Gå til innhold

Lakkeringstråden!


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

Morn!

 

Jeg tenkte det kunne være greit å ha en tråd med konkrete lakkeringstips i her, siden lakk er (blant annet) det vi driver med.

Etter sprayboksjobben jeg tok på Multivanen for knapt to år siden fikk jeg lyst å lære å lakkere "skikkelig" og sanket inn priser på skikkelig utstyr. Jeg snakket med Lakkspesialisten/Mekonomen i Fyllingsdalen i Bergen og fikk pristilbud fra dem den gangen, men siden jeg ikke hadde garasje eller penger ble det liksom aldri noe av.

 

Fast forward til i dag. Skattepengene ramlet inn på konto og siden begge dragebilene trenger en respray og jeg har masse småplukk å lakkere og jeg aldri blir fornøyd med sprayboks, så la jeg inn en ordre på semiproft utstyr i dag hos Lakkspesialisten/Mekonomen. Hyggelige og kunnskapsrike folk; har fått utrolig mye kunnskap av å tilbringe noen timer i butikken deres.

 

Så, utstyret jeg bestilte i dag:

  • 6(?)HK kompressor med 125L tank
  • Hiwata Impact AZ-3 lakksprøyte med 1.4mm dyse
  • 10m trykkluftslange med koblinger, 6mm indre diameter
  • Sodablaster og pulver
  • 3dl lakk, fargekode Volvo 455 (Titangrå perlemor metallic)
  • 1L klarlakk
  • 1L tynner
  • 0.5L herder

På vei hjem skal jeg innom Biltema og kjøpe en vannavskiller til 70 kroner da den Mekonomen fører er så å si identisk-men-til-lakkverksteder og koster 1600 kroner...

 

Dette utstyret fikk jeg anbefalt på bakgrunn av følgende kriterier:

  • Stor tank for å unngå trykkfall under lakkering og at kompressoren går hele tiden
  • Skikkelig sprøyte - proff nok til at den varer "evig" for mitt bruk, men trenger ikke være så proff at den brukes på travle lakkverksteder. Proff nok til å takle en hellakkering av en bil uten at jeg får noe hodebry, men vil hovedsaklig bli brukt til mindre prosjekter.
  • Lang nok slange
  • Sodablaster og pulver fordi jeg må fjerne Biltemalakk som selv etter 5 år klumper seg og kjennes fuktig ut når jeg sliper på den
  • Lakk, klarlakk og herder for å komme i gang

Når jeg tenker meg om burde jeg kanskje kjøpt noe grunning også, men det er kanskje like greit å påføre grunning fra sprayboks?

 

Jeg har dog et lite problem - jeg har ingen lakkboks eller garasje å stå i, og jeg har etpar ting som skal lakkeres. Vil det være tilstrekkelig å kle på seg f.eks et partytelt og kle det med plast innvendig og bruke det som en makeshift lakkboks, gitt at det er noenlunde vindstille ute? Samme spørsmål gjelder egentlig for carporten til mor...

 

På sikt har jeg tenkt å kjøpe huset til mor, rive carporten og sette opp en drøy garasje og innrede en lakkboks til smålakkering der (panser, skjerm, fanger, etc) samt muligheter for å lukke av en del av garasjen for f.eks. hellakkering av en bil, men da dette ligger noe frem i tid må jeg improvisere i mellomtiden.

 

Alle tips, triks, best practices, linker til gode instruksjonssider og videoer er velkomne her.

  • DCN Poeng 4

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Liker attituden din! En her jeg bor som har vært lakkerer i "evig" tid har aldri hatt tett lakkboks. Der har døra stått på gløtt osv. Jeg vet ikke hvordan det har sett ut da jeg aldri har studert jobbene hans på nært hold. Men det jeg vet er at det ikke har rusta osv i ettertid. Så om du hadde rigga og teipa osv et partytelt så tror jeg du kan ha et godt utgangspunkt. Gleder meg til å følge med!

Har lyst til å lære denne kunsten selv etter hvert også. Har lakka mye småtteri med sprayboks og der har ikke folk sett forskjell! Men er litt værre når det blir større saker!

Men hvorfor kan du ikke få opp en garasje nå? Egentlig bør du ta over eiendommen mens arveavgiften er 0,- den blir garantert gjeninnført ved neste valg når de blå taper valget

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Liker attituden din! En her jeg bor som har vært lakkerer i "evig" tid har aldri hatt tett lakkboks. Der har døra stått på gløtt osv. Jeg vet ikke hvordan det har sett ut da jeg aldri har studert jobbene hans på nært hold. Men det jeg vet er at det ikke har rusta osv i ettertid. Så om du hadde rigga og teipa osv et partytelt så tror jeg du kan ha et godt utgangspunkt. Gleder meg til å følge med!

Har lyst til å lære denne kunsten selv etter hvert også. Har lakka mye småtteri med sprayboks og der har ikke folk sett forskjell! Men er litt værre når det blir større saker!

Men hvorfor kan du ikke få opp en garasje nå? Egentlig bør du ta over eiendommen mens arveavgiften er 0,- den blir garantert gjeninnført ved neste valg når de blå taper valget

 

Man kan få veldig gode resultater med sprayboks, men det er dyrt og lite effektivt om man skal lakkere større ting, og av egen erfaring er det veldig lett å føkke opp ting. :)

 

Grunnen til at jeg ikke kan få opp garasje nå er at huset jeg bor i ikke har plass til en til en fornuftig pris...

 

Og jeg skal ikke overta eiendommen, det blir kjøp, så arveavgift og sånt vil ikke spille inn.

Uansett, godt å høre at partytelt ser ut til å kunne være en løsning, for sånt finnes jo overalt. Jeg har også tenkt på en sånn portabel presenningsgarasje, men de blir så jævlig store igjen. Hadde vært greit å ha noe som kan settes opp på tunet her (4x4-ish meter) med en presenning på bakken, stativ til whatever jeg skal lakkere og så pakke det sammen igjen etterpå. God lufting og vindtett nok til at jeg slipper støv og fjas som virvles opp (gitt at det er noenlunde vindstille, som sagt).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rayhaako

Konge Christer!

Jeg har noe erfaring med lakkering selv, både pulver og vanlig sprøyte og det er som sagt mange veier til målet men gode arbeidsrutiner og bevegelse av sprøyte er egentlig veldig viktig. Har selv lakkert en vito i hagen, med overraskende bra resultat! Så alt er mulig :-) :-)

Et tips er å kikke på den videoen her.. Er forøvrig to deler! Jeg syns den er illustrativ og god. Den viser et godt og planlagt arbeidsmønster som kan funke bra! Garantert noen lakkere her inne som kan supplere med faglig tyngde ;-)

Mvh

Raymond

Mvh

 

Raymondo

 

"Bilen min skal være så ren at det kan utføres operasjoner i baksete" - Ivar Hoff

 

"Bilen er utrolig god, men mennesket er ikke godt nok for bilen" - Lars Sponheim

 

Biler:

VW Touran 2012 170Hk DSG

Skoda Octavia 2014 180 TSI (Konebil)

Mercedes Vito 2002 110CDI - Hvit m/ hint av krokan (Arbeidshesten)

Peugeot Partner 2008 (Litt usikker på hvorfor jeg kjøpte denne)

 

Mine S&S: Subaru Impreza STI Killer - Porsche Carrera 996 4S - VW Transporter 4-Motion - Range Rover Sport HSE -

 

Audi A4 Avant - Audi RS5 V8 FSI - Audi 80 CL - AC Cobra - Porsche 991 GT3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Nå vet ikke jeg hva du ønsker å lakkere, men erfaringsmessig er lakkering av mer enn 1panel av gangen unntaksvis.
Ergo er minisprøyter mer hensiktsmessig, fordi det med "fullsize" utstyr blir større utflekkingssoner.

Jeg bruker mine Iwata LPH80 sprøyter i 95% av alle lakkeringsjobbene jeg gjør, og kunne nok brukt de i 100% av jobbene, men nor man skal lakke en hel bil eller plan på lastebil blir det litt mer effektivt med fullsize sprøytene (Iwata LPH400).

Lakksprøyter er ikke plassen å "spare penger", de koster 2500kr på ebay og er verd hver eneste krone, har selv kastet en eske med "proff" sprøyter fra biltema, astro osv.

"Lakkboks" kan du egentlig bare spare pengen på også, du får det ikke støvfritt uansett uten skikkelig boks, så å bruke hvilken som helst vaskehall og lignende med ekstra belysning og vanning er hva du trenger, du må uansett slipe og polere ut små lakkdefekter.

Jeg har lakkert på hobbybasis i 15år og vært SMART-repair tekniker i 3år og feilet MYE og gjort de fleste feil i boka.

Her er noe av utstyret jeg bruker i dag og som har fungert smertefritt i flere år:

Iwata lakksprøyter (lph80+400)
Devilbiss olje og vannutskillere
250L kontinuerlig avgitt luftmengde (Race 100 kompressor eller noe slikt)

Mirka 77mm luftdreven slipemaskin + Ceros 125mm slipemaskin (Rupes maskinene bruker mye mer luft så jeg kan ikke anbefale de framfor mirka).
Mirka støvsuger for slipemaskiner.

Hyperion IR tørke

Endret av Magne/Otta Detailing
  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Man kan få veldig gode resultater med sprayboks, men det er dyrt og lite effektivt om man skal lakkere større ting, og av egen erfaring er det veldig lett å føkke opp ting. :)

Grunnen til at jeg ikke kan få opp garasje nå er at huset jeg bor i ikke har plass til en til en fornuftig pris...

Og jeg skal ikke overta eiendommen, det blir kjøp, så arveavgift og sånt vil ikke spille inn.

Uansett, godt å høre at partytelt ser ut til å kunne være en løsning, for sånt finnes jo overalt. Jeg har også tenkt på en sånn portabel presenningsgarasje, men de blir så jævlig store igjen. Hadde vært greit å ha noe som kan settes opp på tunet her (4x4-ish meter) med en presenning på bakken, stativ til whatever jeg skal lakkere og så pakke det sammen igjen etterpå. God lufting og vindtett nok til at jeg slipper støv og fjas som virvles opp (gitt at det er noenlunde vindstille, som sagt).

Mente å sette opp garasje hos mora di nå :) selv om du ikke har kjøpt enda!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rayhaako

Nå vet ikke jeg hva du ønsker å lakkere, men erfaringsmessig er lakkering av mer enn 1panel av gangen unntaksvis.

Ergo er minisprøyter mer hensiktsmessig, fordi det med "fullsize" utstyr blir større utflekkingssoner.

Jeg bruker mine Iwata LPH80 sprøyter i 95% av alle lakkeringsjobbene jeg gjør, og kunne nok brukt de i 100% av jobbene, men nor man skal lakke en hel bil eller plan på lastebil blir det litt mer effektivt med fullsize sprøytene (Iwata LPH400).

Lakksprøyter er ikke plassen å "spare penger", de koster 2500kr på ebay og er verd hver eneste krone, har selv kastet en eske med "proff" sprøyter fra biltema, astro osv.

"Lakkboks" kan du egentlig bare spare pengen på også, du får det ikke støvfritt uansett uten skikkelig boks, så å bruke hvilken som helst vaskehall og lignende med ekstra belysning og vanning er hva du trenger, du må uansett slipe og polere ut små lakkdefekter.

Jeg har lakkert på hobbybasis i 15år og vært SMART-repair tekniker i 3år og feilet MYE og gjort de fleste feil i boka.

Her er noe av utstyret jeg bruker i dag og som har fungert smertefritt i flere år:

Iwata lakksprøyter (lph80+400)

Devilbiss olje og vannutskillere

250L kontinuerlig avgitt luftmengde (Race 100 kompressor eller noe slikt)

Mirka 77mm luftdreven slipemaskin + Ceros 125mm slipemaskin (Rupes maskinene bruker mye mer luft så jeg kan ikke anbefale de framfor mirka).

Mirka støvsuger for slipemaskiner.

Hyperion IR tørke

 

Hva må man betale for den lph80 sprøyta? gjerne med flere dysestørrelser!

Mvh

 

Raymondo

 

"Bilen min skal være så ren at det kan utføres operasjoner i baksete" - Ivar Hoff

 

"Bilen er utrolig god, men mennesket er ikke godt nok for bilen" - Lars Sponheim

 

Biler:

VW Touran 2012 170Hk DSG

Skoda Octavia 2014 180 TSI (Konebil)

Mercedes Vito 2002 110CDI - Hvit m/ hint av krokan (Arbeidshesten)

Peugeot Partner 2008 (Litt usikker på hvorfor jeg kjøpte denne)

 

Mine S&S: Subaru Impreza STI Killer - Porsche Carrera 996 4S - VW Transporter 4-Motion - Range Rover Sport HSE -

 

Audi A4 Avant - Audi RS5 V8 FSI - Audi 80 CL - AC Cobra - Porsche 991 GT3

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Mente å sette opp garasje hos mora di nå :) selv om du ikke har kjøpt enda!

 

Har ikke penger (og det koster mer enn jeg har på Mastercardet). :)

Nå vet ikke jeg hva du ønsker å lakkere, men erfaringsmessig er lakkering av mer enn 1panel av gangen unntaksvis.

Ergo er minisprøyter mer hensiktsmessig, fordi det med "fullsize" utstyr blir større utflekkingssoner.

Jeg bruker mine Iwata LPH80 sprøyter i 95% av alle lakkeringsjobbene jeg gjør, og kunne nok brukt de i 100% av jobbene, men nor man skal lakke en hel bil eller plan på lastebil blir det litt mer effektivt med fullsize sprøytene (Iwata LPH400).

Lakksprøyter er ikke plassen å "spare penger", de koster 2500kr på ebay og er verd hver eneste krone, har selv kastet en eske med "proff" sprøyter fra biltema, astro osv.

"Lakkboks" kan du egentlig bare spare pengen på også, du får det ikke støvfritt uansett uten skikkelig boks, så å bruke hvilken som helst vaskehall og lignende med ekstra belysning og vanning er hva du trenger, du må uansett slipe og polere ut små lakkdefekter.

Jeg har lakkert på hobbybasis i 15år og vært SMART-repair tekniker i 3år og feilet MYE og gjort de fleste feil i boka.

Her er noe av utstyret jeg bruker i dag og som har fungert smertefritt i flere år:

Iwata lakksprøyter (lph80+400)

Devilbiss olje og vannutskillere

250L kontinuerlig avgitt luftmengde (Race 100 kompressor eller noe slikt)

Mirka 77mm luftdreven slipemaskin + Ceros 125mm slipemaskin (Rupes maskinene bruker mye mer luft så jeg kan ikke anbefale de framfor mirka).

Mirka støvsuger for slipemaskiner.

Hyperion IR tørke

 

Jeg skal i utgangspunktet "bare" lakkere småting som interiørdeksler, en skjerm her og der, muligens en fanger, men på sikt (etter mye øvelse) vil jeg forsøke meg på hellakkering av en bil.

 

Sprøyten jeg får ligger på rundt 2000-2500 kroner med 1.4mm dyse og sies å være en god allround-sprøyte. Jeg har verken peiling eller erfaring, så jeg tar deres ord for det siden de skal ha peiling og erfaring. Denne skal da fungere greit til spraying av grunning, veldig bra til base og klarlakk med den medfølgende dysen.

 

Kompressoren skal gi 275L kontinuerlig luft iflg reklamen.

 

Når du sier vanning ifbm "lakkboks", hva mener du da? Vanne gulvet slik at støvet bindes?

 

Har du ellers synspunkter på sprøyten jeg får? God? Grei nok? Dårlig? Burde jeg gå for en annen?

 

Hva med vannavskilleren fra Biltema? Kommer den til å ødelegge noe og burde jeg legge de 1600 kronene i en proffversjon fra Lakkspesialisten?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

365 direkte :D

  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Hva må man betale for den lph80 sprøyta? gjerne med flere dysestørrelser!

Mener jeg betalte £180 +frakt og mva, så 2500kr.

Man trenger bare 1 dysestørrelse i grunn, 1.2mm, det går litt senere å legge klarlakk og primer enn med større dysestørrelser, men man har bedre kontroll og når man ikke hellakkerer uansett så har tempoet liten betydning.

Kan være fordel med 2 sprøyter en til primer/farge og en til klarlakk for å hindre at man er uheldig og får tørkede fargepigmenter i klarlakken.

På fullsize sprøytene har jeg 2x1,4 + 1x1,6 primersprøyte.

 

 

Sprøyten jeg får ligger på rundt 2000-2500 kroner med 1.4mm dyse og sies å være en god allround-sprøyte. Jeg har verken peiling eller erfaring, så jeg tar deres ord for det siden de skal ha peiling og erfaring. Denne skal da fungere greit til spraying av grunning, veldig bra til base og klarlakk med den medfølgende dysen.

 

Kompressoren skal gi 275L kontinuerlig luft iflg reklamen.

 

Når du sier vanning ifbm "lakkboks", hva mener du da? Vanne gulvet slik at støvet bindes?

 

Har du ellers synspunkter på sprøyten jeg får? God? Grei nok? Dårlig? Burde jeg gå for en annen?

 

Hva med vannavskilleren fra Biltema? Kommer den til å ødelegge noe og burde jeg legge de 1600 kronene i en proffversjon fra Lakkspesialisten?

Jeg kjenner ikke til sprøyten overhodet..

Personlig ville jeg kjøpt noe kjent, som Iwata, Sata, DeVillbiss el.l på ebay, innenlands har disse horrible priser.

Vanning for å binde støv ja.

Også vannutskiller ville jeg sett etter på ebay, jeg har god erfaring med DevilBiss HAR 602, jeg ahr også en Devilbiss QC3 etter denne, men har aldri hatt problemer med HAR602 alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Etter litt undersøkelser er det en Iwata-sprøyte jeg får, ikke Hiwata... som sagt, jeg har ikke peiling. :P

 

Jeg ser det anbefales å ha 3/8" tykk slange, dvs ca 9mm - burde jeg oppgradere 6mm-slangen jeg har bestilt til 10mm?

 

Et kjapt søk på eBay etter HAR602 gir meg priser på ca tusenlappen for dingsen og vel 400 i frakt, pluss mva og fortollingsgebyr når den kommer til Norge... nå vet jeg ikke hvilke vannutskillere Lakkspesialisten selger, men hvis de leverer dem til lakksjapper burde det vel være noe tilsvarende, og da kan jeg jo like gjerne kjøpe den hos Lakkspesialisten og få den i dag eller i morgen.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Beste tips: Ikke bruk mastercard med mindre du har dekning til å ta hele beløpet når vanlig lønn kommer. ;)

 

Kjøper dette for skattepengene, så det er innafor, føler jeg. :)

 

Stikker og henter greiene nå etter jobb sånn at jeg kan få sodablastet noen interiørdeler i kveld og muligens også få lakkert dem sammen med gripslisten nå i løpet av helgen :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Etter litt undersøkelser er det en Iwata-sprøyte jeg får, ikke Hiwata... som sagt, jeg har ikke peiling. :P

 

Jeg ser det anbefales å ha 3/8" tykk slange, dvs ca 9mm - burde jeg oppgradere 6mm-slangen jeg har bestilt til 10mm?

 

Et kjapt søk på eBay etter HAR602 gir meg priser på ca tusenlappen for dingsen og vel 400 i frakt, pluss mva og fortollingsgebyr når den kommer til Norge... nå vet jeg ikke hvilke vannutskillere Lakkspesialisten selger, men hvis de leverer dem til lakksjapper burde det vel være noe tilsvarende, og da kan jeg jo like gjerne kjøpe den hos Lakkspesialisten og få den i dag eller i morgen.

Aah, Da er det nok en kurant sprøyte, men har ikke prøvd den selv.

Men fullsize sprøyter bruker mye luft, denne trenger vel ca 290L/min.

En sprøyte som LPH80 trenger bare ca 100L/min så den kan brukes på nærmest enhver kompressor.

Ser prisen på utskilleren har blitt høyere enn da jeg kjøpte den, mener jeg betalte $80 for den eller noe slikt, men det er en del år siden.

Har ikke prøvd 6mm slange til lakkering, men om den er kort går det sikkert fint, men jeg vil anbefale en egen slange til lakkering, så minimerer du risikoen for oljedråper i slangen som kan lage trøbbel under lakkering.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Dette er vel kompressoren jeg har bestilt meg: http://www.lakkspesialisten.no/nettbutikk/produktdetalj?gruppe_nr=171&produkt_nr=EAIR-B125-3-90C1&g=169#.VY1TaUY9RqE

 

Finner ikke lakksprøyten på sidene deres noe sted, men har tenkt å snakke litt med dem når jeg er der om dette med fullsize sprøyte, slangetykkelse og airflow fra kompressoren. Jeg tror jeg kommer til å oppgradere til slange med 10mm ID siden 6mm ID virker å være noe trangt. LPH80-sprøyten ser heller ikke ut til å være så mye dyrere enn AZ3-sprøyten, så hvis de har det på lager vandrer jeg nok ut derfra med en slik i stedet...

 

Og DER var jeg ferdig på jobb! FERIE! WOO!

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hentet hele galskapen i dag. Fikk også 1,5 liter feilblandet baselakk for en slikk og ingenting sånn at jeg har noe å øve med og ikke kaster vekk den dyre lakken jeg faktisk skal bruke.

 

De hadde sodablaster fra Finixa hos Lakkspesialisten. Det er en ganske liten enhet, ca på størrelse med de 1,5l lavtrykkskannene vi bruker til avfetting, så den er ikke egnet til å blaste en hel bil med om man ikke er veldig dedikert og tid ikke betyr noe :)

 

Til småting som midtkonsolldeksler og sånt som jeg skal bruke den til er den derimot meget godt egnet. Sier reklamen. Jeg tenkte jeg skulle få bakset alt ut av bilen i løpet av kvelden og koble det sammen og testblaste litt. Må også finne noen store papplater jeg kan testlakkere på.

 

Ser for meg at å få kompressoren opp det som tilsvarer minst tre-fire etasjer fra bilen til roteloftet mitt kan bli en utfordring da den veier 65kg, men alt går om man vil det nok. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en sodablåser og soda hos jula. Ligner på denne

Legg merke til at han rister på den hele tiden, dette var meget irriterende. Holder man den i ro kommer det litt men engang så stopper tilførselen av blåsemiddel. Jeg har ikke fått brukt den så mye enda, men jeg hadde trodde at den funket bedre enn det den gjorde. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Dette var en tråd etter min smak :-)

 

Holder på med akkurat samme prosjekt i garasjen, akkurat isolert og platet garasjen, skal skru, detaile og lakke litt der etter hvert.

 

Den LPH80 sprøyta høres jo fin ut, finner den på Ebay til litt over 1400kr inkl kopp og fri frakt, håper ikke det er en fake hehe.

 

Har lasta ned og kikket gjennom paintucation videoene til Kevin Tetz fra Eastwood tidligere i år, og der fikk jeg inntrykk av at det var viktig å ha noen meter (4-10m) med trykkrør fra kompressor og frem til vannavskiller slik at lufta fikk kjølt seg ned litt, høres dette fornuftig ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Det stemmer, etterhvert som luften kjøles vil den kondensere vannet, så en stubb rør/slange før avskilleren utgjør en stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...