SofusT

Rupes Bigfoot på Tesla Model S

Er helt ny i dette gamet, og dette er min første post.

Har kjøpt LHR15 delux kit fra Bilnerden som jeg har tenkt å prøve på min blå Tesla Model S snart.

Ser det er mange eksperter her inne som begynner å få endel erfaring med Tesla og håper å få noen tips før jeg begynner.

Er hvit polish på hvit pad som følger med i pakka en grei kombo både for å ta små riper og for å få opp glansen generellt?

Hva med Gtechniq P1 nanopolish (som jeg kjøpte før jeg bestemte meg for maskin) på hvit pad? Er den lettere å jobbe med og vil ta riper lettere? Tørker den lett og bør fuktes med vann?

Som nybegynner på maskinpolering er jeg veldig redd for å gjøre mer skade enn gavn. Har studert endel videoer på youtube, og tror jeg har forstått basis teknikk, men hadde satt stor pris på noen tips :-)

Endret av SofusT
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor i landet holder du til?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjøpt LHR15 delux kit fra Bilnerden som jeg har tenkt å prøve på min blå Tesla Model S snart.

Ser det er mange eksperter her inne som begynner å få endel erfaring med Tesla og håper å få noen tips før jeg begynner.

Er hvit polish på hvit pad som følger med i pakka en grei kombo både for å ta små riper og for å få opp glansen generellt?

Hva med Gtechniq P1 nonopolish (som jeg kjøpte før jeg bestemte meg for maskin) på hvit pad? Er den lettere å jobbe med og vil ta riper lettere? Tørker den lett og bør fuktes med vann?

Som nybegynner på maskinpolering er jeg veldig redd for å gjøre mer skade enn gavn. Har studert endel videoer på youtube, og tror jeg har forstått basis teknikk, men hadde satt stor pris på noen tips :-)

Gjør lite ugagn med en Rupes 15/21 :)

Prøv deg frem! Begynn på hvit/hvit, om det ikke tar så mye som du ønsker, frem med gul/gul eks.

Så fortsetter du på hele bilen når du har funnet komboen.

DavidRS kommer nok med et innlegg her!

Endret av Mz6
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor i landet holder du til?

Jeg bor i Sandefjord.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, litt langt unna ellers kunne du kommet innom oss

Som sagt over, prøv deg frem, alltid begynn med den "snilleste" kombo'en og prøv deg frem til ett skinnende resultat. Du har valgt riktig maskin, vanskelig å gjøre noe galt. Masker godt så er du sikker

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Gtechniq P1 nanopolish (som jeg kjøpte før jeg bestemte meg for maskin) på hvit pad? Er den lettere å jobbe med og vil ta riper lettere? Tørker den lett og bør fuktes med vann?

Hvit/hvit som du spør etter her, opplever jeg selv som en meget "snill" kombo. Den korrigerer selvfølgelig minimalt, men er god å få opp glans noe du ønsker. Denne kombinasjonen er også veldig enkel å jobbe med å jeg tror du vil få en positiv opplevelse av hvordan det er å maskinpolere når du bruker LHR15 med denne komboen. Spre ut produkt på hastighet 1(mindre flater av gangen) 4 - 50øringer med produkt på paden feks og latt maskinen jobbe uten press deretter kjører du 4-6 pass på hastighet 5-6(sett gjerne ned hastighet 3 på siste pass). Følg et "sjakkbrett" mønster, først horisontalt deretter vertikalt over flaten for så å gjenta. Bruk flatene og de "enkle" områdene til å bli kjent med maskinen og vær forsiktig rundt vinkler hvor det oftere kan skje uhell. Når det er sagt skal det mye til for å ødelegge noe med denne maskinen med den komboen. Er du usikker prøv deg først frem på noe annet som det ikke er "så farlig" med. Tesla er vel relativt dyrt ;-)

Har selv brukt denne komboen mye på ny bil shine, riktignok aldri brukt dette på Tesla selv.

Lykke til :-)

Mvh

Rayhaako

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvit/hvit kan fort bli litt lite. Nå vet jeg ikke hvor lenge du har hatt bilen din, og hvor omfattende jobb som må gjøres, men gul på gul er konge på det meste. Om du tenker på å kjøre 2 steg så er min favoritt blå polish på gul pad som første, og hvit/hvit tilslutt. :) Vær forsiktig med plasten på kanalskjørt og frem/bakfanger. Bortsett fra det er det tut og kjør. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!

Bilen har gått ca. 8k siden november i fjor og har litt småriper her og der fra trange parkeringsplasser, turer med ferjer etc. Har også noe rennemerker på dørene fra aluminiumsoksyd fra sidespeil.

Er det lurt å starte et sted med litt riper og prøve seg fram med hvit/hvit, gul/gul og eventuelt 2steg (blå/gul + hvit/hvit) og ta alle riper med den kombo først. Og deretter kjøre hvit/hvit på resten (panser er f.eks helt uten problemer i følge mitt veldig utrenede øye).

Jo mer jeg tenker på det jo nærmere kommer jeg svaret selv...: Hvis gul/gul - kjør det på hele bilen. Hvis blå/gul - ta riper med den og kjør deretter hvit på hele bilen.

Er litt redd for å lage kjørespor, men det er kanskje ikke noe problem i det hele tatt med gul/gul?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig som du sier. Kort fortalt, prøv deg frem på et felt og bruk den/de koboen/e som fungerer best.

Er du oppmerksom på hva kjøre spor er og du ser etter de så er kjangsen for kjørespor som regel veldig liten. Kjører du 2 steg så er kjangsen for kjørespor mindre enn hvis du kjører 1 steg. Regner med du har lest litt ang. wipedown?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig å lage hologrammer, anbefaler derfor å se etter dette med en god led lykt, Evt kjøre ut bilen i sola å sjekke. Når du vet at komboen funker så kjører du på!

Og som du sier, du trenger kun å korrigere med grovt middel der det er behov. Så tar du resten på finere kombo

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig posten min var litt misvisende over her. Selvfølgelig er det mulig å lage kjørespor, men det jeg mener er at kjangsen for at de er der når bilen er ferdig er liten når man vet hva man skal se etter og hvordan man skal lete etter de. :)

Mange av de som sender ut biler med kjørespor har enten dårlig tid eller så vet de ikke hva det er eller hvordan man skal se etter de. Gjerne en kombinasjon av disse 2 tingene.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

Hmm.. har nok kanskje ikke helt forstått viktigheten av wipedown, så jeg får lese meg litt opp på det.

Har tenkt å legge Swissvax Shield. Fungerer da forresten Cleaner Fluid da som wipedown?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cleaner fluid er en polish. Det fungerer ikke som wipedown.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt riktig. Dette brukes i forbindelse med poleringen, ikke voksen.

Polishene inneholder endel oljer. Disse kan fylle igjen små riper (holgrammer er masse små riper som vises som skjolder). For å være sikker på at det ikke er små riper og hologrammer igjen etter man har kjørt maskinen over lakken "vasker" man oljene vekk med wipedown før inspeksjon.

Det finnes mange forskjellige produkter som brukes som wipedown. 3M har en som heter kontroll spray, Menzerna har Top inspection, Carpro Eraser osv. Dette kan også lages selv med 50 prosent isopropanol (f.eks Blårens) og 50% destillert vann (f.eks batterivann). Den billigere selvlagede fungerer ofte greit, men kan være litt sær på noen lakktyper da den i noen tilfeller ikke fordamper like bra som de dyrere.

Søker du litt mer rundt ordet wipedown så finner du masse info her på forumet. Søkemotoren her på forumet fungerer faktisk meget bra (sier dette da jeg vet at de fleste forum sliter med søkefunksjonen).

Det står også litt om dette i maskinpoleringsguiden min. Nederst i signaturen min finner du en direktelink.

Endret av Øyvind G
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp Øyvind!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen oppfølgingsspørsmål...:

Hva med Gtechniq P1 Nanopolish på hvit eller gul pad. Vil det være en grovere eller finere kombo enn Rupes gul/gul? Hvordan er den å jobbe med?

Har lest meg litt opp på wipedown og går for en IPA med litt mildere blanding (10% alkohol) etter råd jeg fant her: http://www.skirsch.com/tesla/Tesla%20cleaning%20tips.htm

Men det jeg ikke blir klok på er om det etter dette er nødvendig med SV Cleaner Fluid før Shield påføres? Her strides tydeligvis de lærde. Og hvis det er en fordel med cleaner først, hva er den tekniske forklaringen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig med cf etter wipedown. Jeg har prøvd med og uten, opplever ingen forskjell.

Forøvrig fornuftig med en mildere blanding IPA, jeg blander 20% og det holder i massevis :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk shiznit, akkurat hva jeg ønsket å høre :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her forklarer Autogeeks Mike Phillips hvordan man bør blande IPA for at den skal gjøre minst mulig skade. Blårens selges f.eks på Coop og hos mange flere, fordelen med blårens er at den er billig og enkelt og få tak i. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og når vi først er i godt selskap.. my 50 cents.

Det er muligens også på sin plass å vurdere andre puter og polisher på Tesla. Jeg er om ikke veldig lenge oppe i tresifret antall Tesla Model S jeg har detailet og opplever at jeg ikke alltid treffer 100% med Rupes. Dette er da også fargeavhengig. Verdt å merke seg at hardlakken på Tesla har blitt hardere på biler som er levert etter mars 2014 (ingen har villet bekrefte dette dog - jeg har veldig tett kontakt med Tesla).

Men; Scholl fungerer meget bra på Tesla. S30+ har blitt brukt utstrakt på de bilene jeg har tatt. Så lenge man holder seg unna full gass på maskinen så unngår man varmgang i senter av putene slik at de ikke blir ødelagt. Menzerna har jeg også veldig god erfaring med.

For å utfylle gode innspill over så bør man være veldig på vakt mot mikroriper fra poleringen. Det kan se perfekt ut men når du har wipet og får på en skikkelig led-lykt så kan man av og til se spor av poleringen i form av sirkulære små riper. Med mykeste pute og fineste polish. Har dette problemet på min egen brune Model S som er levert i oktober 13.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive