Gå til innhold

Ulik lakk, ulikt resultat?

Recommended Posts

Hei,

Vi har 2 biler, Nissan leaf 2018 og citroen c4 cactus 2018.

Leafen har jeg hatt i ett par år, og har testa ag srp, bh double speed wax og nå sist, Fusso coat. Synes liksom ingenting er holdbart på dørene.... noen vask bare, så begynner vannskrekken på siden av bilen å bli dårlig...

Så tok jeg Fusso på Cactusen, og heihei! For et resultat. Trenger nesten ikke bruke skum en gang, dritten bare renner av bilen. Etter 4 vask og 4 ukers kjøring er den minst like god, om ikke bedre enn når den var nylagt.

Begge har samme forarbeid... avfetting, skum, høytrykk, håndvask,  høytrykk, tar remover, høytrykk, clay bar, høytrykk...

Hvordan kan det ha seg at resultatet blir så ulikt? Begge er relativt strøkne i lakken i utgangspunktet... Noen tips til hvordan jeg kan få produktene til å fungere like bra på leafen som på Cactusen? Og om det ikke går, noen tips til en holdbar wax som er sykt bra på typen lakk som leaf benytter?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kenneth Nilsen
2 timer siden, Ruude skrev:

Hei,

Vi har 2 biler, Nissan leaf 2018 og citroen c4 cactus 2018.

Leafen har jeg hatt i ett par år, og har testa ag srp, bh double speed wax og nå sist, Fusso coat. Synes liksom ingenting er holdbart på dørene.... noen vask bare, så begynner vannskrekken på siden av bilen å bli dårlig...

Så tok jeg Fusso på Cactusen, og heihei! For et resultat. Trenger nesten ikke bruke skum en gang, dritten bare renner av bilen. Etter 4 vask og 4 ukers kjøring er den minst like god, om ikke bedre enn når den var nylagt.

Begge har samme forarbeid... avfetting, skum, høytrykk, håndvask,  høytrykk, tar remover, høytrykk, clay bar, høytrykk...

Hvordan kan det ha seg at resultatet blir så ulikt? Begge er relativt strøkne i lakken i utgangspunktet... Noen tips til hvordan jeg kan få produktene til å fungere like bra på leafen som på Cactusen? Og om det ikke går, noen tips til en holdbar wax som er sykt bra på typen lakk som leaf benytter?

Hei, 

Hva slags farge er det på de forskjellige bilene dine?

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken

Ingen av bilene er polert (for hånd eller maskin)?

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

Helelektrisk bilpark <3 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg leser det så har du kun tatt en grundig vask og clay, så lagt fusso rett oppå?
Da vil grunnlaget på ingen måte være tilnærmet likt. Da må du polere bilene opp først da fusso (og andre vokser) kun er en beskyttelse

og dermed ikke vil rense lakken på noen måte. 

GunnarS - Der Golf B)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En polering/rens av lakken kan gi bedre holdbarhet på voks, men jeg synes de naturlige voksene er mer kresen på akkurat det. Fusso/hybridvokser gir generelt god holdbarhet selv om lakken ikke er polert. Dog vil jeg også anbefale en polering for hånd eller med maskin for å få hentet ut mest mulig glans/dybde/bling.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig som dere sier at de ikke er polert, verken for hånd eller med maskin. De er relativt nye og ganske strøkne i lakken, så tenkte at polering var unødvendig 😛 Men da tolker jeg dere dit at de egentlig bør poleres før Fusso, selv om lakken er ganske fin...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken

Vel, du har jo brukt clay... Ikke en særlig snill og forsiktig behandling på strøken lakk.

*2015 Tesla Model S85D

*2014 BMW i3

Helelektrisk bilpark <3 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22.5.2020 - 21.32, Klykken skrev:

Vel, du har jo brukt clay... Ikke en særlig snill og forsiktig behandling på strøken lakk.

Er det ikke? Funker som fy på de rustflekkene som blir på hvit bil etter vinteren da ;) mener du en burde bruke Iron x-it istedenfor? Tar den like bra?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken

Clay gir ofte merker på lakk. Type marringer og slør, men det synes lite på hvit bil. All berøring gjør det, i grove trekk. Det handler om å begrense "skadene" man gjør ved berøring - som i all hovedsak bør være kun håndvask, med mindre man skal polere bilen.

Ja, metallpartikkelfjerner fungerer fint om du ikke venter for lenge mellom hver gang - spesielt på vinterhalvåret.

*2015 Tesla Model S85D

*2014 BMW i3

Helelektrisk bilpark <3 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...