Gå til innhold

Noen tanker rundt "Drying aid"?

Recommended Posts

Bjerknez
Skrevet

Jeg har de siste dagene sett tester samt lest hva andre skriver om nyttigheten rundt drying aid. Med det så mener jeg da at man bruker en såkalt quick detailer samens med tørkehåndkle når man tørker bilen etter vask for å få bedre glid til tørkehåndkle samt minske risikoen for vaskeriper etc. 

Jeg kan se det argumentet, men denne metoden har også en bakdel og det er at hvis man bruker en keramisk quicdetailer så kan denne ødelegge tørkehåndkle på sikt samt i værste fall gjøre vondt værre om ikke dette håndkleet legges i bløtt samt vaskes etter hver bruk. Ganske tungvindt spør du meg. 

Hvis man IKKE bruker en keramisk quick detailer men en som er voksbasert så vil beading effekten uansett være dårligere enn den man har fra før hvis man har en coatet bil og beading/vannskrekk egenskapene blir maskert, ved siden av at beskyttelsen til disse quickdetailerene er ganske så marginal. Fordelen er at dem ikke tetter igjen porene i tørkehåndkleet på same måte. 

Jeg tenker at så lenge bilen uansett er ren og man blåser av det værste med en luftblåser så er det bedre og bruke en langt rimeligere mikrofiberklut og legge en keramisk quickdetailer som topping og heller droppe bruken av et dyrt og fluffy tørkehåndkle. 

Jeg har sjekket en del tester, mest på Youtube og det virker som om disse testene spriker litt, men jeg stoler ganske greit på "Forensic Detailing" kanalen hvor jeg føler testene er mer vitenskapelige. Så langt det lar seg gjøre. Såkalt "gloss" er noe som kan måles, men ikke ses i stor grad så den kategorien er helt uvesentlig for meg. Det skal mye til å få en nypolert og coatet bil til å fremstå som mer "glossy" ved hjelp av en Quickdetailer. Jeg har vertfall ikke merket noe til dette med de jeg har testet. 

Grunnen til at jeg tar opp dette temaet er fordi jeg ønsker mulighet for å tørke bilen kjapt når jeg er på ferie og vasker bilen i selvvaskehall hvor ting på skje litt kjapt. Derfor er jeg på utkikk etter et produkt som kan brukes samens med tørkehåndkle (drying aid) som gir best mulig vannavprelling/beads og en grei beskyttelse som varer en uke eller to. Altså et produkt som ikke maskerer egenskapene til coatingen. 

----------

Derfor har jeg også lest om disse "rinsless wash" produktene. Disse legger ikke igjen noe beskyttelse og inneholder så vidt jeg vet ikke noe som tetter igjen porene til tørkehåndkle, men hjelper på gliden under tørk. Men som nevnt, den gir ingen beskyttelse. 

Så konklusjonen min er at det ikke finnes noen perfekt måte og tørke bilen samt beskytte den OG opprettholde beading effekten på en gang. 

----------

Er det noen her som har fundert litt mer filosofisk rundt dette og som har noe å tilføye?

Nå er det så klart slett ikke sikkert at mine påstander her er korrekte utover det jeg har testet selv på egen bil, men når man har et tørkehåndkle til 500 spenn så vil jeg ikke bruke en keramisk quickdetailer samens med dette, selv om dette hadde vært den beste løsningen for å oppnå det jeg ønsker med tanke på oprettholdelse av beading, gi beskyttelse samt gli til tørkehåndkle etc. 

Hvor stor er egentlig faren for at dette tørkehåndkleet tetter seg (hvis det gjør det) om man ikke har mulighet til å legge det i bløt eller slenge det i vaskemaskinen med en gang?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår