Gå til innhold

Irritert i trafikken? Blås det ut her!


Anaxyd

Recommended Posts

Når jeg ligger over fartsgrensa og en bil bak meg ligger klint oppi ræva på bilen min.. Ja da slakker jeg av på gassen og farten synker, synker, synker og synker. Så gasser jeg på igjen. Da pleier de å ta hintet! Også når jeg skal kjøre av veien pleier jeg å bremse UTROLIG mye ned før jeg tar en 90graders sving (den korrekte måten) i slow motion. :lol:

De som irriterer meg, irriterer jeg tilbake. Men noe jeg aldri gjør, er å ligge klint opptil bilen foran. (For bilen min sin skyld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over folk som plasserer seg feil i rundkjøringer, og håper han pensonisten får all skylden, for jeg har ikke råd til å lakkere skjermen min nå :(:blink:

Jeg lå lenge bak en bil som lå godt under fartsgrensen idag, når vi kom til en rundkjøring med 4 avkjørsler legger han seg helt til venstre, jeg skal rett frem og legger meg derfor til høyre og kjører fortere enn han, når jeg er like langt framme som han, ser jeg at han også har tenkt seg rett frem, men det er bar ett felt ut og derfor ikke plass, dette driter jo han i og kjører på meg.

Itillegg nekter han all skyld, for "jeg blinket jo ut"....

Heldigvis fikk jeg han til å skrive under på at han skiftet fil, så da håper jeg det er grei skuring, men frykter det kan bli skylddeling siden det er rundkjøring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itillegg nekter han all skyld, for "jeg blinket jo ut"....

Heldigvis fikk jeg han til å skrive under på at han skiftet fil, så da håper jeg det er grei skuring, men frykter det kan bli skylddeling siden det er rundkjøring...

Såvidt jeg vet, er det vel alltid den som skifter felt som skal vike? Så da hjelper det vel på at han skrev under på det i mine øyne, men jeg er ingen ekspert.

Irriterer meg over folk som skal "yppe" med meg i trafikken, bare fordi det står GTI bakpå bilen min. Mest ungdommer, men også litt eldre menn!

Og folk som ligger konstant i venstrefilen, selvom det ikke er noen biler til høyre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet, er det vel alltid den som skifter felt som skal vike? Så da hjelper det vel på at han skrev under på det i mine øyne, men jeg er ingen ekspert.

Irriterer meg over folk som skal "yppe" med meg i trafikken, bare fordi det står GTI bakpå bilen min. Mest ungdommer, men også litt eldre menn!

Og folk som ligger konstant i venstrefilen, selvom det ikke er noen biler til høyre..

Eller folk som ligger i venstrefila på motorveien fordi de kjører 1km/t kjappere enn bilen som den PRØVER å kjøre forbi :lol: Da pleier jeg å blinke aktivt med fjernlys. De aller aller fleste reagerer ganske kjapt B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg igjen, som hver gang det blir vinter og veiene kan være litt glatte, begynner å irritere meg over at folk ikke justerer seg litt når det begynner å bli glatt ute. Da tenker jeg først og fremst på bremselengde. Jeg blir redd min egen bil og for mitt eget ve og vel når jeg er ute og kjører. Huff!

Vet ikke hvor mange ganger jeg ser bilister komme mot et kryss hvor de har vikeplikt, hvor de såvidt, eller ikke klarer å stoppe i tide før de er ute i veien. ABS og vinterdekk gjør deg ikke til supermann! Det går an å tenke litt innimellom....for ikke å snakke om de som holder 1000,5 i avstand tross speilblanke veier.

Havner noen i ræva eller sida mi, så tror jeg at jeg kommer til å sette en ny standard for verbal utløsning i negativ forstand.

Ellers kjenner jeg meg veldig igjen i mange utsagn her. Innlegget ville blitt for langt om jeg skulle kommentert alt mulig :)

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet, er det vel alltid den som skifter felt som skal vike? Så da hjelper det vel på at han skrev under på det i mine øyne, men jeg er ingen ekspert.

Irriterer meg over folk som skal "yppe" med meg i trafikken, bare fordi det står GTI bakpå bilen min. Mest ungdommer, men også litt eldre menn!

Og folk som ligger konstant i venstrefilen, selvom det ikke er noen biler til høyre..

Nå ringte han meg faktisk, og påtar seg all skyld, og vil betale kontant :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
ClearCoatChristR

Eller folk som ligger i venstrefila på motorveien fordi de kjører 1km/t kjappere enn bilen som den PRØVER å kjøre forbi :lol: Da pleier jeg å blinke aktivt med fjernlys. De aller aller fleste reagerer ganske kjapt B)

Sånne folk kalles trøndere. Det er hvertfall en veldig populær aktivitet her oppe, i tillegg til å bruke alt for lang tid på å komme seg avgårde når det blir grønt lys.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt lokalkjente i fana området, rundkjøringen ut ifra lagunen, jeg ligger i høyrefeltet og skal nedover mot by'n, ser at det kommer en kar i venstre feltet som tydelig har lyst å kjøre nedover der også, jeg kjører ut av rundkjøringen og velger feltet mot Bergen(venstre felt ut) og tror du ikke han luringen som kjører feil i rundkjøringen FLØYTER på meg da?? da gikk rullegardinen i sort :) stopper bilen og durer bak til han og spør hva som er problemet, han blir såpass stresset at han får panikk og river igjen døren og låser og nekter å åpne igjen :) sattan forl e idioter.

Og før noen lokale som TROR de kan denne rundkjøringen prøver seg med at man kan ligge i venstre og svinge til høyre så lenge man skal velge venstre feltet fordi det er 2 felt inn og ut av rundkjøringen så kan jeg fortelle at dette vet jeg med 100%sikkerhet at det kan man IKKE ;) men alikavel så ser jeg folk som prøver seg på denne her vri'en hver gang jeg er der.

Endret av Norfoc76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt lokalkjente i fana området, rundkjøringen ut ifra lagunen, jeg ligger i høyrefeltet og skal nedover mot by'n, ser at det kommer en kar i venstre feltet som tydelig har lyst å kjøre nedover der også, jeg kjører ut av rundkjøringen og velger feltet mot Bergen(venstre felt ut) og tror du ikke han luringen som kjører feil i rundkjøringen FLØYTER på meg da?? da gikk rullegardinen i sort :) stopper bilen og durer bak til han og spør hva som er problemet, han blir såpass stresset at han får panikk og river igjen døren og låser og nekter å åpne igjen :) sattan forl e idioter.

Og før noen lokale som TROR de kan denne rundkjøringen prøver seg med at man kan ligge i venstre og svinge til høyre så lenge man skal velge venstre feltet fordi det er 2 felt inn og ut av rundkjøringen så kan jeg fortelle at dette vet jeg med 100%sikkerhet at det kan man IKKE ;) men alikavel så ser jeg folk som prøver seg på denne her vri'en hver gang jeg er der.

Her må nok vegmerking ta litt skyld. Ingen aning hvordan det er merket oppe hos deg, men i Oslo-området er det mange rundkjøringer som er merket slik at man kan kjøre slik du sier man ikke kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må nok vegmerking ta litt skyld. Ingen aning hvordan det er merket oppe hos deg, men i Oslo-området er det mange rundkjøringer som er merket slik at man kan kjøre slik du sier man ikke kan...

Litt skummelt det der, ja. Gule skilt med svarte piler som viser at man kan svinge rett ut fra venstre felt. Det som ikke blir opplyst er at man bare kan gjøre dette hvis det ikke er en bil i feltet på utsiden.

Men det er nok snadder for forsikringsselskapene. Har inntrykk av at de stort sett prøver seg med skylddeling ved kollisjon i rundkjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skummelt det der, ja. Gule skilt med svarte piler som viser at man kan svinge rett ut fra venstre felt. Det som ikke blir opplyst er at man bare kan gjøre dette hvis det ikke er en bil i feltet på utsiden.

Hvis bilen på høyre side også skal rett frem er det vel han som skifter fil (dersom han gjør dette etter utkjøringen av rundkjøringen) og derved han som har vikeplik?

Mange rundkjøringer her omkring har merking med piler i veien - også her mange med to filer inn og to ut som begge viser "rett frem".

En annen ting som irriterer meg er at vegmerkingen ofte er motsatt av hovedregel. Eksempel: to filer inn mot et kryss hvor hovedregelen er at høre fil går til høre og rett frem, mens venstre fil er for de som skal svinge til venstre. Så viser vegmerkingen i asfalten det motsatte, altså at venstre fil går rett frem og til venstre, mens høyre fil svinger til høyre.... Ikke lett å vite dersom du ikke er lokalkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må nok vegmerking ta litt skyld. Ingen aning hvordan det er merket oppe hos deg, men i Oslo-området er det mange rundkjøringer som er merket slik at man kan kjøre slik du sier man ikke kan...

Jauda men da skulle man i teorien kunne fortsatt helt rundt i høyrefelt også da, da hadde ikke personen i venstre felt kunne kjørt ut ;) nå skal det sies at det har vært forklart minimum 6 ganger i BA med bilder om hvordan denne rundkjøringen skal kjøres :) så ser for meg at det er mye kollisjoner der :)

Hvis man ser her så er det veien som kommer ifra høyre jeg snakker om, har vært merket opp i veibanen før men det er slitt vekk, står også skilt over veibanen om hvor man skal kjøre :)

http://kart.gulesider.no/m/Iu5Y2

Endret av Norfoc76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jauda men da skulle man i teorien kunne fortsatt helt rundt i høyrefelt også da, da hadde ikke personen i venstre felt kunne kjørt ut ;) nå skal det sies at det har vært forklart minimum 6 ganger i BA med bilder om hvordan denne rundkjøringen skal kjøres :) så ser for meg at det er mye kollisjoner der :)

Nja, skal du til venstre i en rundkjøring skal du som hovedregel ligge i venstre felt og ikke i høyre.... Høyre felt brukes av de som skal til høre eller rett frem. Venstre felt brukes av de som skal til venstre eller rett frem (gitt at det er to felt ut "rett frem", hvis du skjønner).

Må allikevel si at dersom folk til stadighet kjører feil i den rundkjøringen så stiller jeg spørsmål om den er hensiktsmessig konstruert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte inn til sentrum i formiddag, så er det plutselig en idiot i Pajero som skifter fil uten å sjekke blindsonen: Takket være at jeg STOD på bremsen så strøyk han klar av meg med et klyvd, flatbanka fluefittehårs margin. Bare for ordens skyld, et fluefittehår er ganske tynt.

På vei ut av byen er det en kamikaze-syklist som sykler rett over veien, tilsynelatende helt uten å se seg for. Nok en gang måtte jeg trampe deselerasjonspedalen i bånn. Med litt godvilje hadde man kanskje fått et rullingspapir mellom frontfangeren og syklistens høyreben.

Hva slags blodomløp har egentlig slike personer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, skal du til venstre i en rundkjøring skal du som hovedregel ligge i venstre felt og ikke i høyre.... Høyre felt brukes av de som skal til høre eller rett frem. Venstre felt brukes av de som skal til venstre eller rett frem (gitt at det er to felt ut "rett frem", hvis du skjønner).

Må allikevel si at dersom folk til stadighet kjører feil i den rundkjøringen så stiller jeg spørsmål om den er hensiktsmessig konstruert...

Er med deg på den ja, ja de burde ha merket den opp på nytt, men er flere rundkjøringer her i Bergen som er tydelig merket og alikavel kjører folk stokk feil :( eg tror rett og slett bergensere suger på å kjøre rundkjøringer.

Skal ikke være lett, er jo flere felt både inn og ut og jaggu må man svinge og greier i den også. og ikke minst blinke med noe finurlig som blinklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Er med deg på den ja, ja de burde ha merket den opp på nytt, men er flere rundkjøringer her i Bergen som er tydelig merket og alikavel kjører folk stokk feil :( eg tror rett og slett bergensere suger på å kjøre rundkjøringer.

Skal ikke være lett, er jo flere felt både inn og ut og jaggu må man svinge og greier i den også. og ikke minst blinke med noe finurlig som blinklys.

Var bomesikker på at de strekene i veien var til pynt. Ang den rundkjøringen så er det morsomst når han i venstre i venstrefil skal til høyre og han i høyre fil skal til venstre har sett det skje to ganger og begge gangene ble det metallkosestund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke bare i Bergen dere sliter i rundkjøringene.. den største i Oslo (trafikkmaskinen v/ Oslo S) er skiltet helt omvendt i forhold til "vanlige" regler i rundkjøring; og det byr jo selvfølgelig på problemer hos bilister som ikke leser skilter... Kommer man fra Øst og skal inn til Oslo sentrum; skal man 270 grader rundt i rundkjøringen, med andre ord til venstre. Da skal man ligge i ytterste høyre felt. Skal du tilbake mot øst fra Oslo sentrum, skal du 90 grader i rundkjøringen, med andre ord til høyre. Da skal man faktisk ligge i ytterste venstre felt :blink:

Men når alt kommer til alt ligger hovedskylden hos trafikkmyndighetene og Statens Vegvesen. Når man er inkonsekvente i regler og har mange unntak, blir det krøll. Det stilles tross alt ikke konkrete krav til IQ eller trafikal interesse for å kjøre bil. Og rundkjøringer er jo et temmelig spesielt område; der til og med tullingene i vegvesenet ikke blir enige om hvordan man skal blinke engang. Men stilles det vel heller ikke krav som ovennevnt for å få jobb i vegvesenet, heller.

Endret av Øivind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For litt lokalkjente i fana området, rundkjøringen ut ifra lagunen, jeg ligger i høyrefeltet og skal nedover mot by'n, ser at det kommer en kar i venstre feltet som tydelig har lyst å kjøre nedover der også, jeg kjører ut av rundkjøringen og velger feltet mot Bergen(venstre felt ut) og tror du ikke han luringen som kjører feil i rundkjøringen FLØYTER på meg da?? da gikk rullegardinen i sort :) stopper bilen og durer bak til han og spør hva som er problemet, han blir såpass stresset at han får panikk og river igjen døren og låser og nekter å åpne igjen :) sattan forl e idioter.

Og før noen lokale som TROR de kan denne rundkjøringen prøver seg med at man kan ligge i venstre og svinge til høyre så lenge man skal velge venstre feltet fordi det er 2 felt inn og ut av rundkjøringen så kan jeg fortelle at dette vet jeg med 100%sikkerhet at det kan man IKKE ;) men alikavel så ser jeg folk som prøver seg på denne her vri'en hver gang jeg er der.

Jeg kjenner til krysset, og om det er sånn å forstå at du bråstopper i venstre fil, stopper trafikken i den filen rett etter rundkjøringen for å gå ut av bilen og skjelle ut folk, så lager du en farlig situasjon fordi du stenger hele feltet til de som kommer fra retning kokstad og skal rett frem i rundkjøringen og videre mot byn. Som for eksempel den semitraileren man ser ved ovenfor shellstasjonen på bildet du har linket til, på vei inn i rundkjøringen. Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En idiot som tuta på meg istad da jeg sto og ventet på at det skulle bli ledig inn i rundkjøringa....ARGH...er folk stokk tett dumme? Vikeplikt er kanskje fremmedord for visse.... :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...