Brynjar

BMW 525d 2006 mod M-tech

53 innlegg i emnet

BMW 525d M-tech, 2006 mod

DSC_0846.jpg

Denne write-up'en tenkte jeg å gjøre en litt annen vinkling enn det jeg pleier å gjøre. I søken etter å bli bedre på foto har jeg nesten utelukkende testet med manuelle instillinger her, som igjen førte til at noen bilder ikke ble helt brukende:-) Jeg har i alle fall begynt å skjønne det grunnleggende med dybdeskarphet, ISO og blederåpning, noe som gjør at jeg klarer å utnytte kameraet bedre enn før..

Uansett, så var denne BMW'en en bil jeg brukte 4-5 dager på, og antall arbeidstimer rundet ca 30..

Den vrien jeg valgte å gjøre her var å jobbe meg panel for panel med maskering, grovkorrigering etterfulgt av et mellomsteg. Dette fungerte veldig bra på egen motivasjon og gjorde jobben noe lettere da jeg slapp 20 sammenhengende timer med tung korrigering:-)

Det eneste jeg angret litt på var å rense bilen inni før korrigering da jeg var nødt til å åpne dørene når jeg korrigerte takstolpene, noe som igjen gjorde at jeg måtte ta en liten strafferunde på interiøret til slutt..

Utstyrsliste vask/poleringsklargjøring:

Prickbort

Scholl Crack 9000

Maxi suds

MG APC

Mothers ull mit

SV Detail kost

ONR

SV gul clay

EZ koster

SS tørkere

Polering/Div:

Makita og flex roterende

Scholl S03

3M FCP

Div pads

CFP

SV autobahn

SV Crystal Rock

SV Leather cleaner og milk

CG Green clean

Scholl Purple 9000

CG New look trim plastfornyer

Bilen ble vasket, rengjort noe som gikk på rekordtid. Jørn som er eier av bilen har tydeligvis vært veldig flink med vasken og her var det stort sett reint i de fleste kriker og kroker. Tok likevel ingen sjangser og dynket bilen i avfetting og foam og clayet med SV gul clay. Clayen ble svært lite skitten og det var trygt å starte den virkelige jobben. Målinger ble gjort med PTG og tallene var veldig standard BMW - 130-160my:

DSC_0501.jpg

Bilen hadde veldig mye av slike "etse" flekker både på panser og tak... Kanskje litt vulkaninspirert edition:

DSC_0497.jpg

Panser ganske så friskt mtp riper og jeg endte opp med å bruke rundt 4 timer bare der.. Problemet var at ripene satt svært dypt og lakken var KNALLHARD... Nå kjenner jeg at jeg er litt lei av hard lakk og ønsker meg en Toyota neste gang:

DSC_0506.jpg

Her har jeg gått over panser med S03 på gul pad mellom 3-4 runder. Brukte FCP på en 75mm pad fra godkjemi der hvor det var dypere riper som krevde mer press og arbeidstid. Fremgangsmåten var veldig enkel: Spre S03 på 1500rpm med Makita'en til at produktet begynner å bli brutt ned. Da vises alle riper veldig godt. Ikke tørk av. Ha FCP på 75mm pad og jobb på tvers av ripene på 1900rpm. Denne metoden sparte meg for mye tid og sparte også lakk på omkringliggende områder.. Noen plasser endte jeg opp med å ta opp til 15-20my, noe som er ganske så mye:

DSC_0538.jpg

Lakken ble veldig pen i lyset og når sola skinte inn gjennom porten tenkte jeg WTF!!! Her var det da sinnsykt med skit igjen... Så tittet jeg litt opp på vinduene på porten - hehe, der var det de som var skitne :P :

DSC_0511.jpg

Etter runde med S03 og FCP ble det et mellomsteg med S30 på orange scholl, etterfulgt av Menzera PO85RD på en sort godkjemi pad:

DSC_0514.jpg

Tok så wipedown med CF02 på halve og Isopropanol og vann på andre halvdelen.. Lot dette ligge i 3-4 minutter før jeg tørket det forsiktig av med en SS dryer og buffet helt tørt med en fluffy MF.

Dro selvsagt opp porten nå:

DSC_0515.jpg

Er ikke ofte man blir så fornøyd, men dette er i alle fall meget tilfredsstillende resultater :D :

DSC_0523.jpg

Legger ved noen solbilder, da jeg selv aldri får nok av dem:

DSC_0525.jpg

DSC_0527.jpg

DSC_0528.jpg

Litt smårusk ble det igjen her, men vil anslå korrigeringen til 95% på dette panseret:

DSC_0530.jpg

DSC_0539.jpg

DSC_0540.jpg

Kjørte samme kombo på passasjerdøren men kjørte ikke finishing her.. Klokkerent.. Tid brukt her var ca 3 timer:

DSC_0544.jpg

DSC_0546.jpg

DSC_0549.jpg

DSC_0551.jpg

DSC_0553.jpg

50/50:

DSC_0558.jpg

DSC_0559.jpg

DSC_0562.jpg

Fra knekken av panseret->skjermen fikk en ny runde med 75mm pad etterfulgt av S03 på gul for å ta kjøresporene fra den lille. To lette pass med S03 over der fjernet kjørespor enkelt. Dvs, 3 lag med produkt før jeg tørket :blink: :

DSC_0576.jpg

Bakfangeren ble litt sånn "våtslipe - skal, skal ikke?" :

DSC_0582.jpg

Skal!!:

DSC_0583.jpg

Skal ikke - brukte 75mm pad'en(bilde kommer lenger ned) og FCP på 1500-1900 rpm med mye press. Pad'en fra godkjemi er medium myk og veldig tykk. Dette gjør at du kan bruke mye press uten at du får alt for høye temperaturer. Utviklet tilsvarende med varme som en ullpad:

DSC_0584.jpg

Noe fikk lov til å være igjen:

DSC_0586.jpg

Så ble det en runde med S30 på orange scholl.. Strengt tatt så hadde S30 vært mer enn godt nok som finishing steg på denne ekstremt harde lakken, men er man detailer, ja så er man detailer:

DSC_0587.jpg

S30 tar kjørespor og holo's. Wipet med CF02:

DSC_0598.jpg

Gloss pica:

DSC_0591.jpg

Så var det å fortsette på førerdøren:

DSC_0600.jpg

Flott dette.. her har jeg kjørt finishing og var godt fornøyd med dette resultatet:

DSC_0601.jpg

KØDDA

Nice:

DSC_0603.jpg

DSC_0607.jpg

Ripe på bakskjermen:

DSC_0613.jpg

DSC_0614.jpg

Her ser dere kanonene ladet og klar til dyst.. Flex'en er utrustet med denne nye pad'en fra godkjemi som jeg synest er veldig fin å bruke som spot fix.. Testet også en annen NoName pad fra godkjemi som likner veldig på 3M sin orange waffel, men så ikke ut mtp kjørespor til sammenlikning med denne.. Den på bildet virker innledningsvis unormalt tykk og på lik linje med orange scholl blir den ganske så myk etter litt bruk. Cut'en er også veldig bra i kombinasjon med riktig slipemiddel:

DSC_0617.jpg

Etter to runder med S03(1900rpm) og en runde med NN godkjemi pad.. Jobbet vel på denne ca 3 runder med sistnevnte kombo.. Jobbe litt til det blir godt og varmt, ta et nærliggende område/ripe og så tilbake osv:

DSC_0625.jpg

Schwupp, så var vi på finishing polish.. Tenkte jeg skulle ta en ekstra liten finish på panser og fant frem en ny finishing pad fra godkjemi.. Denne har veldig tette og myke porer som gjør at veldig bra til f.eks S40 som jeg kjører med her.. 1-2 pass på 900rpm for å spre polishen jevnt.. Synest det er best å ha litt trykk bak pad'en på de fleste av scholl sine produkter når man sprer. Gjør at produktene blir jevnere fordelt. Der hvor produktet "klumper" seg er det bare å bumpe ned hastigheten og dra sakte over, for så å øke igjen: S40'en ble avsluttet med 3 pass på 1500rpm og øvde litt på å avslutte med Bernhards "Z" :

DSC_0630.jpg

Jada, jeg er fortsatt noe så inn i h#%##s solbrent..Har heldigvis sluttet å svi - nå bare klør og flasser det :thumbdown: :

DSC_0632.jpg

DSC_0637.jpg

Noen plasser som her kjørte jeg S40'en helt ut:

DSC_0642.jpg

DSC_0638.jpg

DSC_0644.jpg

DSC_0648.jpg

Etter å ha brukt over 3 timer på en dør for å få det 95% endte jeg opp med å ta passasjersiden på samme måte og førersiden ble ca 85-90%. Fortsatt noe småplukk igjen:

DSC_0674.jpg

DSC_0680.jpg

DSC_0682.jpg

DSC_0692.jpg

DSC_0694.jpg

DSC_0697.jpg

DSC_0699.jpg

DSC_0700.jpg

DSC_0705.jpg

DSC_0706.jpg

Etter å ha brukt så mange timer på korrigering fant jeg ut at jeg hadde lyst til å spandere på en high-end voks og valget var enkelt... Ble ikke Insignis, da den primært er forbeholdt Volvo "R":

DSC_0708.jpg

men det ble Crystal Rock(første bilde var kanskje litt avslørende også :rolleyes: ):

DSC_0714.jpg

Interiøret ble støvsugd igjen:

DSC_0717.jpg

Tok en kjapp rens av matter:

DSC_0718.jpg

og der var det selvsagt noe møkk:

DSC_0719.jpg

DSC_0722.jpg

DSC_0724.jpg

DSC_0731.jpg

DSC_0732.jpg

DSC_0733.jpg

Så kom Jørn for å hente bilen... Før vi dro den ut tok vi en kjapp tur på PC'en for litt produkthamstring. Jørn fikk lagt inn en voksen bestilling på alt han skulle trenge for videre vedlikehold og pleie. Produkter ble bestilt fra SS og Swissvax, så her er det bare å mase på Jørn om å opprette en egen "mine produkter." Quality på denne bestillingen er stikkordet :D :

DSC_0743.jpg

Vi tok bilen ut i lyset, selv om solen var på nedtur med noen blokkerende skyer her og der.. På den store parkeringsplassen var det en hel gjeng som drev på med dressur-trening og Jørn foreslo å dra en annen plass.. Det gjorde vi ikke, så hundefolket fikk pent bare dele plassen - litt spesiell bildetaking blandt folk blir man godt vant til så det er ikke noe å bry seg om, selv om Jørn virket litt brydd i starten :lol:

DSC_0752.jpg

DSC_0755.jpg

DSC_0757.jpg

Dekk hadde også fått seg en runde med Pneu:

DSC_0759.jpg

Hundefolket kastet en del rare blikk i vår retning(i følge Jørn). Når jeg begynte å ta litt bilder av dem sluttet de med det :) :

DSC_0761.jpg

DSC_0764.jpg

Jørn poserer:

DSC_0766.jpg

DSC_0769.jpg

Her poserer Jørn atter en gang og har plassert seg slik at hodet hans havnet rett på sensoren i fronten :lol: :

DSC_0770-1.jpg

Close-up:

DSC_0770.jpg

DSC_0776.jpg

Jeg byttet ut de fryktelige skiltholderne med noen "cleane" holdere noe som gjorde seg på en ellers clean bakende:

DSC_0777.jpg

DSC_0778.jpg

DSC_0779.jpg

DSC_0782.jpg

Eksos ble shinet med Scholl S0 etterfulgt av CG metal shine. Tid brukt 6 minutt. Desverre litt pollenstøv på rørene her:

DSC_0787.jpg

Skiltholderne handlet jeg på skiltfabrikken for for 100,- for 2 stk.. Dro først til BT for å kjøpe dem, men de hadde kun til ny type skilt og ble henvist videre av ei frekk kjærring bak skranken som syntes det var god service å svare med enstavelsesord:

DSC_0797.jpg

DSC_0800.jpg

DSC_0804.jpg

Felger og dekk var nesten helt nye og her var det svært lite gummi får en si.. 25 dimensjon:

DSC_0810.jpg

DSC_0815.jpg

DSC_0816.jpg

DSC_0820.jpg

DSC_0825.jpg

Var også noen fra dressurgruppen som var vært å få med på refleksjonsbildene.. "Voff" :wub: :

DSC_0835.jpg

DSC_0837.jpg

DSC_0839.jpg

DSC_0827.jpg

DSC_0843.jpg

Takk for tittet!!

46

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg gansk ny innen bilpleie og dette er virkelig inspirerende!!

Rett å slett rått ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk :D likte rumpa på hun "dressur-dama" hehe.. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble rett og slett vakkert Brynjar. Du får Cred av meg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg gansk ny innen bilpleie og dette er virkelig inspirerende!!

Rett å slett rått ;)

Hyggelig å høre :)

Fantastisk :D likte rumpa på hun "dressur-dama" hehe.. :P

Da var vi to.. Tok et bilde til "full profile," men det kommer nok ikke på trykk :D

Dette ble rett og slett vakkert Brynjar. Du får Cred av meg :)

Takker, ble ikke så hakkanes gærnt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

B-e-a-utiful Brynjar! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig med en ny tråd fra deg Brynjar, kongebra og meget nøye som vanlig. Cred er en selvfølge.

Utrolig fet vogn BTW...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakkert jobba det her! :thumbup:

Grom bil også med deilige feite hjul! Hadde ikke takka nei til den...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen jobb og pen bil :D Sånn skal det gjøres :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

F*** så inn i hakke steike altså...

Her driver jeg og planlegger en S&S tråd, også kommer du og Mr B (i sin egen tråd) og legger lista enda et par hakk høyere - igjen. Nei, dere får snart få dere en egen del på forumet her. "Okay, vanlige dødelige - dere går denne veien og poster under "Morsomme 1-stegs og artig bruk av Polytrol". Guder - inn til venstre her og post under "Jasså, så dere andre tror dere kan detailing?"-tråden istedet".

Seriøst - dette ble våt-blankt-digg-pent. Kredverdig? Oh yes. Takk for at du tar deg tiden til å lage bra write-ups kombinerte med gode bilder og strøkent resultat (da Brynjar sier 85-90% så betyr det "99,9999999%" for oss andre).

:thumbs:

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

knallbra dette her...

så i mellom tråden i "skjul" i går da den var uten tekst og tenkte at damn det var mye bra bilder .... :)

jobben er som vanlig utsøkt fra deg, så creds for denne her Brynjar..

Polerte du noe på hovedlyktene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt konge! Cred!!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

S+ i detailing dette! :D Som vanlig, og som forventet! ;)

Hvorfor ble det ikke flere bilder den omtalte bakenden? :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger.. Det er alltid morsomt og varmer:-)

Espen: Tror nok det stemmer sånn ca mtp %:-) Dette ble ikke 100%, og skulle nok hatt 15 timer til om det skulle blitt en realitet.. Bak/fremfanger er det jeg er minst fornøyd med.. Er jo av plast og er litt skummelt å "tungkorrigere" på slike deler...

Truls: Hovedlyktene brukte jeg S30 og S40 på. Baklyktene brukte jeg FCP på liten pad, S30 og S40.

Torbjørn: PM sendt med bonusbilde(hundedressur) :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert som vanlig Brynjar.

jeg bruker også panel for panel metoden, hjelper en del på motivasjonen :)

Hvordan er Crystal Rock å buffe av?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir helt målløs av jobben din igjen Brynjar. Enkelt og greit-- Nydelig.

selvom du egentlig ikke trenger det, +cred

cred til essie også for god ide...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der ble ett stk sinnsykt resultat! B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert som vanlig Brynjar.

jeg bruker også panel for panel metoden, hjelper en del på motivasjonen :)

Hvordan er Crystal Rock å buffe av?

Crystal Rock er en lek å ta av.. Rett å slett helt sinnsyk.....

Har tatt panel for panel før, men ikke så konsekvent som jeg gjorde her og det var en fin erfaring:-)

Blir helt målløs av jobben din igjen Brynjar. Enkelt og greit-- Nydelig.

selvom du egentlig ikke trenger det, +cred

cred til essie også for god ide...

hehe, nei er sant.. Er mer enn nok av de, men det er alltid hyggelig å få litt ekstra:-)

BTW!! Gleder meg til å leke med deg i morgen :fun:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt rått dette Brynjar! :o

Digg bil også!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig resultat. Ikke rart man får prestasjonsangst av å lese tråder i S&S...

+cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive