Gå til innhold

Varmtvann vasker vs høyt trykk og vann mengde?

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Har en PH2000 vamt vannsvasker. 

Tror min PH2000 er på 130-140bar og ca 480LPH.

Vurdere en ny nå høytrykksspyler, og sett litt på AVA P90 V6 med 160 bar(max)/730 LPH (max). 

Kan denne AVA stille opp imot varm vann? 

Hva mener dere?

Endret av Mr.rs4
Klykken
Skrevet

Ava tåler knapt vanlig vann uten å falle sammen. Litt satt på spissen, men det er ganske tvilsom kvalitet på deler av maskinen til AVA, spesielt i overganger.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

Bjerknez
Skrevet
23 minutter siden, Mr.rs4 skrev:

Såpass. Men de gir jo opptil 20års garanti😳🙄

Den garantien tror jeg bør leses skikkelig. Er nok ganske begrenset hva man kan kreve av reparasjoner av en 19 år gammel høytrykkspyler. 

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Bjerknez
Skrevet

For at du skal få 20 år garanti må du registrere maskinen samt følge et service program. Selv ok du følger dette, så er dette følgende som ikke dekkes av garantien:

sitat:

Pumpens slitedeler inngår i servicesett, og dekkes ikke. I tillegg ansees tilbehør generelt, eksempelvis slange, pistol og dyser som tilbehør som slites og brukes opp underveis. Dersom dysen er moden for utskiftning, får du altså ikke den dekket.

Dessuten kan vi vel alle være enige om at de førreste av oss har en høytrykkspyler så lenge som 20 år. 

Skrevet

P90 V6 ligger fremdeles på 6400-6500 kroner? Da er du jo oppe i prissjiktet hvor du kan legge til noen hundrelapper og få en Kränzle 10/122 TS om det er noe holdbart du er ute etter.

Bjerknez
Skrevet

Jeg har en Karcher K7 (den *amle uten pistol med LCD) og denne har jeg hatt i 7 år uten ett eneste feilslag. Jeg hadde en karcher før dette også som min far kjøpte og denne var sikkert minst like gammmel, men denne ble stjålet. 

jeg tror Karcher er en bedre maskin enn Ava, mens sistnevnte spiller mer på praktiske løsninger, flere stempler i motor etc. Det frister litt med en Ava P90, men til den prisen skal dem fungere 100% feilfritt i minst 10 år.

Tommy
Skrevet

Skal du hovedsaklig bruke spyleren til grove oppgaver på hus og hage? Da kan det være greit med høyt trykk. Til bilvask så holder det med 120-130bar, her er det vannmengde som gjelder, å den bør ligge på minimum ca 500 L/T. Ekstra trykk vil ikke kompensere for varmt vann.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Skrevet

Det blir mest bil, men hus og hage er det og mye av(60/40 i favør bil) 😁

Den jeg har nå Mazzoni PH2000. Teoretisk tall med 140 bar og en vannmengde på 600 l/timen. 

På AVA P90 V6 er det over 700L i timen. Kan det kompensere for varmt vann? 

image.thumb.png.d3e96d5e6059fb37e6d732e1f0595f08.png

Tommy
Skrevet

Trykk kompenserer ikke for varmt vann, nei. Tenk deg at du skal skylle middagstallerken etter kjøttkakemiddagen som har stått en time på kjøkkenbenken med inntørket sausrester. Du kan skylle lenge med kalt vann på maks trykk uten at det skjer så mye, men med en gang du setter på varmt vann, så løsner sausrestene. Skal du ha det av med kalt vann, så må du tilsette såpe, å la det virke. På samme måte er det på bilen.

• Liker 2

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

DavidRS
Skrevet
46 minutter siden, Tommy skrev:

Trykk kompenserer ikke for varmt vann, nei. Tenk deg at du skal skylle middagstallerken etter kjøttkakemiddagen som har stått en time på kjøkkenbenken med inntørket sausrester. Du kan skylle lenge med kalt vann på maks trykk uten at det skjer så mye, men med en gang du setter på varmt vann, så løsner sausrestene. Skal du ha det av med kalt vann, så må du tilsette såpe, å la det virke. På samme måte er det på bilen.

Det blir jo samme som olje/fett. Skal man vaske bort mye olje og fett så er det best med varmt vann. Men jeg ville fortsatt hatt en spyler som leverte MYE vann enn en middels varmtvannsvasker. :) 

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2, Lamborghini Murcielago LP640-4, Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Tommy
Skrevet
2 timer siden, DavidRS skrev:

Det blir jo samme som olje/fett. Skal man vaske bort mye olje og fett så er det best med varmt vann. Men jeg ville fortsatt hatt en spyler som leverte MYE vann enn en middels varmtvannsvasker. :) 

Ja, men nå har han jo en varmtvannsvasker som leverer 600L/T, å det er grei vannmengde.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår