Jump to content
Petecomplete

Værste bilen du har eid?

Recommended Posts

Petecomplete

Hva er den værste bilen du har eid?^_^

Tenkte det hadde vært litt festlig med en tråd om kjipe erfaringer med bil, gjerne med bilder og en festlig beskrivelse! :lol: Regner med det er flere der ute som har eid en bil de har enten hata, eller hatt ett elsk/hat forhold til. Det kan være jævlige kjøreegenskaper, forferdelige vedlikeholdsutgifter, upraktiske løsninger, osv. Hvis du ikke har eid den men har erfaring med en bil du absolutt ikke kunne fordra, er det godt nok :D 

Jeg kan begynne.

I mitt tilfelle er den værste bilen jeg har eid, som jeg hadde ett elsk/hat forhold til en babyblå Suzuki Liana 2003 modell med verdens slappeste 1.6L motor. jævlig! Den fikk kjælenavnet "RUSTFELLA". Dette var en bil folka mine kjøpte way back i 2005, og allede da syntes alle bortsett fra far at den var stygg som juling og hadde grell farge. Folka kjøpte nu bil i 2016, og jeg tok den over fremfor at den ble huggi, bytta en drivaksel foran med brukt del fra høggern og gønna på. Kjøreegenskapene var elendige. Man satt høyt oppe, den føltes upresis på rattet, setene hadde dårlig støtte, motoren var ubeskrivelig slapp og i tillegg stjal firehjulstrekken all kraften fra motoren. Den omgjorde 0.8l bensin per mil om til co2 og vibrasjoner, men ikke stort  fremdrift. 0-100 var sikkert bortimot 14-15 sec, girkassa var gira alt for høyt opp så selv i 1 gir endte man med å file clutchen for å ikke kvæle motoren. Clutchen ble brent 3 ganger i løpet av bilens levetid! Trekke henger var ett helvete. interiøret var grisekjedelig, knirket, og tynn plast. Skikkelig drittbil. Til tross for dette var den helt udødelig... jeg bytta litt deler på den og pussa en del rust. Den gikk 280 000 uten noe kjærlighet, den brakte meg og kjentfolk mange turer tvers over landet på jakt etter pudder i fjellheimen, og ukes bilferie med telting. jeg var litt nostalgisk når den ble huggi.. den var litt som ei dårlig jaktbikkje som aldri vil dø :p 

Bilde av "rustfella" mens jeg flytter en seiljolle ut av garasjen:

20170509_142120.thumb.jpg.17560f3e498e77e50d437d7504561730.jpg

Edited by Petecomplete
  • Like 1
  • Haha 1

Bjerknez

Min verste bil var en 2002 mod. VW Golf 1.6. Riktignok en mandagsbil og det var også hovedgrunnen til at jeg hatet den bilen. 

• Like 1

Robin S

2014 Golf stasjonsvogn tdi highline. Hadde den 1 år mens det fortsatt var nybilgaranti. på den tiden røyk dørhåndtak, to hovedenheter, turbohavari. Svak motor. Da det etter dette i tillegg rustet vilt på bakluke, begge bakskjermer og en bakdør var det nok.
For å rette opp litt så er også den beste bilen jeg har hatt en Passat som jeg kjørte over 200 000 problemfritt så det er ikke helt mørkt i vw verden :thumbup:

Edited by Robin S
  • Like 1

alexanderst

2003 MB E-klasse. Ekstraordinære driftskostnader på over 200 000 over tre år. 

• Haha 1

Petecomplete
1 time siden, alexanderst skrev:

2003 MB E-klasse. Ekstraordinære driftskostnader på over 200 000 over tre år. 

Kjenner ikke så godt til disse men er ikke dette regna for å være gode greier? Ble dyr morro? :lol:

Ser ikke ut som golf kommer godt ut av denne tråden ^_^

Edited by Petecomplete

Tommygv

"Min" værste bil har jeg nå, det er en Ford Transit Connect 2015 1.6l som jeg fikk sommeren 2015.

Bilen er forsåvidt OK å kjøre, men den har hatt sin tid og vel så det på verksted også...

Oppsummering av verkstedbesøk:

Vinteren 2015 røk dieselvarmeren, måtte bytte hele de ikke fant feilen.

Starten av 2016 måtte jeg bytte dekk framme, for spissinga var helt feil, her hadde ett eller annet knukket i forstillinga(tror det var ett feste), men det lagde verken lyd eller andre merkbare feil for min del.

Sommeren 2016 byttet jeg bremser forran, på vinterstid var det tid for bakbremser. Både klosser og skiver blir byttet som sett, da disse slites likt hevder Ford(Aldri eid Ford før, men dette høres jo helt merkelig ut)

Vinteren 2017 byttet jeg bremser forran og bak, klossen VB hadde hengt seg opp trodde jeg,men her var hele holderen(Ikke kalipperen i seg selv) røket, og klossen var ingen plass å finne... De fant også ut at den sensoren  som skulle "sjekke" om det var last i bagasjerommet, ikke fungerte, så derfor bremset bilen mere bak enn fremme.

Sent på vinteren 2017 fant jeg ut at dieselvarmeren ikke fungerte, hadde 3 besøk på verksted, viste seg å fungere fint etter rens. 3 dager etterpå døde den igjen, og har vært død siden.

Sommeren 2018 fikk jeg ulyd i bremsene bak, viste seg att kalipperen på HB hadde låst seg, byttet kalipper HB og skriver + bremser bak begge sider.

I februar 2019 byttet jeg igjen kalipper HB, denne gangen hadde mothaken som holdt fjøra til stempelet røket, så derfor var ting slitt feil, og bremser bak ble byttet på begge sider.

For 2 uker siden røk aircondition anlegget, pumpa går, men en eller annen plass er det sikker ett hull, har enda ikke gidda å fikse dette, da vi forhåpentligvis bytter biler i sommer...

EDIT: Har også litt høy forbruk i mitt hode, 6.4, 2010 caddyen hadde 5.6. Min Volvo V70 fra 2005 klarer 6 uten å tenke så mye på det, lang kjøring ned i 5.2-5.5 :wub:

Bilen har rulla 75.000km. Kanskje mandagsbil, men da er det mange av den isåfall.

Er forsåvidt glad i bilen da, da jeg ikke betaler regninga :p

Edited by Tommygv
  • Haha 1

Petecomplete

Fytte rakkern for ei problemtralle! :lol:

Tommygv
1 minute ago, Petecomplete said:

Fytte rakkern for ei problemtralle! :lol:

Jepp, værste er att vi har flere biler i firmaet rundtom i landet, og de er ikke noe bedre de andre heller, turbo ras, clutchfeil, osv :lol:

Edited by Tommygv
  • Haha 1

magne

Hadde en 96 polo en stund.

Bærearmer spiste den til frokost, termostater til lunsj, og til middag sto 5.girs drevet på menyen. Dette var visstnok slitedeler ifølge møller:rofl1:

Jepp. Til og med 5.girs drevet var en slitedel.

Det var faktisk en enorm lettelse når en audi bestemte seg for å drepe den ved å bryte vikeplikten :ph34r:

• Haha 2

danfuruvarp

98 mod passat 1.9tdi rød! Det værste elsk/hat forholdet jeg noen gang har hatt til en bil. For det første så gikk absolutt ALT i stykker på den bilen men den levde helt tiø 478000km også. Det eneste som var helt utrolig holdbart i den bilen var motoren den startet uansett temp om det var -25 eller 30+ selv ikke turboen røk på den km standen. Men alt annet var ødelagt den den ble solgt!! Det som gjorde det til en dritt bil var at alt gikk i stykker omtrent med en gang jeg kjøpte den med 90.000 på meteren som jeg fant ut etterpå var 190.000km for den var skrudd tilbake. Forstillingsdeler var rent forbruksvare på den bilen og det var alltid noe klonk i forstillingen uansett hvor mye bærearmer, foringer, lenkearmer etc jeg byttet. Men når du hadde bestemt deg for å gi faen så nektet den på en måte å dø også og holdt til 478.000km og ble solgt som dele bil. Ikke brukte den olje heller. Den dieselmotoren var udødelig, alt annet var ren skjær drit. Eller faktisk så var aldri rust noe problem heller selv om lakken falt av i store biter på slutten så ble det brunt i karrosseriet, men det rustet liksom ikke videre heller.

• Haha 1

hans k

er vist heldig eg. hatt 4 biler på ca 20 år.

mb w201 190 91 mod. kjørt ca 500 000 km der var det glatta som tok den, elles kjempe bil. sankner den endå.

mazta 323 1.8 91 mod rundt 200--til 300 000 km. kjempe bil men enkel.

mb w124 300 tdt 91 mod. kjørte den ca frå 320 000 km til rett over 400 000 km.

det einaste eg kan seia var at varm og kald justeringa til inn lufta var litt vanskelig.

og at det som gjorde at eg gav opp den var dyre radisatorer til motor og gearkasse. elles......

gjekk og gjekk...olje forbruk..nei.

men den deilige motoren....ahh. men deler er dyrt og eg hadde ikkje tid til å skru. småbarns famile og slikt.

så det blei ein ny e klasse....og glad for det. trenger både pålitligheten og plassen til rullestoll i bak.

og den har 6'ser.

men dyrt med slitte biler som har hatt manglane vedlikehold. det er ofte det.

• Like 1

Robin S
43 minutter siden, danfuruvarp skrev:

98 mod passat 1.9tdi rød! Det værste elsk/hat forholdet jeg noen gang har hatt til en bil. For det første så gikk absolutt ALT i stykker på den bilen men den levde helt tiø 478000km også. Det eneste som var helt utrolig holdbart i den bilen var motoren den startet uansett temp om det var -25 eller 30+ selv ikke turboen røk på den km standen. Men alt annet var ødelagt den den ble solgt!! Det som gjorde det til en dritt bil var at alt gikk i stykker omtrent med en gang jeg kjøpte den med 90.000 på meteren som jeg fant ut etterpå var 190.000km for den var skrudd tilbake. Forstillingsdeler var rent forbruksvare på den bilen og det var alltid noe klonk i forstillingen uansett hvor mye bærearmer, foringer, lenkearmer etc jeg byttet. Men når du hadde bestemt deg for å gi faen så nektet den på en måte å dø også og holdt til 478.000km og ble solgt som dele bil. Ikke brukte den olje heller. Den dieselmotoren var udødelig, alt annet var ren skjær drit. Eller faktisk så var aldri rust noe problem heller selv om lakken falt av i store biter på slutten så ble det brunt i karrosseriet, men det rustet liksom ikke videre heller.

Pappa hadde en hvit 98 passat. Den tok fyr når vi øvelseskjørte :lol: Å da var den ny!

Edited by Robin S
  • Haha 2

Conkey

Jeg hater å innrømme det for jeg elsket bilen, men værste jeg har hatt var en Mercedes E320 cdi 2006 modell med det meste av utstyr, inkl luftfjæring. Nydelig bil å kjøre langtur med. Eide den i ca 9mnd. Kostet meg ca 120.000 i rene utgifter. Da ser jeg bort fra nye dekk og felger til 30.000,-.
Har fortrengt hva som var galt, men 4 dieseldyser gikk med jevne mellomrom, en rekke saker i forstilling, dynamo, egr, speil, feil på airmatic+++
En god andreplass tror jeg siste bilen skal få, F11 525. Dette er bilene jeg har elsket å kjøre og eie når ting fungerte men som har kostet meg mye både i verksted og frustrasjon (som med siste da jeg var uten AC hele sommeren som var, som var den varmeste på Vestlandet på 1349 år). Alle kjente og noen ukjente feil inntraff ila de 18mnd jeg eide den.

• Like 1

Knutis

2004mod (facelift) BMX X5 3.0d

Siden det var facelift, forventet jeg ikke problemer med girkassen som da var byttet ut med en fra ZF.
Og girkassen var vel det eneste jeg ikke hadde problemer med det ene året jeg hadde den.

-etter en uke gikk svingningsdemperen på veiva og tok med seg alt annet av reimer

-uken etter eksploderte fremdiffen

-samtlige ryggesensorer ble byttet av Bavaria, uten at de fikk de til å virke

-servoslanger måtte byttes pga lekkasjer

-så sto den 6 uker på karosseriverksted pga vannlekkasje mellom tak og side, druknet cd-veksler, dvd-spiller, forsterker, dsp-enhet og radiomodul

-luftbelgene foran måtte byttes pga lekkasje (ikke unormalt, men lell)

-bremser foran måtte byttes pga kast i de(ikke unormalt, men lell)

-det var slakke i styresnekken, akkurat nok til at det kom ulyder på ujevn vei

trogha

Audi A4 2.0 TFSI 2005 mod ca.100.000km

I løpet av det året jeg hadde bilen ble det byttet motor, gasspjeld, converter på automatkassen, rattvinkelsensor og en haug av sensorer/elektronikk i.fbm abs/esp, nye originale bremseskiver med kast etter få km og sikkert noe jeg har glemt/fortrengt. Forsåvidt fin og kjøre selv om jeg antakeligvis kjørte mer leiebil enn Audi det året, men når den nye motoren også begynte å lage bankelyder etter 2000km i tillegg til skyhøyt oljeforbruk ble bilen (etter mye om og men) kjøpt tilbake av forhandler. Betalte heldigvis ingen av utbedringene selv, men frustrasjonsnivået var til tider ganske høyt...

• Like 1

hmsilset

79 Mb 300 diesel som var gått bare 400000 km.. Bare tull med å starte, og brukte 400 m på å nå 80kmt  :) Hadde den maks 3 mnd. Var 74 modell motor satt inn. Det visste ikke jeg,  så tok tid for å få tak i oljefilter. Tror det var fra Scania jeg måtte kjøpe nytt til slutt :)

Screenshot_20190531-140945_Yahoo Mail.jpg

Edited by hmsilset
  • Like 1

Håkon L

Liker hvordan det bare er tyske biler så langt :rofl1:

Jeg har riktignok bare hatt 3 biler og alle har vært greie så langt, så den "verste" må nok bli min første. En Ford Puma 1.7 Coupe. Til en første bil har den egentlig være ganske grei og tålt råkjøringen av 18-årige meg ;) Når den ble kjøpt krevde den litt fiks med bremser og ny regreim. Ellers lakk den litt olje her og der samt brukte litt. Rust var også et stort problem på disse og på ene hjulbuen var det rustet litt igjennom og var et lite hull. Var et kjent problem at de brukte for lite rustbeskyttelse på innsiden av hjulbuene fra fabrikken.

I løpet av 3 år så røk vannpumpen en gang, så faren min måtte kjøre den til verksted med noen pauser langs veien :P Hadde også en typisk feil på abs sensor som måtte byttes. Clutchen var slitt når jeg kjøpte den, så den ble byttet med en god del hjelp fra søskenbarnet mitt. Den tålte ikke mye gass på høyere gir og ville "slippe" slik den bare ruset og ikke gikk fremover. Natt og dag forskjell etter den ble byttet da. Det siste som skjedde var at servo'en begynte å lekke fra en høytrykks linje. Var tynt metall så var ikke mulig å sveise. Og var ikke mulig å få tak i riktig del fra Ford. Det som var tilgjengelig fra England brukt passet heller ikke... Bilen sto over en mnd. hos verksted før den endelig ble fikset av mekanikeren som fant en eller annen lur løsning. Så i løpet av 1-2 år i produksjon endret de servo systemet en del tydeligvis. 

Motoren som var fra Yamaha skal sies å ha vært uproblematisk mtp hvor lite service den fikk. Er vel alt det tyske rundt som hadde problemer :lol: Bilen ble solgt for over dobbelt av det den ble kjøpt for, så lønnet seg med en skikkelig "detail" og ellers fikse problemene som var. Det viste seg at neste eier skulle få enda flere problemer da, har en kompis sin far som jobber i vegvesenet som fikk hentet ut feil fra EU'en som neste eier hadde. Da var det lekkasjer og rust i bremsesystemet, støtdempere som lakk og var slitt, rustet gjennom gulvet og sikkert noe mer jeg har glemt. Så solgte bilen på riktig tidspunkt kan en si. På en av de siste dagene jeg kjørte bilen, så løsnet reservehjulet og skrapte langs bakken, så den var ikke klar for å slippe taket helt enda ^_^

Sl99ZO9.jpg&key=772a8f92149cf31b359a666c

• Like 1

Diamondshine

Verste og morsomste bilen jeg har eid var en Ford Fiesta XR2i som gikk hakkande gali fort. Golf 2 GTI killer var an au. Skamsenka va an au på toppen a d heile.

Alt var fryd og gammen. Heilt til æ tok ein tur runde rundt sentrum her jeg bor for å handle. Turen på vei hjem valgte den å rykke noe så inni helv.. alltid over turtall på 3,5k så rykka den som en rodeo okse som virkelig ville hive meg på haue og ud av bilen. Makan til sprelsk f... av en bil.

Ford klarte seff å sjekke igjennom bilen for å kreve inn 10.000 spenn for å konkludere det var noe galt med hjernen.

Men akkurat hva som var galt med hjernen var de neimen ikke sikre på. Spurte da om lobotomi er mulig. De sa nei hjernebytte må nok til.

Og da var det grava neste siden mine 10.000 spenn gravde seg alvorlig dypt i min feite lærling lommebok. 

Tok farvel med bilen med en rikti go CB gravøl og veksla over te de fromme japsene. 

• Like 2

Petecomplete

Vannvittige historier om dissa tyske bilene as! 🤔 overasket siden d er såpass nye biler og. Håper jeg får bedre erfaringer etter jeg kjøpte audi..

5 timer siden, hmsilset skrev:

79 Mb 300 diesel som var gått bare 400000 km.. Bare tull med å starte, og brukte 400 m på å nå 80kmt  :) Hadde den maks 3 mnd. Var 74 modell motor satt inn. Det visste ikke jeg,  så tok tid for å få tak i oljefilter. Tror det var fra Scania jeg måtte kjøpe nytt til slutt :)

Screenshot_20190531-140945_Yahoo Mail.jpg

Bare 400 k 😂 på tellern, nesten som ny ;)

• Haha 1

T. E. A.

Bestilte min første helt fabrikknye bil sommeren 2001, det ble en Opel Vectra 1,6 100hk stasjonsvogn, og som jeg har angret på at jeg kjøpte den bilen i ettertid.

Her har det blitt byttet foringer til stabstag i forstilling, fjør og demper foran, understell på setet, teleskopledd i rattstammen, innertak, hengsler i bakluken, komplette bremser bak, setetrekk i førerstolen, fjørbeinslager, vannlekkasje (kondens) fra aircon anlegget som rant inn i bilen, el.vindu motor, bakrute eksploderte (skjev bakluke), sprekk i dashbord, sprekk i fangeren foran, vann i tåkelyset foran, vannlekkasje ved baklys(rant inn i lasterommet og ny radio/cd spiller.

Noe av dette ble skiftet og utbedret flere ganger (samme feilen), så etter kun 2 år og 2 mnd så ble denne bilen byttet inn fordi jeg ikke orket denne bilen mer, den hadde da kjørt den «svimlende kjørelengden» av hele 28.000 km! Fikk jo ikke kjørt den så mye ettersom den nesten var mer på verksted enn den var hjemme hos oss....... 

• Haha 1
  • Confused 1