Gå til innhold
Christer

S&S: Volkswagen Multivan TDI 2005

Recommended Posts

Christer    2 906
Christer

autowerx-logo-svart.png

 

Show & Shine

Rehabilitering av Volkswagen Multivan TDI 2005

7, 9, 20-22. september og 19-20. oktober 2013

 

En forestilling i tre akter

 

ss8-multivan.jpg

 

En kollega lurte på om jeg kunne ta på meg en noe omfattende jobb på den rullende brakken deres. Bilen skal selges til våren og trengte en grundig shinings utvendig og innvendig. For å legge listen litt ekstra høyt var det også en del stygge lakkskader allverdens polering ikke hadde kunnet gjøre noe med, så her måtte det lakkeres litt. Jeg inspiserte bilen og tenkte at dette burde jo la seg gjøre i løpet av en helg eller to. En dato ble avtalt, flyttet på og flyttet igjen, før det endelig ble 7. september.

Jeg satte i gang research for å være best mulig forberedt, selv om jeg visste at teori og praksis når det gjelder lakkering ikke nødvendigvis er venner når det gjelder.

For min egen oversikts del setter jeg opp produktlister for hver del.

Vi begynner så på vår forestilling i tre akter...

 


Første akt:
Sliping, grunning og lakkering.
7. og 9. september 2013.

Utstyr:

Vask/tørk:

Europrisbøtte, 10l
Zalo
Megaflis-svamp
MF-kluter

Sliping:
P180 tørt
P320 tørt
P400 vått (brukt tørt)
P600 vått (brukt tørt)
P800 vått (brukt tørt)

Lakkering:
SprayMax 1K akrylgrunning
2K Fargelakk blandet på lakkode fra Møller
SprayMax 2K klarlakk
SprayMax 1K silikonfjerner
Lofrie papirkluter

Diverse:
Maskeringsplast fra Coop OBS Bygg
3M 3434-tape i forskjellige bredder
Sundberg maske med partikkelfilter og gassfilter


Jeg startet med å inspisere skadene som skulle utbedres. Åpnet bakluken for å se om det gikk an å enkelt få ut baklykten dersom det skulle vise seg nødvendig, kikket samtidig litt på interiøret for å danne meg et bilde av hvor omfattende interiørjobben kom til å bli. Fortsatte så rundt bilen og tok litt bilder, kjente litt på skadene og vurderte om de trengte lakk eller om det ville være mulig å våtslipe/polere dem bort. De verste ble markert for lakkering, mens resten fant jeg ut at jeg fikk kikke litt nærmere på underveis.

Strengt tatt burde hele bilen vært slipt ned og blitt omlakkert, men dette var av flere grunner ikke et alternativ.

Fikk rekvirert en 10-liters Europrisbøtte og en flaske Zalo, og flesket til med flisesvampen min fra Megaflis - endelig en god anledning til å få testet denne for å se om flisesvamper er så skånsomme som det har blitt hevdet.

Satt meg inn for å kjøre ut, og hører et %")!(& rabalder, og plutselig smeller bakluken igjen... fuck me sideways from Sunday.

Jeg glemte å lukke bakluken. På bakluken satt det "heldigvis" et sykkelstativ som bygger ganske mye bakover (når luken er lukket) og oppover (når luken er åpen). Dette hadde hektet i tverrstaget mellom skinnene til garasjeporten. Dette var selvsagt laget av aluminium, som for anledningen ikke bare bøyde seg, men også vred seg for å gjøre det helt flette umulig å få det tilbake der det var.

Skinnene på hver side ble bøyd 10-15cm innover mot midten av garasjen, etpar hjul for porten takket for laget og endebrakettene for porten ble også litt bøyde.

Fan-bloody-tastic, der røk alle pengene jeg skulle tjene på denne jobben, og jeg hadde ikke engang kommet i gang med vask...

Rullet nå bilen helt ut og lot den stå der mens jeg inspiserte skadene. Siden jeg ikke har peiling på hva garasjeporter koster eller hva det koster å reparere dem når man gjør slike ting, så jeg for meg at jeg var heldig om jeg gikk i null. Da kunne jeg hvertfall bortforklare de manglende pengene for dragen med at de ble utbetalt etter første steg av jobben og at de ble brukt på regninger. I verste fall risikerte jeg å måtte betale masse penger i tillegg til pengene jeg plutselig ikke fikk for jobben likevel og komme med hele historien om hva som faktisk hadde skjedd...

Oh well, den tid, den sorg. Eierne av bilen hadde hørt rabalderet og lurte på hva som hadde skjedd, så jeg pekte oppgitt på taket og forklarte, og noterte meg en viss skepsis til mine kunnskaper som sjåfør...

Etter en del fifling og fofling med å få bøyd ting noenlunde på plass sånn at porten i det minste gikk opp og ned, begynte jeg på vasken.

Da første del av jobben "bare" var litt lakkering dusjet jeg bilen under vinduene (samt D-stolpe høyre side) med Scholl SPAM og lot dette virke litt før jeg spylte av med høytrykkspyler. Fylte så bøtten med varmt Zalovann og vasket kjapt over der jeg hadde SPAMmet, og spylte av igjen. Tenkte som så at siden det skal slipes og avfettes med silikonfjerner en del ganger underveis var dette en grei nok vask for å få av skitt og lort.

Siden jeg ikke hadde lakkert noe på utsiden av en bil før, bare midtkonsollen i bilen min (og det med helt OK resultat fra kjip Biltemalakk) var jeg veldig optimistisk og levde etter Jeremy Clarksons' mantra "How hard can it be?" og "What can possibly go wrong?". Jeg hadde gjort grundig research (følte jeg), lest masse om lakkering med sprayboks og teknikker man bør bruke, forberedelser og klargjøring av områdene som skal lakkeres, utflekking av skadeområder midt på paneler og så videre. I tillegg konfererte jeg med Magne/Otta Detailing før jeg begynte for å sjekke at jeg faktisk var på rett spor, noe han kunne bekrefte. Med andre ord kunne da ikke dette være helt umulig å få til?

Dagen før var jeg hos Lakkspesialisten i Bergen og kjøpte inn fargelakk, klarlakk, grunning og diverse sandpapir i forskjellige grovheter, fra 180 til 1500 grit, tørt og vått. Ut over dette hadde jeg Mirka Abralon 500, 1000, 2000 og 4000-grit og 3M Trizact 3000 og 6000-grit slipeputer for maskin. Med andre ord burde jeg ha nok sliperemedier.

For anledningen hadde jeg også kjøpt inn en Kestrel DAS-6 Pro DA-maskin for slipingen, siden jeg så for meg at det kom til å bli en del sliping ut over de områdene som skulle lakkeres. Håndsliping er som kjent like morsomt som håndpolering...

Litt inspeksjonsbilder:

Venstre bakskjerm: Ikke gjennom til stål noen steder, men godt ned i grunningen.

IMG_8915.jpg

Sidepanel, venstre side: Masse små merker og noen bulker.

IMG_8916.jpg

Førerdør/tanklokk: Diverse RDS, noen småbulker, mye slitasje på tanklokket.

IMG_8917.jpg

Venstre bakskjerm igjen. Har ikke blitt bedre siden sist...

IMG_8918.jpg

Høyre D-stolpe, på bakluken: Et frekt lite merke ca halvveis opp høyden av vinduet.

IMG_8919.jpg

Høyre D-stolpe, på siden: Merker etter å ha vært borti garasjen (godt å få bekreftet at det ikke bare er jeg som bruker bilen til garasjeslakt). Ikke gjennom til metall her heller, men jaggu ikke mye om å gjøre...

IMG_8920.jpg

Bakskjerm mot lykt: Greit dype merker på både bakskjerm, lykt og dekselet under lykten (som er av plast).

IMG_8921.jpg

Et veldig dypt sår på skyvedør høyre side. Rablingen min er for å illustrere hvordan jeg tenkte å lakkere dette, der den innerste firkanten er grunning, den neste er farge, tredje firkant er også farge (tror jeg) og den fjerde er klarlakk. Alt du nettopp leste er feil. :)

IMG_8922.jpg

Et rimelig dypt sår til, men kortere.

IMG_8923.jpg

De tre muskatnøtter, eller hvordan det nå var... ripen nederst var ikke så dyp, den bare ser sånn ut. Jeg bestemte meg for å prøve å våtslipe denne, og i verste fall ta en runde til med lakkering om det gikk åt skogen.

IMG_8924.jpg

Dette speilet har vært på heisatur opptil flere ganger... burde vel vært lakkert, men ble bare polert.

IMG_8925.jpg

Frontfanger med diverse tjafs å holde på med...

IMG_8926.jpg

Et spennende merke på venstre side av fangeren.

IMG_8927.jpg

Et bittelite merke på førerdøren.

IMG_8928.jpg

Et av mange obligatoriske dørmerker.

IMG_8929.jpg

Og en gang til, med autosensur av bilskiltet mitt takket være den lille bulken like til høyre for dørmerket. :)

IMG_8930.jpg

Manglende lakk på kanten av tanklokket.

IMG_8932.jpg

Nok å ta tak i her...

IMG_8933.jpg

Dagens vaskemidler: 9 liter varmt vann og Zalo. Ja, Zalo. Fikk også testet flisesvampen jeg kjøpte på Megaflis i 2011 for første gang, og den fungerte alldeles utmerket. Oransje flisesvamp til 19 kroner.

IMG_8934.jpg

Close-ups av skadene på venstre hjulbue bak. Jeg har ikke begynt å slipe enda...

IMG_8936.jpg

IMG_8937.jpg

IMG_8938.jpg

IMG_8939.jpg

IMG_8940.jpg

IMG_8941.jpg

IMG_8942.jpg

Vi starter med P180.

IMG_8943.jpg

Da ble det slik. Som man ser av "årringene" har noen vært her med lakk tidligere. Litt spørsmål til eiere avdekket at bilen ble skadet ikke lenge før den ble importert til Norge, og at mye av hjulbuen og bakskjermen hadde blitt rettet opp og rekonstruert i Tyskland.

IMG_8944.jpg

2013-09-07%2014.00.17.jpg

2013-09-07%2014.01.03.jpg

Fornøyd med resultatet gikk jeg opp til P320:

IMG_8945.jpg

Og etter en runde med P320 gikk jeg over til P400:

IMG_8946.jpg

HMS er viktig. Maske med partikkelfilter var gull for slipingen, da denne prosessen utviklet en del støv.

IMG_8947.jpg

Bakskjerm etter P400 og silikonfjerner.

IMG_8949.jpg

Så maskerer vi litt...

IMG_8950.jpg

...og finner frem 1K akrylgrunning "med gode dekk- og fyllegenskaper".

IMG_8951.jpg

Etter ett lag, tror jeg...

IMG_8952.jpg

Etter to...

IMG_8953.jpg

Og etter tre. Eller fire.

IMG_8954.jpg

IMG_8955.jpg

IMG_8956.jpg

Kikket litt på førerdøren og maskerte opp til lakkering, men kom etterhvert frem til at ripene og merkene der var grunne nok til å kunne slaktes med poleringsmaskin.

IMG_8957.jpg

Gikk rundt bilen og maskerte opp de verste merkene på skyvedøren:

IMG_8958.jpg

...samt alle skadene på D-stolpen:

IMG_8959.jpg

Forferdelig vakkert maskert...

IMG_8960.jpg

Skulle sikkert hatt et større område her, men...

IMG_8961.jpg

Og kanskje et mindre et her...

IMG_8962.jpg

Let's get this bastard wrapped up. Har også slipt ferdig her, P180-P320-P400 og klart for grunning.

IMG_8963.jpg

IMG_8964.jpg

Første strøk med grunning:

IMG_8965.jpg

IMG_8966.jpg

IMG_8967.jpg

IMG_8968.jpg

Ofsleg vakkert med harde kanter og whatnot.

IMG_8969.jpg

IMG_8970.jpg

IMG_8971.jpg

IMG_8972.jpg

...så da var det bare å gå igang med sliping av kantene da.

IMG_8973.jpg

IMG_8974.jpg

IMG_8975.jpg

IMG_8976.jpg

IMG_8977.jpg

IMG_8978.jpg

Godt fornøyd med slipingen avfettet jeg alle områder med silikonfjerner og gikk løs med fargelakken.

IMG_8979.jpg

IMG_8980.jpg

IMG_8981.jpg

IMG_8982.jpg

IMG_8983.jpg

IMG_8984.jpg

Andre strøk:

IMG_8985.jpg

IMG_8986.jpg

IMG_8987.jpg

IMG_8988.jpg

Jaddah, denne var jo fantastisk flott...

IMG_8989.jpg

IMG_8990.jpg

I et innfall av å skulle blende ut fargen bedre, begynte jeg å ta av maskeringsplasten. Dette førte jo selvsagt til at plastsatan klistret seg til lakken og ødela for millioner.

IMG_8991.jpg

IMG_8992.jpg

IMG_8993.jpg

IMG_8994.jpg

IMG_8995.jpg

To add insult to injury, som det heter, så jeg at jeg hadde gjort sannsynligvis tidenes dårligste slipejobb på grunningen på skyvedøren, så der var det jo noen veldig synlige merker som ikke skulle vært synlige i det hele tatt...

IMG_8996.jpg

IMG_8997.jpg

Ripen var også godt synlig der den spottet meg for elendig grunnarbeid...

IMG_8998.jpg

IMG_8999.jpg

Og bakskjermen så heller ikke særlig bra ut, siden jeg attpåtil gikk tom for lakk. Fan-bloody-tastic.

2013-09-07%2022.19.44.jpg

Fuck this shit, jeg tar kveld.

Snakket med Magne/Otta Detailing hele veien hjem og klaget over hvor håpløst bratt lærekurve det var på dette prosjektet her, og fikk mye trøst og mange gode råd til hvordan jeg skulle rette opp i det. Ganske enkel oppskrift, egentlig - slip vekk ugangen og gjør det en gang til.

Tidsforbruk: ca 12 timer.

Dagen etter var det søndag, og jeg ble hjemme. Hovedsaklig fordi Mekonomen var stengt og det ikke var mulig å få tak i mer lakk, men også fordi frustrasjonsnivået var så høyt at jeg ikke hadde fått gjort noe fornuftig med bilen uansett. Så jeg ble hjemme og stekte vafler i stedet. Oppsig. :)

Mandag 9. september opprant, jeg gikk på jobb, stakk på Mekonomen i "lunsjen" og stakk opp i garasjen igjen etter jobb.

En kjapp recap av hva status var:

Bakskjerm:

IMG_9007.jpg

Slipte litt...

IMG_9008.jpg

Vakkert skille på bakfangeren:

IMG_9009.jpg

D-stolpen/bakluke. Flott, ja.

IMG_9010.jpg

D-stolpe/bakskjerm:

IMG_9011.jpg

IMG_9012.jpg

IMG_9013.jpg

Spottemerket på skyvedøren:

IMG_9015.jpg

Og kompisen:

IMG_9016.jpg

Siden jeg er en sta faen og nekter å gi meg når jeg ser lyset av møtende tog i tunnelen, så jeg ingen grunn til å gi opp dette her. Frem med slipepapiret og slip til krampen tar meg!

IMG_9017.jpg

Forbanna og engasjert som jeg var, ble det plutselig tid for lakkering igjen!

IMG_9018.jpg

IMG_9019.jpg

IMG_9020.jpg

IMG_9021.jpg

IMG_9022.jpg

Et lett strøk fargelakk. Legg merke til at lakkeringsområdet har vokst betraktelig siden første forsøk...

IMG_9023.jpg

IMG_9024.jpg

Et strøk til, litt tyngre denne gangen:

IMG_9025.jpg

IMG_9026.jpg

Fikk tørke ca 20 minutter, før det ble dusjet på et "tørt" lag klarlakk. Så tørt at jeg ikke så forskjell verken da eller nå på bildene...

IMG_9027.jpg

Uansett, 15 minutter senere fikk skjermen et vått lag klarlakk, og ble da seende slik ut:

IMG_9028.jpg

Fremdeles synlig forskjell mellom ny og gammel lakk, dessverre...

IMG_9032.jpg

Over til høyresiden. Her har jeg slipt som en helt (demonstrert av slipepapiret og flekkene på gulvet):

IMG_9033.jpg

Latterlig dårlige bilder, men de gir en indikasjon på hvordan det ble:

IMG_9034.jpg

IMG_9035.jpg

D-stolpen og bakskjermen:

IMG_9036.jpg

Mindre maskering nå for å ha bedre kontroll på utblendingen av fargen:

IMG_9037.jpg

IMG_9038.jpg

IMG_9039.jpg

IMG_9040.jpg

Begynner å se anstendig ut:

IMG_9042.jpg

IMG_9043.jpg

IMG_9044.jpg

IMG_9045.jpg

IMG_9046.jpg

IMG_9047.jpg

Men så var det venstresiden da... dette ser fremdeles ikke bra ut, og jeg kjente frustrasjonen begynte å bygge seg opp igjen.

IMG_9048.jpg

IMG_9049.jpg

Høyresiden ferdig med klarlakk og alt, og ser veldig bra ut.

IMG_9050.jpg

IMG_9051.jpg

Litt appelsinhud, men ikke særlig mye verre enn resten av bilen.

IMG_9052.jpg

IMG_9053.jpg

Dette så rett og slett helt forjævlig ut. Det ser også ut som at jeg har lagt klarlakk over slipestøv, solkremmerker og diverse slipemerker, men det er ikke tilfelle. Eier av bilen lurte på om de kunne bruke bilen, og syntes passasjerdøren var i noe verre forfatning enn før jeg begynte - og det hadde de jo rett i. Men joda, bilen kunne brukes, ikke noe problem. :)

IMG_9054.jpg

IMG_9055.jpg

IMG_9056.jpg

Tidsforbruk: ca 7 timer.

 

 

 

 


Andre akt
Polering
20.-22. september

 

 

 

 

Utstyr:

Vask:

MAC123 Prickbort
Bilt Hamber Surfex HD
Bilt Hamber Auto-foam
P21S Power Gel
Bøtter med grit guard
Elite Wool mitt
Blank Bil Strawberry-shampoo
EZ-Detail brush + mini

Tørk:
Miracle Dryer x3

Sliping:
Mirka Abralon P2000 slipepute
P2500 våtslipepapir
Kestrel DAS-6 Pro DA-maskin

Polering:
Flex PE14-2 150 roterende
Flex XC 3401 VRG DA-maskin
Scholl 75mm bakplate
Gtechniq 125mm bakplate
Flexipads 150mm bakplate
Gul Uber 140mm
Gul Uber 100mm
Oransje Scholl 145mm
CarPro Orange Peel Remover Pad Denim
CarPro Orange Peel Remover Pad Velvet
CarPro Wool Ring Cutting Pad
Scholl S3 Gold
Scholl S30+
3M Fast Cut Plus
Scholl CF02 wipedown

Diverse:
En svær haug mikrofiberkluter
Nilfisk 145.2-10 XTRA høytrykkspyler
PD8 lakkdybdemåler

20. september:

To uker gikk for å la lakken få herde skikkelig før resten av bilen skulle tas. Jeg visste jo egentlig hvordan bilen så ut i lakken, men tenkte jeg kunne ta noen inspeksjonsbilder likevel.

Bakskjermen jeg lakkerte litt på. Slipemerker og appelsinhud til den store gullmedaljen.

IMG_9059.jpg

Bilen rett bakfra. Bommet litt med innstillingene på kameraet her, så det ble litt mørkt.

IMG_9060.jpg

Høyre bakskjerm. Ser bedre ut enn andre siden. Tendenser til appelsinskall på D-stolpen her også, gitt.

IMG_9061.jpg

IMG_9062.jpg

Den flotte skyvedøren... rawr!

IMG_9063.jpg

IMG_9064.jpg

Fordør og forskjerm:

IMG_9065.jpg

De Vil:

IMG_9066.jpg

Fronten... fin langt fra, men langt i fra fin.

IMG_9067.jpg

Noobet 100-0 på blender og/eller lukkertid igjen, men skulle hvertfall vise merkene på døren igjen. Bonus med solnedgang. :)

IMG_9068.jpg

De Other Vil:

IMG_9069.jpg

Venstre bakdel igjen:

IMG_9070.jpg

Prickbort lagt på, har virket ca en sigg og spylt av. Tok med seg en del gruff. Felgene fikk P21S Power Gel samtidig, men det ble det ikke tatt bilder av.

IMG_9072.jpg

Hoppet videre til Surfex HD i 1:10 og skum etter ca 5 minutter; dette dro med seg enda mer gruff.

IMG_9073.jpg

Svært drog av en bil, dette her...

Etter skumming fikk felgene en ny runde P21S PG og børste, men det ble det ikke tatt bilder av heller.

IMG_9074.jpg

Ingen IronX da den lå igjen hjemme, men brakken fikk en runde clay og tørk før jeg knipset noen inspeksjonsbilder.

Panser:

IMG_9075.jpg

Venstre forskjerm:

IMG_9076.jpg

Førerdør:

IMG_9077.jpg

Panel bak førerdør:

IMG_9078.jpg

Bakskjerm:

IMG_9080.jpg

IMG_9081.jpg

IMG_9082.jpg

Bakluke. Mmm, holos...

IMG_9083.jpg

IMG_9084.jpg

Den etterhvert så kjente D-stolpen på høyre side:

IMG_9085.jpg

Bakskjerm høyre side:

IMG_9086.jpg

Skyvedør:

IMG_9087.jpg

Eier gjorde meg oppmerksom på en bulk etter takraset mitt to uker tidligere. Siden jeg ikke hadde sparkel eller hadde med meg noe lakkeringsutstyr (jeg var jo ferdig med lakkeringen) avtalte vi at jeg skulle ta dette igjen ved en senere anledning, men bare legge flekklakk i såret for å hindre det i å ruste.

IMG_9088.jpg

Førerdør og tanklokk så mye verre ut etter vask enn før. Skarpt lys hjelper ikke akkurat på heller...

IMG_9089.jpg

Passasjerdør høyre side:

IMG_9090.jpg

Forskjerm høyre side:

IMG_9091.jpg

Jeg måtte få gjort noe med appelsinhuden, og siden jeg fremdeles hadde vondt i skulderen etter slipingen forrige gang, fant jeg ut at jeg skulle jukse litt. Tidligere kjøpte jeg inn CarPro Orange Peel Remover Pads i Denim og Velvet utførelse. Disse skal i følge reklamen gjøre samme jobben som sandpapir, men etterlate seg en blankpolert overflate i steden for en matt overflate av slipespor.

Maskerer opp litt.

IMG_9095.jpg

Flex DA ble ladet med liten bakplate og Denim-pad...

IMG_9096.jpg

Primet med Scholl S3 Gold...

IMG_9097.jpg

Målte lakktykkelse før - 285µm.

IMG_9098.jpg

Tok en runde til med S30+, siden S3 Gold gikk tørr på et øyeblikk.

IMG_9099.jpg

Etter én runde S3 Gold á 2 pass og én runde S30+ á 2 pass, satrt jeg igjen med 272µm. Skal si dette gikk unna...

IMG_9100.jpg

Den helt store jubeleffekten uteble, igrunn. Det ble blankt og vesentlig mindre lakk, men appelsinstrukturen besto. Siden det nå var sent og naboen var av den sutrete typen som ikke liker lyder etter klokken 22, pakket jeg sammen og dro hjem.

Tidsforbruk: 6,5 timer.


21. september:

Tilbake tidlig neste morgen, frisk og tidig. Dog ikke så frisk og tidig at jeg husket å ta med kameraet, så alle bilder fra denne dagen er tatt med mobilkamera og kan derfor ha noe varierende kvalitet...

La merke til et karakteristisk omriss på bakken etter gårsdagens vaskeøkt:

2013-09-21%2013.54.38.jpg

Helt tydelig at denne bilen får for lite vask når man drar av slike mengder grums.

Tok noen flere inspeksjonsbilder. Dette er fra førerdøren:

2013-09-21%2014.01.32.jpg

Ganske dypt hakk på førerdøren:

2013-09-21%2014.01.45.jpg

Noen frekke kruseduller nederst på førerdøren, samt RDS i hytt og gevær:

2013-09-21%2014.02.07.jpg

Velbrukt tanklokk:

2013-09-21%2014.02.29.jpg

Flekklakkert merket på førerdøren:

2013-09-21%2014.20.51.jpg


Fylt i noen laaange riper:

2013-09-21%2014.20.55.jpg

Og enda noen riper... ripen som går over panelene var ikke så dyp at det hadde noe for seg å fylle lakk i den:

2013-09-21%2014.21.00.jpg

Lagt lakk på kanten av tanklokket...

2013-09-21%2014.21.13.jpg

...og på kanten av døren mot tanklokket.

2013-09-21%2014.21.19.jpg

...og i et merke på passasjerpanelet, om man kan kalle det det.

2013-09-21%2014.21.24.jpg

Flekklakken fikk så lov å tørke litt mens jeg testet en kombo på panseret. Siden bilen var så hinsides slitt i lakken gikk jeg rett på gul Uber og Scholl S3 Gold på roterende med en gang.

Gnukket til høyre, mishandlet til venstre:

2013-09-21%2014.56.57.jpg

Slightly annen vinkel og vesentlig større forskjell. Dette er etter 1 runde og 6 pass.

2013-09-21%2014.57.06.jpg

Close-up 50/50:

2013-09-21%2014.57.13.jpg

Dette så jo riktig så bra ut, så jeg kjørte hovedsaklig denne komboen på hele bilen. Enkelte steder blandet jeg inn litt 3M FCP og/eller S30+ ved behov, samt litt sjonglering med pads på de opplakkerte områdene. Dette er kommentert der det har skjedd.

Hastighetsmessig lå jeg for det meste på rundt 1300-1400 rpm (ca 3,5 på hastighetshjulet). Spredde på 1 og gav så gass.

50/50 forskjerm/dør:

2013-09-21%2015.56.44.jpg

Slipt ned en lakkfylling, uvisst hvor, men sannsynligvis på passasjerpanelet et sted.

2013-09-21%2015.56.50.jpg

Flotte riper ved hjulbuen på venstre side bak:

2013-09-21%2015.56.56.jpg

Her skal det lages 50/50!

2013-09-21%2016.08.25.jpg

Og 50/50 ble det! Pent ble det også. Bonus!

2013-09-21%2016.51.09.jpg

50/50 passasjerpanel, venstre side:

2013-09-21%2016.51.20.jpg

2013-09-21%2016.51.30.jpg

Over på passasjersiden. Måtte slipe litt her og der på skyvedøren, gitt...

2013-09-21%2018.32.28.jpg

Greit med appelsinhudstruktur her...

2013-09-21%2018.32.40.jpg

...så vi fant fram noen grovere saker. 3M Fast Cut Plus og CarPro Wool Ring Cutting Pad:

2013-09-21%2018.33.01.jpg

Og da ble det sånn.

2013-09-21%2018.37.01.jpg

Ganske respektabelt resultat, igrunn:

2013-09-21%2018.37.08.jpg

Ullringen loet noe helt sinnsykt, som man kan se på førerdøren:

2013-09-21%2019.30.04.jpg

...og på vinduet...

2013-09-21%2019.30.19.jpg

Strekker opp en 50/50 på speilet også:

2013-09-21%2019.42.33.jpg

Og hey presto!

2013-09-21%2019.45.59.jpg

"Snurre littegrann, og så er ferdig!"

2013-09-21%2019.48.41.jpg

Bakskjermen så ikke forferdelig pen ut, så jeg slipte litt for hånd, tapet opp en 50/50 og durte over med ullringen, og fikk dette resultatet...

2013-09-21%2021.33.35.jpg

Kjørte resten av skjermen med samme kombo og startet hologramfabrikk:

2013-09-21%2021.50.01.jpg

2013-09-21%2021.50.15.jpg

Greit fornøyd med dagens økt, tok jeg kveld.

Tidsforbruk: ca 11,5 timer.


22. september:

Tilbake i garasjen ca 9:30 med speilrefleks, og kastet meg rett på gul uber og S3 Gold på nederste del av passasjerpanelet på venstre side. Det at jeg har speilrefleksen med betyr ikke at jeg kan ta bilder, bare så det er sagt. :)

Det ser ut som at dette er enten før jeg gjør noe eller etter en runde, mest sannsynlig det første.

IMG_9102.jpg

Bakluken:

IMG_9104.jpg

IMG_9105.jpg

IMG_9106.jpg

IMG_9108.jpg

IMG_9109.jpg

IMG_9110.jpg

D-stolpe:

IMG_9114.jpg

Fokushjelp:

IMG_9115.jpg

Over på førersiden igjen.

Jeg vurderte panelet dithen at hvis jeg skal polere bort alle skadene, kommer jeg til å bruke 5 timer på jobben. Det hadde jeg verken tid eller lyst til, så jeg fant Kestrel DAS-6 Pro, skrudde på 150mm bakplate og klasket på en P2000 Mirka Abralon slipepute, dynket denne i vann og gjorde det samme med bilsiden, og durte på i 30 sekunder. Da så det slik ut:

IMG_9116.jpg

IMG_9117.jpg

Det ble vanskelig å se noe, jeg laget et vindu, og jaggu var det blankt under der!

2013-09-22%2013.23.38.jpg

Den noenlunde loddrette linjen er overgangen mellom ny og gammel lakk, siden jeg var for flink å maskere...

IMG_9118.jpg

Fremdeles litt smårusk igjen:

IMG_9119.jpg

Jeg slipte resten av bakskjermen med maskin også, og gikk over overgangen mellom ny og gammel lakk for hånd med P2000-våtpapir, og polerte så hele siden med gul Uber og 3M FCP (og derfor ser finishen så sløret ut).

IMG_9120.jpg

50/50 mellom panel og tanklokk:

IMG_9121.jpg

Tanklokk polert også:

IMG_9126.jpg

Forsøk på en 50/50 på baklykten uten særlig hell:

IMG_9129.jpg

IMG_9130.jpg

Her er vel førerdøren tatt også:

IMG_9132.jpg

Jeg regnet med at bilen kom til å ha en del holos og var hele tiden innstilt på at jeg måtte ha et andresteg, men just for kicks tenkte jeg å sjekke hvor ille det var.

Så ikke veldig bra ut, nei...

IMG_9133.jpg

IMG_9134.jpg

IMG_9135.jpg

Høyresiden var godt sliten fremdeles, så jeg våtslipte fra baklykt til fordør på høyresiden også, polerte opp med gul Uber og S3 Gold her.

IMG_9136.jpg

IMG_9137.jpg

IMG_9138.jpg

Etter grovsteget ble bilen kjørt ut i mørket, skummet og børstet i alle sprekker og åpninger der det lå poleringsstøv, spylt av og rygget inn igjen og tørket. Deretter gikk jeg over hele bilen med Flex DA, oransje Scholl og Scholl S30+.

Ferdigbilder i garasjen:

IMG_9139.jpg

IMG_9140.jpg

IMG_9141.jpg

IMG_9142.jpg

IMG_9143.jpg

IMG_9144.jpg

IMG_9145.jpg

IMG_9147.jpg

IMG_9148.jpg

IMG_9150.jpg

IMG_9151.jpg

IMG_9152.jpg

IMG_9153.jpg

LSP ble Dodo Juice Supernatural Hybrid.

2013-09-22%2021.21.29.jpg

Tidsforbruk: ca 14 timer.

 

 


Tredje akt
Interiør (og fiks av en liten bulk)
19. oktober

 

 

Utstyr:

Sliping/sparkling/lakkering:

P320 tørt
P400 vått
P600 vått
P800 vått
P1200 vått
P1500 vått
2K Stålsparkel
2K Fargelakk
SprayMax 1K rapid klarlakk
SprayMax 1K silikonfjerner
Lofrie papirkluter

Interiør:
Foma PowerVAC 1150
Checmical Guys Green Clean ca 1:15
Scholl Concepts SPAM
Bilt Hamber Surfex HD
Vann. Mye vann.
Hauger av mikrofiberkluter
Skobørste til gnukking

Glass:
Chemical Guys Streak Free Window Cleaner


Det har blitt 19. oktober, temperaturen har falt til 3 grader pluss, og det var tid for å ta interiøret i bilen. I uisolert garasje. Med andre ord var det 3 grader inne i garasjen også.

Planen var å ta noen ferdigbilder av bilen utendørs siden det ikke ble noe av det forrige gang, men da den hadde vært i bruk i en måned så det jo ut deretter - skitten og med nye riper og håndmerker... så det utgikk veldig.

Jeg fikk hjelp av eier til å ta det grøvste av støv og rusk og sånt i tre timer før de fikk besøk, og det hjalp veldig på siden motivasjonen var laber grunnet været og vondt i viljen.

Fordi det var så kaldt ble det fokusert på å jobbe mest mulig for å holde varmen og heller ta bilder når jeg husket på det. Derfor ble det ikke så mange bilder. :)

Var på plass klokken 9 og tok noen før-bilder:

Førerplass:

IMG_9154.jpg

IMG_9155.jpg

Godt støvete midtkonsoll:

IMG_9156.jpg

IMG_9157.jpg

Flekkete førersete:

IMG_9158.jpg

Grums i innsteg:

IMG_9159.jpg

Kaffe i døren:

IMG_9160.jpg

Bagasjerommet bærer preg av flittig bruk:

IMG_9161.jpg

Det gjør også gulvet inni:

IMG_9162.jpg

Kaffe i teppet:

IMG_9163.jpg

Støv og rusk i døren:

IMG_9164.jpg

Kaffe i andre døren også:

IMG_9165.jpg

Mer rusk i innsteg på andre siden:

IMG_9166.jpg

Innslag av natur og støvsuger:

IMG_9167.jpg

Merke på sete:

IMG_9168.jpg

50/50 på setepute, passasjerstol foran:

IMG_9170.jpg

Hele sitteputen tatt:

IMG_9171.jpg

Gnukkegnukke:

IMG_9173.jpg

Closeup av seteryggen på en stol brukt av et av barna:

IMG_9175.jpg

Hele stolen:

IMG_9176.jpg

Sittepute:

IMG_9177.jpg

Etter to(!) seter. Hadde tømt ut mesteparten av vannet før jeg kom på å ta bilde:

IMG_9178.jpg

Stemningsbilde:

IMG_9179.jpg

Det gikk med ca 7,5-8 liter Green Clean og 33 liter skyllevann på interiøret, ca 750ml Scholl SPAM og vel 2dl Surfex HD.


Så var det denne bulken da... Før:

IMG_9180.jpg

Slipt med P320+P400 og sparklet:

IMG_9181.jpg

Slipt og lakkert ca 3 lag. Skulle hatt noe grunning under, men fikk beskjed fra Mekonomen at "denne sparkelen trenger du ikke grunning over, det er bare å kjøre på med lakk". Jeg trengte SYV lag lakk for å få full dekning, mot sannsynligvis 3-4 med grunning under. Sparte overhodet ikke noe tid på å ikke ha grunning under, siden det var så kaldt at lakken måtte ha 20 minutter mellom hvert strøk for å tørke. Heldigvis kunne jeg sitte inni bilen sammen med to varmevifter og en dobbel halogenlampe og kose meg med seterens mens lakken frøs utenfor. :)

2013-10-19%2022.30.45.jpg

Etter 7 lag fargelakk (og to timer) ble det endelig bra:

IMG_9182.jpg

Og slik ble det etter klarlakk (og nesten en time til):

2013-10-20%2000.14.43.jpg

Irriterende nok hang det en del slipestøv i klarlakken på taket, så der må jeg over med en liten slipe- og poleringsrunde. Bulken på taket er ikke min feil, men jeg burde sparklet den samtidig, ja.

Vinduer ble tatt med CG Streak Free Window Cleaner og mikrofiberkluter.

Ingen etterbilder av interiøret, men det ble 99% rent og fritt for flekker. Ungene i huset kommenterer fremdeles at bilen lukter så rent og godt inni, og jeg blir omtalt som "han mannen som var på besøk og opererte bilen". :)

Tidsforbruk: ca 15 timer.

Totalt tidsbruk ble rundt 66 timer.


Takk for at du gadd bla deg gjennom alle bildene og lese all bablingen min.

Bilder tillates ikke brukt uten min skriftlige tillatelse.

  • DCN Poeng 72

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Polsokk    348
Polsokk

Noen har enorme mengder pågangsmot. Cred til deg for å få brakka bra igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Noen har enorme mengder pågangsmot. Cred til deg for å få brakka bra igjen.

Kommer ingen vei uten litt blind tro på egne evner ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
sandera    168
sandera

Fantastisk Christer!

Du har jo full kontroll på lakkering, ser iallefall sånn ut på bildene.

Også skriver du jo så morsomt daa! Cred!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
johime(joakim)    474
johime(joakim)

For en fantastisk utført jobb og Write up!

Cudos og cred levet :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Fantastisk Christer!

Du har jo full kontroll på lakkering, ser iallefall sånn ut på bildene.

Også skriver du jo så morsomt daa! Cred!

Det begynte å komme seg etterhvert... jeg trengte tre forsøk på å få det bra. Det tredje forsøket ble ikke dokumentert da jeg var sur og frustrert og bare ville få det skikkelig, så det var nitidig konsentrering på å få alt riktig. Da ble kameraet liggende :)

Men til tross for uker med research var det omtrent loddrett lærekurve likevel.

Takk for cred :)

For en fantastisk utført jobb og Write up!

Cudos og cred levet :D

Takk skal du ha!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Evomorten    0
Evomorten

Solid innsats og godt pågangsmot, det kan ingen si i mot:) cred for god write up, blankt blei det jo også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 599
Audi S8

Meget bra Write up, var som å lese ei bra bok å venta på noe skummelt som kanskje dukka opp på neste side hehe, ja det er somme daga man skullet ha heller lagt i senga en å stå opp hehe . Må no si du har vært tøff som har tatt på deg en så stor jobb med lakkering som dette, sikkert ikke noe lett jobb! Og du har jo brukt masse produkter både på lakkering og rens innvendig som utvendig.

Kjempe bra jobb og pågangsmot :thumbs:

Cred!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Heftig! :D

Takk! :)

Helt enkelt å greit, fantastisk!! :thumbs::thumbs: Cred levert :thumbup:

Takk for gode ord og cred :)

Solid innsats og godt pågangsmot, det kan ingen si i mot:) cred for god write up, blankt blei det jo også :)

Hadde jeg visst hvor mye jobb det faktisk var før jeg begynte hadde jeg nok tenkt meg om etpar ganger til... men jeg tror likevel jeg hadde tatt jobben :)

Meget bra Write up, var som å lese ei bra bok å venta på noe skummelt som kanskje dukka opp på neste side hehe, ja det er somme daga man skullet ha heller lagt i senga en å stå opp hehe . Må no si du har vært tøff som har tatt på deg en så stor jobb med lakkering som dette, sikkert ikke noe lett jobb! Og du har jo brukt masse produkter både på lakkering og rens innvendig som utvendig.

Kjempe bra jobb og pågangsmot :thumbs:

Cred!

Med en gang jeg var ferdig med lakkeringen og kom meg over på poleringen følte jeg at jeg var i mål. Morsom, men slitsom jobb, bratt læringskurve og mange, mange erfaringer rikere. Blant annet kommer jeg fra nå av alltid til å sjekke at alle dører er lukket før jeg flytter på bilen... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
MKLars1    141
MKLars1

Cred på denne! Uflaks med åpen bakluke, men det redda du jo inn igjen!

Endret av MKLars1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 878
alexanderst

For en vanvittig til jobb, hadde sikkert vært enklere å lakkere opp hele bilen igjen, men du fikk det til meget bra, både polering og lakkering synes jeg. Lang og artig S&S, men savner noen ferdigbilder, CRED SÅKLART. :eek::thumbup::thumbs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Helt utrolig bra jobba! Du beviser for meg hvorfor jeg ikke tar på meg lakkeringsbiten av detailing :P Men synes du skal være utrolig stolt av deg selv. Har tatt 2 slike biler (ene var en california) så jeg vet utrolig godt hvor mye arbeid det er bare i selve poleringen og det innvendige. FLOTT writeup og utrolig flott stykke arbeid tilslutt! Kjempecred ifra meg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Freebird    16
Freebird

Sinnsyk jobb! Her er det mange erfaringer delt. Det er ikke alltid ting går som planlagt, men det kan være vel så lærerik de gangene. Jeg synes faktisk denne bør vurderes for hall of fame. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

For en vanvittig til jobb, hadde sikkert vært enklere å lakkere opp hele bilen igjen, men du fikk det til meget bra, både polering og lakkering synes jeg. Lang og artig S&S, men savner noen ferdigbilder, CRED SÅKLART. :eek::thumbup::thumbs:

Hellakkering hadde helt klart vært det beste. Som en nest-beste skulle jeg hatt kompressor og sprøyte (og kunnskaper om bruken, men "how hard can it be?") og egen garasje med temperaturkontroll...

Jeg savner ferdigbilder selv, får se om jeg får tatt noen når jeg skal innom og slipe bort slipestøvet fra taket. Tar med DA'en og oransje Scholl samt S30+ for sikkerhets skyld, sånn at jeg får gnukket vekk håndavtrykkene først :)

Cred på denne! Uflaks med åpen bakluke, men det redda du jo inn igjen!

Hadde vært greit å ikke hatt med den episoden sånn at jeg hadde sittet igjen med mer enn 15 kroner timen for jobben... :)

Helt utrolig bra jobba! Du beviser for meg hvorfor jeg ikke tar på meg lakkeringsbiten av detailing :P Men synes du skal være utrolig stolt av deg selv. Har tatt 2 slike biler (ene var en california) så jeg vet utrolig godt hvor mye arbeid det er bare i selve poleringen og det innvendige. FLOTT writeup og utrolig flott stykke arbeid tilslutt! Kjempecred ifra meg!

Så lenge man ikke vet hva man gjør på er det lett å gjøre sånne jobber. :)

Jeg synes egentlig det var knall å lakkere litt, jeg. Det ble jo bedre og bedre for hvert forsøk, og jeg har lakkert litt i boden hjemme i etterkant, og det ble enda bedre (kommer en oppdatering i bilpleietråden min helt plutselig). Øvelse gjør tydeligvis mester (eller hvertfall gjør en flinkere), så neste gang vet jeg hva jeg ikke skal gjøre, samt vet bedre hva jeg skal gjøre.

Sinnsyk jobb! Her er det mange erfaringer delt. Det er ikke alltid ting går som planlagt, men det kan være vel så lærerik de gangene. Jeg synes faktisk denne bør vurderes for hall of fame. :)

Ojduverden! Uten ferdigbilder synes jeg ikke egentlig det... men jeg skal som skrevet over prøve å fikse noen ferdigbilder :)

Og takk for gode ord :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
D.Mikalsen    2 909
D.Mikalsen

Det er et sinnsykt stykke arbeid du har lagt ned på denne bilen, og for en tålmodighet du har, dette var rett og slett jævlig bra :) Har sittet her å lest en god stund nå, meget god write up! Cred i lange baner ;)

Endret av Infaith

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Det er et sinnsykt stykke arbeid du har lagt ned på denne bilen, og for en tålmodighet du har, dette var rett og slett jævlig bra :) Har sittet her å lest en god stund nå, meget god write up! Cred i lange baner ;)

Takker og bukker :)

Endret av Christer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Du er min nye helt! Helt utrolig hvordan folk har det i bilen, mon tro om de har det sånn i huset også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 242
DavidRS

Cred rett og slett bare for å ta på seg en slik jobb, Christer. Blei veldig bra tilslutt! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×