Jump to content
Michael88

Ingen effekt av polering, hva neste? VW Golf 2014

Recommended Posts

Michael88

Hei! :)

TLDR: Håper på tips til poleringsmidler & pads for å bedre lakken på en VW Golf stasjonsvogn med DA-maskin.

Har i månedsvis lest og lært utrolig mye her inne (!), men nå trenger jeg litt spesifikk hjelp angående maskinpolering på egen bil.

Har en sort 2014 Golf Highline stasjonsvogn, og er veldig fersk når det kommer til bilpleie. Kjøpte bilen i vår, og den har trolig aldri blitt verken polert eller vasket riktig. Svært mye vaskeriper, swirls og sikkert et par tusen steinsprutskader i front/panser. Sistnevnte krever jo lakkering har jeg skjønt, men jeg gikk nylig til innkjøp av en Tokya OP5 DA-poleringspakke fra Autodude i et håp om å fjerne det meste av vaskeripene for å gjøre bilen blank og fin igjen.

Var naiv (og nybegynner) nok til å tro at King Carthur poleringsmiddelet (grønn) som fulgte med i DA-pakken ville vært nok til å oppnå et godt resultat - men det hadde vel egentlig ingen effekt. Dette var etter flere forsøk med gjentatte passeringer på samme område. Startet med "mildeste" pute, og jobbet meg videre til groveste (gul, heavy cut) fra PadBoys uten at arbeidet virket å ta noe som helst av ripene. Bestilte derfor King Carthur (gul/oransje) poleringsmiddel som er det groveste og tenkte at dette hvert fall skulle gjøre underverker. Men nok en gang var skuffelsen stor og forskjellen på lakken knapt merkbar..

Tilbake til tegnebrettet og etter mer lesing av teori, har jeg skjønt at lakken på tyske biler er veldig hard og dermed krever «tung skyts». Min konklusjon så langt er derfor at poleringsmiddelet fra King Carthur antakelig er for dårlig / har for lite slipemidler for lakken på min Golf. Kanskje også poleringsputene fra PadBoys ikke er gode nok, eller tar jeg feil?

Man lærer selvsagt mye av å prøve og feile, men nå gikk en hel helg bort på "dårlige" produkter som ikke gjorde jobben. Lurer derfor på om noen har konkrete anbefalinger til produkter jeg bør skaffe for å bedre lakken på min Golf til neste forsøk? Av mulige produkter jeg har plukket opp her fra forumet her vurderer jeg blant annet:

- Scholl S2 black (eventuelt S20?)
- Koch Chemie Heavy Cut H9.01 (etterfulgt av KC F6.01)
- Spider pads fra Scholl (hvit/blå)

Høres noe slikt fornuftig ut på min Golf? De poleringsmidlene jeg så langt har forsøkt fra King Carthur støvet forresten noe helt hinsides mye. Setter pris på anbefalinger til produkter som støver minst mulig B)

På forhånd, takk for svar! :D

806_1754043946 (1).jpg

Edited by Michael88

Woopzy

Stemmer nok at tysk lakk er hard :unsure:

Ville nok kjørt en Scholl S2 Black eller S3 Gold meg Scholl svart/hvit, vet av erfaring at dette er en kombo som rydder fint opp på tysk lakk.

Kenneth Nilsen

Hei, og velkommen! 

Jeg kjenner ikke til King Arthur og Padboys, men jeg er nokså sikker på at hovedproblemt ikke er produktene. 

Har du satt deg inn i forskjellene på DA, tvungen DA og roterende poleringsmaskiner? 

Jeg tror kanskje det bunner mest i forventninger (naturligvis), og hvor bra maskinen din klarer å levere på den tiden du forventer - i tillegg til hard lakk. 

Når det er sagt kjenner jeg overhode ikke til maskinen din, men trolig er det en maskin som ikke har tvungen rotasjon. De kutter minst, og er tryggest å bruke. Bakdelen med det er at de også bruker lengst tid på jobben. Fordelen er at du jobber på en veldig trygg måte. Det er absolutt mulig, men du gjør ikke jobben på 2 runder med 4 pass (metaforisk) på en slik lakk. Kan anbefale å se litt på AMMO NYC på YouTube for å få både inspirasjon og se hvordan du kan jobbe mest mulig effektivt med maskinen din da han (Larry) bruker mye DA uten tvungen rotasjon. 

Det er forøvrig mange her som kan tipse deg om både det ene og andre vedrørende både produkter og maskiner.

Lykke til! :)

olav framvik

Som nevnt over. Så har bruk og teknikk veldig mye å si for resultatet. Ja golf er hard i lakken. Men du kan få vekk vaskeriper med gul/gul rupes hvis du har tid. Så se på videoer så ser du hastigheten de fleste beveger maskinen på. Hvor mye produkt osv. Og grovere middel går fortere tørr en finere så jeg blander litt på padden ofte for å kunne kjøre litt lenger.

Blankbil / polishduden

Jeg er mer interessert i hvilken hastighet du beveger maskinen. Kjøretid, antall pass, hvor stort område du har kjørt av gangen?