Øyvind G

Guide for skånsom vask av bil.

68 innlegg i emnet

Guide for vask av bil.
 
Tenkte jeg skulle lage en guide som viser hva man trenger og hvordan man utfører en skånsom vask.
Det er mye fint å velge i med forskjellig kvalitet og prisklasse. Jeg har testet litt forskjellige produkter og utstyr de siste årene og jeg tenkte jeg skulle sette opp en liste over noen anbefalte produkter og en liten forklaring på hvordan de er i bruk. Sier også litt om utstyret man trenger til bilvasken.



Det du trenger av produkter er:

  • SurfexHD
  • Prickbort
  • IronX/Korrosol
  • Bilberry/P21S Powergel/Rim7/Autowheel
  • En såpe til å ha i bøtten

Det du trenger av utstyr er:

  • Høytrykksspyler
  • Bøtte
  • Svamp/vaskehanske

Produkter og utstyr kan kjøpes hos bla.

  • Bilnerden
  • Exint
  • Rbtuning
  • Blankbil
  • Scandicshine

Klikk her for flere forhandlere.



Har du en bil som er fin i lakken (eller skal bli fin i lakken) holder det seg blankt og fint hvis du vasker med riktig metode.

th_IMG_0228_1024x683.jpg  th_IMG_8628_1024x683.jpg  th_IMG_2491_1024x683.jpg

th_IMG_0540_1024x683.jpg  th_IMG_0542_1024x683.jpg  th_IMG_0541_1024x683.jpg



Forvask:
Dette steget er det steget jeg mener er det viktigste får å utføre en mest mulig skånsom vask. Forvasken går ut på å få vekk mest mulig skitt uten å berøre bilen.

Først og fremst trenger man en Høytrykksspyler. De fleste har dette og kan bruke den du allerede har fra før av. Skal du kjøpe ny anbefaler jeg å prioritere 2 ting.
Den første tingen er vann mengden. Vannmengden er mye viktigere enn trykket som HT gir. Har du høyt trykk og lav vannmengde vil det føles som du blåser bilen ren isteden for å skylle bilen ren. 500 liter i timen (eller mer) anbefales her.
Den andre tingen er slangen. Denne bør være lenger enn 6 meter, så du kommer rundt bilen uten å flytte på HT. Du bør også kjøpe en spyler som har gummi/stålarmert slange istende for en i plast som er fiberarmert. Grunnen til dette er at plastslangen krøller seg lettere og det er fort gjort at slangen treffer bilen når du drar slangen rundt bilen.

Du trenger også et produkt for å løse opp skitten som sitter på lakken. Her vil jeg anbefale et produkt fra Bilt Hamber som heter SurfexHD. Dette er genial APC (All Purpose Cleaner) som er veldig allsidig. Den er veldig god på vanlig skitt som grus støv, søle og annen generell skitt som setter seg på bilen ved bruk. SurfexHD er vannbasert og blandes ut etter ønsket styrke (noe som gjør den veldig billig). Ved vanlig bilvask blandes den feks fra 1:10 - 1:30. Jo sterkere du blander jo mer vil det selvfølgelig slite på lakkbeskyttelsen, så her gjelder det å finne riktig blandingsforhold alt etter hvor godt skitten sitter og hvor skitten bilen er. Selv pleier jeg å bruke 1:20 i hverdags vasken.
Som sagt kan produktet også brukes til andre ting. Den fungerer ikke like godt på alt, men det er utrulig hvor effektiv den er på den rette skitten (prøv deg frem og bli imponert).

For de som har skumkanon (eller har planer om å skaffe) vil jeg anbefale Bilt hamber Autofoam. Dette er et veldig bra produkt som er laget for skumkanon. Anbefalt blandingsforhold er 1:100 så den er utrulig drøy. For å få 1:100 ut av kanonen blander du 1:8 i beholderen og justerer skruen mot maks skum. Rengjør godt og lukter fantastisk. Skum er ikke noe du må ha da en vanlig sprayflaske og Surfex gjør minst like god jobb, men det er litt tidsbesparende med skum.
 
 
Prickbort:
En ting som Surfex ikke tar er asfaltrester. Dette blir det litt av på bilen når man kjører på nylagt asfalt eller når asfalten blir slitt av f.eks piggdekk. Her er Prickbort fra MAC et veldig godt produkt som fjerner asfalt effektivt uten å slite for mye på lakkbeskyttelsen. Mange sier "det som du ikke får bort med Surfex får du bort med Prickbort" og dette stemmer i mange tilfeller. PB trenger du ikke bruke ved hver vask. Kjenner du at det er prikker i lakken når du vasker den er det på tide med en Prickbort runde. Prickbort bør påføres på tørr lakk for best effekt pga. den ikke blander seg med vann.
 
 
Iron X:
Det setter seg også metallpartikler i lakken. Disse er ikke lett å se, men du kan i noen tilfeller kjenne de. På hvit bil hender det ofte at man ser de og da ser det rett og slett ut som rustprikker. Metallpartiklene kan komme fra piggdekk (piggstøv) eller fra bremsesystemet. Her er IronX fra Carpro helt rå! Så fort IX reagerer mot metallet blir produktet lilla. IronX er også meget effektiv mot bremsestøv, så den kan også fint brukes til ekstremt møkkete felger. IronX er såpass sprek at det bør legges ny beskyttelse (voks eller sealer) etter at du har brukt denne.


th_IMG_1827_1024x683.jpg  th_IMG_1830_1024x667.jpg  th_IMG_1638_1024x577_zpsbcf270a7.jpg  th_V70_1024x6832.jpg  

th_IMG_0747_1024x683.jpg  th_IMG_0746_1024x683.jpgth_IMG_0524_1024x683.jpg  th_IMG_0216_1024x683.jpg
 
 
Felger:
Til felgene synes jeg Bilberry fra ValetPro gir mye for pengene da denne også blandes ut med vann. Jeg pleier å blande den 1:5, men på sommeren og på felger som er vokset og ikke er ekstremt møkkete har jeg brukt 1:20. Har ikke felgene hvert vasket på mange år, så setter skitten seg veldig godt og da er ikke Bilberry god nok. Da kan du bruke Rim7 fra Scholl eller P21S Powergel. Disse felgrensene er meget effektive, men koster litt mer enn Bilberry.



Fremgangsmåte:

  • Spray Prickbort på lakken der du mistenker det er asflat rester, la den virke litt før du spyler av.
  • Spray Surfex (F.eks 1:20) på lakk og valgfri felgrens på felger. Litt sterk (f.eks 1:5) Surfex eller bilberry kan sprayes på dekksider og jobbes inn med kost. Bruk en felgkost/vaskehanske/svamp på felgene hvis nødvendig.
  • La dette virke litt før du spyler av. Vær nøye og bruk litt tid når du spyler så du får bort mest mulig.
  • Hvis du skal ha på ny lakkbeskyttelse sprayer du IronX på lakk og felger. La det virke litt før du spyler av.
  • Hvis du skal maskinpolere etterpå bør du også gå over med Clay.

Alle disse punktene kan gjentas hvis det er nødvendig.


th_IMG_6477_1024x683.jpg  th_IMG_2360_1024x683.jpg  th_IMG_8057_1024x683.jpg  th_IMG_6487_1024x683.jpg

th_IMG_0858_1024x683.jpg  th_IMG_0286_1024x683.jpg  th_IMG_0303_1024x683.jpg  th_IMG_0311_1024x683.jpg




Håndvask:
Da har vi kommet til selve berøringsvasken. Her er det lurt å bruke en eller to store bøtter. Det beste er å bruke en bøtte med Grit guard i. Dette er en rist som ligger i bunn av bøtten som hindrer at skitten som blir liggende i bunn av bøtten virvler opp når du skyller svampen/vaskehansken.
Velger du å bruke 2 bøtter foregår det slik at du har såpevann i den ene og kun vann i den andre. Da vasker du først bilen slik som vanlig, men når du skal skylle svampen/vaskehansken skyller du i bøtten som kun har vann i seg. Dermed blir det mindre skitt i bøtten med såpevann. Har du bare en Grit guard bøtte og vil vaske med 2 bøtter er det lurest å bruke denne til skyllebøtten med rent vann i.

Når det kommer til vaskeredskap, så er det mange meninger. Noen liker å bruke vaskehanske av ull og andre liker vaskehansken av chenille eller en washpudel av chenille fra Swissvax (osv. her finnes det mye å velge i). Iløpet av de siste årene har det faktisk blitt veldig populært med svamp igjen. Vil du bruke svamp, så anbefales det å bruke de dyrere svampene som f.eks Zymöl sin eller Bilnerden sin da disse har større og mer åpene porer enn de billigere engangs svampene fra bensin stasjon eller Biltema. Årsaken til dette er at i en liten pore som ikke er helt åpen kan små stein sette seg fast i porene og svampen og ikke sleppe når du skyller svampen. Dermed vil steinene ligge inne i svampen og bli dratt bortover lakken når du vasker. Med mer åpene porer forsvinner steinene lenger inn i svampen og slipper når du skyller svampen i bøtten.

 

Min personlige favoritt er svampen (jeg bruker Bilnerden sin). Hovedårsaken til dette er at partikler lett setter seg fast i hanskene og må fysisk plukkes ut. Svampen slipper all skitt lett bare ved å skylle den. Svampen er også vedlikeholdsfri iforhold til hansken som må vaskes en gang iblant. Svampen bare skylles og legges til tørk.



Bilen må også tørkes etter den er vasket. Her finnes det noe annet enn det gamle pusseskinnet som er bedre. Nemlig et microfiber håndkle. Disse suger bra med vann og er mer skånsomme enn pusseskinnet da skinnet er hellt plant og MF håndkle er mere luftig og åpent. Det finnes mange gode håndkler å velge i. Flertallet er veldig glad i Miracle dryer fra Chemical guys. Selv liker jeg Valet pro giant plush eller GTechniq Zero Scratch Microfibre Drying Towel bedre. Sistnevnte selges hos Bilnerden.
Etterhvert som disse håndklene brukes trenger de en vask. Disse vaskes i maskin med Milo eller en skvett med Surfex på 60-90 grader. Det er viktig at du ikke bruker skyllemiddel og at det ikke finnes rester av dette i vaskemaskinen pga dette vil gjøre håndkle vannavisene. Noe som er en ganske negativ ting på et tørkehåndkle.

Når det kommer til såpen som du skal ha i bøtten, så er det mange bra å velge i. Jeg setter opp en liste over de såpene jeg har. Alle såpene er gode såper som skummer, rengjør godt og har god gli og lukt.

  • Chemical guys Maxi suds II
  • Chemical guys citrus wash and gloss
  • Stjärnagloss Tangerine Wash & Gloss
  • Dodo juice Sour power
  • Dodo juice Born to be mild
  • Wolf's chemicals White satin
  • Smart wax SmartCarwash
  • Poorboy's Super Slick & Suds Concentrated Car Wash

 

 

 

Fremgangsmåten her er som de fleste kjenner den:

  • Bland såpe og vann i bøtten.
  • Vask bilen del for del (spyl av del for del etter håndvask for at såpen ikke skal tørke inn). Start på de minst møkkete delene av bilen. Selv starter jeg øverst (tak, panser) og jobber meg nedover (vinduer) og nedover (sidene + front og bakpart).
  • Når hele bilen er vasket tørker du over med et microfiber tørkehåndkle. Noen tørker som vanlig og andre legger håndkle på lakken og klapper/stryker på det. Sistnevte metode tar lenger tid, men er også litt mer skånsomt mot lakken.
  • Har du håndvasket felgene, så tørker du også de. Jeg pleier å bruke egen vaskehanske og eget MF håndkle til felgene (mao ikke det samme som du bruker på lakken)
  • Det kan med fordel også tørkes på innsiden av dørene, men hvis det er veldig møkkete der er det lurt å vaske det rent først. Når det er rent der og du tørker med en vanlig MF (bruk et eget tilfelle det ligger igjen noe møkk) så holder det seg ganske rent og pent.

th_IMG_6828_1024x683.jpg  th_IMG_6840_1024x683.jpg  th_IMG_7750_1024x683.jpg  

th_IMG_0767_1024x683.jpg  th_IMG_0772_1024x683.jpg  th_IMG_0220_1024x683.jpg



Lakkbeskyttelse:
Dette hjelper deg med å holde bil og felg ren og gjør vask og tørk mye lettere. Med en god lakkbeskyttelse sitter ikke skitten like godt fast, så lakkbeskyttelsen er en viktig del av den skånsomme vasken.

Når det kommer til lakkbeskyttelse har du to hovedvalg. Sealer og voks. Dette fåes i mange forskjellige størrelser, priser og konsistenser. Noen er kanskje bedre enn andre og noen gir mer for pengene enn andre. Det er vannvittig mange gode produkter å velge i her. Setter opp en liste over noen av de anbefalte merkene.


Voks:

  • Swissvax
  • Dodo Juice
  • Poorboy's Natty's paste wax
  • Collinite

Har ikke så mye erfaring med sealere, men jeg setter opp noen sealere som jeg ser at andre er fornøyd med.

Sealer:

  • Wolf's Bodywrap
  • Meguairs #21
  • Duragloss 111
  • Nanolex
  • Nano lotus

th_IMG_7941.jpg  th_IMG_0428_1024x704.jpg    th_IMG_7639_1024x533.jpgth_IMG_7483_1024x683.jpg


th_IMG_1020_1024x683.jpg  th_IMG_1012_1024x683.jpg  th_IMG_0482_1024x683.jpg  th_IMG_1103_1024x683.jpg

 

Når det gjelder produkter som er listet opp i denne guiden, så skal det sies at denne guiden ikke blir oppdatert for hver gang det kommer nye produkter. Dette er kun forslag så det er greit å lese litt selv før man veldig produkt og ikke kun basere seg på hva som er anbefalt her i guiden.

 


PS. Dette er en pekepinn og ikke en fasit på hvordan du vasker bilen. Lager denne guiden for at du skal ha noe å gå ut ifra. Etterhvert vil du nok få egnene metoder, erfaringer og produktfavoritter.
 
Jeg ser nå at iløpet av et år har jeg også endret noen av vaskerutinene mine. Største forandringen er at jeg nå er en av de som bruker svamp isteden for mitt eller puddel. 
 
 
Ta også en titt i maskinpoleringsguide jeg har laget.

Endret av Øyvind G
94

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg ventet lenge på. Jeg tror at en slik guide behøves på dette forumet siden det kommer veldig mange spørsmål om hva man burde kjøpe inn, hvorfor man trenger det og det osv. Det er utrolig bra at du har tatt deg tid til å lage denne guiden, Øyvind. Veldig bra skrevet, gode bilder, god forklaring av produktene osv.

Godt jobbet!!

EDIT: Syns denne burde bli "sticky"? :)

Endret av kristian_
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott initiativ Øyvind, og flott guide :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dette har jeg ventet lenge på. Jeg tror at en slik guide behøves på dette forumet siden det kommer veldig mange spørsmål om hva man burde kjøpe inn, hvorfor man trenger det og det osv. Det er utrolig bra at du har tatt deg tid til å lage denne guiden, Øyvind. Veldig bra skrevet, gode bilder, god forklaring av produktene osv.

Godt jobbet!!

EDIT: Syns denne burde bli "sticky"? :)

X2 ;-) supert initiativ :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godknall! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert !

Denne får eg ta vare på :) Mangen som spør meg om dette.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott guide! Veldig nyttig for nybegynnere vil jeg tro :)

Hvis jeg skal pirke litt, så vil jeg ikke si at iron x er "må ha" for nybegynnervask..

Edit: Støtter forslag om sticky :)

Endret av shiznit
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes dette er et flott innlegg, lettfattelig og grei lesing for en nybegynner i faget.
Cred for arbeid nedlagt...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for positive kometarer folkens! :)

Meningen med denne guiden var at den skulle være enkel å forstå for nybegynnere ja. Den kunne sikkert hvert kortet inn litt, men følte at alt dette måtte med.

Shiznit:

Ang. IX så mener jeg at et så genialt produkt bør alle ha tilgjengelig ;)

Må gi en ekstra takk til Kristian som har gått igjennom å rettet skrivefeil for meg :fun:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert tiltak. Har ikke rukket å lese hele, men gleder meg til gjøre det i kveld.

IX er "må ha" ja.. enig der..,

Skriveleif i frste avsnitt av intro fr bildene: "vaKser", skal vel kanskje være "vasker".

edit: når skal tapatalk slutte med disse forbaska kinategnene???

Endret av oseb
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott guide Øyvind, her har du jobba litt:)

Cred til deg:)

Fant en feil;) "Så fort IX reagerer mot metallet flir produktet lilla."

Endret av Martin.S
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Supert tiltak. Har ikke rukket å lese hele, men gleder meg til gjøre det i kveld.

IX er "må ha" ja.. enig der..,

Skriveleif i frste avsnitt av intro fr bildene: "vaKser", skal vel kanskje være "vasker".

edit: når skal tapatalk slutte med disse forbaska kinategnene???

Takk. Har rettet det nå ;)

Flott guide Øyvind, her har du jobba litt:)

Cred til deg:)

Takk for det Martin :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å få sendt denne til NAF (som neppe skjønner at den overgår det meste av hva de skriver om bilvask), Autofil (som faktisk kanskje kunne publisert den), Klikk.no (som gjør mye forbrukerstoff) og Dinside.no som dekker så mangt.

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget, meget bra!! :) Cred er gitt :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert tiltak, og flott og velskrevet skrevet guide som de aller, aller fleste burde forstå seg på! :D Tomler opp fra min side, iallefall.

Ellers, når det gjelder skrivefeil, er det én delingsfeil i emnetittelen. "Nybegynner guide" er et sammensatt ord og skal ikke deles. Dvs at det skrives "nybegynnerguide" som et enkelt ord. Uansett, dette er bare pirk fra min side. :)

Bonusinfo: En generell huskeregel for orddeling (særskriving, som det egentlig heter) kan være at det veldig sjeldent er orddeling i norsk skrivemåte slik som det f.eks. er i det engelske skriftspråket.

Endret av Klykken
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bare å få sendt denne til NAF (som neppe skjønner at den overgår det meste av hva de skriver om bilvask), Autofil (som faktisk kanskje kunne publisert den), Klikk.no (som gjør mye forbrukerstoff) og Dinside.no som dekker så mangt.

Takk. Ingen dum ide.

Meget, meget bra!! :) Cred er gitt :thumbup:

Takk.

Supert tiltak, og flott og velskrevet skrevet guide som de aller, aller fleste burde forstå seg på! :D Tomler opp fra min side, iallefall.

Ellers, når det gjelder skrivefeil, er det én delingsfeil i emnetittelen. "Nybegynner guide" er et sammensatt ord og skal ikke deles. Dvs at det skrives "nybegynnerguide" som et enkelt ord. Uansett, dette er bare pirk fra min side. :)

Bonusinfo: En generell huskeregel for orddeling (særskriving, som det egentlig heter) kan være at det veldig sjeldent er orddeling i norsk skrivemåte slik som det f.eks. er i det engelske skriftspråket.

Takk.

Har rettet det. Du har helt rett i at det skal være et ord. Jeg tenkte faktisk på å ha det som et ord, men synes det ble så langt :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra guide, Øyvind

Du kan sakene dine. :)

Men den settningen gir vel ikke helt mening: - Når hele bilen er tørket tørker du over med et microfiber tørkehåndkle

B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallguide Øyvind. Cred er en selvfølge!

Men lurte på en ting. Du skrev at man må skylle "del for del" underveis i håndvasken, hva mener du med dette? Mener du panel for panel? Isåfall synes jeg det er veldig sjeldent det tørker så fort. På jobb håndvasker jeg hele før skylling, og hjemme (når jeg må stå ute) vasker jeg gjerne halve bilen før skylling. Aldri hatt noe problemer med dette. Dog så kommer det selvfølgelig litt an på vind og sol..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knallguide Øyvind. Cred er en selvfølge!

Men lurte på en ting. Du skrev at man må skylle "del for del" underveis i håndvasken, hva mener du med dette? Mener du panel for panel? Isåfall synes jeg det er veldig sjeldent det tørker så fort. På jobb håndvasker jeg hele før skylling, og hjemme (når jeg må stå ute) vasker jeg gjerne halve bilen før skylling. Aldri hatt noe problemer med dette. Dog så kommer det selvfølgelig litt an på vind og sol..

Dette synes jeg blir flisespikkeri, mest for å ha noe å innvende på guiden. ;)

Som en nybegynnerguide for skånsom vask synes jeg det er helt greit å anbefale skylling panel for panel. Det er et godt poeng at ikke såpevann skal tørke på lakken, og en nybegynner jobber ikke alltid så raskt eller er bevisst akkurat dette.

Etterhvert som en finner sin vaskerutine og får litt følelse med dette, vil en nok gå over til skylling av hele bilen. Men da er en ikke nybegynner lenger heller. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng det. Men det var da selvfølgelig ikke "mest for å ha noe å innvende på guiden", hva får deg til å tenke slik?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive