Jump to content
Mr.rs4

Min garasje logg ->Tips til innredning i garasje?

Recommended Posts

Mr.rs4

Har satt opp en garasje, ikke så stor som jeg ønsket, så da må jeg ha en smart innredning.

Går knapt en Audi TT og Tesla Model i bredden, blir veldig trangt(synes jeg). Så kan ikke ha noe spesielt på sidene, men over bilene i 1,80m+ høyde blir det hyller, på begge sidene.

Er satt opp en arbeids benk og noen skap(i enden av garasjen). Har laget selv, både benk, skuffer og skap. - Bilde kommer, når skapene & skuffer er helt ferdige.

Skal ha plass til mye verktøy, en del polerings utstyr, 2x støvsuger(skal kjøpe meg en rense maskin etterhvert), høytrykk spyler med varmt vann.

I et av skapene, skal jeg ha varme i, ihvertfall så det ikke fryser(polerings produktene, og evt batteriene til Maktia utstyret mitt).

Under skapene, er det ca 20cm klaring(over hele linja), og der skal jeg ha skuffer med hjul under og lokk over.

På sidene i ca 1m høyde, er det en kanal som stikker ut ca 5-10cm langs hele veggen på sidene, den kler jeg med myk gummi, for beskytte dørene når de åpnes imot betong veggen.

I kanalene legger jeg strømkablene, og utstikk for stikk kontaker. Bilde kommer når all elektrisk er utført, da det ikke er helt ferdig, og ikke satt på lokk på kanalene. Mangler nytt inntak med sikringskap.

Info på garasje - Mer bilder kommer

Satt opp helvegg med multiblokk 20x50cm, og C35 betong, ikke isolerte vegger. Betong gulv(som ikke er behandlet enda, kanskje bare olje flaten?).

Innvendig:
Dybde 7.60 x Bredde 5.80
Vegg Høyde 2.50
Møne Høyde 3.20

Utvendig:
Dybde 8.00 x Bredde 6.20
Vegg Høyde 2.50
Møne Høyde 3.40

Port:
Lysåpning - 5,20 x 2,248
Dør:
Lysåpning - 2,242 x 1,00
2x Vinduer:
Lysåpning - 1,00 x 0,60

Satt opp 3stk skap, og en arbeids benk(med vask) og plass til min HT Varmt vann vasker, kompressor.

Skap & skuffer er i kryssfiner. Usikker på hylle systemet i skapene. Lager kanskje hyller på skinner selv.

Garasje port - Bilde kommer

Lysåpning - 5,20 x 2,248 - Bestilt 09.12.15 - Pris 27000kr levert på døren

Kjøpt ifra Norsk Portsenter - MEGET god service. http://www.norskport.no/

1x 520 x 228  Lobas Flex Trend isolert stålport 40mm levert i Antrasitt -RAL 7016 med plan profil og trestruktur. Levert med  frontmonterte fjærer

1x Liftmaster LM 100 (utrolig stillegående og rask) med innebygd LED lys.

2x minihåndsendere

2x innvendig veggbryter 

1x Sikkerhetssystem fotocelle 772E

1x Garasjeport overvåker 829EV - Kan styre port ifra mobil & internett. Får notifikasjon på mail / mobil når porten går opp & igjen.
1x Internett Gateway 828EV - Kan styre port ifra mobil & internett. Får notifikasjon på mail / mobil når porten går opp & igjen.

Bilder

Bilde av porten. Her har jeg nettopp satt inn lys LED spot

_DSC0773_resize.JPG

Bredder og lengder på vegg & arbeids benk:

Skap bredder: 80+60+60=200 (dybde på 80?)
Arbeids benk med vask og skuffer: 250 - 300
Høytrykksspyller: 80
Kompressor: Går over vaskemaskin så tar ikke plass i bredden.

Elektrisk - Nå idag er det bare 230V/16A. Det kommer en liten oppdatering, og da skal det inn 230V/32A & eget sikrings skap. 

- Eget sikrings skap med 2x 230V/16A kurs + 1x 230V/16A kurs i fra hus(3x kurser totalt).

- 230V/32A ladning til Tesla

- Kabel gater rundt inni garasjen på veggen. Med mange stikk ut 230V/16A - Bilde kommer

- 3stk brytere til kanal list på vegg, 1 til lys tak 1 til bryte strøm i stikk - Bilde kommer 

Varme

- 1stk 3kw varme ovn elektrisk

- 1stk 11kw gass drevet varme ovn

Vann 

- Armert & med varme kabel slange inn - Skal tåle 30-40minus grader

Luft 

- En liten luftkompressor. Ny skal kjøpes inn.

Lys- Bilde kommer

- Bevegelse sensor, som skal skru på 1/3 av lysene automatisk. - Bilde kommer

- 9stk Lysrørarmatur, T5, IP65 D-merket 1215 - 2 x 54 W - http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Belysning-innendors/Lysrorarmatur-T5-IP65-D-merket-2000032662/

- 1stk Lysrørarmatur over arbeids benk, T5, IP65 D-merket 1215 - 2 x 54 W

Vegger- Bilde kommer

- 1stk høytrykk slange trommel opp på veggen, med 20mtr slange - Bilde kommer.

- 1stk vannslange på tromme.

- 1stk luft slange på trommel.

- Det er lagt på kryssfiner plater på ene side av garasje vegg(innside).

- Bakre del garasje er det skaper , og arbeidsbenk. Der står det og luft kompressor, og høytrykk spyler.

Hylle / Reoler- Bilde kommer

- Diverse hyller på side vegger

- Et av skapene, vil jeg ha varme i, ihvertfall så det ikke fryser(polerings produktene, og evt batteriene til Maktia utstyret mitt).

Utstyr som jeg har

PH2000 Vamtvannsvasker - http://stavanger-industri.no/Produkter/rengjringsmaskiner/hytrykkspyler-varmt/ph2000
Rupes BigFoot LHR 12E Duetto - Deluxe Edition Kit - Link
Rupes Roterende - Link

Innkjøps & ønske liste

Rensemaskin, tror jeg går for Foma sin her, men usikker.

Luftkompressor. Har en men ny skal kjøpes inn.

Vann trommel snelle(automatisk retur) som tar liten plass.

Bilde av Vann & Luft uttak

Her har jeg nettopp satt opp høytrykk spyler, med feste / opplegg for lanse & pistol.

20160615_191600_resize.jpg

20160615_191538_resize.jpg

En litt mindre slange trommel, men slange på 15m

20160617_222339_resize.jpg

Batteri & El verktøy- Bilder & info kommer

Nye bilder av garasje - Bilder kommer

Bilder under utbygging / maling - Bilder kommer

Bilde når panel er malt 1strøk, men ikke pusset vegg

Garasje front - 20160524_185328.jpg

Pusset første strøk av vegg, og 2strøk igjen.
Garasje front lenger ifra - 20160527_170503.jpg

Inntak av vann, strøm og nettverks kabel + pusset vegg 1 strøk
Garasje inntak - 20160529_160815.jpg

Ned side garasje 1 strøk mur & 1 strøk maling

Garasje side 1 - 20160527_170801.jpg

Innvendig mur puss 1, 2 igjen.

Garasje innvendig 1 - 20160527_170706.jpg

Gamle plan tegninger

Plan tegning av opplegg garasje_1_resize.jpg

Plan tegning av opplegg garasje_2_resize.jpg

Garasje med mål - 1.JPG

Garasje med mål - 2.JPG 

Edited by Mr.rs4

magne

I min gamle garasje har jeg brukt den dyreste typen skuffer til ikea kjøkken innredning. De gir egentlig mye for pengene, da de fortsatt har en rimelig pris. De kan åpnes helt så man når det bakerste i skuffen, og de har "soft" mekanisme for åpning og lukking. Ingen slamring hverken pålukking eller åpning.

Har vært veldig fornøyd med dem så langt, og de blir demontert for bruk i ny garasje :) I tilegg har jeg planer om å kjøpe flere.

Bruker heller noen kroner ekstra for å få et produkt som fungerer 100% enn å måtte irritere meg over at inventar i skuffer flytter seg når ma er uheldig og lukker en skuff litt for hardt. Eller at man ikke når alt i skuffen fordi man bare kan trekke den ut 70% av lengden.

Ville hatt faste plater i skuffene, men kommer jo litt ann på hva du skal ha i de. Jeg synes trådkurver er noe herk, fordi ting alltid faller ut av dem. I tilegg er det mange trådkurver hvor sperrene ikke fungerer skikkelig, så man plutselig sitter med hele kurven i fanget.

Mr.rs4

Ja, har tenkt på å ha ferdig skuffer, men hva er dybde og bredde på de størrste skuffene?

Tror jeg kommer til å ha 80cm dybde på skapene ihvertfall, så kan jeg gå ned på skuffene...

Skal sjekke IKEA skuffene jeg(igjen)

EDIT

Er det disse du tenker på?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20204633/

Edited by Mr.rs4

Mr.rs4

Tror jeg kommer å gå for det nederste bilde, med tante på vask i skap, og mindre skuffe plass. Ikke så mange skuffer = ikke så dyrt. Bedre å ha noe skikkelig.

I det skapet som jeg skal ha litt varme i, tror jeg kommer til å sette en transformator(230V -> 400V for lading av elbil), da denne generere en del varme tror jeg. Nok til å holde en lunk på vinterstid?

magne

Tenkte på maximera skuffene ja. Finnes jo i ulike høyder og bredder, men ikke dypere enn 60cm.
 Er jo en god regel at større skap gir større plass, men hvis skapene er dypere enn 60cm synes jeg det er veldig vanskelig å nå de bakerste tingene.  Men forstår behovet ditt, da du bare har 5,8 meter i bredden å bygge skap på.

Du snakket om evt overskap over bilene? Jeg har noen slike skap som dette på sidene i garsjen: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S19917911/#/S29917915

De er lette å henge opp da alle henger på en skinne man skrur fast i veggen, og de er absolutt ikke i veien for bilene (garasjen min er 5,5 meter bred)

Eneste problemet kan være å nå opp i skapene hvis man er lav.

For min egen del har jeg funnet ut at nå som jeg flytter til større garasje, skal jeg bygge hele innredingen av ikea kjøkkenskap. Det eneste som ikke blir ikea er et metallskap til kjemi og dekkreoler. Det koster litt, men det er så fordømt praktisk med tanke på utforming, enkelhet både i planlegging (ikeas kjøkkenplanlegger på nett), skapplass og et robust system som er lett å rengjøre og relativt holdbart sammenliknet med mye annet. I tilegg ser det jo ganske bra ut. :) Men det koster litt mer enn hjemmesnekring da ;)

Mr.rs4

Rundt og oppe på veggene i garasjen tror jeg det bare blir hylle, og ikke skap. Kanskje ha 2stk hyller over en annen? 

Er enda på planlegging stadie, men liker å ha ting klart når jeg starter på det, og at det er mest mulig igjenomtenkt.

Vegger og tak er oppe, nå maler jeg vinduene og døren før de settes inn. Porten sjekker jeg priser på, men går kanskje for Edlandsporten, siden det er bare de som har gitt meg noe konkret pris & svar. 

Mr.rs4

Går kanskje for dette da....

METOD - Skap for vaskekum med 2x dører - 535kr
Benkeskap for oppvaskkum + 2 dører, hvit, Veddinge hvit
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S39024222/

METOD / MAXIMERA - 1665kr
Benkeskap 3 fronter/3 med skuffer, hvit, Veddinge hvit
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S29008388/#/S79012180

BOHOLMEN - 798kr
1 kum innb avrennpl +bv/vlås, rustfritt stål
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S59847450/

Mr.rs4

Garasje port er bestilt.

Da har jeg handlet lys armatur til garasjen, og valget ble disse;

Lysrørarmatur, T5, IP65 D-merket
1215    2 x 54 W    339 NOK

http://www.biltema.no/no/Bygg/Belysning-og-lamper/Belysning-innendors/Lysrorarmatur-T5-IP65-D-merket-2000032662/

Ble handlet kanaler og stikkontakter(3 på hver side + 3 til arbeids benken, som må sikkert dobles.) og bryter til kanalene og, som skal gå langs veggen på garasjen.

Og en 3x 10mm2 kabel for lading av Tesla :-)

magne

Ikke kjøp stikk og brytere på biltema bare. Er veldig kjedelig hvis garasjen brenner opp. Tror ikke du finner eneste elektrikker som har lyst til å installere el materiale produsert av biltema. Lampene fungerer bra. 

Mr.rs4

Venter og venter på garasje porten. Den stopper opp min arbeidsplan på videre arbeid. Trenger å fuge mine "sprikker" før videre arbeid(varmt nok for tørke). Da sette opp skap og skuffer, og elektrisk (alt i skjult anlegg / kanaler på vegg).

The Punisher

Sjekk ut www.carguygarage.com for inspirasjon, her fant jeg mye matnyttig!

Mr.rs4

Tak er satt opp med stål plater, og garasjen er 99% er tett, mangler kun 3stk ventiler og 100% tetting igjen over porten. 

Router og internet er satt opp. 

Porten er satt inn, og fungere 100%

Kan åpne, og stenge porten via bryter, og mobilen. Kan og sjekke status. Får og notification / mail når porten åpner/stenger seg. 

Veldig fornøyd med porten, og Norsk Portsenter og servicen de gir. Dem kan anbefales! Gode priser synes jeg de har. 

Bevegelse sensor, som skrur på 1/3 av lysene automatisk.

Neste prosjekt er plate vegger. Hadde planer om å isolere med 5cm isolasjon. Men det går jeg vekk fra. Setter opp stendere og plater med brukte kryssfiner plater. 

Så blir det å bygge arbeidsbenk, så lage skap og skuffer. 

Har handlet med en dykksag og skinner og en Triton fres og bord. Så nå kan skap og skuffer bygges☺

Edited by Mr.rs4

Fuglestein

Når kommer det bilder av verket ditt? (nysgjerrig)

Mr.rs4

Skal legge opp flere bilder, må lage de litt mindre først

20160211_193740.jpg

Edited by Mr.rs4

Mr.rs4

20160211_193224.jpg

Edited by Mr.rs4

Mr.rs4

De er for små.

Og jeg har lyst til å bygge skapene selv