TerjeL

S&S 2001 – Porsche 911 Turbo

23 innlegg i emnet

S&S 2001 – Porsche 911 Turbo

Denne jobben kom til oss gjennom en bekjent, og siden det ble klart at vi skulle ta denne bilen har vi «Gru-gledet» oss. Etter å ha lest mer enn én tråd om hvor vanskelig denne lakken kan være, var vi forberedt på noen timer med banning og frustrasjon.

Bilen er en 2001 Porsche 911 Turbo (996) med 50000 km på telleren.

Litt fakta/specs:
Kmstand: 50000
3,6l twinturbo med 535hk / 800nm
Manuell girkasse
RUF eksosanlegg
Techart understell
Cargraphic felger

Bilen ankom og skiltene ble plukket av med en gang:

_MG_8381.jpg

Førsteinntrykket i regnvær med paddeflatt lys var at bilen så ganske grei ut.
Bilen hadde visst fått seg en runde med korrigering og påfølgende voks i høst, og vannet perlet seg godt på panseret enda:

_MG_8383.jpg

_MG_8385.jpg

Bilen ble kjørt inn for å vaskes. Den fikk renne av seg litt regnvann før vi la prickbort på stort sett all lakk, og hjulene fikk smake auto-wheel.

_MG_8394.jpg

Dette ble etterfulgt av avspyling og en runde med Surfex HD 1:5:

_MG_8396.jpg

_MG_8399.jpg

Etter dette lå vannet litt flatere enn ved ankomst, men det var fortsatt antydninger til beskyttelse igjen:

_MG_8403.jpg

Iron-x ble funnet frem og lagt på alt under vinduer (Glemte bilder av dette).

Bilen ble skummet med Citrus Pre-Wash fra Valet Pro:

_MG_8406.jpg

Kriker og kroker fikk seg en runde med detail brush og CG Green Clean:

_MG_8407.jpg

Berøringsvask ble gjort med Bilnerdens spesialsvamp og CG Citrus Wash & Gloss i bøtta:

_MG_8410.jpg


Etter vask føltes bilen glatt og fin ut, uten nupper. Blå Clay fra Swissvax ble funnet frem, men dette resulterte ikke i noe mer enn at vi konkluderte med at bilen var meget ren. Bilen ble så tørket etter pat drying-metoden med helt nye CG Miracle Dryer (Glemte bilder igjen).

Etter vask og claying ble lampene funnet frem, og vi var spente på hvilket syn som ventet oss. Det så slik ut:

_MG_8412.jpg

_MG_8413.jpg

_MG_8414.jpg

Konklusjonen var «mer vaskeriper enn ventet, og ikke så mye RDS»
Vi kom også over noe som så ut som en etseskade. Eller kan dette være at det har blitt for varmt ved tidligere korrigering?

Vi fikk dempet merket en god del, men det ble ikke helt borte. Glemte etterbilde av dette :angry:

_MG_8416.jpg

Lakkmåleren ble kalibrert, og lakken ble målt til normal tykkelse rundt hele bilen.

Maskering in progress:

_MG_8447.jpg


Så var det dags for litt kombotesting.
Flexen ble funnet frem, sammen med medium pute fra Menzerna og Menzerna IP2000.
Spredte på laveste hastighet, gikk opp på 4, kjørte noen pass, og gikk ned igjen til laveste hastighet. F***!!!&&%#¤&.
Dette kladdet noe infernalsk og polishen satt litt bedre i lakken enn vi satte pris på, men det korrigerte ganske greit. Vi bestemte oss for å prøve et finsteg med en gang, for å se hvordan dette oppførte seg.
Swissvax Cleaner Fluid Proffesional -Regular ble funnet frem, sammen med DAS6 og hvit pute fra SV. Dette funket gull, og polishen slapp ganske så lett.
Fanden tenkte vi, tenk om det hadde vært så enkelt som å kjøre CFP uten noe grovere først?
Vi fant et annet område med mye swirls og kjørte på. Det ble seende slik ut:

_MG_8449.jpg

Vi tentke at; «Hmmm… dette er for godt til å være sant, vi har sikkert bare fylt dritten…» Top Inspection fra Menzerna og en ren mf ble funnet frem. Wipedown…
Halleluja! Det så helt fint ut, og vi bestemte oss raskt for å kjøre denne komboen rundt hele. Her følger noen 50/50:

_MG_8451.jpg

_MG_8452.jpg

_MG_8453.jpg

_MG_8459.jpg

_MG_8465.jpg

_MG_8467.jpg

_MG_8469.jpg

_MG_8474.jpg

_MG_8495.jpg

_MG_8512.jpg

_MG_8539.jpg

Et i sollys gjennom vinduet:

_MG_8481.jpg

Motorrom ble maskert før deler av motorlokket skulle poleres. Vi satte også bilen på lading:

_MG_8505.jpg


Eksosstussarna var relativt klare for litt kjærleik. Spam, stiv plastbørste og drill ble funnet frem.
Dette spruter noe infernalsk, så her må man ha noe å maskere med.
Vi brukte ei plate av papp som ble holdt over eksosstussene, slik at dritten ikke havnet på lakken. Det lureste er vel egentlig å gjøre dette før vask, men det ble glemt.

_MG_8513.jpg

Før start så det slik ut:

_MG_8515.jpg

Og det forandret seg til dette:

_MG_8516.jpg

Eksosstussene ropte fortsatt på litt TLC, og Collonite #850 ble funnet frem:

_MG_8518.jpg

Godkjent! :wub:

Apex_s2k holder på med bakfangeren:

_MG_8545.jpg

Denne var en kilde til irritasjon, og det ble litt banning. CFP Regular satt grisegodt på lakken, og var vanskelig å buffe. Den samme tendensen var stort sett på alle deler av plast. Vi fant etter hvert ut at dette problemet ble mindre ved å gå rett av fra høy hastighet. CFPR ble da mye lettere å tørke av igjen.
En del detaljer ble tatt for hånd. Bla. Under vingen, luftinntak og innsteg.

_MG_8552.jpg


Interiøret fikk også en runde. Her var det stort sett rent og pent. Støvsugeren ble funnet frem og det lille som var av bøss, forsvant som dugg for solen. Det var såpass rent at vi ikke så noen grunn til å rense noe annet enn gulvmattene. De så slik ut når vi startet:

_MG_8565.jpg

Og endte opp slik, etter ei runde med støvsuger, CG Green Clean, børste og Foma Mimo.

_MG_8566.jpg


Skinnet hadde også lyst på litt pleie. Her var det en del møkk, i hvert fall i førersetet.
Skinnsettet fra Swissvax ble funnet frem:

_MG_8554.jpg

og etter første runde med rens på fremre del av sitteputa, så kluten vi tørket med slik ut etter ett tørk:

_MG_8559.jpg

Skinn er det ganske mye av i denne bilen, så det var bare å ta av seg på beina og krype inn…

_MG_8563.jpg

Etter rens av alt skinn ble setene satt inn med Leather Milk.

_MG_8568.jpg

Alt skinn fikk minst to påføringer. Sidevangene på sjåførsetet var knusktørre og fikk flere påføringer, samt elefantfett etter at overskudd var tørket vekk.
Det lille som var av plast i interiøret fikk Scholl Purple:

_MG_8649.jpg


Felgene trengte også oppmerksomhet. En runde med SV Metal Polish ga dette resultatet:

_MG_8609.jpg

Flattrekker med MF utenpå ble brukt sammen med Metal Polist for å ta mellom skruer og felgkant, og etterpå så det slik ut:

_MG_8629.jpg

Etter dette fulgte en runde med SV Cleaner Fluid Regular og et lag med SV Autobahn.
Hjulene hadde egentlig fortjent å bli tatt av for å få en skikkelig runde på innsiden også, men dette er avtalt å gjøre ved en senere anledning, sammen med vask av hjulbuer.

Seal Feed ble lagt på alt av gummilister:

_MG_8642.jpg

Gtechniq Tyre & Trim ble påført ymse steder, og overskudd ble tatt av med mf:

_MG_8624.jpg

_MG_8627.jpg

_MG_8645.jpg

_MG_8648.jpg


Vi begynner nå å lyset i enden av tunnellen. Blå puter fra über ble funnet frem, sammen med Cleaner Fluid Proffessional Finish, fra Swissvax.

_MG_8591.jpg

_MG_8571.jpg

Denne lakken var vanvittig sensitiv, og stort sett alt vi hadde av MF lagde mikroriper ved buffing av polish. Heldigvis er det ikke lange turen til Lillehammer, og helt nye MF av god kvalitet ble handlet inn. Disse fungerte utmerket:
http://www.swissvax.no/produkter/microfiber-og-handklaer/art-502-elite-deluxe-super-premium-microbifer

CFP Finish var småslitsom å buffe av denne lakken, men med litt tålmodighet gikk det greit. Buffet med veldig lite press, og maaaange ganger.

_MG_8598.jpg

Tror jammen det ble blankt også:

_MG_8594.jpg

LSP-valget falt på Insignis V3 fra Swissvax:

_MG_8601.jpg

Helt ny Micro-Fluffy ble sprettet for anledningen:

_MG_8612.jpg

Mange timer med svette, frustrasjon og banning ble snudd til et stort flir så for første strøk med buffekluten var tatt:

_MG_8616.jpg

Det ble blaaaankt :D

_MG_8652.jpg

_MG_8659.jpg

_MG_8666.jpg

_MG_8669.jpg

_MG_8672-2.jpg

Nøkkelringen fikk seg en omgang med rens og melk fra Leather Master, og selve nøkkelen fikk en runde med detailing sticks.

_MG_8690.jpg

_MG_8704.jpg

Bilen fikk stå natten over, etter at voksen var buffet. Morgenen etter var det en god del svetting. Igjen var det tid for å sprette en fersk klut :fun:

_MG_8702.jpg

Etter en omgang med kluten bar det ut i sola for å få dommen:

_MG_8705.jpg

_MG_8718.jpg

_MG_8721.jpg

_MG_8724.jpg

_MG_8737.jpg

_MG_8743.jpg

_MG_8747.jpg

_MG_8751.jpg

_MG_8756.jpg

_MG_8760.jpg

_MG_8761.jpg


Takk for oss, og takk for titten! :)

69

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget lekkert!!! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred!

Likte detalj beskrivelsen du har skrevet ved fremgangsmåte :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en utrolig og bra detaljert jobb :)dere fikk jaggu bra glans i lakken der ja ! ikke den enklaste lakken det der nei.

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert:-) Cred!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget lekkert!!! :)

Takktakk :)

Cred!

Likte detalj beskrivelsen du har skrevet ved fremgangsmåte :)

Takk :)

Fint å høre. Kjekt å beskrive litt av hvordan man gjør ting.

For en utrolig og bra detaljert jobb :)dere fikk jaggu bra glans i lakken der ja ! ikke den enklaste lakken det der nei.

Cred!

Takktakk!

Så den fantastiske jobben du gjorde på Carrera 4´n for en stund siden.

Ble jammen vakker den også!

Lekkert:-) Cred!!

Takker og bukker :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra resultat! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett og slett heftig! Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det ikke annet å gjøre enn å trykke på grønn knapp. Kjempeflott jobb var det!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klasse, høy klasse!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget pen jobb, resultat og gode bilder :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig :) Liker at du beskriver arbeidsmetode så godt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super lekkert!

Disse må korrigeres så å si etter ver 10nd vask.... De er drit lekre når de er ny stelt. men det krever sin mann å holde det slik.

Da skal en jaggu være nazi på vasking

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk flott sluttresultat. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord, alle sammen! :blush:

Super lekkert!

Disse må korrigeres så å si etter ver 10nd vask.... De er drit lekre når de er ny stelt. men det krever sin mann å holde det slik.

Da skal en jaggu være nazi på vasking

Ja, det skal litt til for å holde finishen på disse... Litt trist når det skal så mye jobb til for å få det bra.

God helg folkens!

Nå blir det noen glass vin, etter en hel dag med båtpolering. Skål! :fun:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra jobbet gutta, perfeksjon fra topp til tå!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for kjempegode tilbakemeldinger. Føler det var verdt alle timene når resultatet ble så bra som det ble. :)

4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utsøkt arbeid. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive