Gå til innhold
Nybegynner17

Feil på Ford powershift

Recommended Posts

Nybegynner17    0
Nybegynner17

Har en s-max -11 med powershift girkasse, og bilen har gått 140 000km. Girkassen hakker noe veldig og det kan virke som "clutchen" ikke tar, kveler seg ved bakkestart og skyver deg fremover når du bremser ned i kryss. Har fått opplyst fra Ford at girkassen må byttes og dette er forventet levetid på en slik girkasse når bilen har vært brukt som drosje. Er det flere som har vært utefor så kort levetid på denne type girkasser?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Du har jo 5 år reklamasjonsrett, så da blir jo spørsmålet om dette er en km-stand kassen burde tåle, og det er det vel absolutt tenker jeg da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nybegynner17    0
Nybegynner17

Du har jo 5 år reklamasjonsrett, så da blir jo spørsmålet om dette er en km-stand kassen burde tåle, og det er det vel absolutt tenker jeg da..

Jeg er enig med deg, men hos Ford snakker de bare om garanti 5år/100 000km, reklamasjonrett innen 5 år har de ingen kunnskap/ forståelse av. Men jeg takker for svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Ford kan ikke overprøve forbrukerrettigheter. Ei girkasse er laget for å vare lenger enn 2 år. Og hva er 140kkm på ei kasse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Høydal    7
Høydal

Hvis bilen har vært brukt som drosje som det står i første innlegg så er det vel andre regler(kjøpsloven?)angående reklamasjon? Siden den har vært drosje så er vel levetida på ting kortere enn ved privat. På drosjer så har volvo i hvertfall 3år/300"km kontra forbruker 5års garanti sånn til sammenligning

Endret av Høydal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Men har det blitt byttet olje pp kassen? Eller er det intervall for skifte av dette? Hørtes ut som converter er sliten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erikstein    189
erikstein

Powershift er dobbelkløtsj, ja.

Hadde aldri gitt meg på at den skal holde 140k. Hva er argumentasjonen for det taxi eller ikke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 242
DavidRS

Har du prøvd å kontakte en annen Ford-forhandler? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hugomidt    0
hugomidt

korleis har d vært med oljebytte på kassa på service?

kassa skal holde meir en 140`km , clutch og svinghjul er noke anna.

har bytta clutch og svinghjul på biler som har gått mindre en 60`km

(på dsg, twinclutch, tc-sst kasser)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
El_Jefe    5
El_Jefe

Oi, tricky opplegg med reklamasjonsrett. Om du er privatkunde skal du i utgangspunktet ha 5 års reklamasjonsrett, men om bilen i utgangspunktet ble solgt til en bedriftskunde er jeg usikker på hvordan loven stiller seg.

Uansett, 140kkm høres lite ut.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Babelfisken    14
Babelfisken

Et veldig viktig punkt er om denne er kjøpt i næring eller ikke. Her må TS avklare.
Ikke dermed sagt at alt faller bort om den er kjøpt fra næringsdrivende men det blir helt klart vanskeligere.
Er denne kjøpt ny i privat eie og kjørt privat så send en mail med klargjøring av at man reklamerer innenfor 5års fristen og ber om å få feilen utbedret. Sett svarfrist og beskjed om at klagen går til forbrukerutvalget dersom de ikke utbedrer feilen.

Søk gjerne i FUT og finn liknende saker der og referer til disse. Det øker muligheten for at de innser at de har en dårlig sak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DBP    55
DBP

Kan det vœre software oppdatering for styringsenheten og girkassa ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Er alt av serviceplaner for girkassen opprettholdt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nybegynner17    0
Nybegynner17

Men har det blitt byttet olje pp kassen? Eller er det intervall for skifte av dette? Hørtes ut som converter er sliten.

Det er oljebytteintervall på hver 60 000km på denne girkassen og det er fulgt opp på merkeverksted. Ikke converter på denne, den har dobbelt clutch.

Kan det vœre software oppdatering for styringsenheten og girkassa ?

Merkeverksted har akkurat kjørt ny oppdatering og opplæring på girkassen, som medførte den ble som den er nå. Før "reperasjonen" så slurte girkassa og begynte ikke å trekke før på 1800 omdr. ved igankjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nybegynner17    0
Nybegynner17

Et veldig viktig punkt er om denne er kjøpt i næring eller ikke. Her må TS avklare.

Ikke dermed sagt at alt faller bort om den er kjøpt fra næringsdrivende men det blir helt klart vanskeligere.

Er denne kjøpt ny i privat eie og kjørt privat så send en mail med klargjøring av at man reklamerer innenfor 5års fristen og ber om å få feilen utbedret. Sett svarfrist og beskjed om at klagen går til forbrukerutvalget dersom de ikke utbedrer feilen.

Søk gjerne i FUT og finn liknende saker der og referer til disse. Det øker muligheten for at de innser at de har en dårlig sak.

Den er kjøpt ny i Norge til drosjenæring, så byttet inn og solgt videre til en bilforhandler. Det var av sist nevnte bilforhandler jeg kjøpte bilen av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nybegynner17    0
Nybegynner17

korleis har d vært med oljebytte på kassa på service?

kassa skal holde meir en 140`km , clutch og svinghjul er noke anna.

har bytta clutch og svinghjul på biler som har gått mindre en 60`km

(på dsg, twinclutch, tc-sst kasser)

Oljebytte er utført på hver 60 000km intervall som er beskrevet i serviceheftet. Jeg mener akkurat som deg at en girkasse bør vare mer en 140 000km. Når det gjelder clutchbytte har jeg forstått på Ford at ikke det lønner seg, billiger å bytte hele kassa. Har også snakket med et firma som driver med overhaling, som prisantydet pris på clutchbytte til ca 50 00,-.Så hvis disse clutchene ikke varer lengre blir det jo ganske høye vedlikeholdkostnader men tanke på prisene som nevnes her.

Er alt av serviceplaner for girkassen opprettholdt?

Ja

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nybegynner17    0
Nybegynner17

Har du prøvd å kontakte en annen Ford-forhandler? :)

Jeg har kontaktet flere Ford forhandlere, og det de alle har felles er at ingen har erfaring med at denne typen girkasse ryker på et så tidlig tidspunkt. ( Ingen hadde bytte en slik girkasse noen gang). Hmmm har jeg den første Forden som har passert 140 000km :)

Endret av Nybegynner17

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 242
DavidRS

Jeg har kontaktet flere Ford forhandlere, og det de alle har felles er at ingen har erfaring med at denne typen girkasse ryker på et så tidlig tidspunkt. ( Ingen hadde bytte en slik girkasse noen gang). Hmmm har jeg den første Forden som har passert 140 000km :)

Min Mondeo passerte 200000km denne uka;)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig