Jump to content
Sign in to follow this  
BC160

Lysrør 865 vs. 965?

Recommended Posts

BC160

Jeg har bestilt Osram 965 lysrør, og fikk de endelig i dag etter noe bestillingstid😀

Men gleden var kortvarig da det viste seg at det er 865 rør jeg fikk, jeg fikk feil rør med andre ord....

Er det veldig forskjell mellom 865 og 965 rør? Er det verdt jobben med å returnere rørene og få 965 rør?

Håper noen kan svare på dette😀

Mr.rs4

Jeg synes det er natt og dag forskjell.

Men jeg har 9stk lys amaturer, der de 3 i midten kommer på ved bevegelse, de er også med 865 rør. Skal jeg jobbe, så bruker jeg fult lys, og da kommer de 6siste med 965 rørene virkelig godt med :-)

Det kommer vel litt på hva du vil, men jeg hadde nok byttet dem. Hør med de som har solgt deg rørene, kanskje du "får" noe for det. For det koster en del å sende tilbake, for å få nye rør igjen osv. Jeg var i samme båt, fikk de rørene som var feil, og nye kom på døra :-)

magne

Hadde giddet å ta meg bryet. 865 viser ca 80% av fargespekteret, 965 viser over 90% av fargespekteret.

Derfor de bruker det på lakkverksteder osv. tar for gitt at du skal drive med polering osv i garasjen, og da hjelper det mye å se hele fargespekteret for å se deffekter i lakken.

Hvis du har bestilt 965 og fått 865 skal jo leverandør dekke feil leverte varer, samt at 965 rør er vesentlig dyrere enn 865 rør.

e30 tic

Enig. Bytt. Uansett viser ikke 965 alt. Men det suppleres med både led og metall halogen hos meg

Tyggern

Om du har 865 eller 965 hjelper det så å si ikke noe på om du ser defekter eller ikke.
Men det kan være noe vanskeligere å se mindre fargeforskjeller. på noen få farger. Det er altså lyskildens evne til å gjengi farger mest mulig naturlig (likt som solen)
Lys rør mangler typisk litt på rødt (lite røde bølgelengder i det røde)
100 vil si fullt spekter i alle farger.

De to siste tallene som er farge temperatur har faktisk mer å si på hvordan du opplever fargene når du jobber. 

Du er uansett avhengig av å forskjellige typer lyskilder (farge temperatur og ikke minst lys stråle spredning) for å se forskjellige defekter.
Lysrør er fint for å se appelsin f.eks eller større lengre riper.  

Edited by Tyggern