Jump to content
Sign in to follow this  
detailersking

Billig keramisk lakkforsegling

Recommended Posts

detailersking

Har dere noen anbefalinger til keramisk lakkforsegling til grei pris, kanskje under 500,-? Man får det man betaler for, men føler det er litt feil å bruke mye penger på å forsegle siden jeg er på amatørstadiet i korrigering.

Det jeg vanligvis gjør etter en bilvask er å gå over med hurtigvask fra biltema (som jeg må si er virkelig bra i mine øyne - varer lenge og legger til mye glans) for å vere sikker på at det er rent, deretter korrigerer jeg fra grov til middels polering.

- rubbing på de fleste flater (på slitt bil)

- fargepolering

- lakkrengjøring

Avslutter deretter med lakkforsegling fra biltema. Merker grei effekt av denne, men har ikke noe å sammenligne med.

Har lite kunnskap om voks, lakkforsegling/sealer og keramisk lakkbeskyttelse, men ønsker å prøve ut sistnevnte. Er det slik at detailere ikke er like ivrige på å bruke keramisk grunnet at dette er for folk som ønsker å gjøre minst mulig ut av vedlikeholdet, mens detailere vil ha mulighet til å rengjøre grundig jevnlig med en halvhard sealer? Eller er jeg på bærtur?

Fann denne sealeren på ebay som såg lovende ut: http://www.ebay.com/itm/222576862741

Edited by detailersking

einarhelge

Hei, jeg har akkurat lagt denne coatingen på min Ford

https://concours.no/produkt/carbon-collective-platinum-paint/

Billig og veldig enkel å legge. Leser du bruksanvisningen så er du trygg!

Jeg ville ha coating fordi bilen kjøres rundt 40.000km årlig og med Swissvax Shield holdt dette i 3 måneder før det var nødvendig igjen å vokse.

Har ingenting imot å vaske bilen eller kose med den :lol:

• Like 1

detailersking

Legger nå etter korreksjon Mr. Fix 9H, lar det herde i 3 dager og avslutter med ett lag Fusso oppå for å forsegle "den nye klarlakken" og for å få enda mer glans. Blir vanvittig bra, men jeg har ikke så mye og sammenligne med. Virker som Mr. Fix er lett å ripe opp, også en grunn til å legge Fusso over. Mulig jeg prøver din Platinun Paint forsegling senere

Edited by detailersking

polishduden

Du kommer nok til å ødelegge coatingen under om du legger fusso etter 3 dager. En coating uavhengig av produsent bør ikke vaskes på 2 uker og den må utsettes for sollys/ir for å herde skikkelig.

• Like 1

trogha

Har lagt et tykt lag med mr.fix og max protect v2 ved siden av hverandre på en lakkert plate bare for å undersøke de litt. MPv2 er (etter et par mnd'r herding i boden) steinhard og sitter som støpt, måtte ha kniv e.l for å skrape den bort. Mr.fix er porøs og har omtrent null feste, kan enkelt skrapes bort med en fingernegl og blir bare smuler. Kommer ikke til å bruke masse tid på å legge denne på en hel bil, da legger jeg heller fusso. Mulig testen er litt tvilsom siden de ble lagt veldig tykt, men helt klart store forskjeller på disse, så jeg tror nok man får det man betaler for..

• Like 3

polishduden
Har lagt et tykt lag med mr.fix og max protect v2 ved siden av hverandre på en lakkert plate bare for å undersøke de litt. MPv2 er (etter et par mnd'r herding i boden) steinhard og sitter som støpt, måtte ha kniv e.l for å skrape den bort. Mr.fix er porøs og har omtrent null feste, kan enkelt skrapes bort med en fingernegl og blir bare smuler. Kommer ikke til å bruke masse tid på å legge denne på en hel bil, da legger jeg heller fusso. Mulig testen er litt tvilsom siden de ble lagt veldig tykt, men helt klart store forskjeller på disse, så jeg tror nok man får det man betaler for..
Det er egentlig en morsom test du har gjort der da v1 og 2 har blitt herdet i klosser på flere cm tykkelse i begynnelsen under testing. Men er som du sier, man får hva man betaler for :)

Polish
19 minutter siden, trogha skrev:

Jeg gjorde det samme for en tid tilbake, men Mr.fix vs Ipo. Her hos meg har jeg ikke kjangs til å fjerne Mr.fix med neglene. Det klarer jeg heller ikke men Ipo nå, men etter ca. 1 uke klarte jeg vaske vekk et lite felt med en Q-tips dyppet i ren Surfex. Det synes jeg var merkelig, mulig den burde herdet enda lenger. Jeg smørte også på coatingen uten tørke av (altså veldig tykt lag). Ipo blir matt når man legger på et så tykt lag, mens Mr.fix er blank, omtrent som et tynt lag med klarlakk.

• Like 1

detailersking

Interessant Tror jeg må kjøre testen selv. Føler meg litt dum som ofte tyr til rimlige løsninger, men er man student blir man ekstra åpen for billige alternativ som har rykte på seg for å gi tilnærmet samme resultat. Er vel noe som heter og spare seg til fant, men vi trenger noen av de også Er en grunn til at Norge som en av verdens rikeste land også er på topp med laveste priser på fks. forbrukerelektronikk, nettopp fordi nordmenn er prisbevisste. Er vel ikke tilfeldigvis noen i forumet som har laget en post på Mr. Fix tidligere med litt bilder og sann? Har sett posten innenfor billige bilpleieprodukter.

Mr.rs4

Fusso var / er billig produkt som "banker" de store, så hvorfor ikke noen av de billige coating? En må bare finne de rette😁

polishduden
Fusso var / er billig produkt som "banker" de store, så hvorfor ikke noen av de billige coating? En må bare finne de rette
Det ligger litt mer "science" bak coating enn sealere. Jeg hadde aldri turt å smøre noe kinaræl utover lakken min. Plutselig har du noe som virkelig gjør ugagn og du har en kjempejobb foran deg i å rette opp skaden
  • Like 3

_Makki_
9 minutes ago, Autoglaze / polishduden said:
1 hour ago, Mr.rs4 said:
Fusso var / er billig produkt som "banker" de store, så hvorfor ikke noen av de billige coating? En må bare finne de retteemoji16.png

Det ligger litt mer "science" bak coating enn sealere. Jeg hadde aldri turt å smøre noe kinaræl utover lakken min. Plutselig har du noe som virkelig gjør ugagn og du har en kjempejobb foran deg i å rette opp skaden

Jeg har lagt alt fra MP eldre type UNCR, GT Crystal Serum light og black, Car Pro cquartz og UK og Pomponazzi. Synes det gikk fint å fjerne det med ull og grov middel. Selv om det sies at f.eks GT serum black må våtslipes så har ikke jeg opplevd det ;)

polishduden
10 timer siden, _Makki_ skrev:

Jeg har lagt alt fra MP eldre type UNCR, GT Crystal Serum light og black, Car Pro cquartz og UK og Pomponazzi. Synes det gikk fint å fjerne det med ull og grov middel. Selv om det sies at f.eks GT serum black må våtslipes så har ikke jeg opplevd det ;)

Legg igjen en dråpe serum og glem den ;) Da må du slipe :D

• Like 1

Reidar

Det jeg ikke forstår er hvorfor man bruker x antal timer, kanskje dager på å polere en bil så bra man vil ha den, og så skal man toppe dette med et billig produkt som antakeligvis ødelegger finishen.

Man får som regel det man betaler for!

• Like 1

Polish
12.10.2017 - 13.51, Reidar skrev:

Det jeg ikke forstår er hvorfor man bruker x antal timer, kanskje dager på å polere en bil så bra man vil ha den, og så skal man toppe dette med et billig produkt som antakeligvis ødelegger finishen.

Man får som regel det man betaler for!

Har testet den billige Mr.Fix coatingen ved noen anledninger. Kan ikke se den ødelegger noe finish. Gjelder forøvrig også en del andre billigprodukter. Fint at du sier "som regel", for det finnes mange billige og bra produkter. Har du forresten testet Mr.Fix?

Edited by Polish
  • Like 1

Reidar
3 minutter siden, Polish skrev:

Har testet den billige Mr.Fix coatingen ved noen anledninger. Kan ikke se den ødelegger noe finish. Gjelder forøvrig også en del andre billigprodukter. Forøvrig fint at du sier "som regel", for det finnes mange billige og bra produkter. Har du forresten testet Mr.Fix?

Nei jeg har ikke testet den men vet at coatinger har ødelagt finishen etter at de har herdet ordentlig.