Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

tenkte det var på tide å få kjøpt meg egen istedenfor å låne en hele tiden. så annbefaler dere innen rimelighetens grenser? 

har sett litt på metabo kgs216 v2 og bosh pcm 8 sin, linkene er hentet helt random til butikkene. 

hvordan er det med watt? regner med man ikke skal se seg blindt på det? er vel bare å ta det roligere under kapping med mindre watt vil jeg tro?

skal vel i hovedsaklig brukes til alt mulig innen trevirke, større materialer som oftes, men per dags dato skulle jeg hatt en til å liste med. 

Metabo
https://www.netonnet.no/art/hjem-og-hushold/verktoy/kappemaskiner/metabo-kgs216mv2/210458.11324/?utm_source=Prisguide&utm_medium=Priceengine&utm_term=210458%2B-%20Metabo%20KGS216M%20v2&utm_campaign=Productfeed

Bosch
https://www.flust.no/hus-og-hage/verktoey-og-hageredskap/kapp--og-slipemaskiner/bosch-pcm-8-s-kapp--og-gjaersag-med-trekkfunksjon/

• Moderatorer
Skrevet

Kjøpte selv bosch sin pcm8 for et år siden.

Ble stort sett bare brukt til å kappe masse listverk og et utall meter 2"x2", og det til fungerte den utmerket.

Kjøpte den rett og slett grunnet brukervennlighet. Innebygd laser er veldig kjekt, det er enkelt å stille inn grader på kappvinkel i begge retninger, og saga har fungert upåklagelig. Skal snart pusse opp nytt hus, og den saga følger meg aboslutt dit. Kjøp et skikkelig bord\stativ til saga med en gang. Det gjør kapping mye lettere.

Skrevet

Jeg har en Bosch GCM 8 (blå), og den fungerer utmerket ihvertfall. Nå skal ikke jeg skryte på meg erfaring med så mange andre sager, men har ingen problemer med å anbefale denne (med bord naturligvis).

- 07 Opel Astra 1.4 - 15 BMW X4 30d -

Min garasje - Mine biler

Skrevet

Solid stativ, med skikkelig lengde(!) er viktig. Jeg har en eldre bosch gcm8 kjøpt brukt på finn med dewalt stativ og kunne ikke klart meg uten. Blad til forskjellige kappeoppgaver er også verdt å vurdere, men skal du bare ta et par småkapp ender man gjerne opp med å bruke hva enn som står på allerede. Byggmakker eller monter har ofte tilbud på bosch gcm8+stativ til 5000kr, blir vel en tusenlapp dyrere uten at det nødvendigvis blir så mye større forskjell enn å gå fra grønn til blå farge.

Skrevet

Eg har bosch gcm 8 (blå) som aktiv hobby snekker så er den sagen MYE brukt på sine 4 år. Fantastisk god sag som er verdt hver en krone. Anbefaler heller blå en grønn bosch..blå koster litt mer, men da har du skikkelig kvalitetsverktøy i mangen mangen år! :) 

Skrevet

Gå i allefall for proffserie, BOSCH gcm8/s etc, styr unna billige hobbysager, da dem kapper unøyaktige vinkler, har dårlige bord,og skjenerelt er håpløst! Kapp/gjærsag bruker man til presisjonsjobb som listing etc, og ett kapp som skal være 22,5 grader, skal være 22,5 og ikke 23 grader! 

johime(joakim)
Skrevet

Jeg har den metabo sagen du linker til, jeg er iallefall veldig fornøyd med sagen. Syns det virker som noe av det bedre av billigverktøy som jeg har bruk :)

Skrevet

Som tømrer/snekker kan jeg varmt anbefale Metabo-sagen. Bruker forløperen til denne selv på jobb og er storfornøyd. Eneste minus på min er stiv kabel, men det er ikke noe stort problem. Bosch sine proffmodeller (blå) er også bra sager.

Hadde DeWalt 712 tidligere, men var ikke noe fan av den. Unøyaktig, svak og veldig stor og tung for kapasiteten.

Og ja, bord er en selvfølge. Endte opp med det lengste til Bosch selv.

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Skrevet

takk for mange svar. men må fremdels innrømme at jeg er litt i tvil enda :P gcm er noe dyrere enn jeg har tenkt å bruke i første omgang. men holder fortsatt en liten knapp på metabo saga. Men ta en tur til diverse forandler i morgen for å titte litt tror jeg. 

Skrevet

takk for mange svar. men må fremdels innrømme at jeg er litt i tvil enda :P gcm er noe dyrere enn jeg har tenkt å bruke i første omgang. men holder fortsatt en liten knapp på metabo saga. Men ta en tur til diverse forandler i morgen for å titte litt tror jeg. 

Skrevet

Har selv Makita LS0714L. Den er jeg veldig fornøyd med, Har brukt den mye til listing og alt mulig av konstruksjonsvirke. Da den har dobbelt uttrekk håndterer den fint 2"8". 

Ulempen med den er at den ikke håndterer veldig høye emner, så en mye listverk må kappes flatt, altså legges ned i stedet for å stå mot anlegget slik de vil gjøre på veggen. Det kan være litt knotete, særlig med hulkil, men det blir man vant til. Det er i alle fall skikkelig kvalitetsverktøy som er skrudd godt sammen og gir presise kutt. Laseren er også veldig god.

Bladet som følger med saga har 24 tenner. Det vil mange mene er litt lite for listing. Men da bladet er 190 mm. betyr det at tennene sitter tettere enn på større blad, hvilket gjør at den gir finere snitt enn større blad med samme antall tenner. Jeg har fremdeles originalbladet på etter tre år og merker først nå (etter ganske mye bruk) at det begynner å bli på tide å skifte.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Skrevet

Begge sagene du nevner er gode sager. Om du ikke skal til med storprosjekt eller er en ivrig hobbysnekker så holder de i massevis mener jeg som er hobbytømrer/snekker/murer. Jeg har, som mange andre her en gcm 8 som jeg bruker inne til finere arbeid. Har også en pcm 8 som jeg bruker ute til altan og stolper osv og er godt fornøyd med den. Kjøper du med et finere blad til den sagen du velger har du sag til det meste du bruker en slik en til og som varer i mange år om du behandler den fint.

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Jeg har Metaboen og har brukt den til kapping av gulv og lister, og til det har den oppført seg absolutt eksemplarisk. Den har også vært på utlån hos slekt og venner (uten å bli ødelagt, bank i bordet), og har prestert rene og korrekte kutt hos alle. Absolutt anbefalt.

Jeg har ikke stativ til min, noe som gjør bruken noe kronglete da den må stå på bakken/gulvet, så ikke spar de pengene men kjøp deg et skikkelig stativ til den. Det gjør alt så fantastisk mye mer behagelig...

• DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

godt å høre, snakket litt med noen på tess angående den metabo saga. to av dem jeg snakket med den annbefalte den på det sterkeste. han ene hadde den som var hakket større også. han kunne ikke tro at jeg ikke kom til å bli fornøyd, så da ble jeg solgt. :P så nå er det bare å vente på saga kommer. :)

Skrevet

Den metabosaga er vel nærmest identisk den fattern kjøpte seg når vi bytta utvendig kledning på huset i sommer. Har den med et sånt tilhørende kappbord, fungerte utmerket. skulle nesten trodd at det var han du hadde prata med.

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Har en Makita av uant alder med tilhørende bord. Aldri sviktet meg. Håndverktøyet deres derimot....

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår