Gå til innhold

Irritert i trafikken? Blås det ut her!


Anaxyd

Recommended Posts

Jeg kjører 40-50.000km i året, og det er mye man etterhvert ikke skjønner hvorfor man irriterte seg over tidligere...

Hva slags kjørelys/tåke/kurvelys andre biler har... ekke mitt problem. Jeg har annet å konsentrere meg om enn å se på lysene til andre biler. Å si det er trafikkfarlig.. vel, ca like trafikkfarlig som "provoserende" reklameskilter i nærheten av vei.. noe jeg forøvrig også driter i.

Samme med biler som ligger kloss bak meg.. det spiller ingen rolle så lenge de ikke havner i støtfangeren min, og dersom de skulle havne der så får jeg rettet og lakkert bakfangeren på forsikringen. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Erfaringsmessig er det uansett ikke de som ligger kloss oppi støtfangeren din som kjører i deg bakfra; det er de som holder "jojo-avstand" fordi de ikke følger med i trafikken ;)

Om de ligger under 1001 bak deg, dere ligger i 80kmt og plutselig må du bråbremse alt du har fordi det løper en elg over veien. Bilen bak deg bruker 1 sek på å reagere, og allerede da har han truffet deg i rimelig høy fart. Jeg tror det ikke bare er bakfangeren som er skadet da, men ogs de som sitter inne i bilen.

Det er akkurat dette jeg syntes er så ærgelig med folk som kjører så tett innpå. Man utsetter faktisk folkene i bilen foran for stor skade om det skulle skje noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de ligger under 1001 bak deg, dere ligger i 80kmt og plutselig må du bråbremse alt du har fordi det løper en elg over veien. Bilen bak deg bruker 1 sek på å reagere, og allerede da har han truffet deg i rimelig høy fart. Jeg tror det ikke bare er bakfangeren som er skadet da, men ogs de som sitter inne i bilen.

Det er akkurat dette jeg syntes er så ærgelig med folk som kjører så tett innpå. Man utsetter faktisk folkene i bilen foran for stor skade om det skulle skje noe lignende.

Kunne ikke vært mere enig. Selv en relativt "mild" påkjøring bakfra kan gi varige nakkeskader. Samboeren min ble påkjørt bakfra for halvannet år siden. Bilen hennes stod stille, det samme gjorde bilen bak, mens den tredje bilen fikk ikke stoppe. Det gikk ikke spesielt fort, men allikevel ble det skader på bilen for over 60k. Heldigvis ingen varige skader, men hun hadde skikkelig vondt i nakken i mange dager etterpå. Jeg skulle vel aldri skrevet her inne om dette, for denne uka har jeg hatt en bil helt oppå fangeren hver dag til og fra jobb... :blink:

Enda værre er det med lastebiler som gjør det samme. Kunne du tenke deg 40 tonn i 80+ km/t inn i bilen din bakfra når du har bråbremset? Eller hva med en vanlig bil på ca 1500kg? Hvis den treffer deg i 80 km/t når du står rolig, tilsvarer det over 130 tonn kraft inn i bilen din...

http://www.kiro1.no/kironytt/whiplash_nakkesleng_

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vogntog / lastebiler ligger klin inntil fangeren så gjør man to ting - svinger inn til siden ved første og beste anledning, dernest ringer man 02800 og anmelder tosken. Har gjort dette ved tre anledninger, og i to av tilfellene kom jeg ikke mange kilometrene videre før vogntoget stod ved siden av vegen med en blålys-blinkende bil bak seg.... *hirr-hirr-hirr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke håpe det skjer med noen her inne da! Whiplash er jo det beste som kan skje egentlig, men uansett er dette ikke noe særlig. Sånne personer skulle vært fratatt lappen på ubestemt tid, da de lager en så stor risiko i trafikken. Jeg har sånne etter meg hver eneste dag!

Anmelding av vogntoget var ganske smart, ihvertfall når de var så raske med å ta han! Morsomt, dette skal jeg gjøre ved første anledning også. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Folk som ikke kan/klarer/vil kjøre rundkjøring slik den skal kjøres når -det er andre biler rundt dem- Jeg presiserer det siste, fordi jeg driter i hvordan de kjører om rundkjøringa er tom, for da har det ikke noe og si uansett.. hehe. Jeg tenker i alle fall slik selv. Men er unødvendig og kutte svinger når du vet du får en på innern..

Her, fin video..

http://www.ostlendingen.no/nyheter/elverum/slik-kjorer-du-br-i-rundkjoringen-1.5717285

-Lastebiler med arbeidslys på som ikke trenger det. Jeg skjønner at strøbilen vil ha lys bak for og bedre kunne se kassa i speilene/videokamera.. Men er unødvendig for søppelbiler og kjøre transport etappe med FULL belysing på rett bakover..

-ujevn kjøring, noen folk klarer jo f... meg ikke og trykke litt ekstra på pedalen når de kommer til en bakke.. Dermed står køa dønn rolig noen km lengre bak...

-Folk som ikke veit hvor de skal her i verden. Les meg rett, de veit sikkert hvor de har tenkt seg, men de viser det ikke akkurat frem med kjørestilen sin.. Det er de som står sist igjen i et 4 armet kryss med biler i alle retninger.. Jeg er ganske sikker på at de som ikke klarer og legge seg til venstre med venstre hjulsett på gulstripa ved sving til venstre, Så andre kommer forbi på høyresiden.. Tilhører samme gruppe.. De som står og sover på grønt lys er sikkert de samme de og.. Skal frem, men har liten/ingen interesse for bilkjøring..

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de ligger under 1001 bak deg, dere ligger i 80kmt og plutselig må du bråbremse alt du har fordi det løper en elg over veien. Bilen bak deg bruker 1 sek på å reagere, og allerede da har han truffet deg i rimelig høy fart. Jeg tror det ikke bare er bakfangeren som er skadet da, men ogs de som sitter inne i bilen.

Det er akkurat dette jeg syntes er så ærgelig med folk som kjører så tett innpå. Man utsetter faktisk folkene i bilen foran for stor skade om det skulle skje noe lignende.

Jeg er selvfølgelig klar over faren (duh) men å bli forbannet på noen på grunn av et teoretisk scenario synes jeg uansett grenser til det glade vanvidd.Det er skrekkelig mye som er farlig og vi utsetter andre mennesker for farer hver eneste dag uten at vi levner det en eneste tanke. Men i trafikken blir alt mye enklere og tydeligere, man har enkle rammer og regler å forholde seg til, og mange (om ikke de fleste) lar seg derfor provosere av trivialiteter fordi de tviholder på teorien om at deres egne måte å ferdes i trafikken er den eneste riktige.

Om det konkrete temaet;

Husk at avstanden mellom deg og bilen bak oppfattes i speilene som mye kortere enn den er i realiteten.

Slipp vedkommede bak deg forbi, så slipper du å bli irritert og stresset. Unntaket er selvfølgelig i tett kø og rush, men da går til gjengjeld trafikken så sakte at det ikke er noen fare.

Endret av Øivind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Var nettop ute og kjørte og ble blendet av en Tosk med laser i 80 sonen. Jævlig hyggelig. Grønn laser er tydeligvis popp blandt drittunger for tiden... blir hissig av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettop ute og kjørte og ble blendet av en Tosk med laser i 80 sonen. Jævlig hyggelig. Grønn laser er tydeligvis popp blandt drittunger for tiden... blir hissig av sånt.

Trodde først du hadde blitt målt med laser når jeg leste kjapt :P Kipt å bli blenda i den hastigheten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig klar over faren (duh) men å bli forbannet på noen på grunn av et teoretisk scenario synes jeg uansett grenser til det glade vanvidd.Det er skrekkelig mye som er farlig og vi utsetter andre mennesker for farer hver eneste dag uten at vi levner det en eneste tanke. Men i trafikken blir alt mye enklere og tydeligere, man har enkle rammer og regler å forholde seg til, og mange (om ikke de fleste) lar seg derfor provosere av trivialiteter fordi de tviholder på teorien om at deres egne måte å ferdes i trafikken er den eneste riktige.

Om det konkrete temaet;

Husk at avstanden mellom deg og bilen bak oppfattes i speilene som mye kortere enn den er i realiteten.

Slipp vedkommede bak deg forbi, så slipper du å bli irritert og stresset. Unntaket er selvfølgelig i tett kø og rush, men da går til gjengjeld trafikken så sakte at det ikke er noen fare.

Jaja... :unsure:

«Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser.»

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men å bli forbannet på noen på grunn av et teoretisk scenario synes jeg uansett grenser til det glade vanvidd.

Her blir jeg litt forundret. Og mildt sagt uenig.

Hva med en som prater i mobil, røyker, drikker kaffe og barberer seg i fjeset samtidig, så han vingler over i motgående kjørefelt med ujevne mellomrom. Fram til det smeller er det bare et teoretisk scenario, så det er vanvittig å bli forbannet over dette også?

Endret av obimann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir jeg litt forundret. Og mildt sagt uenig.

Hva med en som prater i mobil, røyker, drikker kaffe og barberer seg i fjeset samtidig, så han vingler over i motgående kjørefelt med ujevne mellomrom. Fram til det smeller er det bare et teoretisk scenario, så det er vanvittig å bli forbannet over dette også?

Man kan selvfølgelig dra dette i det lengste og drøyeste.. men hvor ofte ser du ulykker som er et direkte følge av scenariet du beskriver? Greit å forholde seg til realiteter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste som irriterer andre irriterer meg også.

Når det er kø i en rundkjøring! Folk som skal en vei sperrer for alle som skal andre veien. I går skulle jeg rett frem i en rundkjøring, og i det jeg kjørte ut, kom det en fra høyre og sperret for meg. Han sto da i kø for å komme rundt. I tilleg presterte han å GEIPE til meg. Dette var en godt voksen mann. Ble helt sjokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er folk med biler som XC90, X5, Q7 og Land Cruiser idioter fra før, eller er det noe de blir først etter innkjøp av nevnte bil?

Jevnt over etter mine observasjoner er det disse 4 bilene som kjører verst mellom østlandet og møre og romsdal. Har lagt merke til dette de siste 3 gangene jeg har tatt denne turen og det slår aldri feil, SUV`ene tar forbikjøringer midt i svinger, før svinger, ligger direkte opp i rumpa på bilen foran og har generellt en atferd som skulle tydet på at disse bilene/sjåførene unngår fysikkens lover på en måte vi andre ikke klarer.

http://www.youtube.com/watch?v=2-9nGIcCisE

Men det gjør de jo ikke, og med ekstra vekt og høy fart vil de risikere å ta livet av stakkarene i motsatt kjørebane som tilfeldigvis kjørte forbi de 10 sekundene X5`n kjørte der.

Er det is, snøvær og glatt på veiene, hold ihvertfall fartsgrensene...

http://www.tv2underholdning.no/broom/pass-opp-her-kommer-en-loepsk-bmwsuv-3147264.html?vbseourl=adserver/www/delivery/ck.php

Edit:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10019481

God lesning om egen sikkerhet i høy hastighet :)

Endret av Aspiranten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævlig teit å parkere midt i svingen da!

den første filmen kan man lage av ett hvilket som helst type merke.

Hvis du alltid opplever at biler ligger å presser deg i ræva, kjører forbi deg i svinger så er det ikke sjåførene av de bilene det er noe gærent med, da burde du heller se på din egen kjørestil og vurdere buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag irritererte jeg meg over som mange ganger før, eldre damer i trafikken! Spesielt rundkjøringer, hvor de er alt for usikre og klarer ikke og se litt fremover i trafikken og ender opp med og stå midt i rundkjøringa og blokkere.

-Bmw iX3 2021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævlig teit å parkere midt i svingen da!

den første filmen kan man lage av ett hvilket som helst type merke.

Hvis du alltid opplever at biler ligger å presser deg i ræva, kjører forbi deg i svinger så er det ikke sjåførene av de bilene det er noe gærent med, da burde du heller se på din egen kjørestil og vurdere buss.

Så ditt standpunkt er at veitrafikkloven eksisterer for å brytes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ditt standpunkt er at veitrafikkloven eksisterer for å brytes?

§ 6. Fartsregler.

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk.

I trafikkregler gitt i medhold av § 4 kan det fastsettes nærmere bestemmelser om fartsgrenser, herunder om lavere fartsgrense for bestemte grupper av motorvogner.

Departementet kan gi særlige regler om fartsgrenser for område utenfor veg, eller på veg stengt for alminnelig ferdsel.

Departementet kan som forsøksordning sette lavere generelle fartsgrenser enn hva som er bestemt i andre ledd for bestemte områder og/eller for bestemte tider.

Fartsgrensene gjelder ikke for konkurranseskjøring1 som med politiets tillatelse holdes på særskilt bane eller veg som stenges for all annen trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...