Gå til innhold

Guide for skånsom vask av bil.

Recommended Posts

Kristian Nafstad
Skrevet

Jeg vasker alltid hele bilen før jeg skyller, med unntak av vasking i direkte kraftig sollys. Noe jeg i de aller fleste tilfeller unngår. Aldri hatt noe problem med det.

Jeg sliter ALLTID med Surfex og berøringsvask på forskjermen jeg. Helt øverst, rett ved panseret. Der pleier det å tørke ut.. eller pleide.. jeg tar en halv side, også vasker jeg forskjermen igjen, også må jeg gjøre sånn for at det ikke skal tørke ut.

Kjører Golf MK6 2011 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

Simen
Skrevet

Det der høres da veldig rart ut. Sikker på at du ikke har noen rennemerker der som har satt seg i lakken?

Skrevet

Jeg også opplever at det partiet (øverst) ved forskjermene blir fort tørt, så jeg spyler alltid to ganger under en vask. Eller bare sløser litt såpevann for å holde området vått..

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Skrevet

I skjøten mellom panser og forskjerm vil det jo komme snikende litt varme fra motoren.

Kristian Nafstad
Skrevet

Det der høres da veldig rart ut. Sikker på at du ikke har noen rennemerker der som har satt seg i lakken?

Det kan ha blitt rennemerker der nå, hehe. Men må som sagt gå over 4-5 ganger når jeg sprayer Surfex på bilen og mens den skal virke i 10-15 min.

I skjøten mellom panser og forskjerm vil det jo komme snikende litt varme fra motoren.

Det kan det også skyldes. Motoren er ihvertfall alltid varm fordi jeg må kjøre til vaskehall.

Takk for svar fra dere begge. :)

Kjører Golf MK6 2011 

Skrevet (endret)

Flott guide! Veldig nyttig for nybegynnere vil jeg tro :)

Hvis jeg skal pirke litt, så vil jeg ikke si at iron x er "må ha" for nybegynnervask..

Edit: Støtter forslag om sticky :)

Om du lure på hva IX kan, så kikk litt på denne

http://www.detailersclub.no/forum/topic/14487-mitt-foerste-moete-med-ironx/

Ps! Grønn knapp trykkt på for Awesome vaskeguide:-)

Endret av geikro
  • 3 weeks later...
Skrevet

Diverse sealere holder seg langt lengre en enkelte vox produkter både i paste og flytende form. bruker selv mg m21 nå på vinteren og må si glansen holder seg meget bra om en bra bil shampo med mye plolymere i den. Jeg la på min i september og holder seg meget bra enda.

Kristian Nafstad
Skrevet

Jeg lurer ikke på hva ix kan, jeg er godt kjent med produktet. Poenget mitt var at det ikke er "må ha" for en som er nybegynner på vask.

Delvis uenig i dette siden IX tar ting som ikke f.eks Surfex tar, det vil si at man ikke får en like skånsom vask hvis man ikke vasker litt ofte.

Kjører Golf MK6 2011 

Skrevet

Delvis uenig i dette siden IX tar ting som ikke f.eks Surfex tar, det vil si at man ikke får en like skånsom vask hvis man ikke vasker litt ofte.

Nå skal jeg ikke dra dette ut i en lang diskusjon, men jeg mener at man oppnår en skånsom vask uten å bruke ix. Jeg mener ikke at ix er bortkastet. Jeg bruker ix i forbindelse med vask et par ganger i året, og i forbindelse med polering en gang i året. Dette funker bra for meg. Poenget med kommentaren til denne tråden var at nybegynnere har mye å sette seg inn i og ikke minst mye å bruke penger på, og da mener jeg at ix ikke er "må ha" for en nybegynner som skal oppnå skånsom vask. Da er penger og tid bedre brukt andre ting :)

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Enig. I tillegg er IronX veldig dyrt i forhold til mange av de andre produktene man "må" ha, og jeg har selv brent meg på å bruke IronX slik jeg bruker Surfex HD - dvs mye og tykt. En liter på en bil var ikke noe problem før jeg tenkte på hva gildet kostet...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Øyvind G
Skrevet

Diverse sealere holder seg langt lengre en enkelte vox produkter både i paste og flytende form. bruker selv mg m21 nå på vinteren og må si glansen holder seg meget bra om en bra bil shampo med mye plolymere i den. Jeg la på min i september og holder seg meget bra enda.

Du kan ikke se på lakken at sealeren fortsatt er der etter hvor blank lakken er.

• DCN Poeng 1
Skrevet

Dette har nok jevnet seg ut de siste årene, det finnes mange vokser som er langt mer holdbar enn mange sealere, og mange sealere som er mer holdbar enn mange vokser.

Husk at hvis du bruker quick detailer, quick wax eller shampoo med beskyttelse/polymer, kan det være vanskelig å vurdere hvor holdbar beskyttelsen egentlig er ;)

Skrevet

Du kan ikke se på lakken at sealeren fortsatt er der etter hvor blank lakken er.

ehhh nei det viste jeg ikke :/

• 6 months later...
Skrevet (endret)

Noen som kan fortelle meg om denne metoden er vel så god som å ha såpe kun i bøtte?

Ser jo mye kjekkere ut å legge skum med kanon :lol: men har ikke lest at noen her legger såpe med skumkanon når de ska vaske for hånd.

http://www.youtube.com/watch?v=_SS66yCEtwQ

Endret av efurd
Skrevet

De fleste her bruker nok skumkanon bare for å forlenge forvasken, og først etter å ha spylt av også denne runden med kjemikalier av lakken finnes bøtte fram. Ser egentlig ikke noe direkte feil i å legge skum og vaske bilen med dette oppå, dvs bruke skummet som såpe (da aller fleste bilshampooene kan meg bekjent lades i kanon) i stedet for såpe bare i bøtta. Etter at resten av forvasken er gjort for å få av mest mulig insekter, støv, sand, asfalt etc. Jeg kommer nok ikke til å gidde å legge skum to ganger..

Nå ser det riktignok ut som han har såpe også i bøtta ;)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Øyvind G
Skrevet

Ikke helt det du spør om, men siden det med skum nå er oppe så deler jeg mine meninger og erfaringer med skum.

Jeg bruker det kun som forvask og jeg bruker kun produkter som er laget til forvask som bla. Autofoam, Magifoam, SG Kokosnöt, Orange prewash osv. Såper som er laget for å ha i bøtten (CG MSII, CG CW&W, JIF osv) bruker jeg kun i bøtten.

Ser mange her bruker bøttesåper i skumkanonen så det er mulig de fungerer utmerket i skumkanon også, men siden de er laget for å gi god gli sammen med svamp eller mitt og forvask produktene er laget får å løse opp skitt for så å bli spylt av foretrekker jeg å bruke såpene til det de er laget for.

De største fordelene med skumkanon er at det går raskere å legge skum kontra å påføre APC med trykkanne eller pumpekanne. Med skum er det også lettere å se hvor du har spylt vekk såpen og hvor du ikke har spylt. Skum er nok ikke mer effektivt enn f.eks SurfexHD i pumpe/trykkanne, men mer behagelig å jobbe med.

Å skumme før man tar berøringsvasken gjør jo ikke noe det, men ser for meg at det blir *smør på flesk*.

Alle har sin måte å gjøre ting på og sine meninger og det synes jeg er bra. Hadde alle hatt samme mening og så hadde alle gjort det samme og ting hadde aldri utviklet seg.

Det meste som diskuteres her på forumet finnes det ingen fasit på. Her gjelder det å følge de teoriene man synes er høres mest fornuftig ut, så følger man det til man føler for å prøve noe annet.

• DCN Poeng 1
  • 8 months later...
galemattis
Skrevet

Kanskje noen kan si noe om "riktig" høytrykkspyler-teknikk? Hvis det skulle ha noe å si? Tenker på angrepsvinkel, avstand etc.

Skrevet

Kanskje noen kan si noe om "riktig" høytrykkspyler-teknikk? Hvis det skulle ha noe å si? Tenker på angrepsvinkel, avstand etc.

Du bør jo ikkje være så nærme at du skraper lak av bilen, men siden høytrykkspylere har forskjelige stråler, trykk og vannmengde så er det vanskeligt og gi fasit svar på det.

Men eg ligger ofte 30-50 cm fra lakken, spyler nedenfra og opp. Spyler skrått mot lister,over og under.

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Utvendig? Ca 60 grader mot panelet, 30-50cm avstand, fullt trykk. Finnes vel ikke noen "riktig" teknikk som sådan. Hold utstyret langt nok fra bilen til at du ikke er borti, er det profiler/lister som er limt eller lakk som flasser, hold større avstand evt endre inngangsvinkelen slik at vannet ikke gjør skaden verre eller røsker av lister.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

• 2 weeks later...
Skrevet

Så autofoam er bedre en Orange pre Wash? Blanding i kanon med pre Wash som anbefales? Dette gjør same sus i kanon som surfex 1:20/30 gjør på trykkflaske?

Noen hensikt i å bruke felgrens når man bruker surfex/autofoam/Orange? Blanding her på bilberry/cg sticky?

Skrevet

Jeg har prøvd OPW i kanon uten at jeg ble imponert. I 1:10 på trykkflaske syns jeg den er knall som prewash, helt på høyde med Scholl Rapid og Surfex HD.

Felgrens bør du absolutt bruke, den er virksom på en helt annen måte. :)

• 1 month later...
Øyvind G
Skrevet

Jeg har prøvd OPW i kanon uten at jeg ble imponert. I 1:10 på trykkflaske syns jeg den er knall som prewash, helt på høyde med Scholl Rapid og Surfex HD.

Felgrens bør du absolutt bruke, den er virksom på en helt annen måte. :)

Har du erfaring om hvordan OPW 1:10 er mot LSP?

Sist jeg brukte OPW brukte jeg den ren i beholderen til skumkanonen siden dette gir et blandingsforhold på ca 1:13. Dette var før korrigering så derfor vet jeg ikke hvordan dette er mtp. LSP.

Jeg har også brukt den tidligere både i skum kanon i svakere blanding og 1:10 i Sprayflaske. Dette begynner å bli en stund siden nå da jeg kun har brukt Surfex og AF de siste årene, derfor vet jeg egentlig ikke hvor sprek OPW 1:10 er.

IMG_0046_1920x1280.jpg

IMG_0049_1920x1280.jpg

• DCN Poeng 1
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår