Gå til innhold

Kamera/alarmsystem for garasje

Recommended Posts

Øyvind G
Skrevet

Vil ikke Verisure heller levere?

Husker ikke hvem som leverer Jablo i Norge, men skal finne ut av det til uka. :)

Vi har kun hørt med G4S og Sector.

Hvis Jablo koster ca 3000 kr som du sier her i tråden så er dette bare en 3 del av prisen alarmen.no skal ha for utstyret. Dette er nok en pris de andre på verkstedet også går med på. :)

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Her ute gir de f. De eneste språket de skjønner er god gammeldags grisebank dessverre :(

Det er dessverre ofte slik, og hvis man er så uheldig å miste noen av dem opp og ned en trapp noen ganger kommer det gjerne flere tilbake senere...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

DavidRS
Skrevet

Vi har kun hørt med G4S og Sector.

Hvis Jablo koster ca 3000 kr som du sier her i tråden så er dette bare en 3 del av prisen alarmen.no skal ha for utstyret. Dette er nok en pris de andre på verkstedet også går med på. :)

G4S og Sector er i dag det samme i alarmportefølje til private. Sector selger kun til private, og G4S er kjøpt opp av Nokas.

Verisure tilbyr alarm til både privat og næringsliv, så her bør det være muligheter. Si at du skal ha det på deg privat, men i verkstedet du disponerer for hobby.

Skal finne nøyaktig pris på Jablo til uka for deg. Er det kun kamera du lurer på, eller utvide med mer utstyr? :)

Send meg gjerne en pm, så ligger det ikke åpent på nett hvordan du sikrer garasjen din ;)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

• Forhandlere
polishduden
Skrevet (endret)

Det er dessverre ofte slik, og hvis man er så uheldig å miste noen av dem opp og ned en trapp noen ganger kommer det gjerne flere tilbake senere...

Det er akkurat det, 2 "kjærestepar" som har traska rundt og filmet tatt bilder av bl.a naboens motorsykkel og robotkipper. Mens naboen så på. De har vært rundt hele grenda her og dokumentert. Jeg regner med at det ikke skjer noe nå, og at dette var sonderingsrunden før høstens raid. Da har alle slippi skuldra ned siden "ingen ting" har skjedd likevel. De fråda greit på bilen min og når de gikk herfra -.- Vi er såpass mange naboer at vi har snakket sammen en del om hva vi må gjøre. En nabo har ringt polisen 3 ganger uten hell. De står faktisk nedi veien og dokumenterer når folk kommer og går. Med 3 forskjellige biler! Jeg har ikke mye fett i huset mitt, om de hadde ringt på og gitt meg valget så skulle de gladelig ha fått laptopen og 42" tvn min i bytte mot at de ikke brøyt seg inn. Det er noe på gang og vi må prøve å være smartere og et skritt foran...

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

• Moderatorer
Christer
Skrevet (endret)

Et tips er å sikre vinduer skikkelig, og få tak i noen skikkelige dørlåser. Ikke fra Norge - polakkene har låser som er så jævlig intrikate og avanserte at det mest avanserte vi har her er en ulåst hengelås i forhold. Med nøkkelen i.

Alarm hjelper lite, de kommer seg likevel inn og får tømt stedet i løpet av minutter og er borte lenge før vekter eller politi kommer til stedet.

Fysisk sperre akkompagnert med fysisk kontakt i gjerningsøyeblikket er det eneste som hjelper, samt at alle i nabolaget er observante på hva som skjer OG gir spanerne tydelig melding om at "vi ser dere, vi følger med dere, vi kommer ikke til å la dere kunne gå igjen med mindre dere går nå".

Og ja - de kartlegger vaner og mønstre nå, og så forsvinner de igjen, og så kommer det et raid om noen måneder.

Kjøp bedre forsikring nå med en gang sånn at dere får dekket poleringsmaskiner og utstyr etc når de forsvinner.

Endret av Christer

• Forhandlere
polishduden
Skrevet (endret)

Et tips er å sikre vinduer skikkelig, og få tak i noen skikkelige dørlåser. Ikke fra Norge - polakkene har låser som er så jævlig intrikate og avanserte at det mest avanserte vi har her er en ulåst hengelås i forhold. Med nøkkelen i.

Alarm hjelper lite, de kommer seg likevel inn og får tømt stedet i løpet av minutter og er borte lenge før vekter eller politi kommer til stedet.

Fysisk sperre akkompagnert med fysisk kontakt i gjerningsøyeblikket er det eneste som hjelper, samt at alle i nabolaget er observante på hva som skjer OG gir spanerne tydelig melding om at "vi ser dere, vi følger med dere, vi kommer ikke til å la dere kunne gå igjen med mindre dere går nå".

Og ja - de kartlegger vaner og mønstre nå, og så forsvinner de igjen, og så kommer det et raid om noen måneder.

Kjøp bedre forsikring nå med en gang sånn at dere får dekket poleringsmaskiner og utstyr etc når de forsvinner.

Jeg tror heldigvis ikke de vet hva vi driver med i bua. Det er boligene de har sett på og S5'en til David kom hit i etterkant *puuuh*

Men du sa noe der og jeg skal rett inn på if og sjekke status nå

Edit, har jo bare 20k i egenandel.....

SÅnn, der var den 10k

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

• Moderatorer
Skrevet (endret)

Ville gjort et forsøk på hvertfall ta bilder av folkene som spaner.

Det er som regel det som skremmer dem mest, da de ikke liker å bli gjenkjent.

Hjelper lite med kamera hvis de gir F når de blir tatt bilde av.

Alarm med "røyklegging" er effektivt for å forhindre at ting blir tatt.

Kan også anbefale en 10-15 sirener av typen EKSTRA kraftig, så våger de seg ikke inn når alarmen går.

Når lydvolumet blir så høyt at det er vondt å være i et lokale skygger de som regel unna. Begge disse metodene er lovlige.

Den litt mer på kanten metoden er kjøp av noen startpistoler, som deles ut i nabolaget.

Vis de frem til tjuvraddene neste gang dere ser dem. Hvis 5-6 naboer viser de frem samtidlig velger gjerne tjuvraddene et annet sted. (disse ser ut som vanlige skytevåpen, er lovlige å eie osv. et hakk mer skremmende enn softguns...)

Endret av magne
  • Forhandlere
polishduden
Skrevet

Åh, de vet. Tro meg, de vet.

Da får jeg traske ned og hente kvitteringer på alt av deler osv og sa. Fælt å vanskelig du skulle gjøre dette for oss da Christer.... Kanskje jeg skal ta litt mer bilder i kveld også..

2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

Øyvind G
Skrevet

Når først et verktøy (eller en ting) er stjålet og man finner det igjen senere er det en fordel at dette verktøyet er merket på en måte slik at du kan bevise at det er ditt. Ta også bilder av verktøyene med merket slik at du har noe å vise til.

Skal ikke skryte på meg at jeg har gjort dette selv, men jeg ble anbefalt dette av Politiet den gangen de fant igjen mesteparten av verktøyet vårt som vi ikke fikk igjen av de pga. det ikke var merket. "Dere kan ikke bevise at det er deres" sa de til oss rett før de kjørte av gårde med hengeren sin full av vårt verktøy.

Vi kjente igjen verktøyet vårt pga. andre måter og viste det var vårt, men dette var ikke godt nok til at vi kunne få det igjen.

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Da får jeg traske ned og hente kvitteringer på alt av deler osv og sa. Fælt å vanskelig du skulle gjøre dette for oss da Christer.... Kanskje jeg skal ta litt mer bilder i kveld også..

Bedre å ta litt drittjobb nå enn å ikke få noe tilbake etter at det har blitt stjålet, vel? I "verste" fall forsvinner ingenting, men du har dokumentert alt du har og hvis noe skulle skje på et senere tidspunkt kan du tenke "Jaggu bra jeg gjorde dette den gangen Christer skremte skiten av meg, ellers hadde jeg sittet her nå med skjegget fullt av postkasser."

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Bedre å ta litt drittjobb nå enn å ikke få noe tilbake etter at det har blitt stjålet, vel? I "verste" fall forsvinner ingenting, men du har dokumentert alt du har og hvis noe skulle skje på et senere tidspunkt kan du tenke "Jaggu bra jeg gjorde dette den gangen Christer skremte skiten av meg, ellers hadde jeg sittet her nå med skjegget fullt av postkasser."

Hehe klart det, var litt ironi :)

2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Du får ha takk for presset Christer, nå er alt dokumentert ned til hver minste fille :o

2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Nei du må nesten ta det, blei jo 100 bilder. Pluss at det ser litt dumt ut at jeg har 6x maskiner osv :P

2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

Skrevet

Erfaringene som tidligere vekter tilsier at klistremerkene man får med alarmene er det mest preventive.

Minst sjanse for å bli frastjålet ting hvis de henger der.

Er det mulig å tak i slike klistremerker noe sted?

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Er det ikke litt dumt å kline opp klistremerker? Da øker automatisk interessen hvis de mistenker hva som foregår der inne. Alarm med kamera for egen dokumentasjon er tingen :)

2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Jeg stemmer fremdeles for antipersonellminer, jeg da...

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Det eller 1000V snubletråd.

2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

• Moderatorer
Skrevet

Er det ikke litt dumt å kline opp klistremerker? Da øker automatisk interessen hvis de mistenker hva som foregår der inne. Alarm med kamera for egen dokumentasjon er tingen :)

Er det mulig å tak i slike klistremerker noe sted?

Klistremerer kommer i felre versjoner. "advarsel alarm" som finnes på clas ohlson osv

Disse ser ikke spesielt proffe ut, og vil troligvis øke interessen for stedet de er påmontert.

Så er det de som leveres ut fra vekterselskapet, når du får montert alarm.

De har som regel selskapets logo osv. Og har en relativt stor effekt på å skremme vekk folk. Du må nok desverre kjenne vektere for å få tak i denne type klistremerker uten å bestille alarm. Har noen liggende du kan få, men navnet på selskapet eksiterer ikke lenger. Og er ikke ting "up to date" så har merkene liten effekt.

Merkelig nok velger de fleste tjuvradder steder uten alarm. Sansynligvis fordi de da får lett i fred og ro etter ting som er verdt å få med seg. Du må som regel ha spanet på et sted ganske godt hvis du skal få med deg de meste som er verdt å ta på de ti minuttene du har til rådighet for politiet forhåpentligvis dukker opp, etter alarmen har gått.

All erfaring med østblokkpakk fra vektertida, tilsier at skremsel er det eneste som fungerer.

De driter langt i om de blir tatt av politiet. Men de bryr seg om egen velstand og egen helse. Med andre ord holder de seg langt unna hvis de får forståelsen av at personen som eier eller passer på stedet de er interessert i, ikke har noen problemer med å gi dem en saftig omgang med balltre eller liknende.

Derfor jeg snakket litt om lovlige ting og på kanten ting, man kan gjøre for å sikre seg.

Det med startpistoler er faktisk ganske smart, men man må da være på pletten når de er på stedet. Første gang for å skremme før de begår innbrudd. Andre gang for å løsne skudd så man skremmer livskiten ut av tjuvraddene.

En bedre løsning for å slippe bråk med onkel i ettertid er å innstalere en form for automatisert avtrekker i forbindelse med alarmen, slik at en startpistol fyrer av noen skudd inni lokalet når alarmen går. Da blir ikke tjuvraddene værende der lenge.

Som tidligere nevnt finnes det også andre løsninger for å skremme vekk slike fra et innendørs område som er lukket. Da eneten ved tåkelegging av lokale, som gjerne brukes hos gullsmeder osv. Det er sabla effektivt siden man ikke ser noe som helst i tåka. Men helt harmløst. (her burde kanskje giftgass av typen sarin eller liknende vært et bedre alternativ) ;)

Den andre løsningen er mange skikkelige sirener. De må bråke skikkelig. Gjerne 130+ db.

Og med mange av dem må man som regel ha hørselvern for å klare å entre lokalet, noe de færreste tjuvradder er utstyrt med. Dette er også helt lovlig.

Ellers er som tidligere nevnt både merking av utstyr og kvitteringer og bilder helt nødvendig når skaden allerede har skjedd.

Anbefaler deg alikevel å filme folk som spaner, da det som regel skremmer dem litt. Hvis de vet at de er på film og at andre har observert dem, vil de gjerne prøve et annet sted hvor de ikke er fullt så gjenkjennlige.

Er man mange naboer som er ute og observerer disse, har man også lov til å gå sammen og utføre en borgerarrest utfra loven om at man tar noen på fersk gjerning for en kriminell handling. Ikke noe jeg anbefaler, da utfallet kan være litt risikabelt, enten ved at man selv blir skadet, eller at tjuvradden blir skadet, noe man får sabla mye problemer for i ettertid.

Polishduden: Ser du bor i lier. Har som regel gode erfaringer med politet i søndre buskerud.

Hvis du ringer med en seriøs melding om at du ser at det beveger seg innbruddstyver i området som tar bilder av boliger\ting og spaner på disse, vil som regel politiet komme, så fremst de har kapasitet.

• Forhandlere
polishduden
Skrevet

Klistremerer kommer i felre versjoner. "advarsel alarm" som finnes på clas ohlson osv

Disse ser ikke spesielt proffe ut, og vil troligvis øke interessen for stedet de er påmontert.

Så er det de som leveres ut fra vekterselskapet, når du får montert alarm.

De har som regel selskapets logo osv. Og har en relativt stor effekt på å skremme vekk folk. Du må nok desverre kjenne vektere for å få tak i denne type klistremerker uten å bestille alarm. Har noen liggende du kan få, men navnet på selskapet eksiterer ikke lenger. Og er ikke ting "up to date" så har merkene liten effekt.

Merkelig nok velger de fleste tjuvradder steder uten alarm. Sansynligvis fordi de da får lett i fred og ro etter ting som er verdt å få med seg. Du må som regel ha spanet på et sted ganske godt hvis du skal få med deg de meste som er verdt å ta på de ti minuttene du har til rådighet for politiet forhåpentligvis dukker opp, etter alarmen har gått.

All erfaring med østblokkpakk fra vektertida, tilsier at skremsel er det eneste som fungerer.

De driter langt i om de blir tatt av politiet. Men de bryr seg om egen velstand og egen helse. Med andre ord holder de seg langt unna hvis de får forståelsen av at personen som eier eller passer på stedet de er interessert i, ikke har noen problemer med å gi dem en saftig omgang med balltre eller liknende.

Derfor jeg snakket litt om lovlige ting og på kanten ting, man kan gjøre for å sikre seg.

Det med startpistoler er faktisk ganske smart, men man må da være på pletten når de er på stedet. Første gang for å skremme før de begår innbrudd. Andre gang for å løsne skudd så man skremmer livskiten ut av tjuvraddene.

En bedre løsning for å slippe bråk med onkel i ettertid er å innstalere en form for automatisert avtrekker i forbindelse med alarmen, slik at en startpistol fyrer av noen skudd inni lokalet når alarmen går. Da blir ikke tjuvraddene værende der lenge.

Som tidligere nevnt finnes det også andre løsninger for å skremme vekk slike fra et innendørs område som er lukket. Da eneten ved tåkelegging av lokale, som gjerne brukes hos gullsmeder osv. Det er sabla effektivt siden man ikke ser noe som helst i tåka. Men helt harmløst. (her burde kanskje giftgass av typen sarin eller liknende vært et bedre alternativ) ;)

Den andre løsningen er mange skikkelige sirener. De må bråke skikkelig. Gjerne 130+ db.

Og med mange av dem må man som regel ha hørselvern for å klare å entre lokalet, noe de færreste tjuvradder er utstyrt med. Dette er også helt lovlig.

Ellers er som tidligere nevnt både merking av utstyr og kvitteringer og bilder helt nødvendig når skaden allerede har skjedd.

Anbefaler deg alikevel å filme folk som spaner, da det som regel skremmer dem litt. Hvis de vet at de er på film og at andre har observert dem, vil de gjerne prøve et annet sted hvor de ikke er fullt så gjenkjennlige.

Er man mange naboer som er ute og observerer disse, har man også lov til å gå sammen og utføre en borgerarrest utfra loven om at man tar noen på fersk gjerning for en kriminell handling. Ikke noe jeg anbefaler, da utfallet kan være litt risikabelt, enten ved at man selv blir skadet, eller at tjuvradden blir skadet, noe man får sabla mye problemer for i ettertid.

Polishduden: Ser du bor i lier. Har som regel gode erfaringer med politet i søndre buskerud.

Hvis du ringer med en seriøs melding om at du ser at det beveger seg innbruddstyver i området som tar bilder av boliger\ting og spaner på disse, vil som regel politiet komme, så fremst de har kapasitet.

Stemmer det med kapasitet, bare at de aldri har det. Oppklarte selv biltyveri men saken ble henlagt. No offense til de som jobber i sbp men de har sparekniven på strupen dessverre :/ har ringt senest i fjor og da ble jeg bryskt avfeid dessverre. Nå er jo David i Securitas så han fikser biffen :) utover det så er vi mange "naboer" og jeg har Regnr på biler osv ;)

Tenkte å prøve en slik på lageret på jobben, hvis det funker bra så havner en på husveggen mot garasjen også:

http://www.ps.no/SC220-GSM-Overvakningskamera-230V-for-SIM-korte-Bevegelsessensore-IR-linse-for-nattfotoe-Temperatursensore-Android-og-iOS-app-CLSF/cat-p/c/p10627488

Den der var ikke dum :) gi oss tilbakemelding da :)

2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70

Skrevet

En annen ting og tenke på er jo å publisere innkjøp av dyre maskiner, produkter, og annet på internett.

folk vet nødvendigvis ikkje kor du bor, men det er ofte frykteligt enkelt og finne ut av det om du virkelig vil.

Ikkje at eg seier det er folk her som bruker forum for og snike etter dyre ting, men det har vert mistanke om det på VACN feks.

Men en skal ikkje bli helt paranoid heller, men eg tenker ofte at eg ikkje vil skrive det på internett at eg har x antall felger, x antall maskiner, x antall andre dyre produkt stående hjemme\garasjen.

• DCN Poeng 1

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår