alexanderst

S&S: Svart Mitsubishi Pajero 2011 mod.

26 innlegg i emnet

S&S: Svart Mitsubishi Pajero 2011 mod.

Fikk inn denne doningen forrige torsdag for en større shine utvendig. Innvendig hadde eier tatt den selv, til og med i dørkarmer. Denne bilen er relativst stor, så det ble en stor jobb. Undermotorisert er den heller ikke med sine 200 HK fordelt på en sterk 3,2 liters dieselmotor. Planen var å få bukt med vaskeriper og enkelte RDS. Var også en del hologrammer etter en tidligere behandling hos et firma her i byen. Planen var å bli ferdig til søndagen, men slik ble det altså ikke da voksen jeg hadde bestillt ikke rakk fram før i dag. Det var like greit da det var mer jobb enn jeg hadde trodd.

Utstyrsliste:

Vask og forvask:

- Prickbort

- Surfex HD

- Bilthammer Korrosol

- Autofoam

- Swissvax carbath

- Swissvax gritguard bøtte

- Swssvax washpuddel x2

- Swissvax detailbrush

- Sonax felgrens

- Sonax vindusrens

- Vikan felgbørste

- Jordanbørste

- Meguiars washmitt

- Karcher høytrykkspyler

- Karcher skumkanon

- Chemical Guys miracle dryer

Polering og ytterligere:

- Flex DA poleringsmaskin

- Uberpad gul x3

- Uberpad oransje x3

- Uberpad blå x3

- Menzerna P500

- Menzerna P2500

- Menzerna P4000

- Swissvax Cleaner Fluid

- Swissvax mikrofiberkluter

- Swissvax mikrofluffykluter

- Swissvax påføringpads

- Swissvax Mirage voks

- Swissvax Autobahn

- 3M Maskeringstape

- Biltema halogenlykt

- Scholl CF02

- Meguiars håndpads

- Meguiars endurance tire gel

- Meguiars ultimate protectant

- Meguiars Quick detailer

- Autosol

- Slipekloss

- Slipepapir, 2500 & 3000

- GTeching ruteforsegling

- Detailsticks

---------------------------------------

Torsdag kveld kom eier som sagt med bilen, og jeg gikk ut for å skru av skiltene og en steinsprutbeskytter som var montert på panseret. Jeg lot eier skru av denne.

Dag 1, inspeksjon:

DSC_0001_zps120f540c.jpg

DSC_0002_zpsa677a5d8.jpg

DSC_0004_zpsb3fbc4d6.jpg

Bakluka var nettopp omlakkert pga. en reklamasjonssak.

DSC_0005_zps5ac5daa4.jpg

DSC_0007_zps6d4b409d.jpg

DSC_0009_zps26eecee5.jpg

DSC_0010_zps39ac7981.jpg

Ikke rengjort her på en stund nei.

DSC_0012_zpsea9deac8.jpg

Dag 2

Vaskefamilien som gleder seg til å møte Pajeroen.

DSC_0015_zps9e7df8ce.jpg

DSC_0017_zpsc04cacc9.jpg

DSC_0018_zpsced814a7.jpg

DSC_0020_zps47bd5cd5.jpg

Brune dekk.

DSC_0021_zps26478aa0.jpg

Mye inngrodd skitt i innerskjermene.

DSC_0022_zps46c1ef74.jpg

Insekter hadde satt sitt preg på speilet.

DSC_0023_zps8fbeb8f1.jpg

Startet med å dynke bilen med MAC Prickbort fra vinduer og ned, og lot dette virke i 7 minutter.

DSC_0026_zps7b03702d.jpg

Etter avspyling var det klart for Surfex HD 1:10

DSC_0027_zps7fa004ba.jpg

Jobbet inn med detailbrush div. steder.

DSC_0028_zps07e4a6e6.jpg

DSC_0029_zpsf0dc0dbd.jpg

DSC_0031_zpsf9d34a22.jpg

DSC_0043_zps86732d5e.jpg

DSC_0044_zps4c2d6e48.jpg

DSC_0045_zps2ed86f19.jpg

DSC_0046_zpsca9bdad5.jpg

Toppet det hele med ren Autofoam i skumkanonen.

DSC_0032_zps7c493a63.jpg

DSC_0034_zpse2d56f8a.jpg

Slik så det ut etter 4 minutter.

DSC_0033_zpse85201cd.jpg

Dekksidene fikk Surfex HD 1:1. Dette ble jobbet inn med børste fra Jordan.

DSC_0035_zps3ce0e768.jpg

DSC_0037_zps66d1bbfd.jpg

DSC_0040_zps2a16c527.jpg

DSC_0041_zps092f4430.jpg

DSC_0042_zpsbdb5f035.jpg

Etter avpsyling lå vannet rimelig flatt på lakken. Tyder på at lakken trenger beskyttelse.

DSC_0047_zps4ed830a7.jpg

DSC_0048_zpsde8c4297.jpg

DSC_0049_zps0baba8d8.jpg

Sonax felgrens og Vikan felgbørste var neste steg.

DSC_0051_zpsc10876f2.jpg

DSC_0053_zps48b6b0ac.jpg

DSC_0054_zps7de9f293.jpg

Håndvask med SV carbath i bøtta sammen med Washpuddel på lakk og Meguiars washmitt på felger. Skummet opp vannet i bøtta med høytrykken.

DSC_0055_zps74127b17.jpg

DSC_0056_zps5b758897.jpg

DSC_0057_zps8457cf34.jpg

DSC_0058_zps6be6e6eb.jpg

Måtte bruke denne for å komme til på taket, enorm bil.

DSC_0061_zps9b559ddb.jpg

Slik så det ut etter vask.

DSC_0062_zpsde37029f.jpg

DSC_0063_zps491d5dd2.jpg

Korrosol neste, prøver noe annet enn IronX. Virketid: 7 minutter.

DSC_0064_zps1e2f5db2.jpg

DSC_0065_zps64631390.jpg

Vanskelig å spotte virkningen av denne på bildene siden lakken var så mørk. Den fant en del.

DSC_0065_zps64631390.jpg

DSC_0068_zpsc196e9eb.jpg

Etter avpsyling var det claybaren sin tur. Den fant en del, dette er etter halve bilen. Tok en ny klump med tilsvarende størrelse som fant like mye på den andre halvdelen. Meguiars quick detailer ble brukt som lube.

DSC_0070_zpsda456942.jpg

Tørk utført med det pliktoppfyllende tørkehåndklet fra Chemical Guys.

DSC_0071_zps8a7cacfe.jpg

Deretter ble bilen kjørt inn i garasjen for en nærmere inspeksjon og kombotest.

DSC_0072_zps37f87607.jpg

DSC_0073_zpsf660538e.jpg

Tapet opp bilen litt etter hvert under poleringen. Hadde nettopp kjøpt inn Uber pads og Menzerna poleringsprodukter jeg var ivrig på å teste ut. Dette passet bra til denne lakken, men jeg syns gul Uberpute og P500 lugget en del. Sistnevnte produkter ble kjørt på alt av lakk på metall, og P2500 ble kjørt på plastikdelene av bilen, da jeg ikke sjanset på å brenne meg gjennom. Bilde av komboen som passet til plastdelene av bilen.

DSC_0077_zpsb658c7c1.jpg

Følgende bilder er fra kombotesten på panseret. Beregningene mine stemte nok overens med resultatene.

DSC_0078_zpsfcbdc559.jpg

DSC_0079_zpsb2bc0801.jpg

DSC_0080_zpsc5b5f22f.jpg

Wipedown ble gjort med Scholl CF02

DSC_0195_zpsd26505b8.jpg

Dag 3

Fortsatte på panseret etter kombotesten. Oppdaget noen dypere riper, sikkert etter at noen katter har tilbringt natten her. Slipte ned med 3000 papir da jeg så vidt kjente de med neglen. Polerte over med P500 på gul pute. Spredde på turtall 1 og kjørte opp til maks turtall 4-5 pass på hvert panel. Dette ble gjort på alle panelene unntatt plastiken. Der kjørte jeg over med P2500 på oransje pute. Spredde på turtall 1 og kjørte opp til turtall 5 rundt 5-6 pass. Følgende bilder er fra slipeprosessen både på forskjerm og panser.

DSC_0082_zps868329f6.jpg

DSC_0084_zpsb03ed35d.jpg

DSC_0085_zpsbfa61d9f.jpg

DSC_0086_zps90b67c67.jpg

DSC_0092_zps5ad1324e.jpg

DSC_0093_zps2fb50675.jpg

DSC_0094_zps3adf7c15.jpg

DSC_0095_zps0aa4fdca.jpg

DSC_0096_zps39c735f5.jpg

DSC_0097_zps74691c60.jpg

DSC_0102_zps947b0d61.jpg

DSC_0104_zpse178541b.jpg

DSC_0105_zpsfc10eeea.jpg

Byttet til 2500 papir.

DSC_0106_zps901655e6.jpg

DSC_0108_zps725820ba.jpg

DSC_0109_zps208c4fa9.jpg

DSC_0110_zpsbb4ad716.jpg

DSC_0111_zps6d66a230.jpg

DSC_0112_zpsce4d2c31.jpg

DSC_0113_zps72e75b11.jpg

DSC_0115_zps28c28d58.jpg

DSC_0116_zpsd1c906bc.jpg

DSC_0118_zpsbc2ae57c.jpg

DSC_0119_zpsec092009.jpg

Var også riper rundt døra, våtslite med 3000 papir igjen.

DSC_0120_zpscf6cf1ba.jpg

DSC_0121_zps96c7864b.jpg

DSC_0122_zps27e33eda.jpg

DSC_0123_zps3e395e9d.jpg

DSC_0125_zps8642ebff.jpg

DSC_0126_zpsc15d184d.jpg

DSC_0127_zpsbd867e33.jpg

DSC_0128_zps06c829d2.jpg

DSC_0129_zpse3ff5188.jpg

DSC_0130_zpsec5d152c.jpg

Ser ut som riper, men er bare Adidasmerket på slippersen min :blush:

DSC_0132_zps6089dccd.jpg

DSC_0134_zps9622ece3.jpg

DSC_0135_zps3e40cbc1.jpg

DSC_0138_zps097e03a3.jpg

DSC_0140_zps12401ba0.jpg

DSC_0143_zpse9ca0c7d.jpg

DSC_0148_zps69deaf46.jpg

På fronten kom jeg kun til med maskin enkelte plasser, resten ble gått over for hånd.

DSC_0149_zps2080ca10.jpg

DSC_0150_zpsc85344f1.jpg

DSC_0151_zpsbd2b8655.jpg

DSC_0152_zps51eb6b92.jpg

DSC_0153_zps558a59d1.jpg

DSC_0154_zps3818612c.jpg

Slike plasser behandlet jeg med Cleaner Fluid.

DSC_0155_zps36a62296.jpg

DSC_0156_zpsc16e87db.jpg

DSC_0157_zps42aace43.jpg

Tilbake til korrigeringen, fortsatte bortover siden.

DSC_0158_zps92910558.jpg

DSC_0160_zps9c58d8c4.jpg

DSC_0161_zpsf3dd8c03.jpg

DSC_0162_zps546520c3.jpg

DSC_0163_zps37e544de.jpg

DSC_0164_zpsab41924d.jpg

DSC_0165_zps4d31011f.jpg

DSC_0166_zps25d3ecf1.jpg

DSC_0167_zpsd01f644f.jpg

Da denne siden var ferdig, kjørte jeg over med finsteget. Blå Uberpute med P4000 polish fra Menzerna gav meg finishen jeg var ute etter. Jeg kjørte ut bilen for å sjekke i sola hvordan det stod til.

DSC_0170_zpsdf4c1a7a.jpg

DSC_0169_zpsa3209d60.jpg

DSC_0168_zps2378ac3b.jpg

Over til neste side.

DSC_0171_zpsaba2ce96.jpg

DSC_0172_zps2b963cdc.jpg

DSC_0173_zps2f973079.jpg

DSC_0175_zpsf516c36b.jpg

DSC_0177_zps56addb32.jpg

DSC_0178_zpsac75e760.jpg

DSC_0179_zpsbc6298d1.jpg

DSC_0180_zps8f1dd541.jpg

DSC_0181_zps1c40d041.jpg

DSC_0182_zpsf5b7f07c.jpg

Og der begynte det å ryke av halogenlyset mitt, kjappet meg å plugge det ut, for så å finne fram denne nostalgiske lykta.

DSC_0184_zpsb4932bf6.jpg

Fulgte på samme kombo som jeg brukte på plastiken på reservehjulsbeholderen bak.

DSC_0187_zps098f6795.jpg

Den sølvfargede delen fikk smake på Cleaner Fluid.

DSC_0188_zps077898b3.jpg

Resten av bakluka fikk P4000 for hånd da den var nylakkert og det var relativt trangt å komme til med maskin enkelte plasser.

DSC_0192_zps17b0f51c.jpg

Detailstick, opprinnelig en Q-tips.

DSC_0193_zps2383175b.jpg

DSC_0197_zps0e8022a3.jpg

Utvendig plastik fikk dette stoffet. Anbefalt av en kar på BilXtra da jeg trenge en plasfornyer. Funket greit.

DSC_0198_zps4c32a9f8.jpg

Deretter fikk bilen et lag med Swissvax Mirage som fikk ligge å herde i nøyaktig 60 minutter før avbuffing.

DSC_0199_zps54726f70.jpg

Bilder etter avbuffing.

DSC_0200_zps26d85cf8.jpg

DSC_0201_zps4a6c5268.jpg

DSC_0202_zps8a3b912d.jpg

DSC_0203_zps6af810c4.jpg

DSC_0205_zps53002cd8.jpg

DSC_0206_zpse9ab020e.jpg

DSC_0207_zps06212cd1.jpg

DSC_0208_zps0a3bf829.jpg

DSC_0209_zpsc5c7e191.jpg

Eksosstussen fikk en liten behandling med Autosol og Autobahn.

DSC_0210_zps0124d61e.jpg

DSC_0211_zpscd62cc01.jpg

DSC_0212_zps2a201b8d.jpg

DSC_0213_zps1731ec5f.jpg

Utover dette fikk dekkene Swissvax Pneu, felgene fikk Autobahn de også, takrails fikk Cleaner fluid før voks, kriker og kroker ble gått over for hånd med P2500. Prøvde også ut en ny ruteforsegling denne gangen, GTeching. Mye enklere å påføre og buffe av enn RainX. Stolpene langs vinduene og taket ble korrigert med P2500.

Ferdigbilder

DSC_0217_zps9cc78b1c.jpg

DSC_0218_zps5f2d0a13.jpg

DSC_0219_zps85c15189.jpg

DSC_0220_zps68b9e8ad.jpg

DSC_0221_zps3055b31d.jpg

DSC_0222_zpsdc490bcc.jpg

DSC_0223_zps3b118012.jpg

DSC_0224_zps98b6b8ef.jpg

DSC_0225_zps839d6de5.jpg

DSC_0227_zpsa3d4f7d2.jpg

DSC_0228_zps431dae0e.jpg

DSC_0229_zpsbf616eac.jpg

DSC_0230_zps0de033e6.jpg

DSC_0231_zps462b67c9.jpg

DSC_0234_zpsd7c83513.jpg

DSC_0235_zpseb987a7a.jpg

Takk for at dere leste tråden min :)

Tidsforbruk: Overkant av 30 timer.

49

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var helt i toppklassen, Alex! Meget god S&S med gromme bilder, og bra tekst. Resultatet ble rett og slett griselekkert! Maks glans og speilblankt all the way. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pajero er en tøff bil, liker den godt :) Lekkert resultat, gode bilder og bra skrevet! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Årre steike, vart jo som ny denne her :) kjempe løft på en slitt lakk. fin S&S

Cred!

er det 140mm uber du kjøpte? på 140mm bruker eg på flex maskinen liten plate da er ikke puten og platen nesten like stor og kan være fort gjort å komme i kontakt med noe når du polerer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser veldig bra ut :) cred for kjempeinnsats på stor bil!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tommelen opp! Dette ble speilblankt :thumbs:

Bra skrevet s&s med meget gode bilder :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk løft, cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobbet. :)

Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe et stativ på Bilxtra, med to halogen-lamper. Så slipper du å løfte opp lampen hver gang du skal sjekke panelene, og du kan bare ha stativet stående bak deg på siden hele tiden. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempejobb på alle måter :thumbup: Grønn knapp ble trykket svært bestemt inn!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knalljobb på en diger brakke av en bil :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et meget godt stykke arbeid på en svær bil! :) Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en godt utført jobb! Du har blitt skikkelig flink! :D Kred gitt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra jobba her! Cred :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var helt i toppklassen, Alex! Meget god S&S med gromme bilder, og bra tekst. Resultatet ble rett og slett griselekkert! Maks glans og speilblankt all the way. :thumbup:

Takk for kjempehyggelig tilbakemelding Øyvind :)

Pajero er en tøff bil, liker den godt :) Lekkert resultat, gode bilder og bra skrevet! :thumbup:

Ser bra ut denne bilen ja. Takk for tilbakemeldingen :)

Årre steike, vart jo som ny denne her :) kjempe løft på en slitt lakk. fin S&S

Cred!

er det 140mm uber du kjøpte? på 140mm bruker eg på flex maskinen liten plate da er ikke puten og platen nesten like stor og kan være fort gjort å komme i kontakt med noe når du polerer.

Tusen takk for cred, ja kjører på den store bakplaten, men har den lille også, dette er for å få paden i nøyaktig posisjon. Maskerer godt og er forsiktig så går nok bra. :)

Ser veldig bra ut :) cred for kjempeinnsats på stor bil!

Takk skal du ha hmsilset :)

tommelen opp! Dette ble speilblankt :thumbs:

Bra skrevet s&s med meget gode bilder :)

Takker :D

Fantastisk løft, cred!

Tusen takk :)

Flott jobbet. :)

Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe et stativ på Bilxtra, med to halogen-lamper. Så slipper du å løfte opp lampen hver gang du skal sjekke panelene, og du kan bare ha stativet stående bak deg på siden hele tiden. :)

Ja, skal kjøpe inn nye halogenlamper som ikke begynner å ryke, enda jeg er nøye med å skru den av når jeg ikke holder på. Takk for tilbakemeldingen :)

Kjempejobb på alle måter :thumbup: Grønn knapp ble trykket svært bestemt inn!

Takk skal du ha Roger, vær forsiktig med knappen :)

Knalljobb på en diger brakke av en bil :)

Tusen takk, er en brakke av en bil ja :)

Et meget godt stykke arbeid på en svær bil! :) Cred!

Takker :)

Dette var en godt utført jobb! Du har blitt skikkelig flink! :D Kred gitt!

Takk skal du ha :)

Meget bra jobba her! Cred :D

Takker Johan :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk! Rett og slett bortimot episk. Cred i søkk og bananer fra meg.. :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Extreme makeover - Pajero Edition. Cred er selvfølgelig gitt! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk! Rett og slett bortimot episk. Cred i søkk og bananer fra meg.. :thumbs:

Takk for en episk tilbakemelding også :)

Extreme makeover - Pajero Edition. Cred er selvfølgelig gitt! :D

Takker for cred :) Var en del å ta tak i ja..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, aldri sett en så blank Pajero før :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb, aldri sett en så blank Pajero før :thumbs:

Takk skal du ha mister :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid jobbet som alltid, Alex ;) Svær bil og mye god korrigering. Flott S&S, kjekt å se igjennom og lese :) Cred er selvfølge!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive