Bernhard

"Berserk"

29 innlegg i emnet

Er det noen andre enn meg som har fulgt med i media rundt forsvinningen av "Berserk"?

Hva tror dere?

Er besetningen i live eller har de gått ned?

Det er jo funnet ytterst lite vrakrester i vannet, så jeg lever ihvertfall i troa..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm tja.. Er ikke godt å si om de fortsatt er i live, men håper selvsagt det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser dårlig ut ,ihvertfall når de fant livbåten uten folk. Men må leve i håpet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har funnet flåte og EPIRB er utløst.

Er sånn båt går fort ned, og det er lite løse vrakrester, vet ikke hva slags flåte det er snakk om, om det er en som løses ut når den er noen meter under vann, eller om de har løst den ut selv. Den har i hvertfall blitt utløst og båten er borte så det er selvfølgelig alvorlig.

Håper de finner folkene i live på land, jeg tror ikke de finner de i båten, har de værti vannet er det svært liten sjangs for at de har overlevd i det kalde klimaet pga hypotermi.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I minus 45 grader og full storm er det nok 0 mulighet for å overleve mer enn et par minutter i vannet. Jeg tror sjansen er ekstremt liten nå for å finne noen. Det er veldig mye som peker mot at båten har gått ned. Sannsynligvis på grunn av isdannelse. Man ser jo bare hvordan større båter blir seende ut pga isingen. Mange båter har sunket pga det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fulgt med en del om denne ulykken og skulle håpet på at de 3 andre var i live, men når man bla finner livbåt og vann forwyninger i vannet ser det ganske mørkt ut med å finne noen overlevende :/ kan ikke tenke meg en verre måte å dø på , får håpe det skjedde raskt og uten brutalitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper de har kommet seg i land en plass.Har de vært ute i vannet i det hele tatt, så er det vel knapt mulig å overleve 1 minutt om det er sånn temperatur og vind mighty nevner.. Rekker ikke få tørka seg fort nok heller om de får vann på seg, for det fryser jo fast på kroppen..

Men når 2 stk lever så er det jo sjanse for at de andre har det også! Har opplevd mye rart, og sett folk som har mistet mange ikke reagere i det hele tatt og satt seg å sett film og tatt noen øl med vennegjengen når nevøen og hele familien ble borte på en dag.Det er snålt.En slags sjokktilstand.. I dette tilfellet med berserk, så vet jo ingen hvordan det står til med de savnede, så de er nok i samme sjokktilstand enda det ikke er helt sikkert de er omkommet.

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel redd for at de har forlist, må jo være det stedet i verden som er mest ugjestmildt i det været de har hatt/har.. kommer en i vannet der er det vel snakk om minutter før en omkommer, men så lenge de ikke er funnet enda, så får en håpe og krysse fingrene for at de har funnet ly og er i god behold...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ganske redd for at det ikke har gått så bra...

Nå var temperaturen iflg værvarselet "bare" 10 minus, men effektiv temperatur når du plusser på vind på 80 knop (som jo er et godt stykke over orkan) kan godt bli 45 minus.

I slik vind er det naturlig nok høy sjø og mye sjøsprøyt som vil fryse til båt og rigg og dermed redusere stabiliteten betraktelig. Å gå på dekk og banke is i det været på en såpass liten båt er nok rimelig uaktuelt. Dessuten er det nevnt i avisene at de hadde mer last enn båten hadde godt av. Det er ikke akkurat positivt for stabiliteten det heller.

Men så lenge det ikke er funnet noen båt så får man ha et snev av håp.

Ellers synes jeg avisene kommer med mange rare utsagn, som bla at redningsflåten bar preg av å ha blitt slitt løs fra dekk og ikke utløst manuelt. Det er ikke mulig å se da de er pakket i en glassfiberkonteiner så lenge de står på dekk. Når den så blir utløst og blåser seg opp synker glassfiberskallene til bunns og blir borte. At tauet som fester flåten til båten er slitt av er helt naturlig. Det er det konstruert for.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

snakket de ikke om -40c og opptil 200 km/t kastene der da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan godt være at det stemmer.

80 knop er jo ca 150 km/t så kastene kan ha vært 200 for det jeg vet selvsagt.

Jeg så bare raskt på en værmelding ikke så langt der fra, men at det er riktig skal jeg ikke sette noen garanti for. Kaldt er det uansett i den vinden der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke mulig å ta satelitt bilder av området og så se på bildene om de kan se noe, eller er slikt kun forbeholdt militæret?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen aning. Høres jo unektelig militært ut.

Skal jo være rimelig bra oppløsning hvis man skal skille en liten, hvit seilbåt fra tusenvis av isfjell.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

husker på en episode av The Deadliest Catch på Discovery, der var det en kar som var litt uheldig og datt overbord på en av båtene under den "vanlige" krabbe fisket, han karen hadde riktig nok ikke på seg noe overlevelses drakt, og det var ikke "så kaldt" der, men når di fikk han opp igjen på båten etter 1-2min så var fyren allerede kraftig nedkjølt og var knapt ved bevisstheten når di fikk han inn i lugaren...

så om di folka fra berserk har havnet i vannet der nede, med di temperaturene som er der, så er det nok liten sjangse for å overleve...

jeg tror nok desverre at Berserk endelig har møtt sin overmann...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var å repeterte sikkerhetskurset mitt på mandag og tirsdag, da badet vi i sjøen i -2 og frisk bris, vi brukte det som regnes som verdens beste redningsdrakt; Helly Hansen Sea-Air til offshore bruk.

Jeg tviler sterkt på at jeg hadde klart meg 12 timer bare da...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg jobber til daglig på ankerhandterings fartøy.

Får helt vondt i meg når jeg ser den flåten som hele taket var revnet/skadet. Linen som holder flåten var slitt av, det tyder på at flåten ble utløst på hydrostaten!

Meldinger om 11 meter høye bølger og ising må være et helv#" og møte på..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jobber som fisker på en 50-foting,kan vel bare si at sjangsene deres er snakk om promille,med den vinden kombinert med sjøsprøyt å kulde er det bare snakk om timer før fartøyet iser ned å synker,uansett om de har kommet iland en plass er det vanskelig å klare seg så mange døgn.vannflasker,årer og flåten er vel et tydelig tegn på at det værste har skjedd..dette er konsekvensene når man konkurerer mot naturkrefter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser mørkt ut for disse gutta nå!

Men detter er samme ekstremsport som basehopping i Trollveggen, de er klar over risikoen og liker å leve med den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger med hver dag, for dette er så trist, så trist. Det er som nevnt ovenfor risikosport å dra på slike ekspedisjoner, spesielt med en noe underdimensjonert båt. Jeg kan ikke så mye om båter, men har skjønt at den er noe underdimensjonert i forhold til det farvannet de skulle inn i.

Men som det også er nevnt ovenfor, så er det helt klart noe de har vært klare over og som de allikevel har hatt lyst til å drive med. Skulle det være for sent, noe som dessverre ikke er urealistisk i slikt farvann, så har de i det minste gått bort da de drev med det de elsket mest her i livet.

Jeg syntes forøvrig også det er litt snodig at det ikke gjøres forsøk med satelitt. Å lete etter noe hvitt med hvitt seil der letingen foregår er jo ikke akkurat lett.

Endret av Geir
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg følger ihvertfall med hele tiden å, trist sak er det uansett..

Men å dø til sjøs er vel ikke det værste man kan gjøre, ihvertfall ikke når man elsker havet så mye som disse gutta gjør..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive