magne

Mini S&S, 1952 Cadillac Fleetwood.

Bilen til naboen ble tatt i helga.

En "liten" kosebil som kun blir dratt ut på 17 mai og liknende dager.

Ble egentlig alt for få bilder til å lage en egen S&S tråd om bilen, da jeg kun hadde helga til rådighet, og det tok sin tid med bilen, men får til en liten mini S&S mest for at bilen er verdt å vise frem.

Eier ville bare ha en kjapp polering av bilen. Jeg ville gjerne ha 5 dager til rådighet, men eier syntes 3 dager og tilsvarende billigere pris fikk være nok.

IMG_3114_zpsf145c48c.jpg

Dette er da en 1952 modell Cadillac Fleetwood.

Bilen har stort sett bare vært dratt ut på finværsdager, men har blitt vasket med vanlig svamp osv. Den var forholdvis grei i lakken, men hadde mye swirls og vaskeriper.

Igjen er det bare å beklage mangelen på bilder, men tida strakk ikke til til å ta bilder. Det var også veldig vanskelig å få gode bilder av deffektene i lakken, da bilen var lyseblå uten metallic i lakken. En farge som gjorde det vanskelig å se defektene nesten uansett type lys, selv med det blåtte øyet.

Første dag gikk med til å vaske bilen.

Da den kun har gått ute på godværsdager og aldri smakt salt, trengte jeg ikke ta så hardt i. Det ble en runde med surfex og prickbort, samt bilthamber autofoam før den fikk en runde med microfiberhanske og CG citrus wash. Bilen var egentlig bare litt støvete, samt at den nok aldri var blitt vasket inni dørene.

Både før og etter vask lå vannet helt flatt på lakken. Eier fortalte også at den aldri var blitt lakkbeskyttet tidligere. Bilen var omlakkert på slutten av 90 tallet i følge eier.

Ingen før\etter bilder, men hvertfall noen bilder av skuta.

IMG_3112_zps1bdb6b74.jpg

IMG_3115_zps9487d22b.jpg

Vannet ligger temmelig flatt på lakken.

IMG_3117_zps5d4a3de1.jpg

MYE krom..

IMG_3116_zpsf5bdf77d.jpg

Bilen fikk stå og tørke i naboens garasje over natten, etter den hadde fått en runde med blåsepistol og microfiberhåndkle.

Klarte å få ut vannet av alle lister hvertfall, så neste dages polering gikk uten at det kom frem masse vann fra alle mulige steder.

Det var vel først når bilen ble kjørt inn i garasjen at jeg forsto hva jeg hadde tatt på meg.

Dette er nærmere buss enn bil når det gjelder størrelse. Ca 12 m2 med bil.

Så vidt den fikk plass i garasjen.. 6 meter lang bil. 7 meter lang garasje.

IMG_3119_zps2d06a692.jpg

Fikk ikke snudd dette bildet, selv om det er snudd i redigeringsprogram...

IMG_3120_zps12c2b46d.jpg

Her var det bare å sette igang.

Etter å ha prøvd diverse comboer med meguairs og både medium og harde puter, uten å få noe særlig effekt på swirls ble det hardeste puten jeg fant, samt meguairs diamond cut compund. Stort sett den groveste comboen jeg har liggende. Spurte naboen om han ville at jeg heller skulle bruke litt mer tid og begynne med roterende, men han ville bare ha en kjapp og billig vårshine av bilen, så da ble det å jobbe med DA og nevnte combo.

Når jeg begynte forsto jeg hvor stor denne bilen egentlig er.

Hvert panel var på størrelse med en halv småbil, og lakken var steinhard. Skikkelig god gammeldags oljebasert lakk som tok en eveighet å få fjernet selv overlfadiske swirls fra.

Etter ca 10 timer med maskinbruk på bilen var vel 80-90% av swirls korrigert.

Var litt nervøs for at de små boblene som var hist og her på bilen skulle slippe lakken, og avdekke rust. Men heldigvis var det ingen bobler som slapp lakk.

Jeg fikk naboen til å komme en tur og kikke på resultatet, og forsikret meg nok en gang om at han ikke ville bruke mer tid eller penger på dette.

Han var fornøyd, og vi ble enige om å kjøre på videre med neste skritt i jobben.

Neste dag ble bilen behandlet med swissvax cleaner fluid medium og et lag med swissvax insignis, samt et lag med shield i alle døråpninger, samt et lag shield for å toppe insignisen etter den var herdet.

All krom, som det for øvrig var MYE av, fikk en runde med meguairs sin metal polish først med poleringsdott på battteridrillen (tømte 4 stk batteri på drillen) etterpå gikk jeg over for hånd med vanlig påføringspad og samme metal polish.

Alle lister ble smørt opp, da de var litt utette, og vinduer behandlet med rain-x.

Baklykter polert for hånd med plastmiddel.

På hvitside dekkene var det deverre en del møkk, og der ble alt annet enn iron-x prøvd. Krom tåler visst nok ikke iron-x så derfor turte jeg ikke å prøve iron-x på det lille som ikke ble bra. Det satt krom kapsler på hjulene, samt at bakhjulene ikke var mulig å komme til.

Skulle gjerne hatt en dag til på denne bilen, for å fått den 100%. Men eier av bilen var hvertfall vedig førnøyd.

IMG_3121_zps97cdef80.jpg

IMG_3125_zps1c4d3b8d.jpg

IMG_3123_zps5b7c5fd2.jpg

IMG_3122_zpsef2920a4.jpg

IMG_3124_zpsbfea4aaf.jpg

Endret av magne
18

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på flott slede, og en god påminnelse om å bygge garasjen litt dypere enn først tenkt... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så veldig kjent ut med 6 meter Cadillac og 6.8 meter garasje. Du har gjort en utmerket jobb her, og den vil gjøre seg veldig godt i 17. mai toget :-) Grønn knapp er trykket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott! :)

Cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger.
Skulle ønske jeg kunne tatt flere bilder av jobben, så bilen ble skikkelig vist frem.

Skulle hatt litt større garasje ja. Tungvindt å måtte åpne porten for å jobbe med front og hekk på bilen :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ble flott! :) Så ut som det var litt trangt om plassen ja ;) Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive