Gå til innhold

SS: Audi S4


Kenneth Nilsen

Recommended Posts

Kenneth Nilsen

Audi S4 C4

DSC_0007-1.jpg

Da har jeg kunne satt meg ned med en kopp med varmt drikke, litt å knaske på og go'musikk for å fullføre denne tråden. Jeg har slitt litt med å lage et par animasjoner som tok litt tid. Så greide jeg å slette de. Så nå er jeg drittlei hele animasjonsdritet så det som kunne vært litt morro er nå ikke så morsomt lenger. Får se om jeg fikler litt med det senere.

Bilen, en sort metallic Audi S4 fra 1994-95 som ble opplakkert i fjor. Ble avtalt full runde utvendig, så fikk han låne produkter å ta inni selv på søndagen. Jeg har tittet på bilen før og visste at den ikke var så ille i lakken. Noe våtslip og slik ble det også. Var et lakksig også noe rennemerker som hadde etset lakken. Tenkte kanskje det kunne vært bremsevæske.

Tidsforbruk var 30 pluss minus timer.

Fikk låne et lokale som var helt konge til dette formålet. Dessverre hører til den ene videregående skolen her, så ble et engangstilfelle. Da var forordene for denne gang ferdig, og over til bilen.

Her er noen bilder av bilen ved ankomst.

DSC_0001-4.jpg

DSC_0002-4.jpg

DSC_0005-6.jpg

DSC_0006-6.jpg

DSC_0008-2.jpg

Ble ikke noen bilder av vaskingen da det blåste sånn ute, at jeg ikke turte å la noe stå på for lenge. Bilen ble også kjørt rundt hjørnet der det var skygge. Lakken hadde vel ca 40-50 grader bare av å stå i sola der enda den var møkkete. Bilen ble dynket med Prickbort til å begynne med. Felgene rørte jeg ikke da jeg skal ta sommerhjulene i stedet. Så ble bilen spylt med varmt vann. Gikk over med Prickbort og børste i kriker og kroker før jeg spylte skikkelig av hele bilen. Blandet vaskevann med CG Maxi Suds II og Optimum Car Bath. Vasket over bilen med Mothers ullmitt. Deretter ble bilen spylt og kjørt inn her.

DSC_0013-5.jpg

Bilen ble tørket når den kom inn før den ble maskert og klar for morgendagen. Tok kvelden etter maskeringen. På'n igjen etter en natts søvn med inspeksjoner. Bilen ble målt og det var ingen nevneverdige svingninger i lakkdybden. Var mye ulumskheter å ta tak i, men lite swirls syns jeg. Har jo detailet gamle bilen til eieren av denne, så han har jo lært litt da. :)

DSC_0016-6.jpg

DSC_0017-1.jpg

DSC_0019-4.jpg

DSC_0021-4.jpg

DSC_0022.jpg

DSC_0023-2.jpg

DSC_0026-1.jpg

DSC_0027-5.jpg

DSC_0029-2.jpg

DSC_0031-2.jpg

DSC_0045-7.jpg

DSC_0046-2.jpg

DSC_0047-3.jpg

DSC_0048-2.jpg

Som dere kan se var det ikke så ille alt i alt. Var litt holos, men det var ikke store greiene det heller. Så tenkte jeg at jeg skulle bryne meg på de værste stedene først som sist. Begynte med rennemerkene på høyre fremskjerm. Her har jeg egentlig laget en animasjon, men det gikk ikke helt som det skulle. Så det får bli en bildeserie istedenfor. ;)

DSC_0032-3.jpg

Hadde på forhånd funnet frem våtslipeutstyret mitt sånn at det var bløtt og mykt. Til denne brukte jeg først 2000g papir med Meguiars pad, også gikk jeg over med 4000g papir. Jeg slipte med motlys hele veien og målte underveis. Brukte en litt tjukkere versjon av clay lube'n min (optimum no rinse).

DSC_0033-4.jpg

DSC_0034-2.jpg

Ble tørket for å inspisere nøye. Jeg var utrolig forsiktig i kantene da det ofte er tynnere lakk der. Men valgte og være litt modig da det var 2 lag klarlakk. Jeg mente at jeg hadde slipt ned etsingen nå, og etter den vurderingen så kjørte jeg på med Scholl ull og Menzerna SIP.

DSC_0035-3.jpg

Ser jo lovende ut hittil. Men jeg ville se om det var HELT borte og gikk rett på oransje überpad og Menzerna SIP med "zenith"-ish metode. Skiftet over til blå überpad og Menzerna PO85RD. Og da ble det sånn, et resultat som var strøkent.

DSC_0036-2.jpg

DSC_0037-3.jpg

Jeg husker dessverre ikke før og etter målingene. Etter dette flyttet jeg meg bak på venstre bakskjerm hvor det var lakksig. Glemte før bilder, men har da underveis og etter. Var samme fremgangsmåte her også.

DSC_0056-2.jpg

DSC_0057-4.jpg

DSC_0058-2.jpg

DSC_0049-3.jpg

Når det groveste var gjort unna monterte jeg 3M Perfect-it bakplate og oransje überpad på Makita'n. Brukte dette i et kjent samarbeid med Menzerna SIP som tok alt som var å ta. Fant ut at 2 pass på 1200 rpm, 3-4 pass opp på 2000 rpm og ned igjen på 1500 rpm 2-3 pass ga en avslutning på rubbingen som gjorde at jeg kunne kjøre hardcore høyglans som finishing. Menzerna PO85RD og sort überpad på 2100 rpm. Jeg pleier gjerne å bruke blå überpad til finishing, men nå var det duket for skikkelig høyglans så da fant jeg frem den sorte. Resultatet ble upåklagelig!

DSC_0041-4.jpg

DSC_0068-4.jpg

DSC_0069-3.jpg

DSC_0070-3.jpg

DSC_0071-5.jpg

DSC_0072-2.jpg

DSC_0073-3.jpg

DSC_0074-5.jpg

DSC_0075-4.jpg

DSC_0076-4.jpg

DSC_0077-1.jpg

DSC_0078-2.jpg

Har også noen 50-50's av lakk som ble dårlige, men here comes.

DSC_0066-2.jpg

DSC_0065-6.jpg

DSC_0067-4.jpg

Så sto baklyktene for tur. Disse var noe matte og eieren har vel vurdert, og vurderer, helrøde baklykter. Men de fortjener et basketak de som resten av bilen. Begynte med oransje überpad.

DSC_0062-3.jpg

DSC_0063-3.jpg

DSC_0060-1.jpg

Syns ikke det tok nok, så da var det bare å teipe opp alt rundt da...

DSC_0119-1.jpg

DSC_0120-3.jpg

Her har jeg slipt med både 2000g og 4000g. Dette ble etterfulgt med oransje überpad og SIP. Deretter PO85RD og blå überpad.

DSC_0121-3.jpg

DSC_0122-3.jpg

Den hvite flekken du ser midt i lykta er blitzen. :)

DSC_0123-2.jpg

DSC_0126-6.jpg

DSC_0127-3.jpg

Urørt høyreside.

DSC_0124-3.jpg

DSC_0125-3.jpg

DSC_0129-3.jpg

DSC_0130-2.jpg

Så tenkte jeg at nå skal jeg lage en morsom animasjon av at jeg tok frontfangeren og montere kamera på stativ og begynte. Dessverre gikk jo ikke det helt som det skulle med bearbeiding av animasjonen så det utgår for nå. Legger ved noen bilder i stedet.

DSC_0083-1.jpg

DSC_0088-2.jpg

DSC_0094-2.jpg

Så fikk jeg øye på at det var lakk heeelt under. Så da demonterte jeg D-håndtaket på Makita'n og la meg under fronten. Nei Bernhard, jeg har ikke funnet på en bedre metode å ta nederst på biler.

DSC_0097-4.jpg

DSC_0098-2.jpg

DSC_0099-3.jpg

Tok meg litt tid i og med at jeg har sikkert 25 bilder fra samme stedet, bortsett fra at jeg flytter meg. Planen var å lage en Fleksnes-setup på frontfangeren. Med passende musikk osv. Uansett så slettet jeg den animasjonen og orker ikke lage en ny nå. Resultatet ble perfekt både med og uten animasjon. ;)

DSC_0100-2.jpg

DSC_0101-1.jpg

DSC_0102-1.jpg

DSC_0103-2.jpg

DSC_0104-1.jpg

Så var det over til resten av bilen da. Kombinasjonen vet dere, så jeg bare pøser på med bilder jeg. De sier jo mer enn tusen ord?

DSC_0055-1.jpg

DSC_0053-3.jpg

DSC_0052-4.jpg

DSC_0049-3.jpg

DSC_0050-3.jpg

DSC_0079-6.jpg

Så oppdaget jeg at det var sinnsykt bra sol ute, så jeg dusja på med GPAC på panseret og kjørte ut bilen for å inspisere. Brukte to runder med GPAC for sikkerhetsskyld.

DSC_0105-1.jpg

DSC_0108-1.jpg

DSC_0109-2.jpg

DSC_0110-2.jpg

DSC_0111-3.jpg

DSC_0114-2.jpg

Så dura bilen inn igjen og jeg kunne fortsette vel vitende om at dette blir strøkent!

DSC_0117-3.jpg

DSC_0151-1.jpg

Så ble jeg ferdig og kjørte den ut igjen for den beste lykta var ute. Hele bilen ble wipet x2 med GPAC.

DSC_0144.jpg

DSC_0141-1.jpg

DSC_0140-1.jpg

DSC_0137.jpg

DSC_0136-4.jpg

DSC_0135-3.jpg

DSC_0132-2.jpg

DSC_0146-1.jpg

Kjørte bilen inn i garasjen igjen og la Black Wow på plast, og CG New look gel på gummi. Vinduene fikk seg en god dose med Nanolotus også. Eksos gikk en dose med CG Metal Shine.

Valget av voks falt naturlig nok på SV Insignis, etter eiers ønske. Trenger egentlig ikke si så veldig mye om Insignis da jeg velger å tro at de fleste har hørt om den, og hvor bra den er. ;)

DSC_0153-4.jpg

DSC_0154-1.jpg

DSC_0156-1.jpg

DSC_0157-5.jpg

DSC_0158-1.jpg

DSC_0159-2.jpg

DSC_0161-2.jpg

DSC_0163-1.jpg

DSC_0164-3.jpg

DSC_0165-3.jpg

DSC_0166-1.jpg

DSC_0167-3.jpg

DSC_0169-4.jpg

DSC_0170.jpg

Se om jeg får lagt ut en liten snutt av bilen etter den var ferdig også. :)

Endret av whiplash
  • DCN Poeng 20

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er moderator og sånn, så har jeg trukket fra 10 creds fra deg for denne. Skal vurdere å gi de tilbake når du kommer med full writeup... :lol:

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Bastard! B)

Argh disse teaserne :P

Snart så jeg må hente røøøøøøøøret mitt!

Hehe, kommer nok full writeup i dag eller i morgen. ;)

Jeg hakke sett røøøøøret ditt ass. Menne, harru sett en hanske med knark i?

Siden jeg er moderator og sånn, så har jeg trukket fra 10 creds fra deg for denne. Skal vurdere å gi de tilbake når du kommer med full writeup... :lol:

Hehehe. B)

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Har du glemt oss, Kenneth?! :blink:

Lager en fyldig tråd i morgen jeg. :) Beklager ventetiden, men skjer ting ang. bil på hjemmebane også. :D Kommer opp en tur hvis det blir den i morgen.

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kenneth Nilsen

Da har jeg skrudd på litt musikk, og fingrene hamrer løs på tastaturet. Nå kommer det snart full tråd om denne vakre S4'n. Må forlate dere med en teaser i de siste stundene før hele tråden kommer.

woop.jpg

En til, så dere har noe å glede dere til. ;)

WOOP1.jpg

  • DCN Poeng 1

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

På grunn av at photobucket går så forbanna treigt og jeg skal opp tidlig pga VACN treff, så kommer ikke denne tråden før i morgen ettermiddag/kveld. Beklager ventetiden. Har til gjengjeld laget noe som mange kanskje finner litt morsomt da. ;)

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Nei det heter densom venter på noe godt, venter..... Leeeenge hehe

Ser vannvittig bra ut i teaseren, så her gleder eg meg virkelig til full tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Får si som 11 åringen her hjemme...

Dette her var helt EID Kenneth:)

Knall som vanlig fra deg...

Fin kombo på lyktene også det der, blir som nytt...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...