KristianLomeland

S&S#1 Audi A4 S-line - KristianLomeland

S&S #1 - Audi A4 Avant S-Line

_MG_9733_zps5c6f69ce.jpg

Da var tiden inne for meg å debutere på DCN med første s&s. Er rimelig fersk innen bilpleie, og kan telle bilene jeg har hatt fingrene i på en hånd. Men til saken.

Bilen er en 2002 Audi A4 B6 Avant med snaue 320 000 på telleren. Den er godt ivaretatt av eieren, som er mekaniker hos Vag merkeverksted. Utvendig var det lite å finne, mens interiøret bar preg av søling, kvinnfolk(lange hår) og ellers normal bruksskitt.

Avtalen var å friske opp interiør, samt som å få god beskyttelse før snøen banker på døra. Eier var klar over at mye lakkorrigering ikke var nødvendig, og jeg var sånn sett glad til ettersom man aldri får særlige pauser fra universitetet.

Vogna ved ankomst

_MG_9703_zpsb226c23e.jpg

_MG_9705_zpsb5f48c49.jpg

Gikk igang med utvendig vask, hvor P21 fikk starte med å jobbe på felger

IMG_2445_zps5f93779d.jpg

Deretter Prickbort fra vinduer og ned

IMG_2441_zpsef209b39.jpg

Etter litt virketid, gikk jeg over med Surfex 1:5 og lot dette stå å godgjøre seg. Under panseret gikk jeg på med Megs super degreaser

IMG_2443_zps1a82e65c.jpg

Så toppet jeg det hele med CG CW&G i skumkanonen

_MG_9710_zps7a434cc7.jpg

Triksige steder fikk kjenne på detailer kost

IMG_2444_zps529d9857.jpg

Cocktailen dro meg seg en del ulumskheter

_MG_9711_zps4488ba8d.jpg

Etter avspyling gikk jeg på med bøttevask, med to gritguards, Megs NXT og Megs MF mitt. Ingen bilder av dette ettersom jeg var tålig våt på hendene, noe kamera ikke er superfan av.

Jeg er meget klar over at korrosol/iron-X burde være i sortimentet, men har rett og slett ikke fått det på plass enda.

Kjørte gjennom rent vann i kanonen for å gjøre vårt neste møte mer komfortabelt

IMG_2523_zps254bff32.jpg

Kjørte bilen inn for å slippe unna drittværet, og tørket med Megs WM håndkle

IMG_2448_zpsa2aefb81.jpg

Så bega jeg meg igang med utfordringen, nemlig innsiden av bilen. Startet med støvsugeren overalt med skånsomt munnstykke.

IMG_2455_zpscb2e0129.jpg

Det var stoffmatter i bilen, og de fikk æren av å få jomfruturen til den nye rensemaskinen på seg. Her har vi en urørt matte:

IMG_2460_zps5cf8ef19.jpg

Gikk på med CG GC 1:15, og tekstilbørste for å jobbe det inn litt i stoffet.

IMG_2458_zps74fc4508.jpg

Etter en runde med RG2000, ble det seende slik ut:

IMG_2461_zps9824564f.jpg

Alle mattene fikk lik behandling, og ble deretter satt til tørk

IMG_2462_zps15721164.jpg

Nå følger litt ymse bilder av interiørvask. Demonterte litt for å komme til enkelte steder. CG GC ble brukt overalt, på dash, midtkonsoll, dørtrekk og dørterskler.

IMG_2463_zpsc82f6c96.jpg

IMG_2464_zps537b5789.jpg

IMG_2465_zps1c0ded8e.jpg

IMG_2466_zps5ae7b787.jpg

Innsiden av ruten fikk AG Glass Polish. Ikke mye AG som er i bruk lengre, men denne fungerer bra til innsiden av rutene. Lukter flott også. Her hazer den.

IMG_2468_zps06fe342e.jpg

Det var skinnratt ettermontert i bilen, så da fant jeg frem SV Leather kit, og lot Leather milk stå å trekke over natten. Dessverre ingen bilder av selve prosessen..

IMG_2469_zpsd1c26fee.jpg

Så var det setene. Jeg hadde mange snedige tanker om hvordan de hadde blitt slik.

IMG_2470_zps921a8c45.jpg

Kjørte på med CG GC nok en gang, i mengder. Børstet det godt inn og lot det stå å virke litt før jeg fant frem rensemaskinen igjen. To pass med full fres fra vanndysen som sprøyta 60 graders vann, og avsluttet med to pass til uten vann for å minske tørkeprosessen.

IMG_2471_zps3e2e0cc8.jpg

Da ble det slik. En forbedring som ikke er flau. (Bildet vil ikke rotere...)

IMG_2472_zps8e798386.jpg

Dette var vannet etter kun sitteputa i det ene forsetet. Ikke bare var det vann heller, men et tykt slam liggende i bunnen av beholderen. Grusomt deilig..

IMG_2493_zpse9e44d06.jpg

Både tepper, og samtlige seter fikk lik behandling. Nyinnkjøpt 400V øvn fikk gjøre jobben med å tørke.

IMG_2473_zps84a01abb.jpg

Pedaler fikk også kjenne litt gnikking med surfex og AG felgkost, men måtte gi meg med dette resultatet.

IMG_2508_zpsbbb339b1.jpg

La merke til litt skrikende dørhengsler, så fant frem en olje jeg brukte i driverene på baknav i min tidligere BMX-karriere, som har vist seg med en slitesterk og vedvarende smøreeffekt. Vetta sytten hva den heter.

IMG_2477_zps26446166.jpg

Så fant jeg frem lykter av allslags varianter for å prøve å spotte noen defekter i lakken som egentlig var voldsomt pen. Så godt som ingen swirls, veldig lite å henge fingrene i.

IMG_2475_zps5dff34cc.jpg

_MG_9717_zps185c7041.jpg

Fant dog noe swirls på de klassiske stedene, som her med sort pianolakk:

_MG_9714_zps1967e72e.jpg

Dette løste seg greit med Rupes mini sammen med grønn Rupes pad og S17+

IMG_2496_zpsb74bfd63.jpg

Fant noen RDS da.

IMG_2476_zps172a7ffb.jpg

_MG_9716_zpsc79698b8.jpg

Og denne her. Usikker på hva dette er, eller hva det kommer av.

_MG_9715_zpsbde2c1b6.jpg

Fant frem Flexipads våtslip kit, og gikk på med 2000g.

IMG_2480_zpsbce1ddf9.jpg

Rupes Mini skulle til pers, og ble kjørt med grønn Rupes pad ihop med Scholl S3G

IMG_2478_zps295c0786.jpg

Mye av disse ripene var veldig dype, jeg kjent dem med neglene. Ettersom lakkdybde måler ikke er i hus enda, turte jeg ikke gå helt agurk med slipeklossen. Det endte slik med den første ripen.

IMG_2479_zpse8de5c90.jpg

Her er resultetet av våtslip og polering med samme kombo som over, på flekken av ukjent opphav:

_MG_9719_zpsc291772a.jpg

Var flere riper som fikk lik behandling. Noen gikk helt bort, andre ble betraktelig bedre.

IMG_2487_zpsadf3f252.jpg

IMG_2488_zps2b84e7a7.jpg

Så var det tid for polering av hele bildet, som også blir finsteget etter S3G på de stedene hvor det er aktuelt. Her prøvde jeg litt forskjellig, kjørte en side med Rupes gul på gul pad, og var fornøyd med dette. Jeg tok andre siden med Rupes gul og Scholl S17+. Jeg kunne ikke se forskjell i resultatene med de forskjellige komboene, annet enn at jeg synes S17 var greiere å kjøre på denne.

Maskina er en Rupes LHR21 med 15 bakplate.

IMG_2484_zpsb43d6dfd.jpg

Madammen kom på besøk. Resulterte i bilder ikke tatt av meg, men heller av selve meg. Her i dyp transe

IMG_2521_zpsadc2c392.jpg

For å ta en pause fra maskin, lyder og slangemenneske-sittestillinger, tok jeg for meg skiltene. Fjernet først 4 lag med gamle oblater. Limrester måtte vike for citrusrens.

IMG_2489_zps1c7b0022.jpg

Det ga et "flott" skille i oblatform. Whattehell, kjørte grønn rupes pad med S3G på minien over dem, og forseglet dem med SV Autobahn.

IMG_2490_zps3ebb5747.jpg

Etter polering var gjennomført, ble bilen kjørt ut for fjerning av polsihrester og støv. Surfex og CG CW&G tok seg av den biten.

IMG_2495_zpsbb808973.jpg

Bilen kjørt inn for tørk med CG miracle dryer. Se den flotte Datsun truck'en fra omrkring 18-pil&bue.

IMG_2492_zps0779b189.jpg

Gikk så over samtlige ruter med 3M vindusrens

IMG_2498_zps7005a553.jpg

Skvettlapper og andre plastdetaljer ble sorte igjen grunnet Polytrol påført med megs pute

IMG_2509_zpsfaa95afe.jpg

Det var ved omkring denne tiden jeg la merke til at det fortsatt var flekker i førersetet. Fasen heller, frem med rensemaskinen igjen og ta setet med på runde 2. Her til tørk med tilfredsstillende resultat.

IMG_2500_zps24f469a3.jpg

Så var det tid for LSP. Eier lot meg teste denne her på bilen. Collinite 476s. Det hviskes om en formidabel holdbarhet på denne, så den måtte til pers. Den ble også lagt i dørkarmer, dørterskler og i dreneringskanaler som lot seg vokse.

IMG_2499_zpsf34508c0.jpg

Ja, voksen var en sann djevel å buffe. Særlig de stedene som fikk litt tykke lag ved uhell. Bilens farge gjorde det også vanskelig å se voksrester. Inspiserte med lykt først, før jeg trillet den ut i dagslys og tok resten.

bf45935f-174f-483d-97a8-4159acf40a00_zps

Det bringer oss over til ferdigbildene. Jeg må bare beklage at bildene ikke er skarpere. Optikken på speilrefleksen vil kun fokusere den ene veien, noe som fører til manuell fokus. På den lille kamera-skjermen var alt fryd og gammen, men her var det ikke gammen en gang.

5634daea-6c94-4ee5-85f5-0467259ce380_zps

5d964991-dda7-46a1-aa77-31279f8e1057_zps

_MG_9724_zpsbb41441f.jpg

_MG_9725_zpsa0037b53.jpg

_MG_9728_zps78aa0e47.jpg

_MG_9729_zps832bd908.jpg

_MG_9730_zps56f9a749.jpg

Takk for titten. Håper resultatet kan være i henhold til en viss standard. Jeg er dog åpen for alle tips når jeg er en slik pionér på denne plattformen.

Tidsbruk: 17 timer

Endret av KristianLomeland
31

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott førstetur! Velfortjent cred, godt jobba og alt det der :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra det der! Korrosol/Iron X burde du virkelig få i hylla :D

Knall jobb, cred gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt en bra første S&S!

Synes du har fått gjort ekstremt mye på 14t! Må ha sammenheng med lite utfordringer i lakken :) Jeg bruker gjerne 10-15t bare i polering.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott førstetur! Velfortjent cred, godt jobba og alt det der :)

Takk for det!

Ble bra det der! Korrosol/Iron X burde du virkelig få i hylla :D

Knall jobb, cred gitt :)

Takk! Ja, jeg vet. Må ha litt påfyll av diverse snart, så da kommer det nok en dunk!

Flott resultat!

Takk så mye!

Absolutt en bra første S&S!

Synes du har fått gjort ekstremt mye på 14t! Må ha sammenheng med lite utfordringer i lakken :) Jeg bruker gjerne 10-15t bare i polering.

Takk! Ja, så absolutt. Poleringen var i og for seg kun for å utbedre småskader, samt for å gi god heft for lsp.

Det går selvsagt mye lengre tid om lakken trenger en skikkelig omgang. De bilene jeg har hatt med å gjøre tidligere har vært langt mer tidkrevende.

EDIT: Nå sier fruen at 14 timer bare er bullshit, ettersom jeg var minst to timer for sen til avtalt kalkun-middag. Så jeg får vel heller si 16-17. Hehe.

Endret av KristianLomeland
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig effektiv jobb, med topp resultat. Gratulerer med første S&S, håper det kommer mange flere

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble veldig bra. Cred for vel gjennomført jobb og S&S :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen som solid S&S-bidragsyter. Står ikke tilbake for noe, det du leverer her! Meget bra! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hyggelig med slike tilbakemeldinger! -særig når flere av deres S&S'er er selve inspirasjonen til å holde på med dette!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra jobbet og en anstendig første S&S :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes dette så bra ut :) Så det henger igjen skjolder i setene, men kan ikke se du gjør noe feil om du dynker dem i rensevæske og børster.Men de ble uansett veldig mye finere! Collinite476 er en ganske holdbar voks, men en god del vanskeligere å buffe enn 845 synes jeg. Cred for kjempebra første s&s tråd :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes dette så bra ut :) Så det henger igjen skjolder i setene, men kan ikke se du gjør noe feil om du dynker dem i rensevæske og børster.Men de ble uansett veldig mye finere! Collinite476 er en ganske holdbar voks, men en god del vanskeligere å buffe enn 845 synes jeg. Cred for kjempebra første s&s tråd :)

Ja, de ble ikke helt 100. Men med det utgangspunktet, så var jeg fornøyd. Kunne selvsagt prøvd å ty til sterkere stoffer i stedet for green clean, men ja. Stenmer, men jeg er glad i hard voks. -men må nok prøve 845 også, når den får så mye skryt:)

Takktakk:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat!

Lettlest S&S ja :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ypperlig første S&S dette her. Flott bilder, fin tekst og topp resultat. Cred levert. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes dette var en utrolig bra første S&S, godt jobbet! :) Den voksen du har kjørt igang med der er ganske så holdbar, jeg trodde dette var min beste voks, helt til jeg prøvde swissvax shield. De to sammenlignet når det gjelder buffing etter hazing kan ikke sammenlignes, et råd for framtidig handel, for jeg håper du kommer med flere S&S ;) Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Veldig moro:)

Syntes dette var en utrolig bra første S&S, godt jobbet! :) Den voksen du har kjørt igang med der er ganske så holdbar, jeg trodde dette var min beste voks, helt til jeg prøvde swissvax shield. De to sammenlignet når det gjelder buffing etter hazing kan ikke sammenlignes, et råd for framtidig handel, for jeg håper du kommer med flere S&S ;) Cred!

Takk for fine ord! Ang. voks så er jeg farlig redd for at det blir en SV-preget bestilling neste gang. Vil prøve shield som vintervoks og concorso som sommervoks. Iron-X og SV voks er allerede pent ført ned på listen over varer ved neste handel:)

Bra jobbet her :)

På så skitne seter pleier jeg å bruke litt sterkere saker, GC 1:10 fungerer som en generell rens men når det er så mye flekker og mer vanskelig møkk synes jeg Stain Extractor fra CG er fin http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&product_id=391

Takktakk!

Skjønner. Jeg kjørte Green Clean 1:15 også.. Kanskje litt svakt til setene. Men blander du ut Stain Extractor, eller bør den brukes ren?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1:15 funker fint til vask av dashbord men blir litt svakt til andre ting :)

Jeg har blandet den 1:3, står at den kan blandes 1:2

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra første S&S dette! resultate vart toppers det, ståpå videre :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive