Jump to content
smil

Poleringsmidler anbefaling

Recommended Posts

smil

Hei, Jeg skal polere min Leaf. Jeg skal kjøpe poleringsmidler i dag, fra nettbutikken tror tar 3-4 dager. Jeg tror bilxtra har Rupes, autoglym og Meguiars sine produkter. Har dere noe erfaring med Biltema, jula sine poleringsmidler?

Hva anbefaler dere.

Sonax

Rupes

Meguiars

Menzerna

Biltema

Hamron

Eller noe andre produkter.

unnamed.jpgmenzerna-sampler_1.jpgMenzerna_one_step_polish_3_in_1.jpg629346.jpg629067.jpgScreenshot_20200907_091248.jpg

Knutis

Du har vel en Rupes LHR15? :)
Isåfall kan jeg anbefale deg å teste Polytop sin 1-stegs.

https://scandicshine.no/product/polytop-1-step-polishing-kit/

Kutter bra, avslutter ekstremt pent, er lett å buffe av og støver overhode ikke. Gode flasker er det også.
Tok en 4år gammel X3 med denne i helgen, sjokkert over hvor fint den avsluttet og hvor behagelig den var i bruk.

52CF57C4-77C7-411E-9DE1-5245955C6EEF.jpeg

1B9A6BB1-1284-45A2-B4C7-47CBF70E1451.jpeg

Edited by Knutis
  • Like 2
  • DCN Point 1

smil

Tusen takk, Så fin resultat du fikk av polytop. Den er ikke på lager, men klar for sendelse innen 10/09/2020 Står der.

Jeg skal kjøpe I dag derfor tenkte å kjøpe fra en fysisk butikk. Anbefaler du noen av de Produktene jeg nevnt.

Kjetil-

Vet ikke hvordan utvalget er i din lokale bilxtra, men den nærmest meg har en god del bilpleieprodukter i den fysiske butikken som du ikke finner på nettsiden deres da de bestiller opp selv fra Bilnerden, Scandicshine, Conlogo osv. Har ikke vært innom i det siste for å se om de har tatt inn Polytop, men de bestilte Scholl concepts produkter fra Scandicshine den tiden de hadde agentur på disse.

Knutis
1 time siden, smil skrev:

Tusen takk, Så fin resultat du fikk av polytop. Den er ikke på lager, men klar for sendelse innen 10/09/2020 Står der.

Jeg skal kjøpe I dag derfor tenkte å kjøpe fra en fysisk butikk. Anbefaler du noen av de Produktene jeg nevnt.

Av de du lister opp i ditt innlegg har jeg god erfaring med både Menzerna og Rupes, så de kan du også trygt kjøpe.

Stian1991

Hva endte du opp med siden du skulle handle i går ? :)

Erfaring med flere av de som er nevnt over men må helle mot Koch Chemie erfaringsmessig. Kanskje rupes er blitt bedre, men min erfaring er at Koch er overlegen :) Kan handles hos flere blant annet detailshop

EspHansen

Rupes Uno protect,
bruk gul Rupes skum pad.

Er perfekt vis du vil ha en enkel 1 stegs løsning som gir et godt resultat å litt beskyttelse i prosessen.

Med gul skum pad tar den de fleste vaskeriper og avslutter blankt og fint.

Velger du en polish uten noe beskyttelse (for eks. Rupes DA) så må du legge lakkbeskyttelse eller voks etter du har polert.

smil

Jeg viste ikke om Rupes Uno protect. jeg har kjøpt Rupes D-A Coarse, D-A Fine og UNO Pure. Hva anbefaler du skal jeg bytte de 3 flasker med Uno protect ? Har ikke åpnet ennå. Jeg skal bruke til Turan 2017 Grå og til Leaf 2014 grå. Leaf skal jeg selge om 2 eller 3 uker og venter på Kia Niro 2020 Gravity blå muligens kommer i slutten av September. JPEG_20200909_223407_2891751891442662991.thumb.jpg.dd60006ffdc3647256ed7277417fb0b8.jpg

Andreas Winter

Rupes er helt topp. Fint å ha det settet der. Blå er ypperlig om du må friske opp en sliten lakk, og gul er topp som en en-stegs. Og samtidig, om man vil ha maks resultat er det fint å kunne gå på med en omgang blå, så gul så finish - eller evt kun gul og finish om lakken ikke er fullt så ille.

• Like 1

EspHansen

Denne kombinasjonen er helt super! Det er det jeg kjører som full steg (1,2,3). Men mye jobb. (polerer, vaske, polerer, vaske, polerer, vaske, beskyttelse)

Å husk disse inneholder ingen beskyttelse. Så her må du ha på en voks eller lakkforsegler til slutt.
Til det anbefaler jeg å ta en titt på "Angelwax Desirable, ca 400kr)"

—————

Men vis du bare ønske å få en blank fin bil å lakken i utgangspunktet er helt ok. Så gå for Uno Protect og avslutt med Carpro Elixir (quick detailer). Da får du et super resultat uten så mye jobb.

trogha
20 minutter siden, EspHansen skrev:

Denne kombinasjonen er helt super! Det er det jeg kjører som full steg (1,2,3). Men mye jobb. (polerer, vaske, polerer, vaske, polerer, vaske, beskyttelse)

Vasker du (med vann) mellom stegene?

EspHansen

Jeg bruker Carpro Eraser, men du kan bruke en glassvask eller bare vann og såpe.

Vis du skal legge ned jobben å ta 3 steg. Bør du gjøre det ordentlig å vaske vekk polermiddelet fra steget før.

trogha

Jeg vet hensikten med kontrollspray/wipedown, det var vel heller litt begrepsforvirring når du skrev 'vaske'. Men vann og såpe er nok ikke det beste å bruke for å fjerne oljene etter polish.

_Makki_
3 timer siden, trogha skrev:

Vasker du (med vann) mellom stegene?

🤩 Satt og tenkte på det samme her ;)

Ikke rart at enkelte nyetablerte firma innen "detailing" klarer fort å få på reklamer ting som 5-6stegs lakkbehandling :P😂

_Makki_
3 timer siden, EspHansen skrev:

Jeg bruker Carpro Eraser, men du kan bruke en glassvask eller bare vann og såpe.

Vis du skal legge ned jobben å ta 3 steg. Bør du gjøre det ordentlig å vaske vekk polermiddelet fra steget før.

Bare som at det er sakt, Eraser er MYE bedre å bruke enn det du nevner i tillegg som glassvask og såpe... Det kommer an på type polish en bruker også da Eraser er ganske mildt produkt. Og det kan både være positivt og negativt.

Nevne glassvask er utrolig lite konkrett i sammenheng med wipedown da det er avhengig av mengde isopropanol i glassrensen i tillegg til andre løsemidler brukt i glassrenser. Noen glassrenser er også alkohol (isopropanol) frie. Det fungerer dårlig som wipedown generelt. På samme måte som vann og såpe...

EspHansen

Beklager, dere har helt rett. Burde vært mer spesefik. Poenget var egentlig at vis han bare ønsker å få bilen litt blankere burde han gå for en god 1 stegs polering.

Begynner han med 2/3 steg må han investerer mer tid å mer penger i andre produkter også.

Men vis han kjøper Rupes Uno Protect og gul skum pad vil han få et resultat som er godt nok for de fleste. Med Carpro Elixir på topp vil han i tillegg få en skinnende blank bil med gode hydrofobiske egenskaper. Dette er en oppskrift som er lett å gjennomføre og ikke tømmer sparegrisen.

• Like 1

Kenneth Nilsen

Grønn/grønn RUPES er jo et megabra 1-steg som kutter litt også. :)

Kenneth Otterlei
10.9.2020 - 7.22, EspHansen skrev:

Å husk disse inneholder ingen beskyttelse. Så her må du ha på en voks eller lakkforsegler til slutt.
Til det anbefaler jeg å ta en titt på "Angelwax Desirable, ca 400kr)"

—————

Men vis du bare ønske å få en blank fin bil å lakken i utgangspunktet er helt ok. Så gå for Uno Protect og avslutt med Carpro Elixir (quick detailer). Da får du et super resultat uten så mye jobb.

Kupper tråden litt, med vask av bilen etter polerings stegene mener du vel wipedown iso? Eller tilsvarende produkt?