Rayhaako

Audi 80 CL (1983 modell) - Rayhaako

42 innlegg i emnet

Audi 80 CL - Klassiker!

 

IMG_1717.jpg

 

Ble kontaktet av kunde angående total shine av en klassiker. Denne bilen vekker minner hos meg og kanskje hos dere født på 80 tallet og tidligere =) ? Jeg har tidligere tatt en bil for eieren av denne, en Range Rover som jeg har en S&S på forumet. Bilen har rullet 127000 km og er en 1983 modell. Fargen er Amazon blue metallic (Original Audi farge) men denne modellen ble ikke levert med denne originalt, så derfor er den muligens den eneste med denne fargekombinasjonen - hvem vet! =)

 

Ankomst:

 

IMG_1201.jpg

 

IMG_1195.jpg

 

Litt lakktilstand før vask.

 

IMG_1204.jpg

 

IMG_1205.jpg

 

IMG_1206.jpg

 

IMG_1274.jpg

 

Så innvendig. Bilen har stort sett levd hele sitt liv med setetrekk. HELT fantastisk å se, ikke en skramme på noen av setene, helt perfekte. Men de var møkkete og støvete. Bilen har de siste 12 årene stått i en garasje.

 

IMG_1207.jpg

 

IMG_1209.jpg

 

IMG_1211.jpg

 

IMG_1213.jpg

 

Noen matter eier hadde lagt i bilen, skulle bestille nye, så disse ble bare kastet.

 

IMG_1214.jpg

 

IMG_1215.jpg

 

Minimalistisk stil, ikke helt hva vi er vant til å se her inne på forumet, vel jeg slapp å rense AC å skifte pollenfilter ;-) ;-)

 

IMG_1216.jpg

 

Servicehefte selvsagt!!

 

IMG_1222.jpg

 

Mynter, legg merke til 50 øringen ytterst til venstre! =)

 

IMG_1223.jpg

 

IMG_1224.jpg

 

IMG_1225.jpg

 

Litt møkkete, men helt og pent!

 

IMG_1228.jpg

 

IMG_1229.jpg

 

Innvendig:

 

Startet med å støvsuge bilen som vanlig.

 

IMG_1237.jpg

 

Baggasjen/koffertlokket var relativt helt og pent, men vi måtte jo shine den også startet med å ta ut trekket, slik at det kunne rengjøres og samtidig kunne man ta en nærmere titt under. Jeg lovte eier å si i fra og være oppmerksom på rust/- dannelser.

 

IMG_1231.jpg

 

IMG_1232.jpg

 

Ut med trekket og jekken.

 

IMG_1241.jpg

 

IMG_1242.jpg

 

Under, fant ingen antydninger til rust.

 

IMG_1243.jpg

 

Måtte fjerne noe byggskum på trekket bak.

 

IMG_1247.jpg

 

IMG_1248.jpg

 

Deretter var det APC i form av GreenClean og tekstilbørste.

 

IMG_1249.jpg

 

IMG_1251.jpg

 

Trofaste fomaen ble brukt til å blåse det rent.

 

IMG_1252.jpg

 

IMG_1253.jpg

 

Deretter APC i kofferten.

 

IMG_1255.jpg

 

Tornador ble brukt til å blåse rent kriker og kroker, denne også fylt med APC.

 

IMG_1262.jpg

 

IMG_1263.jpg

 

IMG_1265.jpg

 

Greit resultat. Nei, jeg polerte ikke der ;-) ..

 

IMG_1270.jpg

 

IMG_1271.jpg

 

Trekket på plass igjen, jekk vasket med APC og Tornador før den ble satt tilbake på plassen sin.

 

IMG_1275.jpg

 

IMG_1277.jpg

 

IMG_1279.jpg

 

IMG_1280.jpg

 

IMG_1284.jpg

 

Så var det over til kabinen, frem med støvsugeren.

 

IMG_1286.jpg

 

For å få litt ekstra futt i støvsugeren kobler jeg på Tornador vacuum attachment.

 

IMG_1288.jpg

 

IMG_1287.jpg

 

IMG_1290.jpg

 

IMG_1292.jpg

 

IMG_1294.jpg

 

IMG_1295.jpg

 

Veldig mye snacks nedi setene.

 

IMG_1297.jpg

 

IMG_1311.jpg

 

Bruker en liten "tannbørste" Biltema sak til å komme til på vanskelig plasser. Støvsugeren fanger opp det man drar opp.

 

IMG_1303.jpg

 

Golvtrekket begynner å bli klart for rens.

 

IMG_1305.jpg

 

Støvete og skitne seter, skimter den duse brune fargen!

 

IMG_1308.jpg

 

Tornado brukes til å rense pedaler golvtrekk, dørsider, innsiden av dører, luftkanaler osv osv.

 

IMG_1318.jpg

 

IMG_1319.jpg

 

IMG_1320.jpg

 

Luftkanaler.

 

IMG_1321.jpg

 

Dørsider.

 

IMG_1325.jpg

 

For å få en liten avkobling fra innvendig før rens av tekstilene tok jeg med tiden til å fjerne et klistremerke fra baggasjelokket. Eier hadde fått kopiert og lagd et nytt et, da dette satt originalt på bilen da den ble levert fra Møller i 83.

 

Starter med Label Off. Vet ikke om den imponerte meg spesielt - sitrus rens osv funker vel så bra.

 

IMG_1327.jpg

 

Dekorfjerner på drillen.

 

IMG_1328.jpg

 

IMG_1329.jpg

 

IMG_1330.jpg

 

SÅ tilbake til rens innvendig.

 

Liten 50/50. Ser nok mye bedre ut enn det virkelig er. Blått blir gjerne blåere når det blir litt fuktig. Men det var en vesens forskjell på setene ved rens. 

 

IMG_1333.jpg

 

IMG_1335.jpg

 

Førersete ferdig.

 

IMG_1337.jpg

 

Jobber inn produkt med tekstilbørste.

 

IMG_1339.jpg

 

Rensevann i Mimo'en.

 

IMG_1344.jpg

 

Bakseter for tur.

 

IMG_1349.jpg

 

Skimter litt forskjell.

 

IMG_1351.jpg

 

IMG_1356.jpg

 

Utvendig vask:

 

Tar ikke med alt for mange bilder av dette. Ble noen runder, Prickbort, surfex, autofoam og korrosol utgjorde 1-ste rekka.

 

På med PB.

 

IMG_1357.jpg

 

Spyles av.

 

IMG_1360.jpg

 

Korrosol på. Fant ikke veldig mye å jobbe med. Felger og dekk er flunkende nye og sidene på bilen hadde lite eller ingen ting av interesse.

 

IMG_1361.jpg

 

Surfex ble lagt på og deretter Autofoam for å dra ut virkningen.

 

IMG_1362.jpg

 

IMG_1363.jpg

 

IMG_1366.jpg

 

Fått virket noen minutter, autofoam henger ikke alt for lenge, men gjør jobben bedre enn mange andre alternativer til nedvask. =)

 

IMG_1367.jpg

 

Slik.

 

IMG_1370.jpg

 

Skader/steinsprut/osv:

 

Bilen hadde mye steinsprut og dypere riper som krevde litt ekstra oppmerksomhet. Mange av disse visste jeg på forhånd at jeg ikke kom helt i mål med. Målet var derimot å gjøre de betydelig bedre.

 

Steinsprut på panser, bare å finne frem tannpirker og tålmodighet. Skimter masse hvite prikker.

 

IMG_1387.jpg

 

IMG_1388.jpg

 

IMG_1389.jpg

 

Etter.

 

IMG_1390.jpg

 

IMG_1391.jpg

 

Eksempel på ripe. 

 

IMG_1400.jpg

 

Prøvde å fylle den mest mulig med lakk, ser at det er noe overspray, men dette skal jeg senere fjerne med våtsliping.

 

IMG_1401.jpg

 

Litt enkle verktøy.

 

IMG_1404.jpg

 

Våtslipe 2000 grit.

 

IMG_1435.jpg

 

Mangler litt.

 

IMG_1437.jpg

 

Slik.

 

IMG_1438.jpg

 

Polert opp med Spotpad (roterende), Menzerna compounding pad og FG400.

 

IMG_1443.jpg

 

Nytt eksempel, samme fremgangsmåte. Det var flere tilsvarende riper rund baut som jeg brukte mye tid på.

 

IMG_1395.jpg

 

våtslipe.

 

IMG_1405.jpg

 

slik.

 

IMG_1407.jpg

 

IMG_1408.jpg

 

På taket var lakken begynt å krakkelere.

 

IMG_1545.jpg

 

IMG_1546.jpg

 

Foretok noen målinger.

 

IMG_1550.jpg

 

IMG_1551.jpg

 

Kysten var klar så jeg gikk på med litt våtsliping igjen.

 

IMG_1554.jpg

 

Kledde meg samtidig opp for å jobbe på tak.

 

IMG_1568.jpg

 

Deretter var det å polere opp igjen. Ble ikke hundre prosent dette, men fikk dempet det betraktelig.

 

IMG_1567.jpg

 

Polering/Korrigering:

 

Så var det over til selve poleringsjobben. Etter å ha jobbet litt med spotpad og roterende på skadene bestemte jeg meg for å kjøre første runde med Roterende. Flex ble benyttet sammen med Hvit Menzerna compounding pad og FG400. Som steg 2 ble det benyttet Rupes mini med Gul/Gul. Roterende ville uten tvil legge igjen litt kjørespor på denne.

 

IMG_1454.jpg

 

Foretok noen målinger rundt bilen og de viste noe varierende resultater, men ikke lave. Laveste verdi var 110my.

 

IMG_1448.jpg

 

Første panel. teipet opp og klar for å vekke liv i denne gamle slitern!!

 

IMG_1445.jpg

 

Kjørte 6 pass. 2 pass på nivå 2, 2 pass på nivå 4 og 2 pass på nivå 6 deretter rett av. På noen paneler måtte jeg gjenta prosedyren for å få ønsket resultat.

 

Kjørespor kom som annonsert =)

 

IMG_1450.jpg

 

IMG_1452.jpg

 

Deretter ble det steg-2 med Rupes mini og gul pad samt gul Keramik. Prosedyren ble langsomme pass med god overlapp og i alt ca 8 pass. Fordele produkt og deretter nivå 6 på 8 pass, ikke noe trykk, kun maskinen som jobber.

 

IMG_1458.jpg

 

50/50

 

IMG_1460.jpg

 

IMG_1461.jpg

 

IMG_1462.jpg

 

IMG_1465.jpg

 

Deretter var det bare å jobbe seg bortover! Grovsteget etterlot seg som sagt litt , men fikk jobben gjort.

 

IMG_1473.jpg

 

Men det kommer seg.

 

IMG_1475.jpg

 

Mini i farta!!

 

IMG_1490.jpg

 

IMG_1491.jpg

 

Veldig mye slitasje rundt dørhåndtak, våtslipte litt her.

 

IMG_1496.jpg

 

IMG_1499.jpg

 

Deretter spotpad på roterende.

 

IMG_1501.jpg

 

IMG_1503.jpg

 

og avsluttet med Rupes mini!

 

IMG_1507.jpg

 

Noen flere 50/50.

 

IMG_1508.jpg

 

IMG_1510.jpg

 

Før.

 

IMG_1517.jpg

 

Etter.

 

IMG_1525.jpg

 

IMG_1523.jpg

 

Baggasjelokk.

 

Ikke polert.

 

IMG_1535.jpg

 

Polert.

 

IMG_1536.jpg

 

Flere.

 

IMG_1538.jpg

 

Blir blankere.

 

IMG_1542.jpg

 

IMG_1543.jpg

 

Rupes Mini, for Steg-2 på baggasjelokk.

 

IMG_1544.jpg

 

Kommer seg.

 

IMG_1575.jpg

 

Venstre fremskjerm før.

 

IMG_1586.jpg

 

Etter.

 

IMG_1589.jpg

 

Overgang fremskjerm/førerdør.

 

IMG_1592.jpg

 

Etter.

 

IMG_1593.jpg

 

Mer våtsliping.

 

IMG_1597.jpg

 

IMG_1598.jpg

 

IMG_1599.jpg

 

Samme prosedyre som før gir resultat.

 

IMG_1603.jpg

 

Etter steg-2.

 

IMG_1614.jpg

 

IMG_1615.jpg

 

Under dørhåndtak, måtte fingeren gjøre jobben, sammen med en liten håndpad.

 

IMG_1650.jpg

 

Sjekket over bilen med IPA eller riktignok så var det ikke IPA men monopol silikonfjerner.

 

IMG_1629.jpg

 

Deretter ble det et steg-3. Polishangel Invincible med hvit rupes pute ble kjørt 6 pass og deretter buffet av. Denne fungerer som en primer for LSP, men gir også en utrolig dybde og glans. Lagt på med Rupes DA.

 

IMG_1632.jpg

 

IMG_1612.jpg

 

Nå begynner det å likne noe!!

 

IMG_1633.jpg

 

LSP på denne ble Polishangel Famous. Lagt med sort Uber wax/sealer pad og Rupes 15. Buffet med kose MF på mange gsm =) Kan brukes som pute.

 

IMG_1640.jpg

 

Hazer.

 

IMG_1645.jpg

 

IMG_1648.jpg

 

Dagen etter var det å ta for seg innsiden av dører og innsteg samt andre detaljer. Brukte mye spotpad med medium pad og grov polish. Deretter mini der dette var mulig.

 

Før.

 

IMG_1659.jpg

 

Etter.

 

IMG_1663.jpg

 

Før.

 

IMG_1662.jpg

 

Etter.

 

IMG_1666.jpg

 

Før.

 

IMG_1667.jpg

 

Etter.

 

IMG_1671.jpg

 

Kvitte seg med gamle stickers og polere opp.

 

IMG_1675.jpg

 

IMG_1676.jpg

 

IMG_1677.jpg

 

IMG_1678.jpg

 

IMG_1679.jpg

 

IMG_1681.jpg

 

Kromglans på cromedetaljer og metall.

 

IMG_1684.jpg

 

IMG_1686.jpg

 

IMG_1687.jpg

 

IMG_1693.jpg

 

Menzerna FG400 ble brukt på en liiiten kantlist akkurat under lykta med en liten håndpad.

 

IMG_1698.jpg

 

Gteqnic Trim restorer på plasdetaljer.

 

IMG_1700.jpg

 

IMG_1703.jpg

 

IMG_1704.jpg

 

Owatrol på dørhåntakene, da den var litt mer gummiaktig og ikke av hardplast.

 

IMG_1706.jpg

 

SV Pneu på dekksider.

 

IMG_1707.jpg

 

SV Autobahn på felger, lite bilder av dette.

 

IMG_1708.jpg

 

Ferdigbilder:

 

Håper S&S'en var grei, under følger noen ferdigbilder.

 

Hadde forøvrig et lite historisk øyeblikk når disse to bilene møtte hverandre!

 

RS5 anno 2011 vs Audi 80 anno 1983 =)

 

IMG_1166.jpg

 

IMG_1711.jpg

 

IMG_1712.jpg

 

IMG_1714.jpg

 

IMG_1718.jpg

 

IMG_1720.jpg

 

IMG_1721.jpg

 

IMG_1722.jpg

 

IMG_1724.jpg

 

IMG_1725.jpg

 

IMG_1728.jpg

 

IMG_1731.jpg

 

IMG_1736.jpg

 

IMG_1738.jpg

 

IMG_1739.jpg

 

IMG_1741.jpg

 

IMG_1743.jpg

 

IMG_1745.jpg

 

IMG_1746.jpg

 

IMG_1747.jpg

 

IMG_1748.jpg

 

IMG_1750.jpg

 

IMG_1752.jpg

 

IMG_1757.jpg

 

Takk for oppmerksomheten!

 

94

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk bra arbeid. En show&shine å strekke seg etter:D Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen ganger kiler det litt i magan når jeg leser S&S her, denne er en av de som virkelig har kilt :) 

 

Legger den på DCN sin FB side da dette er verdt å få med seg.. som mann av 70 tallet er dette et ikon av en bil, og heldigvis kom den i en DCNs brukers hender :)

 

Knalljobb

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grisebra gjennomført jobb og S&S !Rett og slett inspirerende!  Tipper denne skal senkes ett par cm.Passer bedre med originalfelger i den høyden, men skal ikke blande meg ;) Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra! Blir litt mer glad av slike S&S enn Teslaer og annet som man ofte ser. Gøy å lese og absolutt noe å strekke seg etter. 

Du, som meg jobber ute. I grunn veldig behagelig gitt værforbehold.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk jobb!

Gøy med ss på eldre biler:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe jobb. Begynner å bli skjeldne disse her også.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super jobb:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig, veldig bra! Du kan forresten fint bruke c4 på dørhåndtakene også :) meget credverdig jobb!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er mannen! Stor glede å lese slike S&S! Denne gikk fra velholdt veteran til en perle, takket være deg! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig bra jobba, strøkent resultat! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på de over her, rått arbeid!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte selv rundt i en slik tidlig på nitti-tallet; noe mer falmet enn denne, men herlig lell  :)

Cred for godt utført jobb!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott å se at noen har et slikt øye for detaljer!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøken jobb, på en kul klassiker.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var utrolig koselig, nesten så en blir litt hjertevarm ;-) Utrolig kjekt at så mange satte pris på denne klassiker'n og jobben jeg tok på den, hjertelig takk alle sammen!!  :thumbs:

 

Fantastisk bra arbeid. En show&shine å strekke seg etter:D Cred

 

Slike tilbakemeldinger varmer..! Tusen takk skal du ha!  :)

 

Noen ganger kiler det litt i magan når jeg leser S&S her, denne er en av de som virkelig har kilt :)

 

Legger den på DCN sin FB side da dette er verdt å få med seg.. som mann av 70 tallet er dette et ikon av en bil, og heldigvis kom den i en DCNs brukers hender :)

 

Knalljobb

 

Oi oi truhaa, det var moro for en enkel mann fra bygda, Veldig stas for meg dette altså! At det kiler litt, gleder meg mer! =)

 

Grisebra gjennomført jobb og S&S !Rett og slett inspirerende!  Tipper denne skal senkes ett par cm.Passer bedre med originalfelger i den høyden, men skal ikke blande meg ;) Cred!

 

Tusen hjertelig takk hmsilset!! =) Blir ydmyk i dette selskapet her, derfor ekstra moro! Tror ikke eieren har noen planer om senk, men skjønner godt hva du mener!! =)

 

Veldig bra! Blir litt mer glad av slike S&S enn Teslaer og annet som man ofte ser. Gøy å lese og absolutt noe å strekke seg etter. 

Du, som meg jobber ute. I grunn veldig behagelig gitt værforbehold.

 

Så kult at du likte den, veldig glad for at eieren gav meg sjansen til å jobbe på denne bilen. Ikke mange av dem igjen som ser slik ut. Da er det gøy å shine de også  :D Sky is the limit, stå på!!  :)

 

Fantastisk jobb!
Gøy med ss på eldre biler:-)

 

Tusen hjertelig takk, kanon at du likte den! =)

 

Kjempe jobb. Begynner å bli skjeldne disse her også.

 

Takker og bukker e30 tic :)  Ja er ikke så mange igjen som ser slik ut ihvertfall! =)

 

Super jobb:)

 

Takker så mye johnsen90 =)

 

Veldig, veldig bra! Du kan forresten fint bruke c4 på dørhåndtakene også :) meget credverdig jobb!

 

Takker polishduden og takk for tips/innspill, ble brått litt usikker når jeg holdt på! Det skal jeg huske på til neste gang. Fantastisk produkt forøvrig  :thumbup:

 

Du er mannen! Stor glede å lese slike S&S! Denne gikk fra velholdt veteran til en perle, takket være deg! :thumbup:

 

Utrolig hyggelig ØHN, tusen takk skal du ha!  :thumbs:

 

Utrolig bra jobba, strøkent resultat! :)

 

Takker så mye Aero, glad du likte den!! =)

 

Henger meg på de over her, rått arbeid!

 

Takker og bukker alexanderst!! =)

 

Kjørte selv rundt i en slik tidlig på nitti-tallet; noe mer falmet enn denne, men herlig lell  :)

Cred for godt utført jobb!

 

Hehe, herlig Rookie! Selv var jeg veldig opptatt av Audi 90 typ 85 med de røde V8 lyktene bak! Herlig bil med rekke femmer'n! Mangler således noe under panseret her, hehe!! =)

 

Flott å se at noen har et slikt øye for detaljer!

 

Tusen hjertelig takk griffenfeldt!! Det var en hyggelig tilbakemelding!  :thumbup:

 

Strøken jobb, på en kul klassiker.

 

Tusen takk skal du ha Tommy!! =) Varmer..! :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk jobb på sjelden bil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Awesome arbeid! Imponerende resultat. Cred er en selvfølge.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk!

Rett og slett helt utrolig!

Cred i lange baner!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk jobb på sjelden bil.

 

Tusen takk Polsokk =) 

 

Awesome arbeid! Imponerende resultat. Cred er en selvfølge.

 

Takker og bøyer meg i hatten! =)

 

Fantastisk!

Rett og slett helt utrolig!

Cred i lange baner!!

 

Stas at du likte den MKLars1  :thumbs:  Takk!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive