Jump to content
Sign in to follow this  
andreasmj

Ny høytrykkspyler

Recommended Posts

andreasmj

Hei,

Har en kärcher k5 jeg ønsker å bytte ut (møkk lei slangen).

Har kikket i en måned nå, men klarer ikke å bestemme meg...

Kan dere komme med anbefalinger?

Akkurat nå står det mellom:

IPC Foma PW-23 1610 (heller mot denne)

Ava P80

Nilfisk 160.2

Hvilken av disse vil være det beste valget?

Benyttes primært til bil og båt.

Andre forslag tas i mot, men jeg ønsker noe som er kraftigere enn kärcheren OG med en skikkelig slange! 😆

olav framvik

Stihl re 163. Brukt den i bilpleiefirma i mange år og er kjempefornøyd. Men den trenger 16 ampere c sikring.

• Like 1

Andreas Winter
7 timer siden, andreasmj skrev:

Hei,

Har en kärcher k5 jeg ønsker å bytte ut (møkk lei slangen).

Har kikket i en måned nå, men klarer ikke å bestemme meg...

Kan dere komme med anbefalinger?

Akkurat nå står det mellom:

IPC Foma PW-23 1610 (heller mot denne)

Ava P80

Nilfisk 160.2

Hvilken av disse vil være det beste valget?

Benyttes primært til bil og båt.

Andre forslag tas i mot, men jeg ønsker noe som er kraftigere enn kärcheren OG med en skikkelig slange! 😆

Jeg er klar over at du ikke har denne på listen, men må si jeg er veldig imponert over Karcher K7 Premium FC Flex med Anti Twist (- altså ledningen inn i pistolen kan snurre fritt). Den er meget kraftig, med høy vannføring (180 bar/600L).

Noen tanker jeg har gjort meg etter 2 gangers bruk:

- Svært kraftig - her savner jeg absolutt ikke noe.

- Anbefaler å kjøpe med tilbehøret "Vario Power 160 Jet 360 graders lanse" som er et kort endestykke du setter på tuppen. Denne gjør at hele setup'en blir svært håndterlig, og du kan spyle i 90 grader rett ned eller opp, og alt imellom. Veldig praktisk. 

- Slangen ligger helt flatt, og er utrolig lett å håndtere. 10m er faktisk langt nok, og jeg er usikker på om iallefall jeg ville hatt bruk for 15m. Da ville jeg nok ikke dratt ut alt.

- Deilig med svivel i pistolen (altså overgangen fra slange til pistol snurrer fritt)

- Den krever 16A sikring

- Kjekt og trygt med 5 års garanti. (Den forrige Karcheren, en 650, varte i 10-15 år)

andreasmj

Takk for forslag til begge to!

Stihl'en har jeg bare hørt om, men visste ikke hvor den plasserte seg I forhold til de jeg kikker på.

10 meter holder antageligvis lenge. I dag har jeg 8, som I praksis er 2 meter siden slangen krøller seg bare du ser på den. 

Vurderte å bare skifte slange på den jeg har, men den er 6 år allerede så da kan jeg like gjerne hive inn litt ekstra og kjøpe helt ny.

Har 15A ut I garasjen så får vi håpe det holder :)

Kenneth Nilsen

Jeg gikk fra K5 Premium til Ava P70 Master Megapack (kostet kr. 2500,- på OBS Bygg for noen uker siden, nå kr. 4999,- på samme sted). 

Det var noe helt annet for å si det slik! 

Mine erfaringer så langt sammenliknet med K5:

• Stålarmert slange på 10 meter er langt nok
  • Stålarmert slange er så innmari deilig kontra plastslangen på K5 som bare vikler seg inn
  • 150 BAR / 540L/time er mer enn nok til mitt bruk
  • Fordel at koblingen er samme som Kärcher (med tanke på det utstyret jeg hadde fra før)
  • 4-stemplet metallpumpe (er vesentlig roligere, og tåler mer)
  • Mye fint utstyr som følger med, og kan supplere

Har kun erfaring med Kärcher hva gjelder høyttrykksspyler for hjemmebruk. 

PS! Her funker den med en 13A sikring (helst treg). 

Edited by Kenneth Nilsen

Alfaduden

Jeg har hatt Nilfisk 145 Xtra nå i mange år, og den er nydelig.10m stålarmert slange som ikke krøller seg og bra trykk og vannmengde. Klart, nå de siste årene har det jo kommet kraftigere spylere. Fordelen med denne er at den går på 10A kurs. Noe som her hendig i og med at den også blir brukt i båthavner og slikt.

andreasmj
20 minutter siden, Alfaduden skrev:

Fordelen med denne er at den går på 10A kurs. Noe som her hendig i og med at den også blir brukt i båthavner og slikt.

Dette er en problemstilling jeg faktisk ikke har tenkt på… Samtidig er båtvask med høytrykkspyler noe jeg gjør to-tre ganger I året.

3 timer siden, Kenneth Nilsen skrev:

Jeg gikk fra K5 Premium til Ava P70 Master Megapack (kostet kr. 2500,- på OBS Bygg for noen uker siden, nå kr. 4999,- på samme sted). 

Så det var knalltilbud på green Friday og kjøpte nesten en P80 X da. Angrer jo litt på at jeg ikke slo til.

Stian1991

Jeg har både p80 og ipcén du tenker på. Ipcén er bedre spyler, føles litt mer premium men pistolen er bare å kaste 😂 ipcén ville jeg gått for hvis du i tillegg kjøper idrobase kit eller lignende

andreasmj
6 timer siden, Stian1991 skrev:

Jeg har både p80 og ipcén du tenker på. Ipcén er bedre spyler, føles litt mer premium men pistolen er bare å kaste 😂 ipcén ville jeg gått for hvis du i tillegg kjøper idrobase kit eller lignende

Okay? Nå hadde jeg nesten forkastet IPCen mot en P80 også kommer du med denne infoen 😂.

Kanskje jeg skal handle IPCen. Ser den selges for 3999 nå. Idrobase kit må jeg også se på i såfall skjønner jeg... 

Takk for innspill!

Edit: hvilken er best av p80 og ipc (med standard pistol)?

Edited by andreasmj

Tommy

Jeg hadde sterkt vurdert Kranzle, da kjøper du spyler bare 1 gang, å den har en meget god slange, som er både lett og slitesterk. Lansen er også smidig og lett å jobbe med. Jeg har 1152 modellen, i tillegg til min IPC Foma PW-H28

https://bilnerden.no/kranzle-k1152tst

andreasmj
1 time siden, Tommy skrev:

Jeg hadde sterkt vurdert Kranzle, da kjøper du spyler bare 1 gang, å den har en meget god slange, som er både lett og slitesterk. Lansen er også smidig og lett å jobbe med. Jeg har 1152 modellen, i tillegg til min IPC Foma PW-H28

https://bilnerden.no/kranzle-k1152tst

Etter å ha lest en del tidligere tråder her så forstår jeg at det er kränzle jeg burde kjøpe meg, men så koster de det dobbelte av de andre jeg vurderer.🤔

andreasmj

Takk for alle innspillene. Har ikke blitt så mye klokere, men har fått noen flere valg på listen 😅!

Stian1991

Evt kan du prøve deg på en ava v6, da er man mer på semi pro. Fortsatt samme pistol mener jeg, men den er helt klart bedre enn ipc sin. 
Ipc med idrobase kit begynner jo å koste litt😅