Jump to content
Sign in to follow this  
eiko

Quickjack eller sakseløfter?

Recommended Posts

eiko

Klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal gå for i garasjen. Quickjack er liten og enkel og tar lite plass når den ikke er i bruk, bare å henge på vegg. Og den løfter i grei høyde. Enkelt å dra med seg ut på gårdsplassen også hvis man må det. Har kun en enkelgarasje med 290 cm bredde så det behovet kommer nok i hytt og gevær, feks hjulskift men også ved polering ser jeg for meg. For min del må det bli 5000 som løfter 2250 kg da største bilen i huset er en Volvo SUV som veier 2165 kg(alt jeg gjør på denne ved bruk av løfter må jeg ta ute uansett). Hadde vært enklere hvis den hadde 230V, men dette løses enkelt med batteri/batterilader.

Sakseløfter er den jeg egentlig heller mest mot, men sønnen er uenig her og mener behovet dekkes med quickjack. Sakseløfter er mer stabil uansett om du løfter i garasjen eller drar den ut på gårdsplassen (i mitt hodet er den det), den løfter 3 tonn og opp til 1 meters høyde. Kan med fordel brukes som et ekstra bord ved behov, noe jeg skulle ønske jeg hadde pr i dag. Driver ikke bare med bilting, men også en del andre handy-man-greier. Fordel at den går på 230V, men som sagt ikke avgjørende. Det eneste drawbacket jeg kan se er det med å flytte den ut/inn med disse flyttekittene som oftest følger med eller kan kjøpes ekstra. De jeg har sett på veier som regel 500 kg + (515 den jeg ser på som mest aktuell). Hvordan er det å dra dette beistet ut og inn av garasjen, der jeg har en liten kant i overgang gårdsplass til garasje? Den gamle folkevogna på 750 kg går greit, men den har store hjul, flyttekittene har relativt små harde plasthjul etter det jeg kan se. Her har quickjack helt klart en stor fordel, bare å ta med ut, de veier vel sånn ca 35 kg stk eller noe i den duren.

Når prisforskjellen er kun 3000 så heller jeg mest mot sakseløfteren og følger at jeg får mer for pengene rett og slett. Og for min del så har jeg ingen problemer med at denne ligger på gulvet i garasjen til enhver tid. Enkelt å si det nå kanskje, mulig dette endres etterhvert når man glemmer seg og har snublet x-antall ganger i den. 

olav framvik

Ikke kjøp sakseløfter hvis du stadig skal flytte på den.eller synes det er dumt å kjøre over den hele tiden når den ikke er i bruk. Jeg har sakseløfter og det er fantastisk men den står på samme sted hele tiden.

eiko

Det blir nok noe flytting, derfor spørsmålet knyttet til hvordan det er å flytte den med flyttekittet. Er det tungt eller går det greit?

Er det en grei sak så lever jeg godt med sakseløfter, men det er kanskje mye styr når det er snakk om å flytte den fra garasje til gårdsplass? Når det er både kant opp til garasjen OG belegningsstein i oppkjørselen tillegg så kan det bli mer styr enn man ønsker. Men så er det dette med totalbruket da som gjør sakseløfter mer anvendelig for meg enn quickjack gjør.

Haakon O

Vet ikke om du har kommet til en konklusjon så langt, men har selv sakseløfter, og den blir 50/50 brukt som billøfter og høydejusterbart arbeidsbord. Men å skulle dra på et halv tonn med løftebukk inn og ut av garasje (med kant) hadde jeg neppe vurdert som et alternativ, selv om den er levert med utstyr for å kunne flyttes. 

magne

Har selv sakseløfter. Men ville aldri i verden funnet på å flytte rundt på den og dra den inn og ut av garasjen i et sett.

Er jo slanger og ledinger til den, samt et skap som også må flyttes. Blir bare styr hvis du skal koble til og fra hydraulikk ofte.

eiko

Har vel havnet på at quickjack trolig er det beste alternativet for meg, selv om jeg egentlig ønsker sakseløfter.

Ser at jula selger helt lik løfter som quickjack men under navnet Hamron. Forskjellen er at Hamron går på 230 v og ergo plugges enkelt i støpsel ved bruk. Kan aldri se for meg at jeg drar rundt med denne og har behov for en 12 v løsning. Men spørsmålet er om det er av samme kvalitet?

Abarthisti

Ser nå ikke forskjell på Quickjack og hamron, helt like.

Men er veldig fornøyd med Quickjacken.77Quickjack.thumb.JPG.100fa1c36c182cebe8c884f50e586262.JPG

Edited by Abarthisti

eiko

Ja, de ser helt like ut. Finner ikke ut om det er fra samme produsent men jeg må nesten anta det. Heller mest mot jula sin Hamron-løfter pga støpsel. 

Nickname
2 timer siden, eiko skrev:

Ja, de ser helt like ut. Finner ikke ut om det er fra samme produsent men jeg må nesten anta det. Heller mest mot jula sin Hamron-løfter pga støpsel. 

Quickjack har patent, så det er helt sikkert produsert av dem. Mens Hamron er Jula sin rebranding. Grunnen til at du ikke finner 230 volt hos de andre som selger disse er at det ikke fantes CE serfisering av 230 Volt utgaven før jula ordnet det. Jeg kjøpte en 12v og hadde lett byttet til 230 V vis det var mulig, føler at det hadde vært mere praktisk for meg med 230 volt utgaven.

Hirobofly

Nja, en rask titt i manualen til den løfteren fra Hamron/Jula, så ser de ut til at de ikke er helt like som QuickJack.🤨

Eks Hamron har 3 nivåer på sikringen, QJ har 2.

Skinnen som sikringsarmen løper i er heller ikke lik ser det ut som, sammen med den bøylen i enden som løper over sikringen/hekter.

Om dette betyr noe vet jeg ikke.

Jeg har montert min hydraulikkenhet på hylle på veggen ved porten, 12V batteri under.

Tess eller andre lager lengre (og bedre slanger) slik at jeg kan bruke liftene både inne og utenfor garasjen uten å flytte pumpa.🤠

Hirobofly

Det var nok et bra valg.🤠

Vil anbefale å enten kjøpe QuickJack sine opphengskroker eller lage annet oppheng på vegg for jekkene. 

eiko

Er det som er planen, å henge på vegg. Festene til QJ var bare 479 så det blir nok de.

Tvvister

Hei

Noen andre her som har kjøpt jula sine quick jack kopi? 

Og lurte på om det er normalt at dem skal lekke hydraulikk olje? jula seier  at dette er et drenshull slik at olje kan komme ut, og slik eg forsto det på dem, så er dette heilt normalt?

Er snakk om kun den ene bukken, den andre er tett å fin. legger ved bilde.

spacer.pngspacer.png

Hirobofly

Huh? Drenshull? Og bare på den ene sylinderen/ramma? -Nei, det der høres ut som reklamasjon.

QuickJack har lufteskrue i enden av sylinder for utlufting av luft i væsken iht prosedyre ved oppstart/skifte av væske, men denne lufteskruen er tett i normal drift.

Reklamer til Jula.

Heiti
6.8.2020 - 21.00, Abarthisti skrev:

Ser nå ikke forskjell på Quickjack og hamron, helt like.

Men er veldig fornøyd med Quickjacken.77Quickjack.thumb.JPG.100fa1c36c182cebe8c884f50e586262.JPG

Hvordan tåler den å bli brukt sånn som på bildet? Har vurdert en som jeg kan bruke ute i tunet, men er redd den vil gjøre seg vanskelig etter noen år.

Tyggern

Jeg har gjort det der i mange år uten problemer.
Jeg fyller litt olje i hullene ved jevne mellomrom og den funker fint enda. 
Jeg fikk min tidlig 2016 før de startet import av de...
IMG_4617.thumb.JPG.20ea876d7e05556ce5a20d3789fcf236.JPG