i fåreklær. Hvis du er vandt til å stikke nesa i boksene med dine favoritt canaubavokser ber jeg deg nå om å stramme opp din selvbeherskelse og legge fetisjen på hylla. Det kan spare deg for mange uker med groing av nesehår fremover. You are hereby warned.

     

    Fargemessig har voksen i den mørke versjonen av Fusso har et svakt grønnskjær mens den lyse versjonen har en mild gulfarge slik vi er vandt til hos mange andre vokser. Selve voksen er forholdsvis myk og det gjør den svært enkel i bruk.

     

    Bruk og påføring

    Fusso Coat påføres bilen på akkurat samme måte som andre lignende produkter. De fleste påføringspads passer på grunn av diameteren perfekt ned i boksen. Fordi voksen, som sagt, er rimelig myk er det ikke nødvendig å gå hardt til verks for å få produkt på paden. Man trenger så vidt å være nedi for å ha nok til et helt panel.

     

    Påfør produktet med egnet påføringspads i noenlunde rette bevegelser og sørg for å dekke alle områder. Gå gjerne over samme sted to ganger for å være sikker på at alt er dekket. De ulike oljene i denne voksen gjør det til en lek å påføre og sørger for et jevnt og tynt lag. Samtidig tørker ikke produktet og det gjør det enkelt å fjerne igjen. Jobb med to og to paneler av gangen da Fusso Coat kan ha en tendens til å bli vrang dersom den får ligge for lenge på lakken. Dette kan selvfølgelig variere fra bil til bil og i forhold til klima. Når du har lagt produkt på to paneler finner du frem en ren og fin mikrofiberklut og buffer av igjen umiddelbart. Om panelene du jobber med er fuktige er ikke det noe problem for Fusso Coat.

     

    Fusso Coat har egenskaper som i mange tilfeller kan hjelpe med å dekke over lette vaskeriper selv om dette på ingen måte er et alt-i-ett produkt eller alternativ til polering/rubbing. Men har du ikke umiddelbart tid til å polere bort riper, kan Fusso Coat i det minste hjelpe deg med å skjule de verste vaskerosene midlertidig samtidig som du får førsteklasses beskyttelse.

     

    Holdbarhet

    Fusso Coat har ikke ”12 Months” i navnet sitt for ingenting. Grunnet de motstandsdyktige ingrediensene i voksen vil beskyttelsen du får bli værende på lakken i mange måneder fremover. Mens en tradisjonell carnaubavoks har normal holdbarhet på opp mot tre måneder kan man med Fusso Coat firedoble ”levetiden” til beskyttelsen. Tolv måneder er ikke overvurdert!

     

    Undertegnede la selv på bilen et lag med Fusso Coat sensommeren i august 2015. Nå i februar 2016, etter en lang vinter med daglig pendling på salte veier, er virkningen og hydrofobien like bra på alle paneler uten tegn til degradering. Om beading og sheeting av vann og smuss ikke ser gunstig ut, så er det som regel kun en enkel håndvask som skal til for å få frem egenskapene igjen.

     

    Husk at arbeidet med skikkelig forvask og håndvask danner grunnlaget for optimal holdbarhet.

     

    Pris, ”value for money” og forhandlere

     

    En boks med Fusso Coat koster per dags dato omtrent 299,- hos noen av DCN´s samarbeidspartnere. Ser man denne prisen opp mot hva man får så er det ikke rart at nettopp dette produktet har blitt en suksess og et ofte anbefalt alternativ, både for nybegynnere og proffe!

     

    På en normal familiebil går det nok til ca. 1,0g-1,5g produkt per lag påført. Hvis du er generøs har du da nok produkt i én enkelt boks til å dekke i overkant av 130 biler. Dette gir en kostnad på under to kroner per påføring. I rest my case og lar tallene snakke for seg selv J

     

    Dette er et produkt som gir vanvittig mye beskyttelse for pengene. Enkelt og greit. Så løp og kjøp!

     

     

    16