Gå til innhold

Skinnsete som lukter

Skulebollen

Recommended Posts

Hei! Har en gammel førerstol jeg ikke blir kvitt "gammel" lukten av. Det er såpass ille at lukten setter seg i klesplagg når man sitter i setet. 

Dette har jeg gjort så langt:

Vasket hele stolen med Scholl Spam grundig. 

Renset med colourlock leather cleaner, og satt inn med SW skinnkrem. 

Tok litt av lukten men den er der fortsatt.. 

Tips her?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kenneth Nilsen

Tja, du kan jo prøve med damp for å se om det kan være sopp / mugg / sporer som har satt seg i skinnet. 

1. Damp setene godt, tørk med ren microfiber underveis.
  2. Rens med Colourlock LC ('Strong' om du har).
  3. Damp de igjen.
  4. Ventiler godt, slik at de får tørke skikkelig.
  5. Sett de inn med skinnkrem/melk/balsam.

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 5 months later...
Skulebollen

Hei og hå! Stolen ble satt bort så ble ikke gjort noe mer. Har nå dog handlet ett sett med skinnstoler som også lukter mugg! Disse har eg montert i bil nå. Men etter 15 min kjøretur må man skifte t-skjorte fordi det setter seg lukt i. 

Stolen er blitt grundig vasket, deretter gått over med Colour lock extreme rens med børste, og lagt på SW leather healer. 

Ser det skrives om damp, men kan en ozon generetor ordne dette? Er skeptisk til å prøve meg frem med damp da det er kostbare sjeldne stoler.. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niebelheim
1 time siden, trogha skrev:

Hvis du er så "heldig" at lukten/muggen sitter i skummet under skinnet (inni stolen), blir det nok ikke borte med vask og ozon av selve skinnet.

Jeg holder med denne. Antagelig mugg i skummet under. Hvis et skinnsete står fuktig lenge nok, så trekker det jo igjennom og inn i skummet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis lukten sitter på overflaten av skinnet og skummet (under setet), kan du få bra resultat med ozon, og du kan jo teste det først da det blir enklere enn å demontere hele stolen. Hvis fukt har fått trekke inn i skummet, sannsynligvis fra undersiden da det ikke er skinn på skummet der, må du nok demontere og rengjøre + ozon for å komme noen vei.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy
49 minutter siden, Skulebollen skrev:

Ok, får begynne med og handle en ozon generator da😊 

Tenker og kanskje handle denne? 

https://bilnerden.no/north-detailing-ozongenerator

Noken som har erfaring med den 😊?

Den fungerer helt utmerket.

• Liker 2

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...
Skulebollen

Har da fått testet med ozon generator, dette hjalp nada 😕 Leigde meg en generator og tok skinnet 3*4t da det ikke var anbefalt med lengre bruk..

Er nå begynt og bli bekymret for hvordan jeg skal få ordnet dette? Under siste behandling tok jeg opp ryggputa slik at man kom til skummet, uten at det hjalp.. Man kjenner godt lukten om man bøyee seg ned og lukter på skinnet. Er eneste mulighet og trekke om stoler på nytt?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skulebollen

Skinnet er fastsydd i skummet med synlige saumer dessverre. Så er ikke så lett og få til det 😕 Er det mulig og få renset skummet? Skal sies at når jeg lukter på baksiden av skummet lukter det mindre enn når jeg lukter på fremsiden av skinnet

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niebelheim

Sømmene du ser er nok bare i skinnet, men baksiden av sømmen kan være festet med noen ringer som må klippes av.

Jeg har vært av med en del setetrekk, og det er oftest slik de er festet til rammen og fjærene på. Hvis du klipper ringene, så må du på med nye når du skal montere igjen, og da må du også ha en spesiell tang for dette formålet. Men dette kan du jo høre med et karosseriverksted om hjelp til. Vil tro de fleste har et slikt sett liggende. 

Endret av Niebelheim
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 4 months later...
Skulebollen

Hei og hå! Har nå sendt stolene til en salmaker, som skal ta av skinnet og rense skummet. Meeen, han påstår det er i skinnet lukten sitter, og at dette ikke er mulig og få bort? Noen tips?? 

Han mener setene har stått under vann/i vann så lenge at skinnet har "garvet" 

Er strøkne stoler, foruten lukt så vil gjøre alt for og unngå nytt skinn 😕

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når han har renset (og tørket) skummet drar du bort og (ser å) lukter på både skinn og skum for å vurdere om du vil ha skinnet montert på stol igjen. Hvis en salmaker sier at skinnet er ødelagt burde du kunne stole på det, men hvis du drar bort og får han til å vise deg problemet blir det sikkert enklere for deg å vurdere veien videre. Kanskje man kan prøve å rense/ozonere skinnet fra begge sider som et siste forsøk før man vurderer kostnaden ved å få nytt skinn?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 minutter siden, Skulebollen skrev:

Problemet er at skinnsetene er i Øst-Europa 🙄 Hvordan ozonerer man skinn direkte? 

Da blir det jo litt mer komplisert, og jeg TROR ikke ozon er den beste måten å fjerne lukt fra skinn hvis det sitter "dypt" inni skinnet.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
_Makki_

1. Skinn er absorberende såpass at diverse lukt kan sitte veldig godt og lenge. Det går fint å utsette skinn for ozon behandling. Det er dog vanskelig å si hvor lenge det skal behandles siden det finnes forskjellige maskiner på markedet med forskjellig effekt. 

Hvor mye skinn tar til seg/absorberer lukt kommer ann på måte den er garvet på og behandlet. Behandlet mener jeg med farge pigment og top coat over, altså klar lakk. 

Hvis skinnet har blitt skadet for fuktighet og har fått mugg på seg så skal det også være synlig på overflaten. Muggrester er ikke mulig å vaske bort fra skinnet. Skinnet må pigmenteres på nytt med spesiell grunning som i Colourlock systemet heter Blocker. På samme måten som skinnet absorberer oljer fra dekk bl.a så skjer det med mugg. Det må lakkeres over og blokkeres for at det ikke skal komme til overflaten igjen. 

Hvis ikke muggrester er synlige på skinnet her (noe som ville vært veldig spesielt egentlig men mulig å ikke legge merke til på mørke farger) så er lukta utfordringen. Det mener jeg skal gå ann å ta med ozon behandling. Stolen må demonteres, skinn for seg selv og skum for seg selv. 

Vi brukte sist faktisk telt og drivhus fra Biltema 😁 som ozon "behandlingsrom" 😁

Hadde bakseter fra en Audi TTRS som var utsatt for fuktighet og lagring over tid. Lukta og muggrester var utfordringen. 

Ble ozon behandling i flere runder, oppmykning og lakkering til slutt. Bilder kan sees her:

https://www.facebook.com/820158408034309/posts/3671108846272570/

Har nå inne til behandling en designer stol fra Peel Varier som lukter kraftig sigaretter. Denne er nå demontert skinn fra og tatt ozon behandling av skum foreløpig. Men her kan jeg si at selve skummet luktet ikke så gale røyk som skinnet. Og mesteparten av lukta kommer fra topp siden av skinnet. Jeg er ganske sensitiv mot lukt fra sigaretter og er faktisk overrasket hvor ille det lukter. Men den typen skinn som her på designer stol er semi aniline som betyr semi absorberende. Så den absorberer alt mye bedre enn typisk bil interiør. Blir spennende å se om vi klarer å fjerne lukta her. 

Min erfaring er varierende mtp fjerning av diverse lukter fra skinnet. Noen ganger er det lett med bare ozon behandling og rens. Det kan også være meget krevende. 

Har også vært bort i tilfeller der det ikke var mulig å fjerne det 100%.

Uansett, lykke til med prosjektet og hvis stolen allerede er i utlandet hos en salmaker så er det like greit å bare trekke om 😉

Det der synes jeg høres litt rart ut bare: "Han mener setene har stått under vann/i vann så lenge at skinnet har "garvet"

Hvis det ville vært tilfellet så endrer skinnet struktur, utseende og hardhet med såpass mye fuktskader. Blir hardt som papir og ødelagt. Slike skader er veldig godt synlige og kan dessverre ikke utbedres. 

• Liker 3

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skulebollen
19 timer siden, _Makki_ skrev:

Takk for meget utfyllende svar! 

Problemet med og trekke om stolene på nytt, er jo at det da blir 17k istedenfor 4k. Og jeg får nytt skinn istedenfor det originale, ( "hater" nytrekt interiør i gamle biler ) Så det blir alvorlig mye prisauke for ett resultat jeg ikke blir fornøyd med 😅

Er derfor ganske desperat etter muligheter for og få brukt opp igjen skinnet. Men usikker på hvordan "angripe" det, mtp. At skinnet er i utlandet.. 

Mulig jeg kunne fått sendt hjem skinnet, Å testet litt selv med ozon generator 🤔? Men forstår ikke helt fremgangsmåte? 

Er trygg på at det ikke er sopp/mugg av synlig karakter på utsiden av skinnet vertfall

Endret av Skulebollen
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...