Gå til innhold

Mazda MX-5 NA


Kenneth Nilsen

Recommended Posts

Kenneth Nilsen

Fikk en forespørsel om jeg kunne ta en Mazda MX-5 tidligere i sommer. Og det passet jo fint i og med at interessen blusset opp igjen. Eier ønsket en full behandling utvendig, uten interiør og hjul. Bilen er fra 1990, eller tidlig 90-tallet og større deler av bilen har blitt lakkert opp igjen gjennom årene. Jobbene som var utført, var utført bra, så dette burde ikke by på problemer. Bilen bar også generelt preg av å være i hendene til noen som stelte godt med den. 

 

Jeg har ikke bilder av inspeksjon før vask da denne ble tatt to uker i forveien. Vasken tok jeg heller ikke bilder av, dessverre. Men vasken ble utført med følgende utstyr: 

  • 2x bøtter med gritguard og lammeullshanske
  • 1x bøtte med gritguard og flere felgbørster
  • Surfex HD
  • Prickbort
  • 3M clay (blå)
  • BH Korrosol
  • CG Citrus Wash (litt sterk)
  • MG Wheel Brightener

 

Inspeksjonsbiler etter vask ser på avstand bra ut, men med rett belysning så kommer swirls og oksideringen frem. Jeg har hatt en MX-5 selv, så jeg visste litt hvordan denne lakken oppførte seg. Det var også en 2K Akryl-lakk, slik som denne er. 

 

mx5-red-1.jpg

 

mx5-red-2.jpg

 

mx5-red-3.jpg

 

mx5-red-4.jpg

 

mx5-red-5.jpg

 

mx5-red-6.jpg

 

mx5-red-7.jpg

 

mx5-red-8.jpg

 

mx5-red-9.jpg

 

mx5-red-10.jpg

 

mx5-red-11.jpg

 

mx5-red-12.jpg

 

mx5-red-13.jpg

 

mx5-red-14.jpg

 

mx5-red-15.jpg

 

mx5-red-16.jpg

 

mx5-red-17.jpg

 

mx5-red-18.jpg

 

mx5-red-52.jpg

 

 

Så maskerte jeg opp en flate på bakluken for å teste litt kombinasjoner, men igjen, erfaringen fra MX-5'n jeg hadde ble verdifull, for jeg traff på første forsøk. Scholl S3+ Gold på orange Uber-pad (liten) var løsningen. På korrigering av RDS brukte jeg Makita CB9227 og liten Scholl bakplate med foam. 

 

mx5-red-19.jpg

 

 

Som dere ser på maskeringstapen så avga lakken mye farge. Repeterte prosessen helt til lakken nesten ikke slapp farge lenger - da er den døde lakken fjernet. Resultatet kom etter 4-6 pass, men det er tross alt en grov kombinasjon, så det var forventet. 

 

mx5-red-20.jpg

 

mx5-red-21.jpg

 

mx5-red-22.jpg

 

mx5-red-23.jpg

 

mx5-red-24.jpg

 

mx5-red-25.jpg

 

mx5-red-26.jpg

 

mx5-red-27.jpg

 

mx5-red-28.jpg

 

mx5-red-29.jpg

 

mx5-red-30.jpg

 

mx5-red-31.jpg

 

mx5-red-32.jpg

 

mx5-red-33.jpg

 

 

Dette var uten tvil veien å gå på RDS, men Flex VRG (DA) med samme kombinasjon (Scholl S3+ Gold + Orange Uber) tok også swirls og oksidasjon like bra. Så det ble de to kombinasjonene brukt på grovsteget. Det skal også sies at roterende på denne lakken gir, som dere ser over, mye kjørespor og microswirls. Dette ble borte på finsteget. 

 

Da kombinasjonene var funnet så var det demontering av diverse og maskering som sto for tur.

 

mx5-red-35.jpg

 

mx5-red-37.jpg

 

mx5-red-38.jpg

 

mx5-red-49.jpg

 

mx5-red-50.jpg

 

 

For å bedre kunne forklare hvordan en 2K Akryl-lakk kan oppføre seg, så er det en bildeserie under med forklaring til hvert enkelt steg. 

 

Venstre side er urørt. Høyre side er korrigert med roterende maskin (Orange Uber-pad + S3+ Gold).

mx5-red-39.jpg

 

mx5-red-45.jpg

 

 

Venstre side er korrigert med roterende maskin. Høyre side er korrigert med DA-maskin (samme kombinasjon av produkt og pads).

mx5-red-40.jpg

 

mx5-red-42.jpg

 

 

Her er det kjørt Flex VRG med blå Uber-pad og Scholl S30 som det siste steget med maskin.

mx5-red-41.jpg

 

 

Alle digger vel en solid 50-50?

 

mx5-red-54.jpg

 

mx5-red-56.jpg

 

mx5-red-57.jpg

 

mx5-red-58.jpg

 

mx5-red-59.jpg

 

mx5-red-60.jpg

 

 

Fortsatte rundt hele bilen med denne kombinasjonen, og støtte ikke på noen problemer. Bilen bar, som sagt innledningsvis, preg av godt vedlikehold, og jeg fikk til og med bilen delvis demontert. Etter jeg hadde kjørt finsteget så ble hvert panel sprayet med Würth sin silikonfjerner som fungerer som wipedown. Det var et par områder på bilen som jeg kjørte opp igjen finsteget da det var antydninger til kjørespør/hologrammer med LED-lys. I sollys eller halogen kunne jeg ikke se dette. 

 

Etter wipedown.

 

mx5-red-61.jpg

 

mx5-red-73.jpg

 

mx5-red-77.jpg

 

 

Da var lakken klar for LSP, og valget falt på Swissvax Insignis v.1.0. God beskyttelse, skikkelig wetlook, dybde og glød.

 

mx5-red-62.jpg

 

mx5-red-63.jpg

 

mx5-red-64.jpg

 

 

Mens dette fikk stå å kose seg så kunne jeg ikke la detaljene på bilen være helt urørt, selv om dette ikke var en del av planen. Speilblank lakk, grå dekksider og asfaltprikkete eksosstuss er ikke like moro å levere - tror de fleste kjenner seg igjen. 

 

Etter en runde med CG Metal Shine så fikk eksosstussen SV Autobahn, og dekksider SV Pneu.

 

mx5-red-65.jpg

 

mx5-red-66.jpg

 

 

Så ble all maskeringstape fjernet, og lakken buffet. Gikk over enda en runde med SV sin blå microfiberklut (den fine som er beregnet på LSP).

 

Kos dere med ferdigbildene. :)

 

mx5-red-67.jpg

 

mx5-red-68.jpg

 

mx5-red-69.jpg

 

mx5-red-70.jpg

 

mx5-red-71.jpg

 

mx5-red-72.jpg

 

mx5-red-74.jpg

 

mx5-red-75.jpg

 

mx5-red-76.jpg

 

mx5-red-78.jpg

 

mx5-red-79.jpg

 

mx5-red-80.jpg

 

mx5-red-81.jpg

 

mx5-red-82.jpg

 

mx5-red-83.jpg

 

mx5-red-84.jpg

 

mx5-red-85.jpg

 

mx5-red-86.jpg

 

mx5-red-87.jpg

 

mx5-red-88.jpg

 

mx5-red-89.jpg

 

mx5-red-90.jpg

 

mx5-red-91.jpg

 

mx5-red-92.jpg

 

mx5-red-93.jpg

 

mx5-red-95.jpg

 

 

Kenneth.

Endret av whiplash
  • DCN Poeng 44

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen
25. juli 2016 - 9.14, Markro skrev:

Veldig bra resultat:thumbup:

Morsomme sommerbiler dette:) 

Takk for det. 

 

Ja, absolutt morsomme biler det her. Jeg hadde selv en som var breddet, hadde veltebøyle, kompressor og en haug med snacks. 

 

 

25. juli 2016 - 10.00, Audi S8 skrev:

Bra utført jobb dette :thumbup: glansen og dybde kom tilbake nå ja :)

Cred!

Takk for det. :) 

 

Insignis leverte.

 

 

25. juli 2016 - 20.17, MBjoel skrev:

Flott jobb :-) artig du viser forskjell med roterende og DA med samme pads og produkt emoji106.png

Tenkte det var moro for de som ikke har begge deler å vise frem nettopp dette. 

 

Takker.

 

 

25. juli 2016 - 22.45, Freakshow skrev:

meget oppegående jobb! :) bilen ble helt nydelig! :D

Takk for det.

 

 

26. juli 2016 - 20.09, m@ts skrev:

Et pent stykke arbeid Kenneth! Godt å høre at interessen har blusset opp igjen!

Ja, vi får se om det blir litt fremover da. ;)

 

 

27. juli 2016 - 3.37, narogang skrev:

Den ble flott! cred!:thumbs:

 

27. juli 2016 - 9.20, Tommy skrev:

Lekkert

 

27. juli 2016 - 19.55, D.Mikalsen skrev:

Kjempe flott løft på en kul bil :) Ble en solid rødfarge nå med god dybde i seg, flott å se på. Likte at du tok mange 50 / 50 bilder også, en flott S&S :) Grønn knapp!

 

17 timer siden, Sigurd skrev:

Bra jobbet. Likte spesielt etterbilder. Stilig. Synes det er vanskelig å finne gode vinkler på biler men du traff virkelig på denne.

Takk for det. :)

 

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...