Phanzi

Ubegrunnet frustrasjon?

32 innlegg i emnet

Tok sats og hoppet uti på dypt vann i bilpleieuniverset. Produkter ble kjøpt inn basert på anbefalinger her i forumet, og optimistisk gikk jeg løs på familievogna (panther black Ford Mondeo '12) på mandag.

Startet med skinnrens etter beskrevet fremgangsmåte ved hjelp av Swissvax leather care kit, og fikk et supert sluttresultat.

Videre ble bilen vasket grundig. Prickbort, surfex hd, spyling iron x, spyling, berøringsvask, spyling og tørking. Etter 5 timer skinnrens og vasking ble bilen kjørt inn i garasjen for kvelden.

Neste ettermiddag ble bilen clayet. Jevnlig vask hadde tydeligvis hjulpet, da det var fint lite å finne i claybaren etter fullført jobb. Maskerte rundt panseret og gjorde klart for testing av maskinpolering (DA) for første gang i min korte bilpleiekarriere.

Planen var å kjøre ettstegs polering av bilen siden det etter min vurdering var lite swirls og RDS.

Das6-pro ble ladet med Scholl s17+ på orange Über, og forventningen var nok vel stor da jeg kjørte igang på det første feltet på panseret. I dette feltet var det en ganske tydelig RDS som jeg tenkte kunne gi en bra pekepinn på hvor godt det tok. Et pass ble kjørt, buffet av, på med kontrollspray og tørket av. Minimal forskjell. 5-6 pass til ble kjørt, marginalt mindre swirls. På med lilla Scholl-pad kombinert med S17+. 2-3 pass kjørt, fortsatt liten innvirkning på hverken swirls eller RDS'en jeg hadde i kikkerten. Frustrasjonen steg.. Begenset området jeg jobbet på til ca 30x30 cm, prøvde noen pass med gul Über og samme produkt. Fikk litt bedre taket på swirls mens RDS'en levde i beste velgående. Madammen kom ut i garasjen utpå kvelden for å sjekke progresjonen, og med uttalelsen 'ser jo nesten ingen forskjell' gikk garasjeporten igjen. :angry:

I dag tidlig gikk jeg på med fornyet energi, og bestemte meg for å gå over til grovere polish. Både gul Über og lilla Scholl påført S03 gold ble kjørt utallige pass (typisk varighet 5-6 min.) på samme panser (forskjellige felt), men jeg må si at jeg sliter med å komme til punktet hvor jeg kan si at NÅ er jeg fornøyd.

Må jeg bare godta at jeg ikke vil få korrigert bort alle swirls og RDS med nevnte utstyr eller er det noe jeg overser? Teknikken er det selvsagt mye å hente på, men jeg føler at jeg følger rett metode (i teorien.. :huh: ) Tips og gode råd tas imot med stor takk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om det er knallhard lakk (kanskje "keramisk"?) og da er det etter min erfaring bare roterende som gjelder.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde det var myk lakk på disse Fordene, jeg..?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om det er knallhard lakk (kanskje "keramisk"?) og da er det etter min erfaring bare roterende som gjelder.

Trodde det var myk lakk på disse Fordene, jeg..?

Har også fått inntrykk her på forumet at panther black lakken er myk.. ( og sticky/varmesensitiv)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilken hastighet kjører du på, du må ha en del press når du jobber 1-2 kg. Kjør sakte jobbe rolig.

Det må bli temp på lakken for at det skal skje noe med korrigering, du må også ha en god smule tålmodighet..

Kan hende du må kjøre 5-6 pass bruke hele vekten på din kropp og litt til , da du bruker DA.

Du kan jo prøve med ull cutter bedre , men kan lage en del kjørespor. Dette korrigerer du senere.

Når du bruker roterenede er det alltid lurt å måle lakktykkelsen først for å vite hvor mye man har å gå på.

Man ønsker ikke å brenne igjennom lakken...

Stå på :) :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvilken hastighet kjører du på, du må ha en del press når du jobber 1-2 kg. Kjør sakte jobbe rolig.

Det må bli temp på lakken for at det skal skje noe med korrigering, du må også ha en god smule tålmodighet..

Kan hende du må kjøre 5-6 pass bruke hele vekten på din kropp og litt til , da du bruker DA.

Du kan jo prøve med ull cutter bedre , men kan lage en del kjørespor. Dette korrigerer du senere.

Når du bruker roterenede er det alltid lurt å måle lakktykkelsen først for å vite hvor mye man har å gå på.

Man ønsker ikke å brenne igjennom lakken...

Stå på :) :)

Stemplet produktet utover feltet før det ble fordelt på laveste hastighet, for så å øke hastigheten til nivå 4-5 (ikke sikker på hva dette betyr i rpm..)

Slet litt med å få temp på lakken, hadde en 500w halogenlampe ca en meter fra der jeg korrigerte men ikke spes varmt i garasjen. Når jeg la mye press på ble panelet varmt, men ikke varmere enn at jeg kunne legge hånden på uten å brenne meg.

Når det gjelder press prøvde jeg alt fra vekten til maskinen, til så mye press at rotasjonen stoppet.

Var nok litt ivrig i starten så tempoet på hvert pass lå nok litt i overkant, men etterhvert tøylet jeg meg selv og jeg anslår at jeg beveget meg ca 1 cm pr sekund.

Har ikke ull-pad eller roterende så dette er ikke noen mulighet for øyeblikket.

Er selfølgelig redd for å gjøre skade på lakken som gjennombrenning, men med korrigeringstempoet så langt blir det vinter før dette blir et problem.. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ull på DA er tull :)


Phanzi; hvor holder du til i landet?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemplet produktet utover feltet før det ble fordelt på laveste hastighet, for så å øke hastigheten til nivå 4-5 (ikke sikker på hva dette betyr i rpm..)

Slet litt med å få temp på lakken, hadde en 500w halogenlampe ca en meter fra der jeg korrigerte men ikke spes varmt i garasjen. Når jeg la mye press på ble panelet varmt, men ikke varmere enn at jeg kunne legge hånden på uten å brenne meg.

Når det gjelder press prøvde jeg alt fra vekten til maskinen, til så mye press at rotasjonen stoppet.

Var nok litt ivrig i starten så tempoet på hvert pass lå nok litt i overkant, men etterhvert tøylet jeg meg selv og jeg anslår at jeg beveget meg ca 1 cm pr sekund.

Har ikke ull-pad eller roterende så dette er ikke noen mulighet for øyeblikket.

Er selfølgelig redd for å gjøre skade på lakken som gjennombrenning, men med korrigeringstempoet så langt blir det vinter før dette blir et problem.. :)

Du kan jo se på ØHN sitt arbeid. Han er en reser med DA.

Er utrolig hva han for til. Lykke til videre dette går nok bra til slutt.. :thumbup: :thumbup:

Ull på DA er tull :)

Phanzi; hvor holder du til i landet?

ULL på roterende ikke på DA

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter beskrivelsen har du gjort det meste rett med 30x30 område du har jobbet på, bevegelse på maskinen, varme, grov pute og polish. Det er mye mer krevende å ripekorrigere enn man tror før man prøver selv. En roterende maskin brukt med vett og forstand vil nok dempe frustrasjonen din betraktelig.

Jeg bruker mye DA-maskin (dog en litt mer effektiv enn den du har), men til grovkorrigering bruker jeg Makita roterende maskin. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ull på DA er tull :)

Phanzi; hvor holder du til i landet?

Holder til i Bodø. Kjenner ikke til noen her i byen som driver med dette, men det hadde vært topp å få litt veiledning. Et kurs hadde vel vært det aller beste.

Du kan jo se på ØHN sitt arbeid. Han er en reser med DA.

Er utrolig hva han for til. Lykke til videre dette går nok bra til slutt.. :thumbup: :thumbup:

ULL på roterende ikke på DA

Har lest utallige S&S, ØHN sine inkludert, og må si meg imponert over hva mange får til.. Respekten blir ikke mindre når man nå har fått litt egenerfaring :) Takk for lykkeønskninger.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært der du er, og løsningen for meg ble å kjøpe inn roterende. Å få korrigert nok med DA krever ofte sin mann, og til slutt må du i enkelte tilfeller se deg slått av lakkens hardhet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter beskrivelsen har du gjort det meste rett med 30x30 område du har jobbet på, bevegelse på maskinen, varme, grov pute og polish. Det er mye mer krevende å ripekorrigere enn man tror før man prøver selv. En roterende maskin brukt med vett og forstand vil nok dempe frustrasjonen din betraktelig.

Jeg bruker mye DA-maskin (dog en litt mer effektiv enn den du har), men til grovkorrigering bruker jeg Makita roterende maskin. :)

Har prøvd å dra til meg kunnskap fra de beste.. ;) At dette skulle ta tid var jeg innstilt på, men det var nok mer krevende enn jeg hadde forutsett. Ser vel ikke for meg noen nyinvesteringer i maskinparken med det første siden ferien er nært forestående, så jeg får vel heller godta at det ikke blir 100% i denne omgangen.

Jeg har vært der du er, og løsningen for meg ble å kjøpe inn roterende. Å få korrigert nok med DA krever ofte sin mann, og til slutt må du i enkelte tilfeller se deg slått av lakkens hardhet.

Begynner vel å innse nederlaget ja.. ;) men jøss, bilen blir jo betydelig blankere. :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å våtslipe før du kjører på med DA ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å våtslipe før du kjører på med DA ?

Føler på en måte ikke at de få RDS som finnes rundt på bilen skulle kvalifisere til våtsliping, men mulig at de er værre enn jeg anser de. Har forøvrig i en annen post blitt anbefalt våtsliping på ei ripe på en annen bil jeg skal ta (laget av eldstepia på 3 år). Våtsliping er sannsynligvis over mitt kompetansenivå foreløpig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og etter våtslip skal du helst klare å polere bort slipemerkene, så jeg hadde muligens drøyd det c-momentet litt til (prøve å polere litt på en annen bil? Konas, mammas, bestefatters, onkels? Hvis din egen bil bare ikke vil samarbeide kan du jo se om annen lakk gir en aha-opplevelse)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er få rds og du går over de med en sånn liten 2cm slipekloss med 2/3000 papir så får du vel fjernet de pusseripene med DA etterpå?

Hvis ikke koster en jalla roterende 500 kr ca. :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og etter våtslip skal du helst klare å polere bort slipemerkene, så jeg hadde muligens drøyd det c-momentet litt til (prøve å polere litt på en annen bil? Konas, mammas, bestefatters, onkels? Hvis din egen bil bare ikke vil samarbeide kan du jo se om annen lakk gir en aha-opplevelse)

Ja jeg er redd for at våtsliping med min kompetanse vil gjøre skadene FUBAR, og at jeg må oppsøke en proff med halen mellom beina.. :wacko: Har intet mindre enn 3 golfer med samme farge (!) som står og venter i kø, så hvertfall èn annen lakktype får jeg å sammenligne med.

Hvis det er få rds og du går over de med en sånn liten 2cm slipekloss med 2/3000 papir så får du vel fjernet de pusseripene med DA etterpå?

Hvis ikke koster en jalla roterende 500 kr ca. :-)

Tenker vel at både våtsliping og roterende kommer etterhvert som erfaringsgrunnlaget blir litt bedre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge man bruker hodet og tar det rolig vil jeg hevde at hverken roterende eller våtslip er ting å frykte. Du skal jobbe litt med begge deler for å gjøre utrettelig skade mener nå jeg. Og i mange tilfeller tror jeg det er mere skånsomt å våtslipe med en 2 cm rondelle enn å skulle bruke en 12 cm pad med grov rubbing på roterende.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og i mange tilfeller tror jeg det er mere skånsomt å våtslipe med en 2 cm rondelle enn å skulle bruke en 12 cm pad med grov rubbing på roterende.

Det er sant, men ikke når man må kjøre 12cm pad med grov rubbing uendelig mange ganger ETTER at du har våtslipt med 2cm rondell. :)

Jeg har vært borti lakk der våtsliping har medført utrolig mye ekstrajobb for å få det bra igjen.

Min erfaring med Panther Black er at det er en mellomhard lakk, men utrolig varmesensitiv og blir da ekstremt myk og sticky.

RDS kan være vondt å få bort fordi den er litt hard, og kjører du hardt, vil tempen gå opp og du får VM i holos og S17+ har en tendens til å brenne seg fast i lakken.

Mange korte pass med grov kombo på kaldt panel kan være et triks, men tar mye tid. Du må nesten bare prøve deg frem.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant, men ikke når man må kjøre 12cm pad med grov rubbing uendelig mange ganger ETTER at du har våtslipt med 2cm rondell. :)

Jeg har vært borti lakk der våtsliping har medført utrolig mye ekstrajobb for å få det bra igjen.

Min erfaring med Panther Black er at det er en mellomhard lakk, men utrolig varmesensitiv og blir da ekstremt myk og sticky.

RDS kan være vondt å få bort fordi den er litt hard, og kjører du hardt, vil tempen gå opp og du får VM i holos og S17+ har en tendens til å brenne seg fast i lakken.

Mange korte pass med grov kombo på kaldt panel kan være et triks, men tar mye tid. Du må nesten bare prøve deg frem.

Kjenner meg igjen i det du sier. De RDS som fantes var utrolig vanskelig å begrense, og opplevde som du sier at S17+ under høyt press la igjen ei skikkelig "tyggisklyse" ved et par anledninger. Har også troen på det du nevner avslutningsvis om å kjøre mange, korte pass med S03 på grov pute. Fikk hvertfall intrykk av at det var det som fungerte best under gårdagens fomling. Får bare smøre meg med en solid posjon tålmodighet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive