Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Har prøvd meg litt fram igjen. Og uten å fjerne vann fra kosten så ble det bedre ja, så tror jeg skal klare å gå fra 80% good til 100% med litt tid å trening.

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

Øyvind G
Skrevet

Tenker å kjøpe meg et lite sett med alt jeg trenger senere i kveld. Har gått fra maskin til sånn superduperfancy høvel fra dagligvaren. Maskin tar jo så ufattelig lang tid, bråker, barberer dårlig etc. Spennende å prøve ordentlige saker. Hvilken høvel og blader passer til en nybegynner? Har lest mange av sidene her, men det kan jo ha kommet noe nytt i det siste :)

Jeg startet med Mühle R89 og Derby. Dette fungerte veldig fint da du ikke blir så veldig sår selv om teknikken ikke sitter helt.

Jeg har ganske stivt skjegg, så jeg gikk etterhvert over til skarpere blader som heter Feather. Deretter kjøpte jeg en ny høvel som heter R41. Denne høvelen prøvde jeg med Derby og Feather blader og det tok lang tid før jeg klarte å barbere meg den denne høvelen. Den dag idag bruker jeg R41 og Feather som jeg er veldig førnøyd med.

Jeg er glad jeg ikke begynte med R41. Derfor anbefaler jeg R89. Hvis du har litt mykere skjegg enn det jeg har så tror jeg dette er høvelen for deg fremover også. Kjøp noen forskjellige blader og prøv deg frem.

Skrevet (endret)

Hvilken høvel og blader passer til en nybegynner? Har lest mange av sidene her, men det kan jo ha kommet noe nytt i det siste :)

Nja, kruttet er ikke funnet opp på ny. :) Jeg mener fortsatt at Proraso's introsett er av de absolutt beste startene en kan få.

http://www.barbershop.no/introsett-til-tradisjonell-barbering

Jeg har som skrevet lenger opp gått tilbake til Proraso's barberkrem, dette er produkter som gir veldig mye for pengene. Jeg har kjøpt meg grevlingkost på sikt, men det er kanskje det eneste du har behov for å oppgradere i dette settet også.

Mühle lager knallgode høvler. I likhet med Øyvind sverger også jeg til Feather-blader, men mange syns de blir for skarpe og trives bedre med Derby eller Merkur. Jeg syns alle tre er gode. Jeg har stivt skjegg.

Endret av Knutis
Øyvind G
Skrevet (endret)

Nja, kruttet er ikke funnet opp på ny. :) Jeg mener fortsatt at Proraso's introsett er av de absolutt beste startene en kan få.

http://www.barbershop.no/introsett-til-tradisjonell-barbering

Jeg har som skrevet lenger opp gått tilbake til Proraso's barberkrem, dette er produkter som gir veldig mye for pengene. Jeg har kjøpt meg grevlingkost på sikt, men det er kanskje det eneste du har behov for å oppgradere i dette settet også.

Mühle lager knallgode høvler. I likhet med Øyvind sverger også jeg til Feather-blader, men mange syns de blir for skarpe og trives bedre med Derby eller Merkur. Jeg syns alle tre er gode. Jeg har stivt skjegg.

Jeg synes ikke jeg får det helt til med kremen til Proraso. Den mangler på en måte litt gli. Etter jeg testet såpe så har jeg fortsatt med det. Eneste jeg savner fra Proraso kremen er den deilige avkjølende effekten den gir etter barbering. Dette kan jeg dog også få fra deres aftershave og pre/post kremen.

Jeg har jo kremen liggende så jeg kan gi den flere forsøk, men jeg synes faktisk det er veldig praktisk og lettvint med såpene jeg har.

Endret av Øyvind G
pejourdan
Skrevet

Nå er det lenge siden sist jeg bestilte noe fra Barbershop, utrolig drøye produktene de har.

Så det ble en liten kosebestilling idag, ikke barbersaker som jeg har nok av, men:

http://www.barbershop.no/baxter-bodywash-lime

http://www.barbershop.no/baxter-protein-sjampo

Bodywash og Shampo på praktiske flasker. Den shampoen skal angivelig også være god til skjegg.

Har forøvrig gått tilbake til Proraso barberkrem nå som jeg har brukt opp Black Ice'n.

Kan trygt anbefale Baxter of California dusjsåpe :)

Ved hjelp av "nett" så skummer den ganske bra så anbefaler én slik også...

Kona har ikke "nett" lengre ihvert fall :D

Jeg ser at bodywashen er anbefalt å bruke med vaskenett?? Noen som har brukt det før?

Anbefales!

Mye mer skum av såpen!

Muligens det kun er mentalt at dette er bedre, men føler det er mer effektivt da ;)

It´s all about the details!

Bilpleielogg
Jourdan´s Automobile Spa

Skrevet

Jeg har jo kremen liggende så jeg kan gi den flere forsøk, men jeg synes faktisk det er veldig praktisk og lettvint med såpene jeg har.

Jeg syns både såper og kremer funker bra. :) Ble bare litt lei av lakrisen etter en stund.

Skrevet

Kan trygt anbefale Baxter of California dusjsåpe :)

Nå kan jeg og trygt anbefale shampoen. Merkelig følelse når det prikker i hodebunnen og det kjennes veldig kaldt ut. Sikkert pga peppermynten. Digg også i ansiktet.

Har fra før av Baxters aftershave:

http://www.barbershop.no/baxter-after-shave-balm

Denne inneholder menthol, men følelsen er veldig lik. Forfriskende produkter begge to.

• DCN Poeng 1
Skrevet

Da har jeg prøvd ordentlig barbering for første gang :) Tok litt tid, men ble glattere enn noen gang, og skar meg ikke :) Har kjøpt mest produkter fra Truefitt and Hill, men jeg likte gelen mye bedre enn skummet under barbering. Gelen tettet ikke høvelen like mye, så resultatet ble bedre, og det gikk raskere. Brukte en Muhle børste, og fikk mye skum, men jeg likte det ikke like godt som gelen. Hvor lenge bruker folk bladet før dere bytter? Bruker Muhle sine blader også.

Dette er hva jeg kjøpte. Jeg har ikke peiling, så jeg bestilte litt for å teste: Mühle R89 tradisjonell barberhøvel MUE-R89 1 kr 271,20

Mühle barberblader 10-pakning MUE-K1 3 kr 93,60

Mühle Rytmo Pure Badger barberkost - Ask MUE-81H220 1 kr 255,20

Mühle beskyttelsesdeksel til barberhøvel MUE-KSR 1 kr 39,20

Proraso Pre/Post krem - Eukalyptus og mentol PRO-401940 1 kr 103,20

Truefitt & Hill barberkrem i skål

Velg duft

West Indian Limes

T&H-00024 1 kr 183,20

Mühle After Shave Lotion - Aloe vera MUE-AS-AV 1 kr 175,20

Truefitt & Hill No. 10 barbergelé T&H-1002 1 kr 79,20

Skrevet

God høvel du har kjøpt deg, ikke for aggressiv og veldig god.

Jeg bytter som regel blad etter 7-8 barberinger, bruker mest Feather sine blader, noe astra på reisehøvelen.

Skrevet (endret)

jeg er også newbie på dette, og kan vel telle på en hånd de gangene jeg har funnet frem høvelen. Men Steike å deilig det er, venter bare til dunning kruger effekten slår inn å jeg slasher meg selv :) (den boosten du får når du tror du er verdensmester i en ny aktivitet, helt til realiteten slår inn)

Jeg bytta blad etter 3 barberinger, mest fordi jeg ville teste noen andre blad, men jeg har mykt skjegg og kunne ikke merke at den var noe dårligere, men at folk kan bruke blader 4-6 ganger før de skiftes ut høres fornuftig ut.

Endret av jonkanon
Skrevet

God høvel du har kjøpt deg, ikke for aggressiv og veldig god.

Jeg bytter som regel blad etter 7-8 barberinger, bruker mest Feather sine blader, noe astra på reisehøvelen.

Så det er forskjell på aggressiviteten på høvlene også, ikke bare bladene?
Skrevet (endret)

Så det er forskjell på aggressiviteten på høvlene også, ikke bare bladene?

Ja, det er forskjellig avstand mellom kuttehode og eggen på de forskjellige høvler, dvs, hvor mye av eggen som er eksponert, noen høvler har justering for dette, f.eks Merkur Futur. Liten avstand gir sensitiv barbering, stor gir mer aggresiv.

Bedre forklart her: http://www.shaving101.com/index.php/education/double-edge-shaving/233-safety-razor-aggressiveness.html

Edit: addet link.

Endret av Bateman
Skrevet

Denne høvelen og bladet var hvertfall ikke for skarpt, men det er første gangen min da :) Får prøve litt til før jeg kjøper feather.

Skrevet

Denne høvelen og bladet var hvertfall ikke for skarpt, men det er første gangen min da :) Får prøve litt til før jeg kjøper feather.

Samme hode på den jeg bruker, og til mitt ansikt passer Feather fint. Men de er sykt skarpe, så det kan være greit å få teknikken litt på plass først, spesielt på "problem" områder. (Vinkel og hvor hardt man presser)

Skrevet

...Hvor lenge bruker folk bladet før dere bytter?...

Jeg tar nytt blad hver gang. For under krona per blad ser jeg ingen grunn til gjenbruk.

Anti-fanboy

Skrevet

Jeg tar nytt blad hver gang. For under krona per blad ser jeg ingen grunn til gjenbruk.

Jøss det var billig, hvilke blader kjøper du, & hvor?

krister461
Skrevet

Tja. Nå blir ofte bladene litt "smurt" etter en barbering, så noen synes de fungerer best etter å ha blitt brukt en gang eller to.

Selv bytter jeg en gang i uken. Ikke for å spare penger, men fordi jeg kjenner ikke noe behov for å bytte før.

Skrevet

Jøss det var billig, hvilke blader kjøper du, & hvor?

Jeg kjøper disse. Betalte 170,- for 250 blader på tilbud inkl. frakt. De er noe smoothere enn Derby, som jeg følte lugget litt under første passet. Jeg kjøpte en sample pack (noe alla denne) og testet over lang tid før jeg bestemte meg. Merk at blader som har likt navn men forskjellig forpakning ofte kommer fra samme produsent men forskjellige fabrikker, og dermed ofte er helt forskjellige blader. Du finner en del bladdiskusjoner på utenlandske fora, bl.a Badger&Blade og TheShaveDen.

Tja. Nå blir ofte bladene litt "smurt" etter en barbering, så noen synes de fungerer best etter å ha blitt brukt en gang eller to.

Selv bytter jeg en gang i uken. Ikke for å spare penger, men fordi jeg kjenner ikke noe behov for å bytte før.

Da jeg brukte Feather, Astra og Gillette 7 o'clock syns jeg også at bladene fungerte best andre og tredje gangen, rett og slett fordi eggen var hakket mindre sylskarp da.

Anti-fanboy

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Skrevet

Nå heter dette barberingstråden, men nå har jeg akkumulert en grei mengde med skjegg og lurer på om noen har erfaringer med skjeggoljer?

Jeg syns skjegget har en tendens til å floke seg iløpet av arbeidsdagen og jeg bør gre det hver morgen og hver kveld for å unngå floker.

Evt skjeggbalsam, kanskje det også gjør samme nytten?

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår