Gå til innhold

Recommended Posts

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet

Det jeg hater mest med maskin er lyden.. Minner meg om morningene når fatter kom og vekket meg før, aaaaaaaaaaaaltfor tidlig..

Andreaskarm
Skrevet

Blir vel sånn at menn holder det ekte med svinebust så får dere andre leke med grevlinger.. For mitt skjegg så ble den rett og slett for myk :) Trengte noe stivere for å løfte skjegget skikkelig og samt fjerne litt død hud..

Mange som har vanskelig for å skrive navnet mitt her inne ser jeg ;) Det er BERNHARD, ikke Berhard eller Bernard.. Det står i nicket mitt også :)

Men ang høvel så bruker jeg Merkur 34C sammen med Derby Extra blader, blir tight barbering av det..

Jeg skal innom Barbershop imorgen og hente litt småting hos han tenkte jeg :) Bla Proraso after shave og Proraso Pre shave..

Beklager det der altså.. Så det var en del andre trykkleifer der også.. Går litt fort i svingene av og til ;-)

Proraso aftershaven er gull :-)

Tenkte selv å kjøpe Derby blader neste gang.

Til deg Bjerknez må jeg si at den vision høvelen er ikke mye fin ;-) hehe.. Synes de med den gamle looken er tøffest:-) Men det er jo seff en smakssak ;-)

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet

Null stress, Dennis er vel omtrent den eneste som får det riktig og det er til tross for at han hopper fra bokstav til bokstav på tastaturet :D

Hvilke blader bruker du nå?

Gleder meg til å teste imorgen :)

Andreaskarm
Skrevet

Null stress, Dennis er vel omtrent den eneste som får det riktig og det er til tross for at han hopper fra bokstav til bokstav på tastaturet :D

Hvilke blader bruker du nå?

Gleder meg til å teste imorgen :)

Bruker Mercur og er fornøyd med de. Tenkte jeg skulle bestille ett sett med Derbry for å prøve neste gang. Den Parker høvelen min er vel nesten identisk med den Mercur høvelen?

Skrevet

Ståle:

Bildene du ser er tatt på mitt baderom, så jeg har begge høvlene...

Jeg vil vel si at 34C er en idiotsikker og utrolig enkel samt robust høvel. Å sistmen ikke minst... rimelig.

Ser man bort fra prisen,så er Vision klart best (den du ser hengende på stativet), men tar man pris med i betraktningen, så er det nokingen som slår 34C.

Uansett... Vision er justerbar og kan justeres til å ta grovere, for den som har mer skjeggvekst og tykke hår(?)

Proraso vil jeg si er ett bombesikkert valg når det gjelder barberkrem, så jeg mener vertfall at manbør begynne med den, og heller prøve seg frem til andre etter hvert...

"Enorm kompetanse" er å ta veldig hardt i... men jeg har lesten del rundt, samt PM'et mange på barbershop.no (forumet der) hvorav fler av dem er gamle ulker som driver egne barberstudioer.

Man kan vel si jeg er noenlunde oppdatert, men noe ekstrem kompetanse har jeg absolutt ikke. Jeg har jo tross alt kun barbert meg på den måten i ett par dager og siden ikke jeg har så enorm skjeggvekst, så har det kun blitt med en barbering så langt... hehe

Bernhard:

Jeg synes disse høvlene utfyller hverandre jeg da. Driter du i om du må blåse av en drøy tusenlapp på en høvel så gå for Vision. Er en knallgod høvel.

Vision:

+ Justerbar

+ "Butterfly" åpning for bytte av blad. (betyr atman åpner toppen enkelt ved å skru skaftet på høvelen)

+ Tung og robust

+ Ser moderne ut

- Ganske dyr

- ikke fullt så retro look (for den som liker det)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Skrevet

På hvilken måte utfyller de hverandre? Og hvorfor trenger man begge?

Hvis man feks. vil ha muligheten til å stille inn bladet til å ta grovere. Altså grovere enn C34 kan (som jo ikke kan justeres i det hele tatt)

Man trenger ikke begge... men når jeg først har begge, så vet jeg at jeg kommer til å bruke begge.

Kjøper man Vision, så VET man at man har en høvel som passer deg og din hårvekst. Kjøper man C34, så fungerer den helt sikkert også uansett hårvekst, men man skjønner liksom ikke at man trenger begge før manhar prøvd begge... hvis du skjønner...?

Min anbefaling er å teste ut C34 først. Hvis du synes den er for snill mot skjeggveksten din, så kjøp en høvel som tar litt grovere... Da er du allerede oppe i 2stk. høvler og nærmer deg prisen til en Vision som passer uansett. Men Vision er som sagt ganske solid og tung høvel... noen liker det og andre ikke. Personlig så elsker jeg ting som veier litt, da det ofte oser av kvalitet...

Blir som å kjøpe voks til bilen detta...

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet

Ok, jeg har 34C fra før og er veldig fornøyd med den.. Jeg har grovt skjegg, men ganske sensitiv hud.. Derav også Derby bladene på meg :)

Skrevet

Haha, det der er ingen barbermaskin ass. :)

Det er en skjegg og hårtrimmer. Har hatt samme selv.

Du vet, ekte mannfolk barberer seg ikke. De har skjegg... B)

• Forhandlere
Bernhard
Skrevet
Skrevet

34C er faktisk en sinnsykt god høvel... det skal den faen meg ha.... :)

Ok, jeg har 34C fra før og er veldig fornøyd med den.. Jeg har grovt skjegg, men ganske sensitiv hud.. Derav også Derby bladene på meg :)

Da blir det 34C og derby blader på meg tror jeg...pluss pro.....ettellerannet barberkrem

takk for tips :)

Skrevet

Da blir det 34C og derby blader på meg tror jeg...pluss pro.....ettellerannet barberkrem

takk for tips :)

Proraso :)

Fåes i både krem på tube og såpe...

Akkurat samme greine, bare forskjellig måte og lage krem på...

Har man tube, så tarman å trykker ut en liten spisesje med krem i en bolle, etter at manhar latt kosten ligge i varmt vann noen minutter. Rist av litt vann av kosten (litt avhengigavåssen kost manhar og hvor mye vann den trekker til seg) og begynn å "vispe" rundt i bollen. Tar vel ca. 60sek. eller noe hvismaner litt ivrig å lage ett tykt skum.

Bruker man såpe,så tarmanden våte kosten og smører litt rundt i såpekoppen til den får tilstrekkeligmed såpe på seg, og fortsetter skumlagingen i bollen.

Begynn heller med for lite vann enn for mye. Det er letere og tilsette vann i etterkant, enn mer krem/såpe. Dessuten så holder en "ert" (fra tube) eller 4-5 sveip fra såpestykke mer enn nok til hele trynet. Har du veldig mye skjegg som skal skumlegges, så bruker du bare mer såpe/krem... Her er det bare å prøve seg frem, og kostbart er det jo uansett ikke...

Men jeg synes Proraso er den enkleste og lage krem av. Men for all del... jeg har jo kun testet denne og Crabtree & Evelyn såpen/kremen. Begge er veldig bra, men må jobbes med littforskjellig forå få samme konsistens på skum....

Skal se om jeg får laget en liten videosnutt som jeg kan legge ut...

Skrevet

Nå må du bestemme deg Ove; en liten spiseskje eller en ert av Proraso krem på tube? :)

Jeg bruker en mengde tilsvarende en mandel. Og vannmengden i Muhle silvertip-kosten min er akkurat perfekt uten at jeg rister den.

Perfekt skum hver eneste gang, og så varmt og godt det er da gitt.

Skrevet

Nå må du bestemme deg Ove; en liten spiseskje eller en ert av Proraso krem på tube? :)

Jeg bruker en mengde tilsvarende en mandel. Og vannmengden i Muhle silvertip-kosten min er akkurat perfekt uten at jeg rister den.

Perfekt skum hver eneste gang, og så varmt og godt det er da gitt.

Jeg mente sef. Teskje og ikke spisesje :)

Hvis jeg bruker hele vannmengden i Vision Silver Tip sammens med en liten teskje med krem, så får jeg alt for tynt skum med bobler i... Men mulig min kost holder på mer vann kanskje...?

Vi har jo Silvertip begge to... men kan hende min kanskje er større..?

Uansett... man må bare prøve seg frem... jeg har vertfall funnet min måte... men jeg kunne tenkt meg en større skål...

Skrevet (endret)

Et lite regnestykke jeg måtte ta istad, men fikk ikke postet det ferdig før nå:

(litt vanskelig, da jeg ikke barberer meg så mye enda) Priser er hentet fra diverse steder på nettet, så tror de skal være ganske nøyaktige.

Gillette Fusion:

Priser

Høvel: 199kr

Blader: 169kr for 4 blader(42kr per blad)

Barberskum: 129kr (for en beholder)

Totalt: 497kr er innkjøpsprisen for å begynne.

Varighet

Høvel: Varer helt til neste høvel kommer ut.....

Blader: Ett blad er vel antatt å vare 10-20 barberinger. For å være litt snille, sier vi at de holder 20 ganger.

Barberskum: Dette er SVÆRT individuelt, men kan tippe at man bruker opp en beholder på 40 ganger. (Ca 10 uker)

• Så, her koster det altså 2,1kr per barbering(blad only). (42 / 20 = 2,1)
  • For å regne ut et grovt gjennomsnitt på hvor mye en gjennomsnittlig mann barberer seg i uka, så kan vi vel si annenhver dag. Dette blir da fire dager:
  • 4 dager = 4 barberinger = 4*2,1kr = 8,4kr i uka. For å ta med barberskumkostnaden blir det: 129/40 = 3,25kr * 4 = 13kr. Totalt blir dette 8,4+13 = 21,5kr i uka på å barbere seg.
  • Det tar da 5 uker før du må bytte ut bladet. (20/4=5) Da er det enkelt å regne seg til at 4 høvler varer i 20 uker, noe som er i underkant av ett halvt år.
  • En skumbeholder varer i ca 10 uker ala 1 beholder hver 2 barberblad.

Så for å summere opp på et halvt år:
    - Du må kjøpe minst 4 blader
    - Du må kjøpe minst 2 beholdere med skum

Så da blir det jo 8 blader og 4 beholdere med skum i året, som blir total kostnad:
    129 * 4 = 516kr
    42 * 8 = 336kr

+ En engangskostnad på 199kr for en høvel.

Så første året du barberer deg, koster det deg 1051kr. Og 852kr eksl høvel Så da er det bare å regne ut ca hvor mye man har brukt hittil!

Hovedpunkter:
    - Kostnad pr barbering: 5,35kr
    - Kostnad pr år: 852kr
    - Du bruker 8 blader og 4 beholdere med skum i året
    - Skal du barbere deg i 5 år med samme høvel, må du bruke 1051 + (852 * 4) = 4459kr

Våtbarbering

Priser
Høvel: 1200kr (vi kliner til med Merkur Vision)
Blader: 55kr for 10 blader (Feather blader) (Dette kan man også få for kanskje 1-2kr pr blad fra Ebay)
Barberskum: 99kr for en 150ml tube (Proraso barberkrem)
Kost: 749kr for en Silver Tip (beste kvaliteten)
Skål: 219kr for en porselenskål

Totalt: 2322kr er innkjøpsprisen for å begynne.

Varighet
Høvel: Varer livet ut.
Blader: Ett blad her, kan vel vare opp til kanskje 40 barberinger? Vi sier nå det.
Barberskum: Man skal bare kline en liten dert nedi skåla på kanskje 1-2ml. Vi sier 3ml for å ta i litt.
Kost: Varer livet ut
Skål: Varer livet ut

Vi tar samme utgangspunkt her, nemlig at man barberer seg annenhver dag. Altså 4 dager i uka.

Så, her koster det altså 0,13kr per barbering(blad only). (5,5 / 40 = 0,13) Ett blad varer da 40 barberinger.
Hver gang man skal mekke seg skum, lemper man 3ml i skåla. Det vil si at man har en tube til 50 barberinger. (150/3=50) Det koster da 99/50=1,98kr pr barbering.
Totalt koster det da 0,13+1,98kr = 2,11kr pr barbering. Som blir 2,11kr * 4 = 8,44kr i uka.
Du har altså en pakke med blad (à 10 stk blader) til 400 barberinger. Du barberer deg 4*52=208 ganger på ett år, så grovt sett har du blader for to år.
Når vi kommer til skummet igjen, varer dette som sagt rundt 50 barberinger. Du trenger da 4 tuber per år, noe som blir 99*4=396kr

Så for å summere opp på et halvt år:

- Du må kjøpe minst 2 blader

- Du må kjøpe minst 2 tuber med skum

Så da blir det jo 4 blader og 4 tubermed skum i året, som blir total kostnad:

99 * 4 = 396kr

5,5 * 4 = 22kr

+ En engangskostnad på 1200kr for en høvel.

Så første året du barberer deg, koster det deg 1618kr. Og 418kr eksl høvel Så da er det bare å regne ut ca hvor mye du kan spare! Og det morsomme er, at jeg har valgt den DYRESTE høvelen!

Hovedpunkter:

- Kostnad pr barbering: 2,11kr

- Kostnad pr år: 418kr

- Du bruker 4 blader og 4 beholdere med skum i året

- Skal du barbere deg i 5 år med samme høvel, må du bruke 1618 + (418* 4) = 3290kr

Så er det finalen:

Forklaring : Gillette : Våtbarbering

1.Kostnad pr barbering : 5,35kr : 2,11kr

2.Kostnad pr år: 852kr : 418kr

3.Barbering i 5 år med samme høvel koster : 4459kr : 3290kr

4.Innkjøpsutgift : 1051kr : 2322kr

Så slik jeg ser det, vinner jo Våtbarbering på 3/4. Men grunnen til at den ikke vinner på siste steg, er jo at jeg virkelig har klint til med gode produkter på Våtbarberinga, og fremdeles koster det mindre over 5 år, versus Gillette. Man kan jo få bra våtbarberingsprodukter for rundt 6-700kr også.

Så her er regnestykket for de som lurer, det lønner seg UTEN TVIL!

(Med forbehold at enkelte tall er tatt fra luften, så rettelse kan la seg gjøre!)

Endret av Anaxyd
  • DCN Poeng 3
  • Admins
truhaa
Skrevet

cred for den utregninga der... godt jeg tok det rette valget da :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Skrevet

Jeg bruker Feather max 10 ganger, og da er det skikkelig godt å få et nytt blad på plass.

Gillette holdt max 5 ganger, og da er de 3 siste gangene full av lugging.

Ellers et kongeoppsett, som godt viser forskjellene.

Skrevet

Anaxyd:

Cred fra meg også :)

Hadde vert morsomt og finpusset skikkelig på denne utregningen, for så å hatt noe å slengt i bordet til dem som ikke har noe tro på hva som er billigst/best i lengden.

Siden de fleste oppegående Gilette høvler på Rema1000 koster stort sett det samme og det ikke finnes en såkalt "toppmodell" av disse som koster vesentlig mer enn andre, så blir det litt feil å bruke Vision høvelen i eksempelet. Man må ta en lignende høvel som IKKE er justerbar. Derfor så tror jeg nok regnestykket blir enda snillere i tradisjonell barberings favør...

Man må også ta med at en tradisjonell barberhøvel har en viss verdi. Vet om noen som har solgt en godt brukt høvel til flere hundre kroner (tradisjonell høvel så klart) da mange av disse er samleobjekter i seg selv. Gilette høvelen tviler jeg på at man får solgt. Dette er bare en liten verdiløs plastdings, og når man kjøåer høvelen, så følger det med noen blader, og jeg tipper det er dem man betaler for og ikke selve høvelen.

Helt til slutt må man ta med seg gleden man får av å barbere seg på tradisjonelt vis. Er mer "mandig" å stå der med såpeskål og barberkost, samt en høvel man også kan bruke som ett våpen. Dessuten så kan jeg skrive under på at barberingen blir tettere på den måten.

Hvis Gilette Fusion er den med "vibrator" i, så må man også ta med batterier i kostnadene... (?)

I regnestykket over hvor tradisjonell barbering ser ut til å komme bra ut i forhold til Gillette, så får man i tillegg SKIKKELIG utstyr med barberkost og det hele. Det får man ikke med Gillette systemet.

AndreasLie
Skrevet

Flott utregning, men her må det nok justeres en del som Knutis sier. En tube eller en boks med såpe varer ca ett år og du kan glemme å få til 40 barberinger på ett blad. Jeg er enig i at 10 høres mer fornuftig ut og 6 med gilette. Da blir regnestykket plutselig enda bedre.

Andreas:

Har opplevd at hudfett og gammelt skum kan legge seg på rare steder på høvelen, så jeg sørger for å "koke" min med jevne mellomrom, samt rengjøre med en liten børste for å være sikker på at den er helt ren. Den glir da like fint etterpå.

Takk for tips, det hjalp litt. Skal gi den en god runde med zalo og se om det løser enda mer.

AndreasLie
Skrevet

Ja, men dem holder ikke til så mangle fler enn ti for det. Jeg snur høvelen for hver gang jeg skyller den og bruker begge sider. Barberer meg ikke med ene siden av bladet den ene uka og andre siden den neste. Men dette finner du ut når du har barbert deg litt fler enn 2 ganger..

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår