Gå til innhold

Endelig dobbelgarasje m/TechLift S7 (arbeidslogg)

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Da har jeg endelig kommet i gang med garasjen min også. Takk til alle som har hjulpet til angående størrelser og anbefalinger ifm plassering av TechLift S7. Takk også til alle som deler sine arbeidslogger før meg. Dere deler mange geniale idéer som jeg kommer til å stjele rått og brutalt i mitt prosjekt også :)

Garasjen blir precut fra Igland med størrelse (LxB) på 8,0 x 6,2m = 49,6m2 :P

Planen utover at nedfelt løftebukk blir viktig er epoxy på gulv og gips eller Smartpanel på sideveggene, kryssfiner på bakvegg for å henge opp verktøytavler o.l.

Videre planlegger jeg å handle noen skap fra AJ f.eks. Oppvarming blir med varmepumpe da vi har 2 stk i huset i dag. Hara 6,6 får bli i huset, mens den gamle Panasonicen blir med tiden flyttet ut i garasjen.

Edit: lagt opp tegningene her: https://drive.google.com/drive/folders/0B6Os_broSMgddldUUkREalZHaTg?usp=sharing

Edit: lagt opp budsjett og løpende forbruk her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FJCFjo-kbN11vcNXSRbKPXpbieb2_BhMo3eTPdbRj80/edit?usp=sharing

Så da starter vi på starten med noen bilder fra grunnarbeidene. Disse viser også greit bunnplata til S7 løftebukken.

IMG_2631.JPG

IMG_2634.JPG

IMG_2938.JPG

IMG_2941.JPG

IMG_2946.JPG

Endret av jonroar
  • DCN Poeng 4
Skrevet

Bygger garasje i samme str som deg. Spennende prosjekt det med garasje[emoji106]

Daglig leder Hellashine-Nord-Odal. Tlf 90624709

Skrevet (endret)

Da sier entreprenøren at de kommer for å isolere resten og forskale selve plata i morgen, og at de regner med å støpe på mandag eller tirsdag til uka. :D

Endret av jonroar
  • DCN Poeng 1
Skrevet

Gratulerer med prosjekt :) 

Samme garasje som jeg har bygget? (Se tråd her på garasjeforumet)

Skrevet (endret)

Takk for det.

Samme firma, men modellen min heter Fjære. 22 graders takvinkel og rimelig enkel sak. Men dimensjoner er like bortsett fra at jeg har den mer "vanlige" med porten på kortvegg.

Endret av jonroar
Skrevet

Et par bilder etter denne uken, de sier det skal støpes på mandag. Har en liten bekymring da jeg ser at de kun har beregnet 10cm B30 under løftebukken, blir det for tynt?IMG_2958.JPGIMG_2959.JPG

Skrevet (endret)

10cm under bukken er lite. Det bør være 20cm, vil anbefale deg å gå ut å grave de ekstra 10cm! ;)

Edit: ser du allerede har støpt for bukken. Då bør det bygges opp rundt ellers.

Endret av XSHINE
Skrevet

Ja, det er litt lite. Men entreprenøren tar ansvaret og sier de bruker B30 og "massevis" med armering og kantjern. Så det var han ikke bekymret for.

I tillegg blir det litt ekstra tykkelse rundt. Så da håper jeg det går bra :P

simenokstad
Skrevet
12 minutter siden, jonroar skrev:

Ja, det er litt lite. Men entreprenøren tar ansvaret og sier de bruker B30 og "massevis" med armering og kantjern. Så det var han ikke bekymret for.

I tillegg blir det litt ekstra tykkelse rundt. Så da håper jeg det går bra :P

Er det virkelig så kostbart å få de siste ekstra 10cm sammenlignet med det eventuelle bryet som oppstår i ettertid selv om entreprenøren tar ansvaret? Det er vel bedre å vite at det går bra, enn å håpe? ;)

Skrevet
7 minutter siden, siimen skrev:

Er det virkelig så kostbart å få de siste ekstra 10cm sammenlignet med det eventuelle bryet som oppstår i ettertid selv om entreprenøren tar ansvaret? Det er vel bedre å vite at det går bra, enn å håpe? ;)

Det er utvilsomt en kostnad da først må endel armering fjernes. Så forskaling til "gruvene" så må de 10cm som allerede er støpt og ligger godt utenfor (for å fordele trykk) fjernes/pigges vekk. Deretter må dreneringen gjøres på nytt for så å grave 20cm lenger ned, pukkes opp 10cm og så støpe 20cm med ny plate. At dette fort tar de et par dager, ja det tror jeg.

Vi får se hva jeg får til...

simenokstad
Skrevet

Da er det jo en del jobb nå skjønner jeg. Tenkte mest om det burde vært planlagt i forkant. Jeg er ganske sikker på at det holder med 10cm jeg også, men skulle jeg bygget selv helt nytt så hadde jeg tatt godt i

Skrevet

OK, nå trenger jeg noen gode råd. Murmesteren ringte meg i det de skal til å mure 2 skifte Leca som ringmur og spurte hvordan fallet de har støpt har å si for Iglands precut garasje?

Noen som har en idé? Se skissen nedenfor.

Saken er det at på grunn av 7cm fall de ytterste 5 meter av garasjen vil ringmuren stå lavere ved port enn ved bakkant av garasjen.

Hvordan tar folk som murer fall på dekket hensyn til dette under bygging?

igland.png

Skrevet

Enten så må ringmuren fores opp i bunnen eller så kan vel krona fores opp på toppen av muren før precut settes på?

Skrevet

Ja, tror jeg misforstod litt her. De sier at det er jo kun at portåpningen som vil bli for stor. Og da er det altså ikke som på skissen min.

Og det sa Igland kunne løses enkelt ved å fore ned litt i topp når porten monteres.

Case closed.

Beklager brainfarten min ;)

• DCN Poeng 1
  • 2 weeks later...
Skrevet (endret)

Da er alt murarbeid nesten ferdig. Det eneste som gjenstår er å pusse leca'n helt glatt og fin, i tillegg til å flytsparkle nede i hullene til løftebukken.

Planen videre nå er at jeg forhåpentligvis får bekreftelse på leveringsuke 46 eller 47 fra Igland, så da går vel desember bort for min del til å sette opp garasje i stedet for å handle julegaver :P

Epoxy med grunnfarge Stirling er bestilt fra Epoxygrossisten, og Poppy Red til å lage røde firkanter der bilene skal stå.

Så fort jeg ser når jeg nærmer meg å få tak over bestilles S7'n fra EF Motor. Skal prøve å planlegge slik at den samme bilen som skal løfte på plass takstoler kan hjelpe meg å løfte de 690 kiloene med løftebukk nedi hulla sine.

Noen nye bilder:

5uYgy9v.jpg

SAtHyPa.jpg

4pw38g8.jpg

N09UM2n.jpg

UamKsY1.jpg

ohdQhmb.jpg

GvUHeZz.jpg

aKKqp7V.jpg

Endret av jonroar
  • DCN Poeng 6
Skrevet

Kan du fortelle litt om målene du har fra veggene til liftbrønn.Tenker da spesielt innervegg og ut til brønn,fra venstre veg og til brønn.

Skrevet
8 timer siden, Bjarne S skrev:

Kan du fortelle litt om målene du har fra veggene til liftbrønn.Tenker da spesielt innervegg og ut til brønn,fra venstre veg og til brønn.

Jepp :)

Første hjørnet på det første hullet er planlagt som 250cm inn fra porten og 100cm inn fra den venstre veggen. Da bredden på garasjen er et kompromiss er også denne plasseringa ikke idéell.

Men med tanke på at jeg må kunne ha bil løftet og samtidig ha plass til en til som skal daglig inn og ut ved siden av, ble det kun 1m fra veggen. Tror kanskje jeg ville hatt 1,5-1,8m hvis jeg kunne "velge".

Målet på 250cm inn fra port er målt ut fra snittet av jekkepunkter på de 4 bilene jeg hadde tilgjengelig da jeg trengte målene (BMW 520dat, en vanlig Golf 5, en Audi A6 og en Ford Transporter).

Skrevet

Takk for svar:) planlegger garasje sjølv med S7 lift,men litt usikker på plassering:thumbup:

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår