Jump to content
ErlendArge

Katastrofal rustfjerning og lakkering

Recommended Posts

ErlendArge

Folkens,

Jeg tok motet til meg og forsøkte å reparere rust på bakdøren. Mitt første forsøk. Resultatet ble oppsiktsvekkende dårlig. Lakkoverflaten er liksom litt ru, noen steder nærmest piggete, lyset reflekteres ekstremt ujeft, fargen stemmer ikke og det hele ligner ingentin, ihvertfall ikke på resten av bilen. Se bildet. 

Tenkte kanskje noen kunne gi meg noen tips. Hvilke feil har jeg gjort og hva kan jeg gjøre for å fikse dette. Dette er hva jeg gjorde:

1. Ganske grunn rust rundt dørhåndtaket. Vasket området. Tok av håndtaket og slipte ned med vinkelsliper til blankt metall.

2. Maskerte området og sprayet med Biltema rustbeskyttelsesprimer (36-7419). Prøvde å følge anvisningen "på kryss og tvers".

3. Pusset primeren med sandpapir (200) til overflaten var greit jevn etter det jeg kunne se.

4. Prøvde å tørke vekk primerstøv, tror også jeg tørket over med fille med aceton - ville ikke bruke vann da jeg ikke orket å vente til det tørket

5. Sprayet med Biltema Utbedringslakk (36-7310) - kryss og tvers i flere runder. Hadde funnet fargekoden i bilen og matchende lakk - så det så lovende ut!

6. Jeg hadde liksom ventet at resultatet skulle virke lakkert (blankt/glatt), men til min overraskelse så var overflaten nærmest matt. Ikke bare det, den var også ru her og der. Dessuten så stemte jo fargen veldig dårlig også.

7. Pusset på denne lakken med 800 og 1200 papir for å prøve å få det glatt. Lyktes bare sånn passe. 

8. Jeg hadde også kjøpt lakkrens, og håpet det skulle fikse dette når jeg hadde sprayet med klarlakk. Håpet kanskje også at fargen skulle bli bedre når nye lag kom på.

9. Sprayet med Biltemas Klarlakk (36-7415). Ble kanskje blankere av det, men var like ru og lyset reflekteres veldig ujevnt. Hjalp ikke på fargen heller.

10. Polerte med lakkrens - brukte Biltema poleringsmaskin - hadde egentlig minimal effekt syns jeg. Så håpet jeg kanskje polering skulle hjelpe.

11. Brukte først Sonax bilpolish og deretter Turtle Hard Shell Shine for polering.

Det hele ble jo ikke bra - håper noen kan påpeke åpenbare tabber. Takk for hjelpen :)

IMG_8239.JPG

magne

Mellom å pusse ned lakken med 1200 papir og å polere kan du legge inn våtslip med først 1000, så 2000 og så 3000 papir. Deretter polerer du opp det resultatet, helst med roterende, før du finpolerer med DA.

Antar at du hadde på en form for grunning før lakk? Den bør også pusses til den blir noenlunde glatt, før påføring av lakk.

Er primeren grunning? Eller bare primer?

• Like 1

ErlendArge

Hei og takk for tilbakemelding! 

Ja, jeg grunnet før lakk.

Når det gjelder pussing av lakken (farget lakk) gjorde jeg det for hånd med 1200 papir. Jeg gjorde nok ikke det grundig nok. Det var langtekkelig og krevende. Vil det være bedre å gjøre dette også med maskin? Derette våtslipe som du sier?

Jeg pusset eller våtslipte ikke klarlakken. Det eneste jeg gjorde med den var lakkrens. Burde denne også behandles med pussing og våtslip?

Du sier finpolere med DA - hva er DA?

trogha

Sånn i full fart ser det ut som grunnarbeidet med sparkling og sliping kunne vært bedre. 

Hvis du ikke har brukt proff/slipende polish med ordentlige puter vil du nok slite med å få bra finish etter våtslip. I tillegg bør du avslutte med finere papir før polering. 

Men det største problemet er antakeligvis biltemalakken som er 1K, du må ha 2K klarlakk på en bil. 1K klarlakk blir ikke like hard som 2K, og det kan medføre utfordringer med både sliping og polering. Også er 1K klarlakk normalt sett ikke veldig glad i forvaskprodukter over tid, og kan bli matt og skjoldete. En lakksjappe kan blande baselakk etter fargekode på sprayboks, de har også 2K klarlakk på sprayboks.

magne
21.8.2020 - 16.27, ErlendArge skrev:

Hei og takk for tilbakemelding! 

Ja, jeg grunnet før lakk.

Når det gjelder pussing av lakken (farget lakk) gjorde jeg det for hånd med 1200 papir. Jeg gjorde nok ikke det grundig nok. Det var langtekkelig og krevende. Vil det være bedre å gjøre dette også med maskin? Derette våtslipe som du sier?

Jeg pusset eller våtslipte ikke klarlakken. Det eneste jeg gjorde med den var lakkrens. Burde denne også behandles med pussing og våtslip?

Du sier finpolere med DA - hva er DA?

DA maskin, altså oscillerende type. Den går ikke så¨hardt til verks som roterende.

Våtsliping med maskin er nok også et must, i flere steg for å få perfekt finish. 1200 tørrslip er alt for grovt å avslutte med.

Du må også bruke poleringsmiddel og puter som faktisk polerer, ellers får du ikke noe penere resultat. Lakkrens gjør egentlig ingenting for å slipe ned/polere.

Og som nevnt fra annen bruker. Du må bruke skikkelig kvalitetslakk. Holder ikke med 1k lakk hvis det skal være noenlunde holdbart.

Riccird1

Foreslår at du blir medlem av denne gruppen på facebook. Der er det mange kunnskapsrike som du kan stille spørsmålet til.

Men sånn kort fortalt så har du gjort "alt" feil, det er derfor like greit å spørre i denne gruppen hvordan du BURDE gjort det fra starten av ;)

Grunnen til at den er matt er at det er brukt biltema base som er veldig følsom for feil forhold og så 1k klarlakk, du bør også ha grei varme i både panel og boks når du legger base-fargen, og ikke minst må det være "sterilt", altså vasket med silikonfjerner og eventuelt aceton. Det går an å legge 2k klarlakk over biltema base, men biltema base legger seg ikke like lett fint som en skikkelig base fra feks lakkspesialisten eller tilsvarende og vil derfor gi dårlig grunnlag for fint resultat med klarlakken over.

Å bruke vinkelsliper til å fjerne rusten er også "feil" da det enda vil ligge rust i porene i metallet som må da må syrevaskes før du legger noe over igjen. Fare for at rusten er kjapt tilbake uten.

image.thumb.png.517c979cab5915e519f9913c37f16df4.png

Edited by Riccird1