Gå til innhold
magne

Reparering av hull på enklest mulig måte

Recommended Posts

magne    661
magne

Hvordan tette hull på enklest mulig måte?

Har flyttet skiltet litt på bilen. I den forbindelse avdekket jeg nok hull i støtfangeren der skiltholderen hadde sittet.

4 stk hull ca 10mm i omkrets, og to små hull ca 3mm i omkrets.

Foreløbig har jeg bare satt inn noen gummiforinger for å tette, men vil helst tette de permanent og lakke over.

Den beste løsningen er sparkel selvfølgelig, men det krever hellakkering av støtfangeren, og blir dyrt.

Så lurte på om det er noen som vet om noen annet man kan gjøre for å midlertidig tette hullene, og lakke over med lakkstift. Slik at det ser litt bedre ut midlerttig. Går jeg selvfølgelig ann å ta gummiforingene som er satt inn og lakke de, men hadde vært bedre å fylle med noe stoff i hullene som gav jevn overflate. Og sparkel lager vel for mye griseri.

Måtte evt være å maskere rundt hullene og kun sparkle innenfor maskeringen slik at det omtrent bare er hullene som blir fylt med sparkel, men da blir vel maskeringen umulig å få av igjen, når det er størknet sprakel oppå den?

Endret av magne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Hvordan tette hull på enklest mulig måte?

Har flyttet skiltet litt på bilen. I den forbindelse avdekket jeg nok hull i støtfangeren der skiltholderen hadde sittet.

4 stk hull ca 10mm i omkrets, og to små hull ca 3mm i omkrets.

Foreløbig har jeg bare satt inn noen gummiforinger for å tette, men vil helst tette de permanent og lakke over.

Den beste løsningen er sparkel selvfølgelig, men det krever hellakkering av støtfangeren, og blir dyrt.

Så lurte på om det er noen som vet om noen annet man kan gjøre for å midlertidig tette hullene, og lakke over med lakkstift. Slik at det ser litt bedre ut midlerttig. Går jeg selvfølgelig ann å ta gummiforingene som er satt inn og lakke de, men hadde vært bedre å fylle med noe stoff i hullene som gav jevn overflate. Og sparkel lager vel for mye griseri.

Måtte evt være å maskere rundt hullene og kun sparkle innenfor maskeringen slik at det omtrent bare er hullene som blir fylt med sparkel, men da blir vel maskeringen umulig å få av igjen, når det er størknet sprakel oppå den?

Sleng ut ett bilde så vi får tenkt litt da ;) Tette med sparkel og ha på noen tøffe vinylmerker til jeg har råd å lakke er metoden min :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr

Sikaflex... den går an å forme litt og så det blir nesten usynlig... og er lakkerbar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
roadrune    21
roadrune

Jeg tettet noen hull til lyktespylere en gang i tiden, da forenket jeg hullene på begge sider, og la maseringstape på fremsiden, så la jeg stålplast fra baksiden, slik at fremsiden ble helt strøken, og ikke trengte sliping.

Forsenkingene i hullene gjør at pluggen du lager ikke faller ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    661
magne

Har ikke så mange bilder av det. Et bilde med gummiforinger, og et med hull.

Sikaflex blir kanskje for mykt? Eller blir det stivt nok når det stivner?

Fangeren er forresten plast, litt myk. Gir etter og flekser litt.

Stålplast metoden hørtes grei ut den, men er vanskelig å komme til på baksiden av fangeren, og enda vanskeligere å demontere den. Skal jeg først ha av fangeren kan jeg like gjerne hellakkere den. Men har desverre ikke råd til det i nærmeste fremtid.

Har ikke så mange bilder av det. Et bilde med gummiforinger, og et med hull.

Sikaflex blir kanskje for mykt? Eller blir det stivt nok når det stivner?

Stålplast metoden hørtes grei ut den, men er vanskelig å komme til på baksiden av fangeren, og enda vanskeligere å demontere den. Skal jeg først ha av fangeren kan jeg like gjerne hellakkere den. Men har desverre ikke råd til det i nærmeste fremtid.

post-1192-1270234677,4_thumb.jpg

post-1192-1270234728,92_thumb.jpg

Endret av magne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr

sika blir stivt nok. brukte sika til midlertidig reperasjon av rusthull i en framskjerm, limte en ny plåtbit fra baksiden, og i kanten på framsiden med sika, sparklet over og lakkerte :D Har holdt fint i to år nå...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

ja,sikaflex er perfekt til det meste.ha godt med vann på fingeren, så får du det helt jevnt og glatt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
magne    661
magne

Da får jeg prøve på det når været blir bra nok ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Da får jeg prøve på det når været blir bra nok ;)

Det sitter om du holder på i varmt eller kaldt vær, men greit å ha det tørt og ikke røre på minst 3-4 timer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig