DavidRS

S&S: Morgan +8 - drs detail

29 innlegg i emnet

Morgan +8


1.jpg?m=1388596701

Dette var nok en jobb som kom inn via forumets 'Jobb ønskes utført'-del. Jeg pratet litt med eier på telefon, også møttes vi litt senere og tok en kikk på bilen. Vi avtalte en 1-stegs jobb, med litt diverse ekstra.

Først litt info om bilen. +8 var i produksjon fra 1968 - 2004, og dette er en 94 model. I løpet av de 36 årene denne bilen blei produsert blei det laget mellom 5000 og 6000 biler et sted. Til sammenligning produserte Porsche 12128 911 i 1994 alene. Denne bilen er i tillegg en såkalt widebody, som er produsert mellom i mellom 200 og 300 eksemplarer, helt nøyaktige tall klarer ikke fabrikken fremstille. Bilen er også uvanlig i fargen, siden den er rød, og ikke tradisjonelle 'British racing green'. Bilen er bygget opp på en stålramme, som er kledd i belgisk eik, og alle karroseriplater er aluminium lagt på bilen og tilpasset for hånd. Bilen har en 3.9L V8 fra Rover og med en totaltvekt uten fører på 851 kilo er det ingen sinke i trafikken.

Her er noen bilder av bilen etter ankomst. Har tatt bort stofftaket og skiltene:

2.jpg?m=1388596706

3.jpg?m=1388596710

Alt før vask kunne noen defekter ses:

4.jpg?m=1388596714

Spesielt her på panseret hvor skinnbeltene går over panseret:

5.jpg?m=1388596718

Så var det på tide å begynne med vask. Siden denne bilen har så mye treverk i konstruksjonen ville jeg ikke vaske den med høytrykk når bilen ikke brukes på vintertid. Dumt om det skulle ligge vann tett ved treverket når bilen skal stå stille i 4-5 måneder. Derfor blei det helt anderledes vaskerutiner for denne bilen enn vanligvis.

Starter som vanlig med Prickbort og SurfexHD 1:5:

6.jpg?m=1388596722

Legger et godt lag med Prickbort over hele bilen bortsett fra glass:

7.jpg?m=1388596726

Fortsetter med Surfex:

8.jpg?m=1388596731

Her er hele bilen dekket med Prickbort og Surfex:

9.jpg?m=1388596735

Så var det vask, ONR brukes til å vaske hele bilen. Fylte bøtta med vann og ONR 3 ganger for å få vasket bort all Prickbort og Surfex:

10.jpg?m=1388596738

11.jpg?m=1388596742

Vasket bilen med Carpro ullmitt. Denne holder MYE vann, så den passet fint til denne bilen:

12.jpg?m=1388596745

Tørket over bilen med Miracle Dryer og Carpro Waffle, slik blei det da:

13.jpg?m=1388596750

14.jpg?m=1388596754

Så satte jeg bilen inn i garasjen og tok en kjapp inspeksjon av hva jeg skulle jobbe med. Her var det relativt mye å jobbe med ja:

15.jpg?m=1388596757

16.jpg?m=1388596762

Det var relativt mye som var i veien på bilen, så gikk i gang med litt demontering, først reservehjul, baggasjebrett og bakfanger:

17.jpg?m=1388596766

Her ser dere hvor åpent treverket ligger, og hvorfor jeg ikke ville bruke høyttrykk på denne bilen:

18.jpg?m=1388596769

Ferdig demontert bak:

19.jpg?m=1388596773

Disse listene var også veldig i veien, så jeg tenkte å demontere dem:

20.jpg?m=1388596778

Det blei vist bare med tanken, for hver av de 3 skinnene var skrudd med 9 skruer hver. I tillegg var skruene av type ukurrant Engelsk målestokk, så 6mm blei for lite, og 7mm blei for stort. Ikke fant jeg noe annet verktøy som passet heller, så jeg begynte med skiftenøkkel, men det var så vanskelig å få av disse, at jeg gav opp tilslutt og skrudde på de 9 av 54 skruene jeg hadde fått av etter 45 minutter...

Fortsatte videre med demontering, og tok av frontrute og vindusviskere:

21.jpg?m=1388596784

Var ikke veldig rent og pent under pakningene til vinduet. Vasket med ORN og MF.

22.jpg?m=1388596788

Demonterte vindusviskere:

23.jpg?m=1388596792

Klar for kombotesting, prøvde meg rett på gul Rupes pad med Rupes Keramik. Fungerte for det aller meste bra over hele bilen:

24.jpg?m=1388596796

Her er det ingen klarlakk nei:

25.jpg?m=1388596799

Var litt vanskelig å få tatt bilde, men her er et lite 50/50 av stigbrettet på førerside:

26.jpg?m=1388596803

Klar for en 50/50 på panser:

27.jpg?m=1388596807

Her var det litt å hente ja, flere bilder av samme 50/50 følger:

28.jpg?m=1388596811

29.jpg?m=1388596815

30.jpg?m=1388596819

50/50 over to paneler, førerside er polert:

31.jpg?m=1388596823

Lukket opp panseret for å lettere komme til på stigbrett:

32.jpg?m=1388596827

Tilslutt nyttet det ikke lenger å børste og blåseren padden, det var for mye lakk i den:

33.jpg?m=1388596831

Fersk pad på: Den andre ligger i en bøtte med Surfexvann en liten stund:

34.jpg?m=1388596834

Maskerer litt:

35.jpg?m=1388596838

36.jpg?m=1388596842

Noen steder var det trangt, og ting måtte håndpoleres:

37.jpg?m=1388596846

Et par 50/50 fra andre siden av panseret:

38.jpg?m=1388596850

39.jpg?m=1388596854

Åpner panseret for å komme til lettere her også:

40.jpg?m=1388596857

50/50 stigbrett:

41.jpg?m=1388596861

Åpner døren for å få polert ordentlig:

42.jpg?m=1388596865

Maskerer en 50/50 på bakskjerm:

43.jpg?m=1388596869

44.jpg?m=1388596873

En 50/50 av 2 paneler:

45.jpg?m=1388596876

En 50/50 på bakre panel:

46.jpg?m=1388596880

47.jpg?m=1388596883

48.jpg?m=1388596886

Så ikke noe bedre ut på andre siden:

49.jpg?m=1388596889

50.jpg?m=1388596892

Tapet opp en 50/50:

51.jpg?m=1388596895

Bittelitt ute av fokus, men det kommer fler:

52.jpg?m=1388596899

53.jpg?m=1388596902

54.jpg?m=1388596905

55.jpg?m=1388596909

Bakskjerm førerside:

56.jpg?m=1388596912

57.jpg?m=1388596915

Blir jo relativt blankt dette:

58.jpg?m=1388596919

Beltet som gikk over panseret var relativt møkkete, så det måtte jeg gjøre noe med. Hentet våtsuger og Gtechniq W2.
Sprayet på W2 og gned det inn i ulla med fingrene, så sprayet jeg på W2 en gang til og sugde det opp. Sprayet på W2 enda en gang, også sprayet jeg på mye vann som jeg sugde av. Så vann en gang til og sugde opp, da blei det bra:

59.jpg?m=1388596923

Ser ut til at dette hjelper greit, en liten 50/50:

60.jpg?m=1388596927

Ferdig med beltet på passasjersiden:

61.jpg?m=1388596931


Førerside før:

62.jpg?m=1388596934

Etter:

63.jpg?m=1388596939

Synes spenna så litt sliten og lei seg ut:

64.jpg?m=1388596943

Gnikket litt på den med Autosol for å se om den blei litt mer livlig da:

65.jpg?m=1388596946

Det gjorde den absolutt, en liten 50/50:

66.jpg?m=1388596950

Hele:

67.jpg?m=1388596954


Andre siden før:

68.jpg?m=1388596958

Etter:

69.jpg?m=1388596962

Innerspeilen var også relativt sliten og rar, så den måtte også få litt pleie, før:

70.jpg?m=1388596967

Etter:

71.jpg?m=1388596970

Måtte gå over mellom listene på stigbrettet:

72.jpg?m=1388596974

Ferdig:

73.jpg?m=1388596979


Pakningene til frontruta var slitne og stygge, det må vi gjøre noe med.

74.jpg?m=1388596983

Vasket over med SurfexHD, før jeg gikk over med Blankbil.no Perfect Look:

75.jpg?m=1388596986

Da blei det mye bedre, gikk over en gang til med Perfect Look etter at det hadde trekt inn litt mer:

76.jpg?m=1388596990

Også gummilista under frontruta trengte litt pleie:

77.jpg?m=1388596994

En liten 50/50 med Perfect Look:

78.jpg?m=1388596998

Ferdig:

79.jpg?m=1388597002

Lakken fortjente beskyttelse av beste slag, Polishangel Master Sealant i to lag:

80.jpg?m=1388597006

Master Sealant hazer:

81.jpg?m=1388597011

Vasket over vinduet med Ajax Tripple Action, tørket med MASSE papir:

82.jpg?m=1388597014

Det trengtes virkelig:

83.jpg?m=1388597018

Felger og eksos fikk Swissvax Autobahn:

84.jpg?m=1388597022

85.jpg?m=1388597026

Etter vask av vinduet blei det satt på plass på bilen igjen, og smurt inn med RainX. Bilen brukes ikke i regnvær, men det kan jo komme overraskende på, så er greit å behandle ruta også.

86.jpg?m=1388597030

Reservehjulet trengte også litt pleie. Det ligger jo helt åpent bak på bilen, her er det helt upleiet:

87.jpg?m=1388597035

Måtte prøve Lava, så denne felgen fikk være prøvekanin. Lava var helt konge å legge, og lett å buffe av igjen.

88.jpg?m=1388597038

Dekkene fikk Perfect Look de også:

89.jpg?m=1388597041

90.jpg?m=1388597045

91.jpg?m=1388597049

92.jpg?m=1388597053

Reservehjulet har aldri vært i bruk, så her var det mye gummi til overs. Klipte det av med en avbiter:

93.jpg?m=1388597056

Så noen ferdigbilder. Dessverre ingen bilder utenfor garasjen siden det var nesten mørkt, og det regnet:

94.jpg?m=1388597061

95.jpg?m=1388597065

96.jpg?m=1388597069

Fornøyd med glansen til å være mørk rød uten klarlakk:

97.jpg?m=1388597072

98.jpg?m=1388597077

99.jpg?m=1388597081

100.jpg?m=1388597085

Selfie:

101.jpg?m=1388597089

102.jpg?m=1388597093

103.jpg?m=1388597096

----------------

Tusen takk for at dere tok dere tid til å lese denne tråden.


Totalt endte tidsforbruket på ca 25 timer.

67

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rått!:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åååååh, for en vakker bil. Litt utradisjonelle vaskemetoder på en slik bil, og det skjønner jeg, men resultatet ble supert. Flott at du legger så vekt på detaljene også. Og bildene er også gromme. Grønn knapp er trykket hardt inn :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her fikk du diverse utfordringer på mye forskjellig og utradisjonelle materialer. Godt gjennomført og cred gitt. Aner jeg en bpw-bremse eske i bakgrunnen på ene bildet? ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne fikk sin heder og verdighet tilbake. Bra jobba! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gøy med S&S på slike biler. Cred levert :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aaaah røde deilige bilen! Mye snacksne detaljer som fikk fortjent stell

Tommel opp :-D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig med biler utenom det vanlige også ;) Cred er levert :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For et flott resultat du fikk! Kjempejobb på en kongebil :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget lekkert, skjønner godt du lot HT hvile denne gangen.

Cred your way.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mangen flotte detaljer, meget bra utført jobb det her :) ikke like lett å jobbe med tenker eg når det er så mye detaljer å ta hensyn til.

:thumbup:

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rått! :)

Tusen takk for det! :D

Åååååh, for en vakker bil. Litt utradisjonelle vaskemetoder på en slik bil, og det skjønner jeg, men resultatet ble supert. Flott at du legger så vekt på detaljene også. Og bildene er også gromme. Grønn knapp er trykket hardt inn :-)

Litt utradisjonelt er bra innimellom! Takk for cred, Roger! :D

Her fikk du diverse utfordringer på mye forskjellig og utradisjonelle materialer. Godt gjennomført og cred gitt. Aner jeg en bpw-bremse eske i bakgrunnen på ene bildet? ;)

Takk for det. Var litt utfordringer her! :)

Kan nok hende du ser en eske med det et sted, jobben blei utført i garasjen hos KRB Trading. :)

Denne fikk sin heder og verdighet tilbake. Bra jobba! :)

Takk for det, Øyvind! :)

Gøy med S&S på slike biler. Cred levert :)

Takker! :D

Aaaah røde deilige bilen! Mye snacksne detaljer som fikk fortjent stell

Tommel opp :-D

Tusen takk, Gry! :thumbs:

Artig med biler utenom det vanlige også ;) Cred er levert :)

Tusen takk! :)

For et flott resultat du fikk! Kjempejobb på en kongebil :)

Takker! :D

Meget lekkert, skjønner godt du lot HT hvile denne gangen.

Cred your way.

Takk for det! Ja, tror nok det var lurt denne gangen! :)

Her var det mangen flotte detaljer, meget bra utført jobb det her :) ikke like lett å jobbe med tenker eg når det er så mye detaljer å ta hensyn til.

:thumbup:

Cred!

Takk for det, Andrè. :) Var litt tenking i løpet av denne jobben! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobb David :)

Cred gitt.

Endret av ØHN
fjernet promotering
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobb David :)

Cred gitt.

Takk for det! :D

Gjett om jeg tenkte. Vurderte et lite øyeblikk å sende en PM til ØHN som jeg vet har fått sin, å høre om han ville leie den bort! ;)

Gleder meg masse til du får inn på lager. hehe! :)

Endret av ØHN
fjernet promotering i sitat
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:thumbup: Måtte hente meg litt popcorn når jeg så denne var lagt ut. Moro lesing!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det! :D

Gjett om jeg tenkte. Vurderte et lite øyeblikk å sende en PM til ØHN som jeg vet har fått sin, å høre om han ville leie den bort! ;)

Gleder meg masse til du får inn på lager. hehe! :)

Her hadde den vært perfekt :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:thumbup: Måtte hente meg litt popcorn når jeg så denne var lagt ut. Moro lesing!

Haha, genialt! Takk for det :D

Her hadde den vært perfekt :D

Uten tvil. Den hadde vært som skreddersydd for denne jobben. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig resultat! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget lekker jobb, på en skikkelig engelsk klassiker. Eneste jeg savnet, var at skinnet absolutt burde fått noe pleie, ettersom det er ganske så utsatt for vær og vind.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget pent!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive