Gå til innhold
audimannen

Bruktbilsalget stagnerer- stopper opp i Norge

Recommended Posts

audimannen    0
audimannen

Fikk en epost fra finn.no at liggetiden på bruktbiler var økt med 48 dager i snitt, og desember og de 10 første dagene i år var "dødt". Da er det uansett Kjøpers marked. Sikkert pga Nybilsalget gikk opp 10% i 2011. 5 års garantien betyr sikkert endel. Og kanskje folk er mer forsiktige nå. Flere forhandlere har fulle bruktbil lagre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir    335
Geir

I vår husstand merker vi forsåvidt dette. Nå venter vi på en ny Ford Focus stasjonsvogn, og i september hentet jeg ut ny bil hos Lexus. Før disse to bilene har vi bare kjøpt brukt. For vår del har garanti vært viktig. Den utvidede garantien er jo lagt på nybilprisen, men allikevel er det verdt det. Focusen og CT-en er også biler med lave engangsavgifter, noe som gjør at vi betaler for bilen, ikke en masse penger ekstra til staten. På CT-en er det kun mellom 30 og 40.000 kr som går til staten.

Da vi begynte å kikke etter stasjonsvogn så vi på brukte Toyota Avensis, da jeg ønsket å fortsette kontakten med forhandleren i min hjemby. For meg er det viktig å vite hva slags service jeg får ved verkstedbesøk ift garanti og service. Det vi la merke til er at en del Avensiser ligger altfor nærme den nye generasjonen som kommer nå på nyåret i pris. Hvorfor skal vi kjøpe en brukt Avensis når vi kan betale under 50.000 kr mer for en ny? Eksempel: 2012 Avensis 2.0 D4-D Executive: 356.000,-. 2011 Avensis 2.0 D4-D Executive med 19000 km på telleren: 345.000,-.

Årsaken til at vi endte opp med Focus til slutt var en blanding av at vi fikk en svært velutstyrt bil til prisen av en dårlig utstyrt Avensis, samt at salgssjefen hos forhandleren vi kjøpte hos er en god kamerat av meg. Jeg har aldri hatt lyst til å kjøpe Ford, men privatøkonomi, utstyr og alder på bil ble avgjørende.

Videre tror jeg også leasing har en finger med i spillet. Restverdien på bilene som ikke kjøpes ut blir såpass høy at forhandlere blir nødt til å selge med tap eller forsøke å selge en noe overpriset bil. Det har jo vært økt fokus på leasing de siste årene, og kanskje det er resultatet av dette vi ser nå?

Jeg tror også fort at dette blir kjøpers marked. Det er en spennende utvikling med både positive og negative sider.

Endret av Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Usikkerheten rundt dozelavgiftene gjør også at folk revurderer kjøp av dieselbil, særlig brukt. Flesteparten av bilene for Folk Flest på finn.no har jo oljebrenner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy    5 766
Tommy

Hmm, å jeg som har planer om å selge Lotuen til våren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Jeg har ikke fått solgt min andre bil siden november.. Denne må forholdsvis raskt bort, og den har allerede droppet 50k i verdi! Fra 240.000 til 190.000 som den ligger ute til nå...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skovdahl    58
Skovdahl

Hmm..kan love godt for min del når det gjelder bruktbilshopping dette! Ikke fullt så positivt når jeg har den bilen jeg har fra før er tungsolgt i et vanlig marked..

Jeg for min del kunne tenkt meg bensin i neste bil, men fornuften og et betraktlig lavere forbruk tilsier vel at man bør kjøpe diesel.

Hva mener folket her inne?

Spenstig bensin og et litt høyere forbruk eller lavmælt diesel og gjerrig på forbruk? Da tatt i betraktning trådens tema om tungt marked, og evt skulle selge den igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 028
rogersolmyr

Har tro på små bensinturboer som f.eks 1.2 tsi som jeg har i Fabia'n min. Opel har også en fin 1.4 liter og mange fler er vel på gang. Disse er både morsomme og gjerrige og jeg tror disse blir etterspurt på bruktbiler fremover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Jeg valgte bensin fordi:

MIljøaspektet med diesel er i ferd med å rakne. Mindre hull i ozonlaget, kanskje, men økt forurensing i nærmiljøet.

Diesel har ikke noe fin lyd.

Prisforskjellen, rent drivstoffmessig synes jeg ikke er så stor, dog veldig oppåned om dan.

Har vært endel skriverier om dieselmotorer som kneler. Mye småkjøring tar kværken på de.

Forbaska treige å få varme. Er det kaldt nok vil den ikke starte.

Om alt det over er riktig er en heeeelt annen diskusjon ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Hva mener folket her inne?

Spenstig bensin og et litt høyere forbruk eller lavmælt diesel og gjerrig på forbruk? Da tatt i betraktning trådens tema om tungt marked, og evt skulle selge den igjen.

Jeg tror at det kan bli dyrere å kjøre dieselbil, så det kommer til å bli mindre avvik mellom priser på diesel og bensinbiler. Jeg kan se på f.eks. A8 at typisk ligger 2.8 v6, 50% lavere i pris enn 2.5 v6 diesel. Det synes forøvrig å være umulig å selge disse. Min ligger ute til 98000,- kr og neste sammenliknbare bil ligger på 129000,- og enda har min stått siden før jul.

Med dette i bakhodet tror jeg at jeg ville kjøpt meg bensinbil med mindre du kjører veldig langt, da kan du jo spare en del på drivstoffet i tiden frem til prisene raser helt. Enda verre med tanke på dieselbiler er at de snakker om å innføre kjøreforbud for dieselbiler i enkelte byer på forurensede dager, da vil vel ingen kjøpe de igjen selv om de ikke bor der selv i frykt av at det skal innføres flere steder og dermed gjøre bilen usalgbar etterpå..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skovdahl    58
Skovdahl

Ja, jeg og tror man må kjøre en del mer enn 12k i året for å få det til å lønne seg. Dieselen har jo bare krøpet nærmere og nærmere bensinen prismessig siste året, så den økonomiske biten er jo egentlig klar.

På den annen side er det mye mulig jeg bytter jobb, og må ta privatbilen fatt for å komme meg på jobb - og da øker jo kjørelengden til det dobbelte i året. Minst! En løsning da er jo å kjøpe seg en bil nr.2 til 10k, hvor drivstofftypen ikke spiller noen rolle.

Er en evig kabal dette!

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsta    49
johnsta

Passer også fint for meg. Skal i møte med banken imorgen ang lån til leilighet og bil. Hadde i grunnen tenkt å se på muligheten for å importere bil, men kanskje prisene er/blir slik at det ikke lønner seg noe særlig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Dieselmotorer hører hjemme i båter, traktorer og landbruksmaskiner.

Biler bruker bensin, fremkomstmidler og verktøy bruker diesel.

*kaste inn brannfakkel og løpe sin vei*

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind A S    9
Øyvind A S

Jeg (og min far) valgte bensin på vår lille Fabia, mens modern venter på en diesel i sin Golf Plus. På fabiaen var det ikke noe reelt valg da det var en demobil, men jeg ville ha den motoren, 1,2 TSI 86hk, en 105 hk var uaktuelt grunnet pris.

Modern fikk valget mellom en 1.2 TSI på 105 hk, eller 1,6 TDI med tilsvarende hk. Fine motorer begge to igrunn, men modern skal ha automat og da synes jeg dieselens høyere dreiemoment passet bedre (175 kontra 250), det var og den kombinasjonen vi fikk prøve. Hun driver endel med småkjøring og halvlange turer innimellom. De store advarslene om at det er farlig med mye småkjøring tar jeg helt med ro, det gjelder å kjøre den godt varm og belaste motoren litt en gang iblant så går det helt fint mtp filter osv, et oljebytte hvert år som en precaution er nok ikke dumt heller. Drivstofforbruket er nok lavere med diesel enn med bensin uansett og når dieselen var billigere i innkjøp så talte det også for diesel.

Når det gjelder restriksjoner på dieselbruk enkelte dager om vinteren så tar jeg det også med ro, da hun ikke trenger bil for å komme på jobb. Og de dagene man må til sentrum og det er forbud, ja da får hun ta bussen, eller en drosje, de går jo uansett...... Det er jo ikke snakk om mer enn periodevis med restriksjoner, og slike restriksjoner vil nok følges av et økt kollektivtilbud.

Jeg tror heller ikke bilene blir usalgbare etter noen år. Det som jeg er mest bekymret for er en urimelig økning av årsavgiften og/eller dieselavgift basert på en eller annen politikers ønske om å framstå som handlekraftig, altså at en gjør noe uten å tenke seg om en to og tre ganger først, noe de fleste av våre folkevalgte ser ut til å gjøre av og til (les ofte).

My thoughts on the matter..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G
Ja, jeg og tror man må kjøre en del mer enn 12k i året for å få det til å lønne seg. Dieselen har jo bare krøpet nærmere og nærmere bensinen prismessig siste året, så den økonomiske biten er jo egentlig klar. På den annen side er det mye mulig jeg bytter jobb, og må ta privatbilen fatt for å komme meg på jobb - og da øker jo kjørelengden til det dobbelte i året. Minst! En løsning da er jo å kjøpe seg en bil nr.2 til 10k, hvor drivstofftypen ikke spiller noen rolle. Er en evig kabal dette!

Jeg ville ikke kjøpt en drittbil for å kjøre til og fra jobb.

Hvorfor det egentlig? Er jo slik at man kjøper en bil som er bra ikke bare fordi den er god og kjøre men også fordi den er trafikksikker, er meganedtur og kræsje med en eller annen ape i drittbilen og så daue fordi man ikke vil slite ut den andre bilen som uansett står hjemme..

Forstår meg ikke på de som har en superstorogtøffbil til far, og så en liten drittbil type fiesta til mor så hu kan risikere liv og helse hver dag til og fra jobb, mens far dundrer rundt i sin X5 eller hva f.. han har kjøpt.. Naboen her er slik, de har en 15 år gammal riskoker, størrelse fiesta > , og en MB R-klasse...

Ang diesel må du huske at diesel er mye dyrere om vinteren enn sommeren, dette fordi det produseres mindre om vinteren grunnet økt produksjon av parafin el. til oppvarming (rett meg om jeg tar feil).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy    5 766
Tommy

Dieselmotorer hører hjemme i båter, traktorer og landbruksmaskiner.

Biler bruker bensin, fremkomstmidler og verktøy bruker diesel.

*kaste inn brannfakkel og løpe sin vei*

Helt enig

Passer også fint for meg. Skal i møte med banken imorgen ang lån til leilighet og bil. Hadde i grunnen tenkt å se på muligheten for å importere bil, men kanskje prisene er/blir slik at det ikke lønner seg noe særlig..

Bare husk at du får ikke noen banker til å ta pant i en bil som skal importeres, den må være registrert her i landet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Jeg har forsøkt å selge Avensisen min siden mai omtrent, den har ligget ute under to forskjellige kommisjonsselgere. Står nå inne i lokalene til en som også selger nye biler. Interesse? Én. Og da bilen ble kjørt inn til Oslo for å møte denne potensielle kunden ble den både ripet opp (type nøkkel fra frontlykt og helt til bakdør) og fikk parkeringsbot.

Oljebrenner Avensis... Finnes en million av dem på finn. Minst en million. Gått som leasingbil har sikkert 75% av dem. Lite jeg angrer på hittil i livet (og da snakker vi virkelig angrer som i skulle virkelig ønske jeg aldri hadde gjort det, virkelig!), men kjøpet av den blå toyotaen står på lista over ting jeg føler jeg ikke har fått noe som helst igjen for! Kan ikke si jeg har lært noe engang. Kjøpte en bil som jeg likte der og da, etter å ha sett etter bil en stund og plutselig så en på "tilbud". Angret meg etter fem uker. Dårlig karma på den bilen for min del. Bruttern og kona ser etter ny bil og jeg får meg ikke helt til å foreslå å kjøpe min... De vil sikkert ikke ha den siden jeg ikke vil ha den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stigtm    42
Stigtm

Hmm, å jeg som har planer om å selge Lotuen til våren.

Skal du handle deg noe nytt tommy?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
audimannen    0
audimannen

Drivstoff utgifter er mellom 12-16 tusen i året ,så det betyr mindre i det lange løp egentlig. Jeg har mest sans for bensin . Godt jeg ikke er alene om å selge bruktbil 2 stk, men en dag dukker kjøper opp ,det er alltid slik, Men denne gangen er det treigt og dyrt, Avgiften på biler er triste i dette landet.. se på Ampera Opel ,som ikke kom inn under hybrid ,den ble dyr. Mazda har klart og lage den roligste dieselmotor Skyactive". Lav DB. Ang lyd er A4 143 tdi mer bråkete enn 177hk tdi 2012 mod , men diesel er diesel. Om 5 år er vel alt elektro av biler vil jeg tro. E tron :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Forstår meg ikke på de som har en superstorogtøffbil til far, og så en liten drittbil type fiesta til mor så hu kan risikere liv og helse hver dag til og fra jobb, mens far dundrer rundt i sin X5 eller hva f.. han har kjøpt.. Naboen her er slik, de har en 15 år gammal riskoker, størrelse fiesta > , og en MB R-klasse...

Her på bruket har vi to Mitsubishi Galant stasjonsvogner; min er ett år nyere, uten at det har noe å si for saken. Min har da en trist 2-liter med 133HK, mens konebilen noe utradisjonelt har større motor, en noe freshere V6'er med 163HK. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig