Kenneth Nilsen 372 Skrevet 24 Juli, 2016 Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2016 (endret) Fikk en forespørsel om jeg kunne ta en Mazda MX-5 tidligere i sommer. Og det passet jo fint i og med at interessen blusset opp igjen. Eier ønsket en full behandling utvendig, uten interiør og hjul. Bilen er fra 1990, eller tidlig 90-tallet og større deler av bilen har blitt lakkert opp igjen gjennom årene. Jobbene som var utført, var utført bra, så dette burde ikke by på problemer. Bilen bar også generelt preg av å være i hendene til noen som stelte godt med den. Jeg har ikke bilder av inspeksjon før vask da denne ble tatt to uker i forveien. Vasken tok jeg heller ikke bilder av, dessverre. Men vasken ble utført med følgende utstyr: 2x bøtter med gritguard og lammeullshanske 1x bøtte med gritguard og flere felgbørster Surfex HD Prickbort 3M clay (blå) BH Korrosol CG Citrus Wash (litt sterk) MG Wheel Brightener Inspeksjonsbiler etter vask ser på avstand bra ut, men med rett belysning så kommer swirls og oksideringen frem. Jeg har hatt en MX-5 selv, så jeg visste litt hvordan denne lakken oppførte seg. Det var også en 2K Akryl-lakk, slik som denne er. Så maskerte jeg opp en flate på bakluken for å teste litt kombinasjoner, men igjen, erfaringen fra MX-5'n jeg hadde ble verdifull, for jeg traff på første forsøk. Scholl S3+ Gold på orange Uber-pad (liten) var løsningen. På korrigering av RDS brukte jeg Makita CB9227 og liten Scholl bakplate med foam. Som dere ser på maskeringstapen så avga lakken mye farge. Repeterte prosessen helt til lakken nesten ikke slapp farge lenger - da er den døde lakken fjernet. Resultatet kom etter 4-6 pass, men det er tross alt en grov kombinasjon, så det var forventet. Dette var uten tvil veien å gå på RDS, men Flex VRG (DA) med samme kombinasjon (Scholl S3+ Gold + Orange Uber) tok også swirls og oksidasjon like bra. Så det ble de to kombinasjonene brukt på grovsteget. Det skal også sies at roterende på denne lakken gir, som dere ser over, mye kjørespor og microswirls. Dette ble borte på finsteget. Da kombinasjonene var funnet så var det demontering av diverse og maskering som sto for tur. For å bedre kunne forklare hvordan en 2K Akryl-lakk kan oppføre seg, så er det en bildeserie under med forklaring til hvert enkelt steg. Venstre side er urørt. Høyre side er korrigert med roterende maskin (Orange Uber-pad + S3+ Gold). Venstre side er korrigert med roterende maskin. Høyre side er korrigert med DA-maskin (samme kombinasjon av produkt og pads). Her er det kjørt Flex VRG med blå Uber-pad og Scholl S30 som det siste steget med maskin. Alle digger vel en solid 50-50? Fortsatte rundt hele bilen med denne kombinasjonen, og støtte ikke på noen problemer. Bilen bar, som sagt innledningsvis, preg av godt vedlikehold, og jeg fikk til og med bilen delvis demontert. Etter jeg hadde kjørt finsteget så ble hvert panel sprayet med Würth sin silikonfjerner som fungerer som wipedown. Det var et par områder på bilen som jeg kjørte opp igjen finsteget da det var antydninger til kjørespør/hologrammer med LED-lys. I sollys eller halogen kunne jeg ikke se dette. Etter wipedown. Da var lakken klar for LSP, og valget falt på Swissvax Insignis v.1.0. God beskyttelse, skikkelig wetlook, dybde og glød. Mens dette fikk stå å kose seg så kunne jeg ikke la detaljene på bilen være helt urørt, selv om dette ikke var en del av planen. Speilblank lakk, grå dekksider og asfaltprikkete eksosstuss er ikke like moro å levere - tror de fleste kjenner seg igjen. Etter en runde med CG Metal Shine så fikk eksosstussen SV Autobahn, og dekksider SV Pneu. Så ble all maskeringstape fjernet, og lakken buffet. Gikk over enda en runde med SV sin blå microfiberklut (den fine som er beregnet på LSP). Kos dere med ferdigbildene. Kenneth. Endret 24 Juli, 2016 av whiplash 44 Siter S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Markro 67 Skrevet 25 Juli, 2016 Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2016 Veldig bra resultat Morsomme sommerbiler dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi S8 4 829 Skrevet 25 Juli, 2016 Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2016 Bra utført jobb dette glansen og dybde kom tilbake nå ja Cred! Siter Max Protect Certified Instructor Max Protect Certified Detailer Grindvikas Gnikkebu samlede S&S Følg oss på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MBjoel 161 Skrevet 25 Juli, 2016 Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2016 Flott jobb :-) artig du viser forskjell med roterende og DA med samme pads og produkt [emoji106] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow 724 Skrevet 25 Juli, 2016 Rapporter Share Skrevet 25 Juli, 2016 meget oppegående jobb! bilen ble helt nydelig! Siter Max Protect Certified Detailer Freakshows E39 530DAT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m@ts 104 Skrevet 26 Juli, 2016 Rapporter Share Skrevet 26 Juli, 2016 Et pent stykke arbeid Kenneth! Godt å høre at interessen har blusset opp igjen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
narogang 90 Skrevet 27 Juli, 2016 Rapporter Share Skrevet 27 Juli, 2016 Den ble flott! cred! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 27 Juli, 2016 Rapporter Share Skrevet 27 Juli, 2016 Lekkert Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Mikalsen 3 072 Skrevet 27 Juli, 2016 Rapporter Share Skrevet 27 Juli, 2016 Kjempe flott løft på en kul bil Ble en solid rødfarge nå med god dybde i seg, flott å se på. Likte at du tok mange 50 / 50 bilder også, en flott S&S Grønn knapp! Siter Mine jobber: Show and Shines Garasjen min: Mikalsens garasje 7x7 Showcase: Mikalsens Audi A3 Coupè - 1.8 TFSI - 2009 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sigurd 2 Skrevet 28 Juli, 2016 Rapporter Share Skrevet 28 Juli, 2016 Bra jobbet. Likte spesielt etterbilder. Stilig. Synes det er vanskelig å finne gode vinkler på biler men du traff virkelig på denne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Nilsen 372 Skrevet 29 Juli, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet 29 Juli, 2016 25. juli 2016 - 9.14, Markro skrev: Veldig bra resultat Morsomme sommerbiler dette Takk for det. Ja, absolutt morsomme biler det her. Jeg hadde selv en som var breddet, hadde veltebøyle, kompressor og en haug med snacks. 25. juli 2016 - 10.00, Audi S8 skrev: Bra utført jobb dette glansen og dybde kom tilbake nå ja Cred! Takk for det. Insignis leverte. 25. juli 2016 - 20.17, MBjoel skrev: Flott jobb :-) artig du viser forskjell med roterende og DA med samme pads og produkt Tenkte det var moro for de som ikke har begge deler å vise frem nettopp dette. Takker. 25. juli 2016 - 22.45, Freakshow skrev: meget oppegående jobb! bilen ble helt nydelig! Takk for det. 26. juli 2016 - 20.09, m@ts skrev: Et pent stykke arbeid Kenneth! Godt å høre at interessen har blusset opp igjen! Ja, vi får se om det blir litt fremover da. 27. juli 2016 - 3.37, narogang skrev: Den ble flott! cred! 27. juli 2016 - 9.20, Tommy skrev: Lekkert 27. juli 2016 - 19.55, D.Mikalsen skrev: Kjempe flott løft på en kul bil Ble en solid rødfarge nå med god dybde i seg, flott å se på. Likte at du tok mange 50 / 50 bilder også, en flott S&S Grønn knapp! 17 timer siden, Sigurd skrev: Bra jobbet. Likte spesielt etterbilder. Stilig. Synes det er vanskelig å finne gode vinkler på biler men du traff virkelig på denne. Takk for det. Siter S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.