Gå til innhold

S&S - Båt, Tromøy 23


Terjeo

Recommended Posts

Da var det på tide med den årlige sommerpussen på båten til pappa. Så måtte jeg jo pent stille med flex og produkter :)

Well, båten er en totalt bruksbåt som nærmer seg 30 år og ligger ute absolutt hele året untatt den ene eller to dagene den får litt stoff og polering. Den brukes vel i gjennomsnitt 1-1,5 timer om dagen så litt sliten i gelcoten er den jo selvfølgelig. Blank skal jeg nå klare å få den, men klarer dessverre ikke polere vekk skraper enda, kansje noen kan finne opp noe nytt her?

Slik så hvertfall båten ut før jeg begynte:

IMG_0001.jpg

IMG_0002.jpg

IMG_0004.jpg

Ja, som et hvert trent, utrent eller 98% blind øye kan se, var det litt å begynne på. Kan også si at denne typen skrog er et hæ***** å polere! Grunnen er at det skal etterligne trebord, og det blir ekstremt mange kanter som paden kan ta tak i og hoppe rundt som den føler for.

Båten ble så rengjort på ekte DCN vis og ble selvfølgelig foamet først. Oppi her hadde jeg en blanding av Meguiars Boat wash og Snow foam.

Hvis noen lurer på hvordan båten dems vil se ut som hvit, er det altså bare å kjøre på med foam cannon. Genialt.

IMG_0005.jpg

IMG_0006.jpg

IMG_0007.jpg

Båten ble deretter vasket med Boat wash, og grov svampegreie med håndtak :o jo da, ikke skyt meg, det fungerer på Gelcot men tror nok jeg ville styrt unna billakken.

Ettersom jeg ikke er spessielt god til å ta bilder og vaske for hånd samtidig, så får dere nøye dere med resultatet av vasken.

IMG_0009.jpg

IMG_0010.jpg

Deretter var det bare å kjøre på med Heavy Dudy oxidation remover fra megs, sammen med burgunder megs på 2000rpm.

IMG_0011.jpg

Her er de to øverste ”bordene” tatt.

IMG_0014.jpg

IMG_0017.jpg

Padden måtte renses stadig, da den fant ut at den ville se slik ut:

IMG_0018.jpg

Da blir det slik etter hvert:

IMG_0020.jpg

50/50:

IMG_0021.jpg

Da jeg nesten var ferdig ble det er litt leit farvel med en god og trofast venn som dessverre gikk bort etter et fatalt uhell fra min side… Ja som dere sikkert har lagt merke til, er det vann på sida der jeg sto å polerte.

IMG_0022.jpg

IMG_0023.jpg

IMG_0025.jpg

Får håpe den har det godt der den er nå, jeg sitter i hvertfall igjen med en fornøyd båt. Stakkars flaske, vært med meg i mange timer, når jeg nesten er ferdig klarer tullingen jeg og sparke den til sjøs.

6 timer etterpå så så båten slik ut:

IMG_0026.jpg

IMG_0027.jpg

IMG_0028.jpg

IMG_0029.jpg

IMG_0031.jpg

IMG_0038.jpg

IMG_0041.jpg

Etter dette fikk båten et lag med megs Pure Wax, beadinga var veldig bra synes jeg, og båten har fått vannskrekk! Når jeg tenker meg om nå i ettertid får vi håpe at den fortsatt tør og nærme seg sjøen da.

IMG_0046.jpg

IMG_0047.jpg

IMG_0048.jpg

IMG_0051.jpg

IMG_0055.jpg

IMG_0049.jpg

  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd, er moro med litt andre detailer tråder en bare bil synes jeg :)

Ble bra resultat også, bare pass på når du sjøsetter den så alt vannet rundt den ikke forsvinner, blir nesten litt sånn som jesus var det vell som delte vannet i to. I morgen står det på VG nett "Båt delte vannet i to, står nå på havets bunn" i og med den har fått vannskrekk med den voksen du har brukt :P

Edit:

Glemmer alltid og skrive at jeg har gitt cred.

Endret av Mats
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Artig tråd, er moro med litt andre detailer tråder en bare bil synes jeg :)

Ble bra resultat også, bare pass på når du sjøsetter den så alt vannet rundt den ikke forsvinner, blir nesten litt sånn som jesus var det vell som delte vannet i to. I morgen står det på VG nett "Båt delte vannet i to, står nå på havets bunn" i og med den har fått vannskrekk med den voksen du har brukt :P

Edit:

Glemmer alltid og skrive at jeg har gitt cred.

Moses Mats, Moses.

:D

Ser ut som den skal gå noen knop fortere i år Terje. Flott jobbet.

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for cred :)

kanskje den deler vannet i to ja hehe.

Spørs om den går noe fortere, er jå så glatt at den synker bare dypere ned, gjør vel ikke mer enn 7 knop uansett, noe som er 5 knop for fort for pilsefart nå som sommeren er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

om du husker denne Mats:

"Jeg driter i hvem faren din er! Finn deg et annet vann å gå på for her skal jeg fiske" det var Jesus..

Bra shine på båten dette her også Terjeo.... blir moro for gammern å cruise nå med nypimpa båt :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul writeup! :) Gøy med båt...

Synd med polishen som fløy på sjøen.

Blir det bundsmøring nederst nå eller?

Bunnstoff er på plass nå ja. Jeg bare liker å polere før jeg har på bunnstoff, fordi hvis paden kommer borti bunnstoffet selvom det er hardt så farger det av ganske lenge etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...