Gå til innhold

Recommended Posts

Bjerknez
Skrevet

Jeg har en gammel men trofast Karcher K7 høytrykkspyler som sikkert er 15 år gammel nå. Den fungerer som bare det enda, men det er litt slark i skaftet og den begynner nok å bli sliten. Den har vært formidabel til mitt bruk som i hovedsak er bilvask ca. 2-4 ganger i måneden og vask av terasse etc. ett par ganger i året. 

Så kjøpe en K7 igjen hadde jeg ikke hatt problemer med. Etter 15 år er det vel uansett innafor med noe nytt tenker jeg. Jeg har ikke noe mål om å ha en høytrykkspyler til jeg dør. 

Jeg har kikket på Karcher sin proff serie som faktisk ikke er noe særlig dyrere enn K7 å jeg har skjønt at proff spylere gkerne opplyser med mer ærlige tall og at min K7 neppe har de barene og vannmengden som det skrytes av. Men det spiller jo liten trille egentlig da vannmengden og trykket på den jeg har er mer enn bra nok. 

Jeg har også sett på Kranzle 1152 som koster 3ish tusen mer enn K7, men spørsmålet er om jeg trenger en proff spyler til mitt bruk. Mest trolig ikke, men det viktigste er at jeg har en spyler som ikke detter fra hverandre vedrørende plast som sprekker og løsner etc. der har vertfall min K7 vært helt super. Selv om jeg nå merker litt slark etc. i skaftet, noe som er helt innafor etter 15 år med en konsumer spyler mener jeg. 

Ava har også en toppmodell som heter V6 ett eller annet. På papiret og bilder er det denne som frister mest, men føler det er mye leamikk på dem som kan gå i stykker? Noen som har Ava her som kan komme med noen tilbakemeldinger? 

Budsjettet mitt er ikke satt, men jeg tror neppe jeg trenger en høytrykkspyler som kvalitetsmessig er bedre enn den jeg har, så 10.000 kroner ser jeg for meg som en slags magisk grense, men helst rimeligere enn dette også. 

Noen som kan anbefale noe?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Skrevet (endret)

Hvis selve spyleren virker som den skal, kan du bytte ut selve pistolen og lanse. Det gjorde jeg på min gamle K5 spyler og syntes det var en god oppgradering av en helt vanlig forbrukerspyler (sammen med ny stålarmert 12m slange). Spesielt til bilvask.

Nå tok riktignok K5en kvelden for et par år siden, og jeg kjøpte meg en kompakt spyler fra Foma (eller italienske Annovi Reverberi/AR BlueClean som er produsenten). God kvalitet. Ser at Garasjetid også nylig har lansert en rebrandet AR-spyler i sortimentet. Pistol, lanse/slange kunne jeg fortsette å bruke på Foma-maskinen. Bare bytte dyser som passer til spyleren/vannmengde. Et alternativ til Kränzle i "proff"-segmentet.

Endret av Skrubb

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Bjerknez
Skrevet

Jeg forstår at en proff spyler er greia hvis man bruker den hver dag og lever av bilpleie. Det gjør ikke jeg. I snitt vasker jeg bilen 1-2 ganger i uken sommerstid og om vinteren blir den nesten ikke brukt i det hele tatt. Sikkert derfor min K7 har holdt seg bra i 15 år. Etter 15 år er det uansett greit med noe nytt tenker jeg. 

Jeg synes Ava spylerne har mange fine løsninger med kort spylepistol, hurtigkoblinger og slikt. Effektmessig er den vel på linje med eller litt over K7'en jeg jar vil jeg tro. Men synes jeg har sett noen klage på at det er mye plast og leamikk som kan sprekke eller bli ødelagt. 

Man har jo garanti selvsagt, men toppmodellen til Ava frister litt. Kranzle maskinen er har så virdt jeg vet ikke mulighet for kort pistol rett ut av boksen. Men ellers er den jo sikkert mer solid bygget. Men til mitt bruk vil nok Kranzle maskinen overleve meg å det er egentlig ikke noe mål.

Men siden en proff spyler ikke koster VELDIG mye mer enn en konsumer spyler så lurer jeg litt på om det er verdt og ta steget til en proff maskin til bruken jeg har. Jeg tviler på det.... men jeg kan ta feil. 

Så er jeg også litt skeptisk til hvor mye sannhet det er i de oppgitte specsa. Hvis min K7 skryter av 160 bar trykk og 650 liter i timen, men egentlig ikke leverer mer enn 500 liter i timen og 140 bar, så er jo fortsatt det like mye som Kranzle 1152 maskinen.... 

Skrevet

Kan trykt anbefale deg ein AVA spyler, fornøgd med min P70 V6 etter 5år i bruk, og handler lett ein AVA til men då med meir vannmengde enn dei 500l på den eg har, 160bar er og å foretrekke, ellers mykje "klaging" på AVA men mykje av det kjem frå folk som ikkje har prøvd ein AVA og brukerfeil vil eg tørre og påstå, ellers er kundeservice enkel å ha med å gjere :)

Om du har problem med vannmengda kan det være lurt å sjekke om krana di leverer riktig

Bjerknez
Skrevet
7 minutter siden, ___Franken___ skrev:

Kan trykt anbefale deg ein AVA spyler, fornøgd med min P70 V6 etter 5år i bruk, og handler lett ein AVA til men då med meir vannmengde enn dei 500l på den eg har, 160bar er og å foretrekke, ellers mykje "klaging" på AVA men mykje av det kjem frå folk som ikkje har prøvd ein AVA og brukerfeil vil eg tørre og påstå, ellers er kundeservice enkel å ha med å gjere :)

Om du har problem med vannmengda kan det være lurt å sjekke om krana di leverer riktig

Ja, jeg holder en knapp på Ava Revolution P90 V6 spyleren. Toppmodellen med alt av utstyr inkludert kort pistol, forskjellige dyser og 20 meter stålarmert slange etc. 

Til bruken jeg har så vil jeg tro den er helt topp. 

kjøper jeg Kranzle som koster 10-11.000 kr. Så må jeg også kjøpe en pistol hvis jeg vil ha en kort en som koster 2.000 kr. I tillegg, samt evt. koblinger til foam cannon etc. så den blir fort dobbelt så dyr nesten som P90 V6. 

Jeg er klar over at Kranzle maskinen nok er langt bedre bygget og tåler mer juling, men som sagt, jeg bruker spyleren maks 2 ganger i uken til å vaske bil sommerstid og midtvinters blir den ikke brukt overhodet. 

Skrevet

Jeg ville kanskje ikke undervurdert pistol/lanse. Du får en litt annen kvalitetsfølelse hvis du går for en MTM-løsning. Hvis K7en fortsatt virker ville jeg heller oppgradert til MTM pistol/lanse i stedet for å bytte ut en spyler som virker til en annen spyler som uansett bare byr på litt lettvektige plastløsninger. (Veldig subjektivt vurdert, selvsagt). Den lille vinklingen i tuppen på lansen + svivelfunksjon i koblingen er egentlig litt digg.👍

Amatør som vasker og gnikker litt på egen bil :)

Skrevet
29 minutter siden, Bjerknez skrev:

Ja, jeg holder en knapp på Ava Revolution P90 V6 spyleren. Toppmodellen med alt av utstyr inkludert kort pistol, forskjellige dyser og 20 meter stålarmert slange etc. 

Til bruken jeg har så vil jeg tro den er helt topp. 

kjøper jeg Kranzle som koster 10-11.000 kr. Så må jeg også kjøpe en pistol hvis jeg vil ha en kort en som koster 2.000 kr. I tillegg, samt evt. koblinger til foam cannon etc. så den blir fort dobbelt så dyr nesten som P90 V6. 

Jeg er klar over at Kranzle maskinen nok er langt bedre bygget og tåler mer juling, men som sagt, jeg bruker spyleren maks 2 ganger i uken til å vaske bil sommerstid og midtvinters blir den ikke brukt overhodet. 

Eg hadde tenkt å gått for P90 V6 sjølv om eg skulle hatt ny men slitter ut den eg har endå, eg oppgraderte pistol til mtm med overgang til orginalt ava utstyr, men det var før den tid dei kom ut med zero force pistolen, ville hodlt meg til orginalt ava om den zero forcen er brukandes :)

Bjerknez
Skrevet

Har kikket litt rundt og finner plusser og minuser med allle spylerne. Fornuften går i retning Ava Evolution P90 V6, mens entusiasten sikler litt på Kranzle 2160TST. Men så er jeg usikker på hvor mye kraftigere sistnevnte er en Ava eller om forskjellen er forsvinnende liten? 

Jeg er klar over at byggekvalitet etc. er Kranzle sin sterke side og vinner lett der, men samtidig har min gamle trofaste Karcher K7 holdt i 15 år... å det er jo en konsumer spyler. 

Fordelen med å kjøpe Ava er at den har mange fine løsninger, kort pistol, utrekkbar lanse, stålarmert kabel på 20 meter etc etc. 

Med Kranzle maskinen må jeg kjøpe en kort pistol i tillegg samt foam cannon. 2-3000 kroner til. Da ender den brått på 17-18.000 kroner. Nesten dobbelt så dyr som toppmodellen fra Ava. Spørsmålet er om det er verdt det.... ?

Jegbhar også kikket på Karcher HD 5/15 som er proffvarianten. Denne er rimeligere enn Kranzle og bare 2-3.000 kroner dyrere enn Ava'en. Men den oppgitte vannmengden på 500l/t synes jeg kasnkje var litt lite? 

Så har jeg selvsagt kikket på K7 serien... lik den jeg har. Koster det samme som Ava omtrent, men jeg føler Ava har noen smarte løsninger som favoriserer den fremfor Karcher sin K7. 

Bakdelen med Ava slikmjeg ser det er mye plastikk og leamikk som kan ryke på sikt... men så har dem veldig god garantiordning.....

Bjerknez
Skrevet

Jeg driver stadig og kikker rundt samt leser meg opp litt på høytrykkspylere vedrørende hva jeg til slutt går for. 

Etter en helhetsvurdering dras jeg veldig i mot Ava Evolution P90 X V6. Selve lansen ser jeg har fått litt blandede mottakelser. Noen mener denne er litt vel plastikkaktig, så hvis jeg bytter ut denne med en skikkelig lanse med hurtigkoblinger fra MTM så ser dte ut til og jeg tror at resten av spyleren holder god kvalitet. Motoren i seg selv skal dog være veldig bra ut fra hva jeg har lest og den eneste som kan skryte av 730 l/t vannmengde og 160 bar. 

Jada, dette er konsumertall og trolig oppskrytt, men min 15 år gamle Karcher har 650 l/t og 160 bar og denne oppleves so absolutt ikke som noen svak maskin. Vannmengden føles god og da tror jeg Ava sin spyler vertfall ikke er noe dårligere der med oppgitte nesten 100 l/t mer.

Ava har også en god garantiordning og med norsk leverandør og god kundeservice samt selvsagt stilige maskiner til en hyggelig pris så tror jeg lett at jeg ønsker å spare de 6-7.000 kronene en Kranzle 2160 koster. Sistnevnte blir rett og slett overkill til mitt bruk. En maskin som er beregnet å gå 8 timer om dagen daglig som blir brukt kanskje 1 time i måneden virker totalt idiotisk å bruke de ekstra kronene på. Men ja, det er helt sikkert bunnsolide maskiner. Det sier dem fleste. Men man må nesten se bruken opp mot spyleren samt pris her. 

Dessuten tror jeg Ava P90 X er mer stillegående, noe som er positivt for min del siden jeg rett som det er kan finne på og vaske bil søndag formiddag, og siden jeg bor i et boligfelt, så tror jeg kanskje naboene mine vil sette pris på det, hehe. 

Jeg har ikke bestemt meg 100% enda, Karcher HD 5/15 er også en jeg kikker litt på. Men igjen... jeg tror heller jeg hatt tatt steget til Kranzle hvis jeg først vurderer Karcher HD 5/15. 

Jeg får jo ikke testet disse maskinene før kjøp og er litt usikker på hvor god en proffmaskin med dårligere specs vil virke i forhold til en konsumer maskin som Ava P90X. 

Nå skal det sies at jeg selv med P90X nok kjøper en maskin som har mer kraft enn jeg trenger, men når man får denne til 10.200 kr. inkludert Mosmatic hurtigkoblingslanse etc. så har man jo absolutt alt mener jeg. 

Klykken
Skrevet (endret)

Kjøpte AVA selv i 2018. Toppmodell (P80 Master) som da kostet 3500kr på salg/kampanje hos komplett. Ganske plastic fantastic, og det første som skjedde da jeg pakket den ut var at noe plastpynt knakk av. Ikke noe krise for bruken, men mister fort kvalitetsstempelet. Har etter dette hatt en del lekkasjer i pistolen oppgjennom, så har skrudd denne fra hverandre 3-4 ganger på den tiden jeg har eid maskina. 

Men maskina er bra, høy vannmengde, stille og god motor. Skal bytte ut pistolen til noe mer anvendelig med tiden. 

Endret av Klykken

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Bjerknez
Skrevet
4 timer siden, Klykken skrev:

Kjøpte AVA selv i 2018. Toppmodell (P80 Master) som da kostet 3500kr på salg/kampanje hos komplett. Ganske plastic fantastic, og det første som skjedde da jeg pakket den ut var at noe plastpynt knakk av. Ikke noe krise for bruken, men mister fort kvalitetsstempelet. Har etter dette hatt en del lekkasjer i pistolen oppgjennom, så har skrudd denne fra hverandre 3-4 ganger på den tiden jeg har eid maskina. 

Men maskina er bra, høy vannmengde, stille og god motor. Skal bytte ut pistolen til noe mer anvendelig med tiden. 

Jeg har for meg at nye Evolution P90X har dått en del forbedringer. Ut fra hva jegbhar sett blandt de nye spylerne så virker den litt mer solid. Men spylehåndaket etc. er vel samme greine vil jeg tro. Men dette kan man bytte ut med MTM lanse med hurtigkoblinger. Koster ett par tusenlapper, men er trolig allikevel verdt det... tror jeg da... 

Bjerknez
Skrevet

Jeg har nå mest trolig bestemt meg etter en helhetsvurdering og bestille Ava P90X V6 med litt tilbehør. Jeg tror den orginale Ava lansen uansett er milevis bedre enn den litt slarkete lansen på min 15 år gamle Karcher K7 og i tillegg har den kort pistol etc. så får jeg heller kjøpe en annen pistol og oppgradere ved behov. 

Avaen koster 7.200 kroner og selv den viser til 160 bar og 730l/t som er komersielle tall så tror jeg at vannmengden og trykk uansett ikke er langt unna en langt dyrere proffspyler, som dog har bedre byggekvalitet etc. 

Men min høytrykkspyler blir rullet ut av garasjen, ca. 10 meter samt rullet inn igjen ca. En gang i uken og ellers bare står den der. Når min Karcher K7 har holdt koken i 15 år så tror jeg nok Avaen vil gjøre det samme. Å skulle det knekke en plastdel eller pistolen ryke så koster det ikke mange hundrelappene for en ny. 

Men det eneste kjipe er at jeg ikke får den før tidligst i august da Bilpleiekongej ikke har den på lager før det. Skulle så gjerne hatt den i sommerferien (juli). 

Klykken
Skrevet (endret)

Du blir nok fornøyd. Vær sikker på at vannuttaket ditt leverer den påkrevde vannmengden også da, samt at du har 16A kurs med der du har spyleren.. :) 

Coop har P90 også, så får du den tidligere..

Husk å koble dysen direkte på pistolen (drit i å bruke den medfølgende zoom-lansen), så blir det mye lettere å vaske bil. :) 

Endret av Klykken

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Bjerknez
Skrevet
32 minutter siden, Klykken skrev:

Du blir nok fornøyd. Vær sikker på at vannuttaket ditt leverer den påkrevde vannmengden også da, samt at du har 16A kurs med der du har spyleren.. :) 

Coop har P90 også, så får du den tidligere..

Husk å koble dysen direkte på pistolen (drit i å bruke den medfølgende zoom-lansen), så blir det mye lettere å vaske bil. :) 

Den på Coop er jo mye dyrere ser jeg...?

Om vannutaket mitt klarer å levere det vet jeg ikke, det har jeg ikke tenkt på før vertfall... 

Men så er det vel slik at vannmengden som blir oppgitt neppe er 730l/t i praksis? 

Men ulempen er at dem ikke har den på lager fø ri førsten av august...

Bjerknez
Skrevet

Er det noen her som har opplevd at kranen fra huset ikke leverer nok vann til at høytrykkspyleren fungerer skikkelig?

Det har egentlig aldri vært i tankene mine, før nå når Klykken nevnte det...

Nå leverer nok trolig ikke AVA P90 V6 de 730 l/t som det oppgis, men at den o teorien klarer rundt 600 l/t må man vel nesten anta? 

Jeg opplever trykket mitt fra utekranen er ganske bra, men jeg har nok totalt 20 meter med vannslange før den går inn i spyleren. Det har fungert bra så langt med Karcher K7. Grunnen for det er at jeg bruker en slangetrommel som henger på veggen. 

Jeg har mulighet til å koble vannslangen direkte fra utekranen som er ca. 10 meter fra der jeg har høytrykkspyleren, men om det utgjør noe særlig vet jeg ikke om det skulle være behov for å forkorte slangen noe. 

Klykken
Skrevet
3 timer siden, Bjerknez skrev:

Er det noen her som har opplevd at kranen fra huset ikke leverer nok vann til at høytrykkspyleren fungerer skikkelig?

Opplevde det på hytta foreldrene mine hadde for en god tid siden Mener hageslangen kollapset og spyleren fjusket.

Mål med ei bøtte litt provisorisk. Om du fyller bøtta fra enden av slangetrommelen du benytter med fullt trykk i 1min så må du minimum klare å fylle litt over 12L på 1min. Er f.eks hageslangen for tynn vil du få mindre vann ut i enden, så hvis det ikke ser ut til å være nok så kan du prøve samme øvelse direkte fra krana. 

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Klykken
Skrevet (endret)
23 timer siden, Bjerknez skrev:

Den på Coop er jo mye dyrere ser jeg...?

8000kr for P90 hos Coop. 700kr dyrere enn det du har bestilt, men det er mulig det er mer utstyr fra Coop (medium bundle)? Hvis du er medlem får du i tillegg kjøpeutbytte (2%?), altså 160kr i retur. Da er du på knappe 550kr forskjell, og du får potensielt spyler på dagen hvis de har den på lager nærme deg. :) 

Endret av Klykken

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Bjerknez
Skrevet

Da ble det som nevnt en AVA Evolution P90 V6 på meg. Bestilte også med AVA sin nye skumkannon, en fast lanse og noen faste dyser. Synd jeg må vente 5-6 uker dør jeg får den, men tilbudet var bra synes jeg. 8.500 for hele pakka inkludert frakt. :)

Petecomplete
Skrevet (endret)

Tror du blir happy med den, regner med Ava har rydda vekk de værste bugsa fra tidligere år. Har en P60 som er kjøpt i 2021 som er veldig god i bruk, dog det har vært ting som ryker.. så dette er forbruker spyler, definitivt. Jeg og brodern som bruker den mest, kanskje snitt 2 ganger i måneden, siste åra noe mindre da jeg har bodd annet sted mens spyleren har stått på gården.

Først røyk no plastdrit inni selve pistolen så den spylte vann alle veier. Var en video på hjemmesiden med demonstrasjon av feilen så var lett å feilsøke, trolig en kjent svakhet. Delen var såpass billig (179,-) at vi ikke orka maset med reklamasjon på bauhaus (de måtte ha spyleren i retur) og nye delen var i metall.

Halvt år senere røyk pakning eller noe i det justerbare dysehodet, så bruker 15 graders dysa only nå. Burde vel reklamere. Egentlig litt skuffa over kvaliteten med tanke på hypen som var rundt Ava på denne tia, og hvor lite bruk den har sett, men grei spyler med allright skumkanon.

Endret av Petecomplete
Bjerknez
Skrevet
5 timer siden, Petecomplete skrev:

Tror du blir happy med den, regner med Ava har rydda vekk de værste bugsa fra tidligere år. Har en P60 som er kjøpt i 2021 som er veldig god i bruk, dog det har vært ting som ryker.. så dette er forbruker spyler, definitivt. Jeg og brodern som bruker den mest, kanskje snitt 2 ganger i måneden, siste åra noe mindre da jeg har bodd annet sted mens spyleren har stått på gården.

Først røyk no plastdrit inni selve pistolen så den spylte vann alle veier. Var en video på hjemmesiden med demonstrasjon av feilen så var lett å feilsøke, trolig en kjent svakhet. Delen var såpass billig (179,-) at vi ikke orka maset med reklamasjon på bauhaus (de måtte ha spyleren i retur) og nye delen var i metall.

Halvt år senere røyk pakning eller noe i det justerbare dysehodet, så bruker 15 graders dysa only nå. Burde vel reklamere. Egentlig litt skuffa over kvaliteten med tanke på hypen som var rundt Ava på denne tia, og hvor lite bruk den har sett, men grei spyler med allright skumkanon.

Når jeg leser det du skriver må jeg jo hatt utrolig flaks med min Karcher K7. Her ikke vært noe som helst galt med den maskinen. Ingenting har løsnet og det er ikke blitt byttet en eneste pakning eller gjort noen form dor vedlikehold av denne noen gang. Jeg har den samme lansen og samme slangen som fulgte med når jeg kjøpte den. 

Slik du omtaler AVA får meg nesten til å tro at den ikke holder ut første uka og at jeg må hamstre pakninger, hehe. Jeg sier ikke du tar feil, dor det har jeg ikke jeg ikke noe grunnlag for, men jeg håper jo at AVA har utbedret dette de siste årene.

Men som du sier, disse lansene og delene ellers er billige, så kanskje greit å nare ha et sett liggende uansett. Eller evt. investere i MTM pistolgrep med lang lanse. Koster sog rundt 3.000 kroner.... :) 

Petecomplete
Skrevet (endret)

Akkurat den spyleren er vel velutprøvd og kvalitet.

Feil tar jeg jo ikke, ting beviselig og fysisk gikk i stykker 😛 Mulig vi har hatt uflaks, jeg vet ikke. Antar f.eks den plastdelen i spylehåndtaket er bytta ut siden erstatningsdelen er metall. Den orginale p60 var jo og en rimligere spyler. Til tross har vi vært fornøyd med den. God å bruke, leverer plenty vann og ypperlig til bil og traktorvask.

Endret av Petecomplete
Bjerknez
Skrevet

Kjenner en som har hatt en P60 i 4 år nå. Han er veldig fornøyd med den vertfall. Så tenker at enten er det ujevn kvalitet og eller så er det brukerfeil. Men jeg er overrasket over at min gamle Karcjer har fått så lenge uten en eneste feil. Jeg har til og med kun lagret den ute i uisolertbgarasje i alle år. Den har vel så vidt jeg vet ikke messingpumpe heller...? 

Uansett, til mitt bruk, vil nok den Avaen fungere utmerket. Skulle jeg vasket biler hver dag hadde jeg gått for en kranzle 2160. Men den koster jo fort 15.000 da. ++

Klykken
Skrevet
20.6.2025 - 20.01, Petecomplete skrev:

Tilsvarende som på min p80 fra noen år tidligere. Ikke byttet ut delen jeg da. Byttet bare pakninger og slikt. Var et rep-sett som var mulig å kjøpe over disk hos Jernia. Veldig gode support-sider hos AVA, skal sies. Både å prate med, samt for å lete opp potensielle feil og slikt. Sånn sett veldig positivt!

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

• 3 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår