Gå til innhold

Recommended Posts

• Moderatorer
Christer
Skrevet

At basen ikke fyller slipespor er en sannhet med modifikasjoner...

Jeg ble fortalt at basen kunne fylle 400-grit slipespor. Det er bull. Sist helg prøvde jeg å få basen til å fylle 800-grit slipespor. Det gikk nesten, men altså nei til det også. Den klarer derimot fint å fylle 1500-grit slipespor.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Lånar tråden lite. Är det någon som har erfarenhet av att måla med HVLP turbine system exempelvis Apollo 1500 system.

Jag funderar i och skaffa mig ett system hemma men velar lite om jag skall införskaffa ett turbin system eller kompressor. Känns som det blir ganska mycket dyrare i slutändan med traditionell kompressor med stor tank och alla tillbehör. Krävs säkerligen 3-fas.

Fördelen med ett turbinsystem som jag ser det är att man kan ta med sig det om man skall måla något på plats.

Men om någon har testat ett turbinsystem så får ni gärna dela med er av eran erfarenhet.

Upplever ni att det är svårare att få en bra finish jämfört med en vanlig kompressorstyrd spraypistol

Har aldri prøvd slike sprøyter, men gitt at de klarer levere jevn luftstrøm burde det ikke være noe i veien for å bruke det.

De jeg har sett har dog veldig stor dyse i forhold til tradisjonelle lakksprøyter, siden de ser ut til å være ment for tykkere maling/lakk enn billakk.

En kompis har kjøpt en for å spraye PlastiDip, og hans var det 2.4mm dyse på. Lakksprøyten min er det 1.2mm dyse på, om jeg ikke husker helt feil...

Skrevet

Jeg har tenkt slik at sjansen for at jeg blander feil også er betydelig slik at det å treffe med fargen på en lakkboks vil være lettere for meg enn å kjøpe inn fullt arsenal av lakk/beholdere/vekt/sprøyter m.m. Jeg synes derfor det har vært greit med sprayboks inntil jeg har flere jobber enn det jeg har i år. Det er jo polering jeg gjør mest, ikke lakkering. Men jeg har fått flere tilfredsstillende resultater med lakkering. Dog har jeg måttet pusse ned appelsinlakk en del ganger. Derfor stilte jeg spørsmålet om hvilke merker folk hadde erfaring med her inne. Så takk for din tilbakemelding, OddAtle.

• DCN Poeng 1
Skrevet
Har aldri prøvd slike sprøyter, men gitt at de klarer levere jevn luftstrøm burde det ikke være noe i veien for å bruke det.

De jeg har sett har dog veldig stor dyse i forhold til tradisjonelle lakksprøyter, siden de ser ut til å være ment for tykkere maling/lakk enn billakk.

En kompis har kjøpt en for å spraye PlastiDip, og hans var det 2.4mm dyse på. Lakksprøyten min er det 1.2mm dyse på, om jeg ikke husker helt feil...

Jag har läst lite på amerikanska forum och hvlp system är bra till diverse olika ting men att många upplever det som använt det på bilar tycker att den varma luften som blandar sig med färgen gör att den torkar lite för snabbt och inte hinner flyta ut ordentligt. Visst det går att våtslipa och polera men det blir lite mera arbete, samtidigt som ett bra hvlp system är dyrt.

Andra fördelar med hvlp är att de är lätta att ta med sig och man får inte så mycket överspray (sprutdimma)

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Ja, det at lakken tørker for fort er jo et problem. Det kan muligens omgås ved å bruke spraytynner/fade out thinner like etter sprøytingen, men det også blir litt hit'n'miss på hvordan finishen blir. Et annet problem er at man ikke kan montere vannutskiller, så hvis luften er fuktig risikerer man å få vann i lakken, som også skaper sine problemer på sikt.

Skrevet
Et annet problem er at man ikke kan montere vannutskiller, så hvis luften er fuktig risikerer man å få vann i lakken, som også skaper sine problemer på sikt.

Menar du vatten i luften som turbinen skapar? För det är det som är en av fördelarna med hvlp system att den är helt fri från kondens vatten.

Men att luften blir för varm löser en del med att ha ett kar med vatten och isklampar som de senan lägger luftslangen i, luften kyls då innan den når färgen. Möjligen att det i sådana fall skulle kunna skapa kondens.

Jag har övergett tanken på att skaffa hvlp då det är ett för dyrt system att införskaffa om man skall ha ett system som kan producera bra finish. Tex en Fuji 4 med fyra turbiner.

Jag köpte istället pistoler till kompressor en Sagola 4500 extreme och en Sagola mini extreme som jag kommer att använda.

Tyggern
Skrevet

At basen ikke fyller slipespor er en sannhet med modifikasjoner...

Jeg ble fortalt at basen kunne fylle 400-grit slipespor. Det er bull. Sist helg prøvde jeg å få basen til å fylle 800-grit slipespor. Det gikk nesten, men altså nei til det også. Den klarer derimot fint å fylle 1500-grit slipespor.

løsemidler som er i basen har en tendens til å fylle pusseriper. Men det som er kjedelig da er at disse kan bruke 1-2år før de er helt fordampet.
Noe som gjør at de ikke syntes før dette. 

Så hvis en slurver med pussearbeid og lakkerer kan det se fint ut en stund. også begynner stripene i basen å dukke opp.
Tro meg for jeg har prøvd.... så det er viktig å pusse godt nok med fin papiret etterpå. 
Men noe finere en 500 eller 800 bruker de sjeldent på lakk 
Da er det ofte at en ikke har pusset nok til å fjerne striper fra grovere papir som er problemet.
Så det de gjerne gjør er å legge en strøk med "filler" som de pusser kun med 400/500 papir før base 

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

• 3 months later...
mstrandbo
Skrevet

Ja, åssen har det gått med lakkeringa di, Christer?

Jeg trenger en større kompressor nå sjøl pga. sandblåsing og da kommer tankene over på at det åpner for litt lakkering også. Og i jula var jeg hos onkelen min som for tiden er møbelsnekker, og kikka på når han spraya møbler... Genialt var det jo. Kjøkkenfronter etc etc går jo unna på null-tid! 

Så jeg så for meg å slå ting litt sammen her. Få muligheten til å sandblåse litt i kabinettet mitt, evt. friblåsing, grunne og lakkere litt smådeler (jeg kommer ikke til å ta en hel bil, nei..), og kunne lakkere/spraymale tre/lignende også. 

Teknikker er jo mye av det samme om det er bil eller kjøkken. Utstyret er vel relativt likt og? Trenger uansett vannutskiller etc. Mye av malinga i shoppen er vannbasert, så tynning skjer da med vann om jeg ikke misforstår. Mulig det passer seg med andre dysestørrelser eller lignende? 

Har trua på at det ihvertfall. For meg så er alt hobby og for privat konsum, evt. litt familiegreier - så er jo ikke avhengig av 100% resultat sjøl om jeg alltid kan strebe etter det.

• 3 weeks later...
  • Moderatorer
Christer
Skrevet
4.1.2016 at 22.13, mstrandbo skrev:

Ja, åssen har det gått med lakkeringa di, Christer?

Jeg trenger en større kompressor nå sjøl pga. sandblåsing og da kommer tankene over på at det åpner for litt lakkering også. Og i jula var jeg hos onkelen min som for tiden er møbelsnekker, og kikka på når han spraya møbler... Genialt var det jo. Kjøkkenfronter etc etc går jo unna på null-tid! 

Så jeg så for meg å slå ting litt sammen her. Få muligheten til å sandblåse litt i kabinettet mitt, evt. friblåsing, grunne og lakkere litt smådeler (jeg kommer ikke til å ta en hel bil, nei..), og kunne lakkere/spraymale tre/lignende også. 

Teknikker er jo mye av det samme om det er bil eller kjøkken. Utstyret er vel relativt likt og? Trenger uansett vannutskiller etc. Mye av malinga i shoppen er vannbasert, så tynning skjer da med vann om jeg ikke misforstår. Mulig det passer seg med andre dysestørrelser eller lignende? 

Har trua på at det ihvertfall. For meg så er alt hobby og for privat konsum, evt. litt familiegreier - så er jo ikke avhengig av 100% resultat sjøl om jeg alltid kan strebe etter det.

Grunnet mangel på et sted jeg kan stå og lakkere, så har det ikke blitt noe lakkering, dessverre. Jeg sodablastet noen interiørdeler med finfint resultat, men erfaringer etter det prosjektet var at hvis man kjøper soda hos Mekonomen eller Jula, så blir det lidderlig dyrt, så å kjøpe dette i bulk i 25-50kg-sekker er et must. Ellers så jo gårdsplassen ut som at den hadde blitt sodabombet, så en form for blasting cage må lages til sånn at middelet ikke flyr overalt, men samles opp. Ideelt sett skulle man kunne gjenvunnet og gjenbrukt dette, men siden det vil være lakkpartikler etc i blandingen ser jeg for meg at det kan bli vanskelig å filtrere brukt media... men på sikt har jeg tenkt å prøve likevel.

Nå skal jeg jo flytte om tre uker, så da blir det carport enn så lenge, frem til finansene tilsier at jeg kan få bygget garasjen jeg ønsker meg. Siden carporten allerede ser jævlig ut innvendig og skal rives i løpet av et års tid eller så føler jeg ikke at det gjør noe om det kommer litt lakkstøv på veggene, så da blir det nok til at jeg henger opp noen presenninger fra taket og lager en make-shift lakkboks for småprosjekter.

• 10 months later...
Skrevet
Noen som har erfaring med HB Body S.A lakk fra JL Trading as?

Min erfaring etter jeg kjøpte lakkpakke 1 i vannbasert lakk (olympian blue la5k), hadde det vært idag hadde jeg nok gått for tynnerbasert (løsemiddelbasert) istedenfor. Veldig greit at basen kommer ferdig tynnet så er bare å tømme i å sprøyte på. Klarlakken er også ferdig tynnet, trenger bare å tilsette herder. så alt i alt så var det rimelig, kort levering og egentlig like bra resultat som mekonomen sin Lakk(mekonomen sin lakk koster omtrent dobbelt så mye). Handlet også forøvrig slipegrunning og epoxy samtidig, ble ganske bra resultat med det foruten baselakken ble litt ujevn farge på dørene siden disse ble lakket liggende når de skulle ha stått oppreist [emoji14]. Har vurdert å prøve standox sin lakk, men ikke kommet så langt enda :)

Litt dårlige mobilbilder

Mekonomen sin lakk (tynnerbasert)

DSC_0425_zpsnysxhgjv.jpg

Litt urenheter i klarlakken men skal bli våtslipt med 2000-2500 og polert oppigjen

/p>Jltrading (vannbasert)

_20161128_162406_zps9dtx99lj.jpg

Biler

• Mercedes-Benz W201 190E1.8 
  • Mercedes-Benz W201 190E 2.3-16v 
  • Mercedes-Benz W124  300D
  • Mercedes-Benz S211 320CDI 4MATIC

Logg

Skrevet

standox sin koster jo skjorta..  så bare va ganske rimelig på jl trading, ser HB Body sin løsemiddelbaserte e ikke så dyr den heller,, tenkte jeg skulle prøve lakke panseret til sommern. 

Skrevet

Spennendes tråd, hva bruker dere for å dekke til lokalene?

Carbonschwarz E60 M-Sport 525da '05 stående på Style 172 8,5" & 9,5", 245/35-19 & 275/30-19

Skrevet

Da hadde man bestilt seg lakksprøyte...  Nu må bare sommern komme fort som faen..

• 1 month later...
Skrevet
1/25/2016 - 12.37, Christer skrev:

Grunnet mangel på et sted jeg kan stå og lakkere, så har det ikke blitt noe lakkering, dessverre. Jeg sodablastet noen interiørdeler med finfint resultat, men erfaringer etter det prosjektet var at hvis man kjøper soda hos Mekonomen eller Jula, så blir det lidderlig dyrt, så å kjøpe dette i bulk i 25-50kg-sekker er et must. Ellers så jo gårdsplassen ut som at den hadde blitt sodabombet, så en form for blasting cage må lages til sånn at middelet ikke flyr overalt, men samles opp. Ideelt sett skulle man kunne gjenvunnet og gjenbrukt dette, men siden det vil være lakkpartikler etc i blandingen ser jeg for meg at det kan bli vanskelig å filtrere brukt media... men på sikt har jeg tenkt å prøve likevel.

Nå skal jeg jo flytte om tre uker, så da blir det carport enn så lenge, frem til finansene tilsier at jeg kan få bygget garasjen jeg ønsker meg. Siden carporten allerede ser jævlig ut innvendig og skal rives i løpet av et års tid eller så føler jeg ikke at det gjør noe om det kommer litt lakkstøv på veggene, så da blir det nok til at jeg henger opp noen presenninger fra taket og lager en make-shift lakkboks for småprosjekter.

Hei!

Hvor får du kjøpt soda blåsemiddel i bulk som du nevner?

• 5 years later...
Skrevet

Hvordan har du fått det til @Christer ? Fungere oppsettet ditt?

Hvordan er det med å lakkere i garasjen? Uten egen "lakkboks"? Tenker på støv og slike ting som kan komme på lakk.

Hvilke vannutskiller kjøpte du? Og som fungere helt fint?

Er denne her god nok? M7 Vannutskiller/trykkregulator 1/2" kr 915,00 - https://gasolin.no/m7-vannutskiller-trykkregulator-1-2.html

Data:

• Vannutskiller/regulator for industriell bruk. Kapasitet: 4000 l/min.
  • Tilkopling: 1/2 innv.
  • Maks. utgangstrykk: 14 bar
  • Maks inngangstrykk: 17 bar
  • Maks flow: 4000 l/min.
  • Arbeidstemp.: 5-60 C
  • Lagringskapasitet. 80 ml.
  • Filter: 5 my

Har du tenkt på en radiator som kjøler luften for å ta vekk fuktigheten? Må jo ha en vannutskiller uansett.

Vurdere å kjøpe meg en airbrush sprøyte (Harder & Steenbeck Colani 0.8mm med 1.2mm dyse - https://gamezone.no/avdelinger/airbrush/airbrush-paint-gun/harder--and--steenbeck/harder-and-steenbeck-colani-08mm-149678-p0000078837 for å ta de minste steinsprut osv og til litt større skade & klarlakk en minisprøyte. Denne minisprøyta er jeg usikker på hvilke merke jeg skal velge.

Regner med at den airbrush sprøyta ikke klarer å spraye klarlakk godt nok???

Har sett litt på denne her 3m 26778 Performance spraypistolsystem (dyse 1,2/1,3/1,4) og, men kan være overkill for min del https://lakkspesialisten.no/produkter/3m%207100228461

Eller er det kommet noe nyere utstyr som man bør se på?

Utstyr som jeg har er STANLEY B 400/10/100 kompressor

Info på kompressor

• Sugeeffekt (l/min./CFM): 390/13,8
  • RPM: 1100/min
  • Smøring: JA
  • Trykk - maks. (bar / PSI): 10/145
  • Antall sylindre: 2
  • Effekt (hk/kW): 3/2,2
  • Tank: 100Liter

Har en Tesla Model 3 -21 i blå farge, som jeg var litt uheldig og slipte vekk noe lakk (ca 5-6cm x 1c) og en del steinsprut langs sidene på kanal og opp litt bak dekkene(ser nesten ut som det er sandblåst på sidene). Har tenkte å prøve å fikse dette selv.

Her kommer jeg til å kjøpe ferdig blandet lakk ifra butikk ut ifra lakk kode på bilen. Bare å tilsette herder om det trengs.

• 2 months later...
Skrevet

Er det noen som kan anbefale noen lakksprøyter til lakkering og filler bruk?

Styrer man unna billigsprøyter fra Biltema ol.l eller holder de lenge til småbruk? Evt hvor mye og hva bør man legge i av penger på noe som er verdt prisen?

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår