Insanity Detailing 75 Skrevet 7 Juli, 2017 Rapporter Share Skrevet 7 Juli, 2017 (endret) Volkswagen Passat 1.4TSI 2013 Deep Black Pearl - LC9X - 196 732km Jeg er utrolig dårlig på å dokumentere jobbene mine. Jeg legger ut et bilde eller to på instagram i ny og ne, men ellers er det lite å hente, jeg glemmer det rett og slett mens jeg står der med maskinen. Helt sikkert som mange andre. For en tid tilbake spurte en av mine faste kunder hvorfor i alle dager jeg ikke la ut flere bilder av jobbene mine, så jeg endte opp med å kjøpe et speilreflekskamera. Resultatet ser dere under. Litt kort om bilen: Bilen har gått som firmabil for et anleggsfirma før min samboer kjøpte den, godt under budsjett og markedspris, enda den var godt utstyrt. Bilens utvendige (og innvendige) forfatning var dog gjenspeilet i kilometerstanden som var på hele 185000 rullet på grusvei og kjørt gjennom børstevask. Sistnevnte bekreftet da firmaet hadde vaskeavtale med en bensinstasjon-kjede. Kundens forventning: Dette er min samboers bil, og hun vet også hva jeg har levert ut av biler og resultater før, så forventningen var jo høy. Hun sa selv at hun ønsket å ha en bil som ikke så helt kjørt ut, men jeg kjenner min samboer, og har alltid strebet etter wow-opplevelsen. Det er tross alt "It's not just passion, it's obsession!" Lakkens tilstand: Jeg kan faktisk ikke huske å ha hatt en bil i så dårlig forfatning utvendig. Full av både swirls og RDS, dype riper som fulgte bilens lengde, diverse påkjøringer og parkeringsbulker. Som om ikke det var nok, var det mye sink-slipp på lakken. Også merkelig med denne lakken er at den er knallhard, men tiltrekker seg likevel mikroriper som om det var en ripemagnet. Etter korreksjon ved finsteg, kunne jeg finne mikroriper etter bruk av 320GSM MF kluter, og måtte gå over til 600GSM kluter for at det ikke skulle forekomme, dette etter å ha latt lakken puste ut igjen i den korreksjonens sammenheng. Nå vel, vi starter med interiøret. Utstyrsliste: GTechniq W2, Swissvax Detailingbørste, Swisswax Skinnbørste, MF kluter, Tepperenser, Dampmaskin, Støvsuger. Det var sølt enten noe brus eller kaffe bak passasjer- og førersetet under midtarmlenet, dette var mildt sagt vanskelig å få vekk, hverken damp, sterkere blandet W2 eller børster klarte å ta det. Så da ble det glassrens fra Würth, la det virke litt, og tørke vekk. Noe kan fremdeles synes i riktig lys, men da må du ta ut setene igjen. Fører og passasjersetet skal ut så klart. En full innvendig rens tilsier jo at noen paneler skal av, fremsetene skal ut, baksetene skal opp, alle kriker og kroker skal støvsuges, alle flater skal tørkes over, alt dyp renses og/eller dampes. Dette er også et godt tidspunkt til å fjerne alt gammelt som ligger igjen etter forrige eier, som f.eks. saltstenger, da nåværende eier av bilen ikke har spist saltstenger i bilen. Ingenting ble unngått denne gangen heller. SEG10 tepperenseren ble tømt mellom 5-8 ganger pr. sete, beroende på hvilket sete som ble rensert. Gulvet var ikke så ille, med kun 4 tømminger pr. benplass. Bagasjerommet sluttet jeg å telle på etter 8. Inngrodde drops ble fjernet med den smarte skraperen fra Bilnerden (disse er uvurderlige, og etter at de er sløvet ned fungerer de fjell til f.eks. interiør og å dytte teip inn i kroker.) Alle kriker og kroker ble børstet, og støvsugd, deretter børstet vått med W2 Multi Purpose Cleaner (1:12), og/eller dampet ved behov, sammen med luftkanaler. Videre fulgte beskyttelse. Der alle interiørets flater beskyttet med enten to lag GTechniq C6 Matte Dash, eller tre lag med GTechniq I1 Smart Fabric. Jeg gir dere Sort Passat: Hva disse sporene på panseret klarte vi aldri å bestemme oss for. Om det er løv som har liggi på panseret over en ferie, sneglespor eller kanskje gamle limrester etter noe. Mange teorier ble vurdert. Lakken målt så klart. Videre følger selve korrigeringen av bilens lakk. Startet med å banke over bilen med ull og grovt middel, valget falt på Chris Larson Wool Pads og Shine Supply ChopTop, noe som gjorde denne lakken til smør! Middelet er helt rått, og gjør akkurat det det skal. Videre ble det testet med Shine Supply Classic Cut på Flexipads Gul MF pad, og avslutningen satt som et skudd. Utstyrsliste: Flex roterende, Rupes LHR21, Rupes Mini, Shine Supply ChopTop, Shine Supply ClassicCut, CL Wool pads, Carpro MF pads, Flexipads MF pads. Så ble det spøkt med at jeg bare skulle våtslipe hele kjøretøyet, strukturfjerne så mye som mulig, oppnå show-ready finish og slenge på klistremerker på bilen. Man skal ikke spøke med sånt, for nå er det er kun klistremerkene som er igjen. Lakken er nå strukturfri, så langt det lot seg gjøre med original klarlakk. Bilen er målt med verdier på mellom 90-190my, beroende på hvilket panel som er målt, ikke akkurat mye å jobbe med, så det ble kalkulert hvilke paneler som skulle slipes, og rett og slett satt i gang. Oppdatert Utstyrsliste: Flex roterende, Rupes LHR21, Rupes Mini, Shine Supply ChopTop, Shine Supply ClassicCut, CL Wool pads, Carpro MF pads, Flexipads MF pads, Menzerna 400, Menzerna 2500, Menzerna 3500, Rupes Gul Pads, Rupes Hvite Pads, SIA slipepapir, 1500, 2000, 2500. Sia sliperondeller 3000. Det ble forsøkt med maskin, men jeg synes fremdeles de første stegene er lettere og resultatet blir bedre for hånd. Siste slipesteg ble gjort med maskin og Sia sine 3000 skumdempede sliperondeller. Her fikk jeg også sammenlignet Rupes X-Cut mot noe langt bedre. Beklager Rupes, prøv igjen. Sia sine varte lenger, ble ikke mettet så fort (husk å blåse av hvert pass) og var ikke frynsete i endene, noe som i enkelte tilfeller lagde pig-tails, og jeg endte opp med å kaste Rupes X-Cut pads rett ut av esken på grunn av dette, ikke akkurat kostnadseffektivt. Denne ripen startet på fremskjermen, og sluttet på bakskjermen. Enkelte punkter var dype, andre grunnere, men det virket som det var kjørt inn i noe, mer enn at noen hadde påført det fra utsiden. Virket som det var gjort med jevnt trykk. Videre var det igjen Shine Supply ChopTop på Chris Larsson Ullpute som ble tatt i bruk for å rette opp etter 1500, 2000, 2500 og 3000 våtslip. Lyset kan få mang et panel til å lyve, dette f.eks. er fullt av kjørespor. Men bildet er upåklagelig. Igjen, fullt av kjørespor. Videre ble det ryddet med microfiber puter fra Carpro og Flexipads, men ettersom Shine Supply ikke var ankommet enda, ble det brukt Menzerna 400, som faktisk avslutter kanon på denne lakken. Det ble teste flere kombinasjoner, og jeg tror snart jeg bytter ut alle skumputene mine med MF. (Vær snille og ta det som en spøk, med et snev av sannhet). Dette prosjektet, som det endte opp med å bli, dro ut og tiden gikk. Time etter time, dag etter dag, uke etter uke. Til slutt var det ikke plass til bilen hos Lars på Concours.no lenger, sesongen var jo godt i gang. Utstyr ble ryddet opp, bilen ble tapet opp, og videre bar det til Spydeberg der jobben skulle avsluttes. Det gjenstod kun noe av mellomsteget og finsteget igjen, før coating tross alt. Kjøreturen på 37km gikk smertefritt og bilen ankom neste garasje den skulle få stå i. Litt annen utsikt her enn hos Lars, men jeg klaget ikke. Zoomeren er tøff som få! All ære til William for å ha satt den sammen slik! Igjen med denne refleksjonen. Over knekken på døren synes fremdeles strukturen. Det er tradeoffen med original lakk og lave mål. Annet som ikke ble slipt, er fangere fremme og bak, bakluke og kanalskjørter. Litt bedre ble det i alle fall. Det er fremdeles en haug av riper, men dette har jeg ingen planer om å slipe, da kanalene må lakkeres på et tidspunkt grunnet steinsprut (Les. steinregn). Endelig ferdig. Etter alt for mange timer, var nesten alle bilens flater coatet. GTechniq Crystal Serum Black, toppet med to lag med GTechniq EXOv3. All plast fikk GTechniq C4 Trim, og eksos fikk GTechniq C5. Vel, min samboer er fornøyd, bare litt også. Det er strengt tatt jeg også, da denne bilen har fyllt dagene mine en god tid fremover i form av kunder som har sett bilen i nærområdet. Det var ikke mye sol når bilen ble hentet, men den tittet frem etter kjøreturen hjem. Håper dere koste dere, og takk for lesingen, hilsen Faruk fra INSANITY Detailing. Endret 7 Juli, 2017 av INSTY 37 Siter INSANITY Detailing - Faruk Prnjavorac, CD SV "It's not just passion, it's obsession!" President for the International Detailing Association Norge -- FEYNLAB Certified Installer | XPEL Certified Installer | Modesta Certified Installer | Rupes Advanced Level Instructor Industriveien 13, 1424 Ski - www.insty.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pck 276 Skrevet 8 Juli, 2017 Rapporter Share Skrevet 8 Juli, 2017 Fytti... Dette ble bra! Skjønner at det har gått med mange timer her. Tommel opp Siter Mine S&S: Toyota Avensis, Toyota Prius, BMW 318d, Volvo XC60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A. Gaastjønn 773 Skrevet 8 Juli, 2017 Rapporter Share Skrevet 8 Juli, 2017 Imponerande! Kan eg spørje kor mange timar du brukte (ca?) Siter Gooselake Detailing på Facebook S&S Jonsered Gressklipper - S&S Volvo V70 - S&S Audi A8 - Audi A4 Allroad - S&S Mini Countryman - S&S Audi A6 - HD Forty Eight "The Vibrator" Min Audi A6 - Min bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
einarhelge 491 Skrevet 8 Juli, 2017 Rapporter Share Skrevet 8 Juli, 2017 Er det greit du ber fruen si fra til meg hvis bilen skal selges? [emoji1] for en jobb du har lagt ned, kvalitet [emoji122] Siter Min showcase Mine S&S 2017 VW eGolf S&S 2003 Volvo V70 S&S 2019 Tesla Model X S&S 2017 Aprilia RSV4 RF S&S 2012 Mercedes Benz ML S&S 2017 Volvo XC90 S&S 2015 Subaru Outback S&S 2000 Porsche 911 S&S 2017 Tesla Model S Østergren bilpleie på Facebook S&S 2015 Nissan Xtrail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insanity Detailing 75 Skrevet 8 Juli, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 Juli, 2017 10 timer siden, A. Gaastjønn skrev: Imponerande! Kan eg spørje kor mange timar du brukte (ca?) Hmm, den er hard. Jeg sluttet å telle. Våtslipen endte opp på mellom 80 og 90 effektive timer tenker jeg. Var mye måling, ikke fordi våtslipen i seg selv tar så mye, for den tar minimalt, men det å prøve å beregne hvor mye lakk du sitter igjen med etter maskinkjøringen er det verste. Dette blir jo veldig mye lettere når bilen er klarlakkert for våtslip, og resultatet blir jo langt bedre. Videre har jeg faktisk ikke helt oversikt skal jeg være ærlig. 5 timer siden, einarhelge skrev: Er det greit du ber fruen si fra til meg hvis bilen skal selges? for en jobb du har lagt ned, kvalitet Will do! 18 timer siden, pck skrev: Fytti... Dette ble bra! Skjønner at det har gått med mange timer her. Tommel opp Takk og takk! Siter INSANITY Detailing - Faruk Prnjavorac, CD SV "It's not just passion, it's obsession!" President for the International Detailing Association Norge -- FEYNLAB Certified Installer | XPEL Certified Installer | Modesta Certified Installer | Rupes Advanced Level Instructor Industriveien 13, 1424 Ski - www.insty.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaw 300 Skrevet 11 Juli, 2017 Rapporter Share Skrevet 11 Juli, 2017 Uff. Nå angrer jeg på at jeg har lest en S&S. Madammen har identisk bil. Med mer eller mindre identisk tilstand som jeg skal polere I løpet av sommer ferien. Hadde håpet å slippe unna med en dag på denne. Gruer meg. Godt utført arbeid BDW Siter Part time detailer at Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Insanity Detailing 75 Skrevet 11 Juli, 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Juli, 2017 4 timer siden, kaw skrev: Uff. Nå angrer jeg på at jeg har lest en S&S. Madammen har identisk bil. Med mer eller mindre identisk tilstand som jeg skal polere I løpet av sommer ferien. Hadde håpet å slippe unna med en dag på denne. Gruer meg. Godt utført arbeid BDW Hehe 😊 skal ikke være lett det der. Roterende, Shine Supply Chop Top og CL pute ryddet vei relativt lett. Hadde faktisk ikke tatt mer en en drøy uke å rette opp til et 90% resultat med 3 steg. Pass bare på at lakken ikke er veldig sink utsatt, Da grønn 3M teip gjorde så det løsnet 2 flak. Og så var det de mikroripene med MF klutene, det var på grensen til over-irriterende 😊 Ønsker deg lykke til, men vil ikke anbefale deg strukturfjerning 😉👍🏻 Siter INSANITY Detailing - Faruk Prnjavorac, CD SV "It's not just passion, it's obsession!" President for the International Detailing Association Norge -- FEYNLAB Certified Installer | XPEL Certified Installer | Modesta Certified Installer | Rupes Advanced Level Instructor Industriveien 13, 1424 Ski - www.insty.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow 724 Skrevet 16 Juli, 2017 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2017 god fucking damnit! dette var Nydelig! det andre 50/50 bilde det er Gold! det må du få ut på Insta´n din! now thats a money maker! angående resultatet var det helt rått! og en veldig bra skrevet S&S! Siter Max Protect Certified Detailer Freakshows E39 530DAT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runey 769 Skrevet 17 Juli, 2017 Rapporter Share Skrevet 17 Juli, 2017 Satan for et løft [emoji108][emoji108]Veldokumentert og herlig utført [emoji38] Siter Max Protect Certified Detailer. Tidligere: Opel Astra H GTC 1.7CDTI, Suzuki GSX-R600 K8 Nå: BMW F20 116i Estoril blå II Biltråd Instagram: rune_w_h Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.